afsplisting van Evangeliseren waarom? - panteïsme logisch?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Madeleine schreef:Zie ik het een beetje goed op die manier ?
Wie zijn anderen om jou te vertellen dat je het niet goed zou zien?
Anderen kunnen je slechts feiten, zienswijzen, meningen voorschotelen die jizelf moet overdenken en op waarde moet schatten.
Het enige wat belangrijk is hierin is dat jij denkt, los van dogma's!

Ik meen dat religie onderdeel is van de menselijke evolutie.
Het is een onderdeel waarvan we langzaam inzien dat het schadelijk is voor de verdere ontwikkeling van de menselijke intelligentie en ratio.
Religie zoals we dat nu kennen zal uiteindelijk een rudimentair orgaan zijn.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Madeleine

Bericht door Madeleine »

Erik schreef: Ik meen dat religie onderdeel is van de menselijke evolutie.
Het is een onderdeel waarvan we langzaam inzien dat het schadelijk is voor de verdere ontwikkeling van de menselijke intelligentie en ratio.
Religie zoals we dat nu kennen zal uiteindelijk een rudimentair orgaan zijn.

Goedemorgen Erik,

Ja, dat is eigenlijk ook hoe ik het nu begin te zien.
Zoals ik al eerder zei, voel ik mij nog een beetje wankel en zoekend als 'nieuw' atheïst, met nog enkele onzekerheden en vragen. Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat ik me niet moet laten vertellen wat ik moet denken. Zal ik zeker in gedachten houden ! Dankjewel.

Groetjes,
Madeleine
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Erik schreef:Wie zijn anderen om jou te vertellen dat je het niet goed zou zien?
Anderen kunnen je slechts feiten, zienswijzen, meningen voorschotelen die jijzelf moet overdenken en op waarde moet schatten.
Het enige wat belangrijk is hierin is dat jij denkt, los van dogma's!
Ik denk dat je dit op freethinker het allereerst zal leren inzien. Het leuke is dat men dan terechtkomt in allerlei discussies over allerlei zaken waarin mensen dan tegenover kunnen elkaar staan. Maar juist omdat ze bovenstaande visie bovenaan op hun lijstje van deugden hebben staan, staan ze toch samen onder dezelfde paraplu.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Madeleine schreef:Zoals ik al eerder zei, voel ik mij nog een beetje wankel en zoekend als 'nieuw' atheïst, met nog enkele onzekerheden en vragen. Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat ik me niet moet laten vertellen wat ik moet denken. Zal ik zeker in gedachten houden ! Dankjewel.

Groetjes,
Madeleine
Maar de smaak en antwoorden van anderen onderzoeken en er je voordeel mee doen behoort natuurlijk wel tot het lopen op je eigen weg.
Nietzsche zegt het zo nadat hij in zijn boek zijn visie neerlegt:

"Wie eens wil leren vliegen, die moet eerst gaan leren staan en dan lopen en klimmen en dansen. Ons komt het vliegen niet aangevlogen! Langs velerlei wegen kwam ik tot mijn waarheid; niet op één ladder klom ik tot mijn hoogte waar mijn oog in mijn verte tuurt. En slechts met tegenzin vroeg ik steeds naar wegen. Liever vroeg en beproefde ik de wegen zelf. Een beproeven en vragen was al mijn lopen. Je kunt er niet omheen, antwoorden moet men op vragen leren. En weet je wat nu mijn smaak is? Geen goede smaak, geen slechte smaak, maar mijn smaak. En het is een smaak waar ik me nooit voor schaam. 'Dat is nu mijn weg', zeg ik tot anderen die mij vroegen naar de weg. 'Waar is die van jou?' Want de weg die bestaat niet. "
Madeleine

Bericht door Madeleine »

Rereformed,

Hoe meer ik hier Nietzche leer kennen, hoe nieuwsgieriger ik wordt om meer van hem te lezen. Ik rep me vandaag al naar de bib. :)

Ik heb het in mijn eerste post al gezegd, dat het mij enorm is opgevallen hoe respectvol hier wordt omgegaan met mekaar en inderdaad, hier worden geen visies opgedrongen, geen druk gelegd. Dat creëert ook een vertrouwen, zodat mensen als ik zich vrij voelen om hun vragen te stellen, meningen te geven, visie's te toetsen aan die van anderen die al veel langer bezig zijn met die thematiek, en op die manier kan men enkel bijleren. Het doet deugd om aan het denken te worden gezet en om via de inzichten hier ook tot eigen inzichten te komen. Dat is een nieuwe ervaring, maar ik kan het iedereen aanraden.

Warme groet,
Madeleine
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Madeleine schreef:Rereformed,

Hoe meer ik hier Nietzche leer kennen, hoe nieuwsgieriger ik wordt om meer van hem te lezen. Ik rep me vandaag al naar de bib. :)
Als je dat boek Aldus sprak Zarathoestra wil gaan lezen raad ik je aan om een moderne vertaling (van Wilfred Oranje) te gaan lezen. Oude vertalingen zijn nogal zware kost.
Ik heb het in mijn eerste post al gezegd, dat het mij enorm is opgevallen hoe respectvol hier wordt omgegaan met mekaar en inderdaad, hier worden geen visies opgedrongen, geen druk gelegd.
En als het door een enthousiasteling (zoals ik :wink: ) opgedrongen wordt, komt meteen een volgende poster met een kritische kanttekening of waarschuwing ervoor!
...en op die manier kan men enkel bijleren. Het doet deugd om aan het denken te worden gezet en om via de inzichten hier ook tot eigen inzichten te komen. Dat is een nieuwe ervaring, maar ik kan het iedereen aanraden.
Dat is ook mijn ervaring.

Een Warme groet ook van mij,
Rereformed
fbs33
Bevlogen

Re: pantheisme

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:
fbs33 schreef:Wat de functie van zo'n god zou zijn ontgaat mij volledig.
Volgens mij is de enige functie het geven van een prettig gevoel aan de gelover, zoals Samante ook altijd aangeeft.
Ik bedoelde met 'functie' zijn noodzakelijk geachte aanwezigheid in maatschappelijk menselijk verkeer die als zodanig als middelpunt, in het pantheisme volkomen wegvalt. Geloven in religistische zin is niet prettig vanwege de vele worstelingen in gebed, in een pogen het gezonde verstand op de nul te krijgen waaraan de gelover zo gewend is. (hoe meer verstand, hoe meer worstelingen, vermoed ik)
Ik zou jouw 'quote' niet ontvangen hebben als ik achter mijn uitspraak had geschreven, "In maatschappelijk opzicht gezien" Mijn fout! (mea culpa)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

fbs33 schreef:
Rereformed schreef:
fbs33 schreef:Wat de functie van zo'n god zou zijn ontgaat mij volledig.
Volgens mij is de enige functie het geven van een prettig gevoel aan de gelover, zoals Samante ook altijd aangeeft.
Ik bedoelde met 'functie' zijn noodzakelijk geachte aanwezigheid in maatschappelijk menselijk verkeer die als zodanig als middelpunt, in het pantheisme volkomen wegvalt.
Is dat dan zo ongeveer dezelfde kritiek als die van Kitty, dat dit Pantheïsme een grote leegte bevat als het om moraal gaat? Indien dit waar is dan kun je inderdaad opperen dat het dus om een onschuldig tijdverdrijf gaat van iemand en je het volkomen met rust kunt laten, net als iemands verzamelen van postzegels met het thema bloemen en vlinders.
Geloven in religistische zin is niet prettig vanwege de vele worstelingen in gebed, in een pogen het gezonde verstand op de nul te krijgen waaraan de gelover zo gewend is. (hoe meer verstand, hoe meer worstelingen, vermoed ik)
Maar dat probleem is in Samantes religie juist volledig van tafel geveegd, en daarom voelt zijn religie juist des te prettiger. Volgens mij hoeft Samante nooit te bidden. Ten eerste zou hij niet weten waarom, ten tweede niet tot wie of wat hij zich zou moeten richten, want zijn god is niet persoonlijk en hij maakt er zelf deel van uit. Hij hoeft ook zijn gezond verstand niet geheel op nul te zetten, want hij haat dogma's. Dat hij er zelf een paar heeft, zoals dat er een pantheïstische god bestaat die hij ervaart is voor hem verder geen probleem, maar juist het omgekeerde, een pretje voor elke dag.
fbs33
Bevlogen

'Pretje voor elke dag'

Bericht door fbs33 »

Het 'pretje' is, denk ik, eerder een vorm van leegte waar je je verder niet druk om maakt.
Niet werkend, om je tot exaltische hoogten op te werken die in vormen van dankbaarheid daarvoor tot die 'pret' zouden leiden.(en dus niet afsmeekbaar is, want je bent het zelf)
Want dan zou je die 'leegte' al een plaats hebben gegeven! (als een 'punt' IN dat alles via de ogen(geest) van de beschouwer ervan)
Pantheisme laat integendeel, de beschouwer/gelover samenvallen met dat punt, en tegelijkertijd met dat 'alles' waar ze beiden zelf toe behoren.
De 'moraal' moet je zelf maken in samenhang met de totaliteit die de omgeving je biedt omdat er géén vingerwijzing is, behalve de eigen geestelijke en fysieke vermogens die het bestaan rechtvaardigen (mogelijk maken) in dát wat je omgeving je biedt! Het is dus in feite individualistisch, en daarmee onbruikbaar om regels en wetten te creëren om gezamelijk met andere individuen een groep te kunnen vormen. In een bestaande groep op eerder gevonden vaststaande regels gefundeerd zou Pantheisme zich kunnen handhaven mits het die 'regels' (die de essenties reguleren) eerbiedigt door de Pantheist die essenties na te laten leven! Zelfs succesvol evangeliseren zolang de bekeerden zich aan die 'essenties' zouden houden, lijkt dan mogelijk!
Maar het is het niet, omdat hebzucht en hang naar gemak en luxe, deze, in feite anarchistische beschouwing als een bedreigende gruwel zien (evenals het atheisme trouwens)
Ikzelf (als atheist) heb een scheiding gemaakt in mijn nieuwsgierige geest die zovele vragen onbeantwoord moest laten.
Ter ene zijde een 'gad' die staat voor alles wat voor een mens 'nooit' of mogelijk nooit te weten zal zijn, maar de pogingen om het te ontdekken als taak ziet voor zijn bewuste intellect, maar niet aanbidt oid., en......................ter andere zijde, ....een 'god' die ik, overtuigd voor de volle honderd procent!, als menselijk 'verzinsel' zie om de individuele menselijke instincten in een dragelijk groepsverband samen te bundelen tot groepsinstinct
waarmee succesvoller strijd kan worden geleverd om aan de kost (+gemak en luxe) te komen, dan in je eentje!
Quantiteit is daarbij een succesvol wapen gebleken in de loop der tijden, en mag m.i. als oorzaak worden gezien van het wervende karakter der diverse 'religismen' (het is om dié reden dat ik dit woord daarvoor uitgevonden heb :lol: )
En.... is één der redenen van mijn rotsvaste overtuiging dat god niet bestaat!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: 'Pretje voor elke dag'

fbs33 schreef:Het 'pretje' is, denk ik, eerder een vorm van leegte waar je je verder niet druk om maakt.
Niet werkend, om je tot exaltische hoogten op te werken die in vormen van dankbaarheid daarvoor tot die 'pret' zouden leiden.(en dus niet afsmeekbaar is, want je bent het zelf)
Het eindigt inderdaad in gigantische leegte in de gehele Pantheïstische beschouwing, hetgeen eigenlijk flink frappant of ironisch is, want het was juist om het omgekeerde te doen.
Een God die samenvalt met de schepping staat gelijk aan het volledig doorstrepen van het begrip God.
Van dankbaarheid kan men in het Patheïsme ook al nooit spreken, want God is in alles en door alles, dus ook net zo goed in alle kwaad, en zoals je al opmerkt valt er ook niets af te smeken.
Dus ja, wanneer ik er over nadenk valt er steeds minder pret aan te beleven, maar misschien dat Samante er nog ander licht op kan werpen. Veel van het oosterse denken streeft ook juist naar absolute leegte, en dat noemt men dan de ultieme extase. Maar ik noem zoiets een doodscultus.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:
fbs33 schreef:Het 'pretje' is, denk ik, eerder een vorm van leegte waar je je verder niet druk om maakt.
Het eindigt inderdaad in gigantische leegte in de gehele Pantheïstische beschouwing, hetgeen eigenlijk flink frappant of ironisch is, want het was juist om het omgekeerde te doen.
Een God die samenvalt met de schepping staat gelijk aan het volledig doorstrepen van het begrip God.
Van dankbaarheid kan men in het Patheïsme ook al nooit spreken, want God is in alles en door alles, dus ook net zo goed in alle kwaad, en zoals je al opmerkt valt er ook niets af te smeken.
Dus ja, wanneer ik er over nadenk valt er steeds minder pret aan te beleven, maar misschien dat Samante er nog ander licht op kan werpen. Veel van het oosterse denken streeft ook juist naar absolute leegte, en dat noemt men dan de ultieme extase. Maar ik noem zoiets een doodscultus.
Daar houd je je toch óók niet mee bezig?(doodcultus)
Ik niet, tenminste, want alles wat daartoe drijft is m.i. gebaseerd op zelfmedelijden dat weer voortkomt uit de levensdrang die je aldoor verteld hoe voortreffelijk je wel niet bent.
Zóooo voortreffelijk dat het onbestaanbaar geacht wordt dat er een punt achter gezet wordt. Dát idee te verlaten was één v.d. muren die ik ooit moest platgooien om de vrees voor de dood van me af te kunnen gooien. Mijn 'voortreffelijkheid' eindigend in NIETS! Maar ik heb troost gevonden bij mijn intellect, dat me vertelde, "Maar dan ben je er toch óók niet meer om e.e.a. te betreuren"?
Toen zag ik de hemel pas als een 'hel' waar je constant gedwongen wordt (als astraal 'ik' aldaar aanwezig) om bewust te huilen over dat verlaten wereldje waarin je zo voortreffelijk was! Nee!.......ik houd me bezig met de realia op mijn pad, denk nauwelijks of niet over die dood. Ik ben wel bang voor eventuele pijn ervóór, maar maak me verder geen kopzorgen. (net als Karel Appel, rotzooi ik maar een eind aan!) :lol:
Laatst gewijzigd door fbs33 op 29 jun 2007 02:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

fbs33 schreef:maar maak me verder geen kopzorgen.
Zo lijkt me nog het fijnste om zo door het leven te gaan.
(net als Karel Appel, rotzooi ik maar een eind aan!) :lol:
Dat ben ik ook aan het proberen. Maaaar ik heb ook zo mijn (bij)geloofjes waar ik op kan leunen, steunen of hoe je het ook noemen wilt. Het helpt mij bv. dat ik niet gillend door het vliegtuig ga rennen. Een zogezegd geloofje waar ik rust in vind. Klinkt misschien belachelijk en harstikke onlogisch (kan het ook niet uitleggen) maar bij mij werkt het.
Fuck met alles.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Plons schreef:
fbs33 schreef:maar maak me verder geen kopzorgen.
Zo lijkt me nog het fijnste om zo door het leven te gaan.
(net als Karel Appel, rotzooi ik maar een eind aan!) :lol:
Dat ben ik ook aan het proberen. Maaaar ik heb ook zo mijn (bij)geloofjes waar ik op kan leunen, steunen of hoe je het ook noemen wilt. Het helpt mij bv. dat ik niet gillend door het vliegtuig ga rennen. Een zogezegd geloofje waar ik rust in vind. Klinkt misschien belachelijk en harstikke onlogisch (kan het ook niet uitleggen) maar bij mij werkt het.
Wat? geloof je dan als je rustig achterover leunt in die vliegtuigstoel? (Ik kan oeverloos naar de wolken, landschappen (wat je ervan ziet tenminste op die hoogte)kijken die onder me voorbij glijden)
Peuzel zo nu en dan een meegenomen boterhammetje, reken uit hoe laat (ned. tijd) ik aankom, enz. enz. Dommel wat, probeer een gesprek met deze of gene naast me, en...fasten your seatbelts,.............aankomst! Een enkele keer heb ik wel eens zin om iets te zingen, maar dan bedenk ik dat iedereen me bevreemd aan zal kijken, en bovendien ontbreekt het aan een mooie galm aldaar, en laat ik het, haha. Maar gillen? Nou nee, dat kan ik mijn macho-image niet aandoen, toch?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

fbs33 schreef: (net als Karel Appel, rotzooi ik maar een eind aan!) :lol:
Ah, Karel Appel, maar die verdiende er een hoop geld mee. Kijk, zó moet je dat doen:

Afbeelding
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

---- verplaatst ---
Laatst gewijzigd door Atli op 29 jun 2007 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie