"zingeving" wat is de zin van het leven ??
Moderator: Moderators
-
love_jesus
"zingeving" wat is de zin van het leven ??
laten we er hier dan maar over door praten...
ik bedoel maar...
ik probeer ook mijn hele leven alles op een rijtje te krijgen maar wat maakt dat uit?
eens ga ik dood en dan ik hoop vele jaren later gaat mijn dochter dood.. en eventuele andere kinderen en dan misschien wel mijn kleinkinderen... waar... wat heefd het dan voor zin om alles op een rijtje te hebebn... dan kan je toch beter in gaos blijven leven...
en waarom zou je in ej leven slapen?
als je dood bent is er dan toch alleen maar rust...
ik bedoel maar...
ik probeer ook mijn hele leven alles op een rijtje te krijgen maar wat maakt dat uit?
eens ga ik dood en dan ik hoop vele jaren later gaat mijn dochter dood.. en eventuele andere kinderen en dan misschien wel mijn kleinkinderen... waar... wat heefd het dan voor zin om alles op een rijtje te hebebn... dan kan je toch beter in gaos blijven leven...
en waarom zou je in ej leven slapen?
als je dood bent is er dan toch alleen maar rust...
Jij haat het leven ?
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 18 jun 2007 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
DIt is natuurlijk grote onzin om zo te denken. Waarom maak je niet wat moois van je leven? Dan heb je op het moment dat je doodgaat tenminste iets fijns om op terug te kijken. Als je alleen maar zingeving vindt in het leven hierna, dan maakt dat je leven van nu juist ontzettend waardeloos. Als je ervan uitgaat dat er een leven na de dood is, waarom zou je dan nu wat van je leven maken.
Dus juist ervan uitgaan dat dat niet zo is, geeft je leven juist alle zin. Zie je dat niet? Als dit nu juist het enige leven is wat je hebt, dan is dat toch juist een reden om daar zo goed als je kan iets moois van te maken? En dat ook aan je dochter mee te geven, maak wat moois van je leven! Dan ben je toch bezig met zingeving?
En daarbij niet terugkijken op wat er is gebeurt en daar niet in blijven hangen, als je dat kan. Elke dag van je leven is weer een nieuwe kans om er iets van te maken, benut die kans! Dan kun je pas een zinvol leven hebben. En als je dat niet doet, of op zijn minst niet probeert, en er is niets hierna, ja dan is je leven dus compleet zinloos geweest. Voorkom dat, en doe er iets aan, je hebt nog een heel leven voor je, je krijgt altijd nieuwe kansen. Zie die kansen ook, en geef het niet nu al op.
Dus juist ervan uitgaan dat dat niet zo is, geeft je leven juist alle zin. Zie je dat niet? Als dit nu juist het enige leven is wat je hebt, dan is dat toch juist een reden om daar zo goed als je kan iets moois van te maken? En dat ook aan je dochter mee te geven, maak wat moois van je leven! Dan ben je toch bezig met zingeving?
En daarbij niet terugkijken op wat er is gebeurt en daar niet in blijven hangen, als je dat kan. Elke dag van je leven is weer een nieuwe kans om er iets van te maken, benut die kans! Dan kun je pas een zinvol leven hebben. En als je dat niet doet, of op zijn minst niet probeert, en er is niets hierna, ja dan is je leven dus compleet zinloos geweest. Voorkom dat, en doe er iets aan, je hebt nog een heel leven voor je, je krijgt altijd nieuwe kansen. Zie die kansen ook, en geef het niet nu al op.
Laatst gewijzigd door Kitty op 18 jun 2007 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
love_jesus
-
love_jesus
ja zo kan je er ook naar kijken.
ik zie het vooral dat als god niet bestaat of allah of wat dan ook waarom zou ik dan mn best doen om alles zo vroom en netjes te doen... en waarom zou ik me dan schuldig moeten voelen om alles wta ik fout heb gedaan???
als er toch geen leven na de dood is wat maakt het dan uit of je zelfmoord pleegt of natuurlijk sterft als er gene leven na de dood is wat is er dan zo erg aan dodelijke ziektes ...
ik zie het vooral dat als god niet bestaat of allah of wat dan ook waarom zou ik dan mn best doen om alles zo vroom en netjes te doen... en waarom zou ik me dan schuldig moeten voelen om alles wta ik fout heb gedaan???
als er toch geen leven na de dood is wat maakt het dan uit of je zelfmoord pleegt of natuurlijk sterft als er gene leven na de dood is wat is er dan zo erg aan dodelijke ziektes ...
-
Theoloog
De reden dat je slaapt tijdens je leven is omdat we zo in elkaar zitten, dat we ons rot gaan voelen als we slaaptekort komen.
Is onlangs nog op ratten uitgetest. Slaapgebrek veroorzaakt tekort aan stofjes in de hersenen die emoties reguleren. Een rat die chronisch te weinig slaapt, heeft daarom een verhoogd risico op depressie. Waarschijnlijk geldt dit voor mensen net zo.
Nu naar de hoofdvraag. Waarom zou er een zin 'moeten' zijn? Een 'zin van het leven' buiten de 'zin' die we er zelf aan geven.
Er zijn allerlei dingen die we kunnen genieten. We kunnen onszelf doelen stellen. We zijn geprogrammeerd om bepaalde doelen te stellen (zoals: ons voortplanten, zo veel mogelijk eten verzamelen, een zo gunstig mogelijke positie in de rangorde van de groep bereiken). Het geeft bevrediging om die doelen te bereiken.
Is onlangs nog op ratten uitgetest. Slaapgebrek veroorzaakt tekort aan stofjes in de hersenen die emoties reguleren. Een rat die chronisch te weinig slaapt, heeft daarom een verhoogd risico op depressie. Waarschijnlijk geldt dit voor mensen net zo.
Nu naar de hoofdvraag. Waarom zou er een zin 'moeten' zijn? Een 'zin van het leven' buiten de 'zin' die we er zelf aan geven.
Er zijn allerlei dingen die we kunnen genieten. We kunnen onszelf doelen stellen. We zijn geprogrammeerd om bepaalde doelen te stellen (zoals: ons voortplanten, zo veel mogelijk eten verzamelen, een zo gunstig mogelijke positie in de rangorde van de groep bereiken). Het geeft bevrediging om die doelen te bereiken.
Wil je zeggen dat atheisten geen normen en waarden kennen ?love_jesus schreef:ja zo kan je er ook naar kijken.
Kami suka pesta-pesta.
-
love_jesus
-
appelfflap
- Banned
Je houd van het leven ?
Wanneer je over zingeving wilt beginnen dat is dat toch essentieel welke houding je aanneemt ... wat JIJ plezierig vindt of wat JIJ als ambities hebt ...
Ik neem aan dat je met zingeving het streven naar persoonlijk geluk bedoeld
Sommigen zijn gelukkig ( ze vinden het leuk ) als ze het leven haten
Anderen zijn gelukkig (ze vinden het leuk ) wanneer ze van het leven houden ....
We zijn NIET allemaal hetzelfde , net zoals er andere haarkleuren bestaan ,
verschillende neuzen vingerafdrukken en ook nog vele andere gedragingen ...
Onze doelen en streven veranderen zelfs gedurende ons leven
Laat ik je vertellen dat het streven en werken naar geluk , het geluk is ....
geluk is wanneer je iets ge-lukt is .. het is het gevolg van aktie die jezelf uitvoert
Wanneer je gelukig bent is dat slechts voor een tijdje ... maar daarom hoef je niet vooraf af te hakken ...of op zoek te gaan naar een nooduitgang naar het "hiernamaals "...
en nog iets ;
geluk deel je ... dat vergroot het alleen maar ...
Wanneer je over zingeving wilt beginnen dat is dat toch essentieel welke houding je aanneemt ... wat JIJ plezierig vindt of wat JIJ als ambities hebt ...
Ik neem aan dat je met zingeving het streven naar persoonlijk geluk bedoeld
Sommigen zijn gelukkig ( ze vinden het leuk ) als ze het leven haten
Anderen zijn gelukkig (ze vinden het leuk ) wanneer ze van het leven houden ....
We zijn NIET allemaal hetzelfde , net zoals er andere haarkleuren bestaan ,
verschillende neuzen vingerafdrukken en ook nog vele andere gedragingen ...
Onze doelen en streven veranderen zelfs gedurende ons leven
Laat ik je vertellen dat het streven en werken naar geluk , het geluk is ....
geluk is wanneer je iets ge-lukt is .. het is het gevolg van aktie die jezelf uitvoert
Wanneer je gelukig bent is dat slechts voor een tijdje ... maar daarom hoef je niet vooraf af te hakken ...of op zoek te gaan naar een nooduitgang naar het "hiernamaals "...
en nog iets ;
geluk deel je ... dat vergroot het alleen maar ...
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 18 jun 2007 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
-
love_jesus
maar wat als je gewoon weet dat je leven niet erger kan ... als ej alles hebt gedaan wat verkeerdd is en zoveel gevolgen vn je fouten al hebt moeten voelen... als je jezelf gewoon dood voelt van binnen en uitgeput ben tot op de laatste druppel in je lichaam...
kan je dan niet gewoon beter zelfmoord plegen? het heefd toch geen gevolgen het doet niks het geefd alleen rust en ik bedoel er zien om zulke personen geen mensen die er om rouwen hoor... dus daar hoef je ej ook geen zorgen over te maken...
waarom als je dan tot het punt gekomen bent dat jet het wil doen... waarom ben je dan toch bang?
kan je dan niet gewoon beter zelfmoord plegen? het heefd toch geen gevolgen het doet niks het geefd alleen rust en ik bedoel er zien om zulke personen geen mensen die er om rouwen hoor... dus daar hoef je ej ook geen zorgen over te maken...
waarom als je dan tot het punt gekomen bent dat jet het wil doen... waarom ben je dan toch bang?
-
love_jesus
Ga eens bij jezelf te rade. Waarom pleeg je geen zelfmoord ? Angst voor de dood ? Of omdat het leven toch wel wat te bieden heeft ?love_jesus schreef:nee absoluut niet...
ik zeg alleen dat ik het zelf allemaal niet zo goed snap hoor waarom zou je eigenlijk niet gewoon gelijk jezelf ophangen als je het zat bent waarom zijn mensen bang om zelfmoord te plegen als het toch geen consequenties heefd?
Kami suka pesta-pesta.
-
love_jesus