Het 'pretje' is, denk ik, eerder een vorm van leegte waar je je verder niet druk om maakt.
Niet werkend, om je tot exaltische hoogten op te werken die in vormen van dankbaarheid daarvoor tot die 'pret' zouden leiden.(en dus niet afsmeekbaar is, want je bent het zelf)
Want dan zou je die 'leegte' al een plaats hebben gegeven! (als een 'punt' IN dat alles via de ogen(geest) van de beschouwer ervan)
Pantheisme laat integendeel, de beschouwer/gelover samenvallen met dat punt, en tegelijkertijd met dat 'alles' waar ze beiden zelf toe behoren.
De 'moraal' moet je zelf maken in samenhang met de totaliteit die de omgeving je biedt omdat er géén vingerwijzing is, behalve de eigen geestelijke en fysieke vermogens die het bestaan rechtvaardigen (mogelijk maken) in dát wat je omgeving je biedt! Het is dus in feite individualistisch, en daarmee onbruikbaar om regels en wetten te creëren om gezamelijk met andere individuen een groep te kunnen vormen. In een
bestaande groep op eerder gevonden vaststaande regels gefundeerd zou Pantheisme zich kunnen handhaven mits het die 'regels' (die de essenties reguleren) eerbiedigt door de Pantheist die essenties na te laten leven! Zelfs succesvol evangeliseren zolang de bekeerden zich aan die 'essenties' zouden houden, lijkt dan mogelijk!
Maar het is het niet, omdat hebzucht en hang naar gemak en luxe, deze, in feite anarchistische beschouwing als een bedreigende gruwel zien (evenals het atheisme trouwens)
Ikzelf (als atheist) heb een scheiding gemaakt in mijn nieuwsgierige geest die zovele vragen onbeantwoord moest laten.
Ter ene zijde een 'gad' die staat voor alles wat voor een mens 'nooit' of mogelijk nooit te weten zal zijn, maar de pogingen om het te ontdekken als taak ziet voor zijn bewuste intellect, maar niet aanbidt oid., en......................ter andere zijde, ....een 'god' die ik, overtuigd voor de volle honderd procent!, als menselijk 'verzinsel' zie om de individuele menselijke instincten in een dragelijk groepsverband samen te bundelen tot groepsinstinct
waarmee succesvoller strijd kan worden geleverd om aan de kost (+gemak en luxe) te komen, dan in je eentje!
Quantiteit is daarbij een succesvol wapen gebleken in de loop der tijden, en mag m.i. als oorzaak worden gezien van het wervende karakter der diverse 'religismen' (het is om dié reden dat ik dit woord daarvoor uitgevonden heb

)
En.... is één der redenen van mijn rotsvaste overtuiging dat god niet bestaat!