CSA en Landmark Education

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ach die kosten vallen nog heel goed mee hoor. Hebben jullie wel eens uitgezocht wat een assertiviteitscursus kost? Vaak ben je veel meer kwijt dan €450,-

Hier bijvoorbeeld http://www.horizontraining.nl/training. ... =24&tb=sub kost een assertiviteitstraining € 2.595,-

Verder vond ik voor assertiviteitscursussen prijzen lopende van € 250,- voor zeer simpele tot € 3000,- voor meer management gerichte.

Dus het is geen abnormale prijs voor soortgelijke cursussen in het kader van persoonlijkheidstrainingen. Dus ik denk dat kritiek op de prijs niet echt houdbare kritiek is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Amehoelah

Bericht door Amehoelah »

Jasper schreef: Om te beginnen is Landmark zeker geen sekte, het heeft helemaal niets met religie of geloof in andere irrationele dingen te maken. Sektes proberen mensen te scheiden van hun familie en hun oude leven en ze te hersenspoelen met irrationele wereldbeelden. Wat je in de Landmark cursussen leert is zo ongeveer het tegenovergestelde van wat een sekte doet: je wordt uitgedaagd om eens vanuit een heel nieuw gezichtspunt naar jezelf en je leven te kijken en van daaruit kun je nieuwe mogelijkheden voor jezelf ontdekken.
Bij Landmark gaat het om het forceren van doorbraken. In een sessie moet je bedenken wat jouw barriere in je leven is en dan moet die doorbroken worden. Analyse en oplossing van de barriere kan allemaal in het tijdsbestek van een weekend (blijkbaar). Oftewel snelle, oppervlakkige (en door leken aangedragen) oplossingen liggen voor de hand. Dus gaat je relatie even niet zo lekker: dat is misschien wel mijn barriere, dus hup afkappen die hap. Je had ruzie met je moeder: verbreek het contact. Landmark is inderdaad geen sekte. Het is een clubje om mensen een kort durende roes te brengen waarin geld afhandig kan worden gemaakt.
De cursussen van Landmark zijn helemaal niet bedoeld voor ongelukkige of wanhopige mensen. De cursussen zijn geen therapie of vervanging voor geestelijke gezondheidszorg, sterker nog, als je geestelijk niet goed in je vel zit dan raadt Landmark je zelfs af om deel te nemen (je moet daarover op het inschrijfformulier een vraag over beantwoorden).
Je kent de wervingsfolder goed uit je hoofd.
Ik ben zelf ook helemaal niet aan die cursussen begonnen omdat ik ongelukkig of wanhopig was, maar omdat mijn broer een cursus gedaan had. Ik ben een keer met hem mee geweest naar een informatie-avond en het leek mij wel interessant.
Zo gaat het bij iedereen. Iemand bij wie je natuurlijke achterdocht laag is (vrienden, familie) komt met een verhaal dat het zo'n goede cursus is en dat je er zoveel aan kunt hebben. En dat het ook heel goed voor jou zou zijn. Eenmaal binnen doet iedereen heel erg enthousiast en denk je 'ach wat kan het kwaad'. Vervolgens wordt je gebrainwasht.
Je ontdekt je blinde vlekken (dingen waarvan je niet eens weet dat je ze niet weet!) en dat kan heel waardevol voor jezelf zijn.
Mensen zonder psuchiatrische, psychologische, hulpverlening achtergrond graven in je hoofd en vertellen je wat jouw blinde vlek is. Of dat waardevol is...
Voor sommige mensen kan het heel heftig uitpakken, er zijn bijvoorbeeld mensen die al jarenlang ruzie met hun familie hebben en die door de cursus de hele situatie in hun leven ineens in een heel ander daglicht kunnen zien, en die zo'n ruzie dan daadwerkelijk kunnen oplossen.
Zoals ik al zei: de snelle, makellijke oplossing is om meteen breken.
Landmark is een commercieel bedrijf wat cursussen verkoopt. Ja, de cursussen kosten honderden euro's. Maar vergeleken bij een ander willekeurig commercieel bedrijf wat cursussen over een willekeurig ander onderwerp verkoopt zijn de prijzen helemaal niet exorbitant hoog.
Dat komt omdat de gehersenspoelde mensen gratis en voor niets werk opknappen voor het commerciele bedrijf. Zo vangen slechts een paar mensen geld. Dan is het in eens weer heel veel geld wat die mensen vangen.
Ik heb zelf geen enkel belang bij Landmark, ik ben hier niet om Landmark te verdedigen maar wel om jullie erop te wijzen dat jullie nogal snel zijn met het vellen van een oordeel bent over iets waar je helemaal niets vanaf weet. Ga minstens eens zelf naar een informatie-avond bij Landmark voordat je hier zonder enige kennis je oordeel klaar hebt.
Dat is een argument wat iedereen die de cursus heeft gedaan aanhaalt. Als je het niet hebt ervaren, dan kun je er geen uitspraken over doen, dan kun je geen objectief oordeel vellen. Ik stel juist dat omdat je er aan mee gedaan hebt, je geen objectief oordeel kunt vellen. Ik hoef niet neer te storten met een vliegtuig om te weten dat dat niet prettig is.

Ze gebruiken technieken om mensen klaar te maken om al hun aannames ter discussie te stellen. Als dat moment daar is (na twee dagen weinig slaap, eten, geschreeuw naar je hoofd, etc), worden er wat dingen in de hoofden gepland. Werf voor Landmark, draai (bovenstaand) riedeltje af als mensen met vragen komen, zet je vrijwillig in voor de club en wat kant-en-klaar oplossingen voor het persoonlijke leven.

Kan desgewenst verder uitwijden over die technieken. De post is echter al zo lang.

Groeten A.
Dante will always be admired, because no one will ever read him. Voltaire
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Amehoelah schreef: Kan desgewenst verder uitwijden over die technieken. De post is echter al zo lang.
.
Bert Visser schreef: Vertel, vertel !!!
:D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Amehoelah

Bericht door Amehoelah »

Het is een LGAT een Large Group Awareness training. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Grou ... s_Training

Het eerste gedeelte van de cursus is bedoeld om mensen zowel geestelijk als fysiek uit te putten.

Fysiek moe maken
- Weinig eten en drinken
- slaapdeprivatie (lange dagen trainen)
- Onthouden van zonlicht
- Niet vaak naar de wc mogen
- etc.

Geestelijk moe en in de war maken:
- Assistenten houden de cursisten continu alert, bij de les.
- Alles is gebonden aan regeltjes. Goed gedrag (volgens de cursusleider) wordt beloond. Werk je niet mee, dan wordt je gestraft.
- Uitschelden en belachelijk maken (voorbeelden van straffen) voor het oog van de 200 andere cursisten.
- Je laten twijfelen aan je zelf
- negatieve ervaringen uit het verleden laten oproepen en herbeleven
- De dingen aanvallen of onderuit halen die jou sterk maken, die jouw basis vormen
- Angst laten inbeelden
- Afzonderen van de buitenwereld: geen contact met de buitenwereld mogen hebben, specifiek taalgebruik (engels) stimuleren waardoor je een kliek vormt. maar ook omdat je je in een vreemde taal minder goed kunt uitdrukken.

(Waarom stappen mensen niet uit zou je denken? Omdat je veel geld betaald hebt en je continu wordt voorgehouden dat het nodig is om resultaat te halen.)

Als je dit één a twee dagen volhoudt, staat iemand op het punt om te breken. Je bent in de war, moe en voelt je naar. Je zit in een cocon waarin de cursusleider alles voor jou bepaald. Je bent eigenlijk weer kind. Een kind wat in de war is. En op dat moment heb je de behoefte dat die leider zegt wat je moet doen. Je wilt dat iemand je richting geeft.

Na dit punt kun je vanalles in iemands hoofd stoppen. Dat gebeurt dan ook. Je vind de cursus geweldig (wat precies is weer moeilijk onder woorden te brengen) je wordt getraind om te werven en vrijwillig aan activiteiten mee te werken. Je wordt getraind hoe je 'met je vriendin gaat breken'. Je wordt 'gestimuleerd' om aan de vervolgcursus deel te nemen en je ouders, kinderen, vrienden en familie er bij te lappen.

Na de cursus ben je in een staat van euphorie. Het gevoel dat je, samen met 200 andere cursisten, over een bepaald punt heen bent na totaal afgebroken te zijn, is overweldigend. Een soort ontgroening bij het studentencorps. Niet wetende dat je eigenlijk gebrainwasht bent.

Dit euphorische gevoel houdt niet zo lang stand en dus zijn er de vervolgcursussen. Je krijgt een coach toegewezen die je 'begeleid' oftewel in de gaten houdt of je wel je vrienden en familie werft en de vervolgcursus gaat doen. Die coach staat weer onder toezicht van iemand die alle cursussen gedaan heeft. Zo'n coach heeft targets (zoals in zijn bedrijfsleven) en wordt dus vervelend als hij dreigt zijn targets niet te halen. Bellen, mailen, sms-en, bedreigen, etc.

Tot zover de technieken in een notendop.

Groeten A.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Heb jij hier persoonlijke ervaring mee Amehoelah? Dus ben je bij zo'n cursus aanwezig geweest en heb je deze technieken aan den lijve ondervonden? Kortom hoe kom je aan deze wetenschap mbt deze cursussen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Amehoelah

Bericht door Amehoelah »

Kitty schreef:Heb jij hier persoonlijke ervaring mee Amehoelah? Dus ben je bij zo'n cursus aanwezig geweest en heb je deze technieken aan den lijve ondervonden? Kortom hoe kom je aan deze wetenschap mbt deze cursussen?
Familie en vrienden van familie die er in zaten. Na de aanvankelijke moordneigingen heb ik me wat meer gericht om het zaakje tot de bodem uit te zoeken. Heb onder andere met een exit-counseler (ja die bestaan en ze helpen mensen uit sektes te trekken) gepraat, enkele ex-leden van CSA en natuurlijk de ervaringen uit mijn directe omgeving.

Zelf heb ik niet meegedaan dus. Maar door wat ik op deze manier te weten ben gekomen heb ik niet echt trek om een cursusje te pakken. Wilde op dit forum wel eens polsen hier hoe de meningen waren.

Groeten A.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Amehoelah schreef:Zelf heb ik niet meegedaan dus. Maar door wat ik op deze manier te weten ben gekomen heb ik niet echt trek om een cursusje te pakken. Wilde op dit forum wel eens polsen hier hoe de meningen waren.

Groeten A.
Dank je voor deze toelichting. De manier waarop men bij dit soort cursussen handelt kan dus pure hersenspoeling genoemd worden op de manier die ook bij sektes wordt gehanteerd, en uiteindelijk lijkt erop dat het vooral om winstbejag gaat. En die hersenspoeling is kennelijk zo effectief dat iemand die daar nog inzit, pure reclame maakt hiervoor. Slimme gasten dus bij dat Landmark.

Amehoelah

Bericht door Amehoelah »

Kitty schreef: Dank je voor deze toelichting. De manier waarop men bij dit soort cursussen handelt kan dus pure hersenspoeling genoemd worden op de manier die ook bij sektes wordt gehanteerd, en uiteindelijk lijkt erop dat het vooral om winstbejag gaat. En die hersenspoeling is kennelijk zo effectief dat iemand die daar nog inzit, pure reclame maakt hiervoor. Slimme gasten dus bij dat Landmark.
Mensen zijn schijnbaar makkelijk te breken, zeker als ze er zelf aan mee willen werken.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Ik zie het als een bedrijf dat (naast tig van andere dingen) ook een graantje mee wil pikken van het legale curcus verkoop ideetje. En 450.- euro is nog steeds een hoop geld.
Fuck met alles.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Plons schreef:Ik zie het als een bedrijf dat (naast tig van andere dingen) ook een graantje mee wil pikken van het legale curcus verkoop ideetje. En 450.- euro is nog steeds een hoop geld.
Er zitten dus zo'n 150 mensen in die zaal. 150 * 450 = 67.500 euro.
Kosten voor zaal e.d. zijn minimaal. Hooguit een paar duizend euro.
De meeste medewerkers zijn vrijwilligers, dus er wordt in zo'n
weekend grof geld verdiend door degenen die wel betaald worden.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Amehoelah schreef:Bij Landmark gaat het om het forceren van doorbraken. In een sessie moet je bedenken wat jouw barriere in je leven is en dan moet die doorbroken worden. Analyse en oplossing van de barriere kan allemaal in het tijdsbestek van een weekend (blijkbaar). Oftewel snelle, oppervlakkige (en door leken aangedragen) oplossingen liggen voor de hand. Dus gaat je relatie even niet zo lekker: dat is misschien wel mijn barriere, dus hup afkappen die hap. Je had ruzie met je moeder: verbreek het contact. Landmark is inderdaad geen sekte. Het is een clubje om mensen een kort durende roes te brengen waarin geld afhandig kan worden gemaakt.
Vooral op dit punt ga je nogal kort door de bocht en zit je er echt helemaal naast. Het gaat helemaal niet zo van "oh je relatie is niet goed, dat is je barriere, afkappen die hap" of "oh je had ruzie met je moeder, verbreek het contact".

Sterker nog, het is het tegenovergestelde. Je wordt aangespoord om alle issues die je hebt laten liggen met mensen, alle onopgeloste conflicten e.d. te gaan uitpraten met die mensen. Je wordt aangespoord om jezelf open te stellen om het op te lossen en dat dan vervolgens ook te doen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
collegavanerik
Superposter

Jasper schreef: Sterker nog, het is het tegenovergestelde. Je wordt aangespoord om alle issues die je hebt laten liggen met mensen, alle onopgeloste conflicten e.d. te gaan uitpraten met die mensen. Je wordt aangespoord om jezelf open te stellen om het op te lossen en dat dan vervolgens ook te doen.
ik snap niet waarom die boerenwijsheid duizend gulden zou moeten kosten.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

collegavanerik schreef:ik snap niet waarom die boerenwijsheid duizend gulden zou moeten kosten.
Als het om iemand anders gaat dan is het gemakkelijk om in te zien wat iemand anders voor stap zou moeten zetten om zijn of haar probleem aan te pakken. Als het om jezelf gaat en je hebt een kwestie waar je zelf al jaren emotioneel in verwikkeld bent dan is het niet zo eenvoudig om in te zien hoe je er iets aan zou kunnen doen. Als alle problemen tussen mensen zo gemakkelijk op te lossen waren met boerenwijsheden dan zouden veel mensen veel minder problemen met elkaar hebben...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
collegavanerik
Superposter

http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Grou ... s_Training
DuMerton described Large Group Awareness Training as "teaching simple, but often overlooked wisdom, which takes place over the period of a few days, in which individuals receive intense, emotionally-focused instruction."
De methode staat me gewoon niet aan, bovendien is hij veel te duur.
Afbeelding Hebr 6:
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Amehoelah schreef:
Balzer schreef:Dit brengt me op een wereldverbeterend-idee:

Laten we een instelling oprichten die adverteerd met dezelfde soort leuzen als CSA en Landmark (dingen als: sterker in het leven staan, meer succes en financiele voorspoed). En dan bieden we ook korte effectieve cursussen aan voor slechts 500 euro!

De cursus houdt in:
* terugstorting van 495 euro (5 euro administratieve kosten)
* korte brief met daarin het advies om niet meer in dit soort dingen te trappen

8)
Is het voor het effect niet beter om mensen uit te nodigen in een zaaltje en dan te zeggen: U bent nu gelukkiger. Was dat die 500 niet waard?

Dan voelen mensen zich pas echt genaaid.
Heb jij wel eens op een podium gestaan met tegenover je 500 man die door jou genaaid zijn? :lol:
Plaats reactie