10 questions that every intelligent Christian must answer

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Geloof schreef:Overigens:
Vanmiddag zei Cathy als reaktie op de uitspraak "als er bewezen zou worden dat de meeste claims in de bijbel niet kloppen, zou ik wel degelijk gaan twijfelen" :
Volgens mij was ik diegene die deze reactie gaf, en quote Cathy mij, met een iets uitgebreider antwoord, waarbij ze ook zei dat ze het niet helemaal met mij eens was. Vervolgens is steeds gedaan alsof deze reactie van Cathy zelf kwam. Maar goed, terug naar vraag 2.
Ik heb beslist niet zo gedaan (maar excuses indien ik hierin niet duidelijk ben geweest). Jij deed inderdaad de eerste uitspraak, en ik noemde dat gezond denken.
Dit is een vraag die ik ook heb gehad, en ook in zekere zin verdrongen heb en niet meer over nagedacht. Nu is één van mijn hoofdrichtingen binnen de sociale geografie 'ontwikkelingsgeografie' en dan kom je er niet onderuit ;). Dus dit is een kwestie waarbij ik zeker mijn grijze hersencellen op volle toeren heb laten draaien.
Het staat buiten kijf dat het menige christelijke hersencel van mij ook aan het denken zette in vroegere jaren.
Of ik hier een compleet antwoord op heb? Nee, en in zekere zin vrees ik dat een deel van het antwoord inderdaad de 'ondoorgrondelijkheid' van God bevat, oftewel; 'ik begrijp het niet en kan het niet precies in overeenstemming brengen met mijn doctrine.
Alleszins begrijpelijk, want nooit heeft een christen het in deze kwestie verder gebracht dan dit antwoord. En de geschiedenis van het overdenken ervan is bijzonder lang...
Natuurlijk zijn er wel andere antwoorden voor gegeven (straf bijvoorbeeld), maar die zijn nog moeilijker onder ogen te zien dan 'ondoorgrondelijk'. De laatste term is eigenlijk ideaal, als je er een beetje op staart. Er is zoveel dat een mens niet begrijpt. Logisch dus dat er een hoop ondoorgrondelijk moet bestaan. Hé, wanneer je goed over 'ondoorgrondelijk' nadenkt is het een universeel antwoord op alle dilemma's die het geloof met zich meebrengt. Hoe kan vrije wil en determinisme samengaan? Ondoorgrondelijk voor de mens, maar een zacht eitje voor God. Hoe kan een liefhebbende God en tot genocide oproepende God samengaan? Wel, da's ondoorgrondelijk voor de mens, maar een kwestie van even kuchen voor God. Hoe kan een liefhebbende God er een eeuwigdurende hel op nahouden. Wel dat begrijp jij misschien niet, maar voor God...Enzovoort, enzovoort.
Maar, misschien heb ik wel een kleine nuttige bijdrage hierin, namelijk dat ik mij wel eens heb afgevraagd:

'Is de mens misschien het antwoord op het gebed van de hongerigen'?
Dus God geeft de mens de ellende opdat de liefde ervaren kan worden. Leuke gedachte, want zonder lijden kan men ook geen liefde ervaren. Maar is de hoeveelheid ellende dan niet wat met te ruime hand uitgedeeld? (om het maar vriendelijk te zeggen) Waarom moeten de kleine kinderen bij miljoenen eraan doodgaan?
Wat als nu blijkt dat wij, dat wil zeggen, de rijke en weldoorvoede mensen in het westen, nu eens een antwoord zijn op het gebed van de hongerigen en dorstigen? Ik ken veel christenen, bijna alle christenen wel eigenlijk, die veel geld aan goede doelen geven om ontwikkelingsprojecten te steunen en proberen tot een oplossing te komen mbt het armoedeprobleem in de wereld. Dit maakt deel uit van de charitas, die hoort bij het christelijke geloof. Actieve liefdadigheid is bijna een voorwaarde om christen te zijn. Tevens ervaren veel mensen bij het zien van zoveel ellende een soort van 'medelijden', maar dan één van het soort dat zich schuldig laat voelen. Alsof het geweten hen aanklaagt. Ik geloof dan ook dat het geweten door God is gegeven, en als ons geweten ons aanklaagt, dan zijn wij schuldig als die aanklacht klopt en we inderdaad niets doen tegen armoede.
Maar het punt is dat christelijk medelijden niets anders ten gevolge heeft dan medelijden. Het is ten eerste een zich concentreren op het lijden, dus een staren op het lijden, het versterken van de doodscultus die het christelijk geloof al is ( zie. http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=3502 ), en ten tweede krenkt medelijden de trots van de hulpbehoevende en werkt het mee de hulpgever een gevoel van superioriteit vermengd met schuld te geven (dus psychische stoornissen). Ten derde lost het niets op, want het komt bij de christen niet op om structureel iets aan het probleem te doen. De geschiedenis laat zien dat structurele oplossingen voor zulke problemen pas werden gevonden vanaf de tijd van de verlichting. Het christelijke denken berust geheel op het denken van Jezus: 'hebben jullie de armen niet eeuwig om je heen?' (lees in dit verband dit eens: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... e/II.3.htm , en niet even vluchtig, maar denk er lang over na).
Toch lost dit niet helemaal de kwestie op, omdat er nog steeds hongerigen zjin, en daarom dus nog niet alle gebeden beantwoord zijn. Waarom kon Jezus wel eten vermenigvuldigen en waren zijn discipelen stomverbaasd? Waarom lukt het mij (nog) niet om eten te vermenigvuldigen? God beantwoordt toch alle gebeden? Waarom dan niet deze?!

Ik weet het niet.
Nog erger, je bent al een eind op weg, ziet nu in dat bidden niet helpt, maar komt nog steeds niet met de gedachte dat wij mensen definitief een einde aan alle honger kunnen maken indien wij dat willen en er rationele oplossingen voor gaan zoeken en vinden en die implementeren.
Of althans, niet helemaal. God beantwoordt alle gebeden, maar op Zijn tijd.
Ja, op zijn tijd. En zoals je weet is God nogal langzaam. De uitspraak 'Zie, ik kom spoedig' is al 2000 jaar oud. Zo ongeveer 2 dagen in de tijdsrekening van de God van Petrus. Dus wellicht komt God eens op het idee in het jaar AD 51.000?

En weet je hoe snel de mensheid dit probleem rationeel aan zou kunnen pakken. Pakweg binnen een jaar als men het zou willen.
Ik ken een pastor uit Afrika die wel degelijk een vermenigvuldiging van eten heeft meegemaakt, ook Roland en Heidi Baker hebben dergelijke ervaringen in Afrika. Veel ervan heeft te maken met een mate van geloof en een intieme wandel met God.
Sterker nog, alles wat je hier vertelt heeft te maken met de mate van goedgelovigheid en rationeel denken uitschakelen. Vandaar dat christenen altijd naar Afrika moeten tegenwoordig om met argumenten te komen dat hun God bestaat.

En ikzelf ben wel redelijk close met God, maar nog lang niet close genoeg.
Is het pas 'close genoeg' voor je wanneer je in een volledige psychose terechtkomt? Een psychose waarin je jezelf in de geest de hele tijd brokjes brood ziet afbreken van hetzelfde ingebeelde brood dat je in je handen houdt, tot in het oneindige, tot alle kinderbuikjes gevuld zijn?
God laat mij regelmatig dingen zien die gaan gebeuren (zo weet ik soms precies wat er gaat gebeuren tijdens een kerkdienst, welke teksten gaan worden voorgelezen etc), en heeft mij dus in zekere mate een gave van profetie gegeven. Dit alleen al is een resultaat van mijn keuze om dicht bij God te leven.
Ja, inderdaad, het resultaat van jouw overgave aan God is het uitschakelen van je gezond verstand dat al een hoop problemen in de wereld daadwerkelijk had kunnen oplossen. Vermenigvuldig jouw denken met ettelijke honderdmiljoenen en je hebt een aardig beeld van onze wereld.
De vraag luidde overigens: Waarom zou God jou zulke totaal onbenullige zaken laten zien, jou zo op waarde schatten dat hij in zijn oneindige heerlijkheid en grootsheid zich aan jou voortdurend openbaart en tegemoet komt aan jouw zielige egotripperij, terwijl hij miljoenen wanhopigen laat kreperen en omkomen van de honger, zelfs al doen ze niets anders dan bidden. Kun je je voorstellen dat een buitenstaander niet erg onder de indruk is van jouw God, maar hem eerder als een schadelijk waandenkbeeld ziet?
Elke dag probeer ik dichter bij Hem te leven en elke dag ervaar ik meer van Hem en met Hem.
Nee hoor, elke dag sterven die kleine kindertjes; je hebt ze slechts uit je geest geband met je mooie vergezichten over God. Jouw held zegt heel duidelijk: als je die kleinsten nu één glas water zonder parasieten en een vers brood had gegeven, dán zou je pas iets van Hem ervaren, maar nu je je slechts bezighoudt met of je kan raden welke volgende tekst gelezen gaat worden spuug ik je uit.
Al met al denk ik dat de mens een groot deel van de oorzaak en het antwoord is op het armoedeprobleem.
Je bent nog lang niet helder genoeg: de mens is niet de grootste oorzaak, maar de enige oorzaak voor het armoedeprobleem.
En al te vaak schuiven we de schuld te makkelijk af op God.
Nee hoor, dat zal geen enkele atheïst doen. Zou een beetje flauw zijn, zeg, aan een fantoom de schuld geven. De schuld ligt voor een groot deel bij de godsdienstige mens die zich nooit inspant om met rationele antwoorden definitieve oplossingen te produceren. (Uiteraard kan deze kritiek ook op veel ongelovigen worden geleverd, maar de discussie gaat nu enkel en alleen om dilemma's in het christendom).
Wat betreft het gebed-gedeelte heb ik geen of nauwelijks antwoord.
Dus gebed in nood kan men volgens jou dan ook volledig achterwege laten. Zoveel is duidelijk.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 21 jun 2007 14:59, 8 keer totaal gewijzigd.
Lichtone
Geregelde verschijning

Bericht door Lichtone »

Goed, zal je nu even een paar lesjes Christelijk-Joodse geschiedenis geven. Als je daarna nog meer wil weten, open je maar een aparte thread hierover.
Allereerst heeft het Vaticaan ..
Wat intresseerd mij het vaticaan? Heb ik niet eerder heel duidelijk gemaakt dat ik los sta van het vaticaan, de paus of wat ze daar bedenken? dat heeft niks met de bijbel te maken en daar sta ik buiten.
Daarnaast vergeet je weer spontaan dat diverse Christelijke partijen openlijk antisemitisch waren voor WO2. Denk hierbij onder andere aan de Christelijk Sociale Partij in Oostenrijk die tot 1933 in Oostenrijk bestaan heeft.
OOSTENRIJK! HITLERRIJK, wat heeft dat ermee te maken, hitler had foute denkbeelden, JA. Een van de oprichters hiervan is Karl Lueger. Een man die Hitler in Mein Kampf noemt als inspiratiebronnen. als ik het al niet dacht...Bovenstaande is voornamelijk Katholiek Antisemitisme, maar ook het protestantisme druipt ervan over.
druipt er van over? Hallo! ik heb tijdenlang in het israelische leger gewilt om ze te helpen, en wij (thuis) steunen de joden en we ontvangen ook nieuws bladen/ boekjes etc van hun zoals Israel en de bijbel. Wat te denken van Von die Jüden und Ihre Lügen van ons aller Maarten Luther. Inmiddels zijn er diverse proefschriften bekend waarin het zelfs bekend is dat Luther een godsdienstwaanzinnige driftkop was die zijn hele leven graag Joden wilde bekeren. ZO is Luther nu ineens een godsdienstwaanzinnige driftkop? En de joden hebben ook bekering nodig, zonder Jezus als verlosser zijn zij niet verlost van de Zonde.
Christenen die Joden gebroederlijk hielpen met het opbouwen van de staat Israel is een mythe. Toevallig is deze mythe waarheid, je mocht het willen of niet, maar bijna heel christelijk america staat achter de joden, de europeanen zijn vaak meer beinvloed door onchristelijke mensen zoals jij, en toch zijn er mensen zoals ik die achter de joden staan en hen willen steunen. Ik, Mijn familie en voorgaande generaties maken deel uit van jou Mythe. Het was toevallig mijn Opa en er (zijn veel meer christenengeweest )die bijna het leven erbij inschoten (of het leven echt verloren) toen zij Joden hielp onderduiken.
Wie God niet kent kan zelf een god maken.
------------------------------------------------------
Move out my way
Give up the mic
X to me is extremely Christ
Livin up in me
Like it or not
Put an X on my chest
Cause X marks the spot
a.r.

Bericht door a.r. »

@ lichtone: psssstt: weet je dat de paus de vertegenwoordiger van god op aarde schijnt te zijn? En dat uit dat geloof ruim 32000 andere WARE christelijke geloven zijn voortgekomen? :roll:
Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

Misschien kan er anders een topic worden aangemaakt die gewijd is aan de Paus, dan kunnen we hier tenminste verder met de daadwerkelijke discussie.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ander topic over de relatie Christendom - Antisemitisme is allang gemaakt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Geloof, ik wil je er op wijzen dat ik jouw laatste antwoord op vraag 1 uitvoerig heb weerlegd. Daar is geen weerwoord van jouw kant meer op gekomen. Voorlopig is de stand dus:

Vraag 1: negatief.

Vraag 2, waarom God de gebeden van hongerende Afrikanen en Aziaten niet beantwoord.
Geloof schreef:Wat als nu blijkt dat wij, dat wil zeggen, de rijke en weldoorvoede mensen in het westen, nu eens een antwoord zijn op het gebed van de hongerigen en dorstigen? Ik ken veel christenen, bijna alle christenen wel eigenlijk, die veel geld aan goede doelen geven om ontwikkelingsprojecten te steunen en proberen tot een oplossing te komen mbt het armoedeprobleem in de wereld. Dit maakt deel uit van de charitas, die hoort bij het christelijke geloof. Actieve liefdadigheid is bijna een voorwaarde om christen te zijn. Tevens ervaren veel mensen bij het zien van zoveel ellende een soort van 'medelijden', maar dan één van het soort dat zich schuldig laat voelen. Alsof het geweten hen aanklaagt. Ik geloof dan ook dat het geweten door God is gegeven, en als ons geweten ons aanklaagt, dan zijn wij schuldig als die aanklacht klopt en we inderdaad niets doen tegen armoede.
Ooit wel eens van 'Occam's razor' gehoord, Geloof? Als God die hongerende mensen helpt via de reële en materiële hulp van andere mensen, dan is God overbodig als verklaring voor de 'verhoring van het gebed'. Het zijn gewoon mensen die helpen.
Zoals Mr. Deity zegt: 'Ik hoef die gebeden helemaal niet te verhoren. Als er gebeurt wat de mensen willen dat er gebeurt, dan krijg Ik toch wel de credits. En als niet, dan rationaliseren ze dat weg.'(Jij doet dat ook: God verhoort op Zijn tijd)

Maar nu: hoe werkt dat dan als jij bidt dat je zusje niet dood mag gaan aan de kanker, of dat je voldoende te eten mag hebben? Betekent dit dan eigenlijk: ik hoop dat de chemotherapie zijn werk mag doen en dat de roostermaker zijn werk goed gedaan heeft zodat de artsen niet oververmoeid zijn? en: ik hoop dat de bevoorradingstruck van de Albert Heijn op tijd rijdt. Of dacht je dat God speciaal voor jou de file gaat oplossen? En indien het laatste: waarom lost hij dan de échte ellende in de wereld niet op.

Conclusie: gebed is een egocentrische wensdroom dat er een instantie is die problemen voor me uit de weg ruimt waar ik zelf niet uitkom.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef: Conclusie: gebed is een egocentrische wensdroom dat er een instantie is die problemen voor me uit de weg ruimt waar ik zelf niet uitkom.
Een zeer scherp geformuleerde conclusie. En hier meteen een mooie illustratie. Ik vond op een internetsite een commentaar van een christen G.J. van Enk over de boeken van Kuitert. Hij schrijft daar heel christelijk:

"Ik vrees het ergste aan vijandschap en agressie als deze godloochenaar en bestsellerauteur nog tijd van leven en tijd van schrijven krijgt. Laten we hopen en bidden dat de Here zelf dit demonische proces mag keren."

Ten eerste roept hij gelovigen op tot hopen en bidden, waaruit we meteen al kunnen opmaken dat bidden bijzonder onbetrouwbaar is. Het bidden hoort er nu eenmaal bij voor de christen, maar veel vertrouwen schenkt de christen niet aan het effect ervan.
Ten tweede kan men eruit opmaken dat hij geen gedegen rationele argumenten ziet om Kuitert tot anders denken te laten komen, maar 'het proces' eigenlijk als een zich buiten ons afspelend spelletje tussen demonen en God beschouwt, alsof we in de tijd van de Romeinen leven. Ook dat het bidden pas begint wanneer de mens met lege handen staat.
Ten derde houdt dit bidden in dat God blijkbaar eerst wakker gemaakt moet worden, omdat Hij er geen erg in schijnt te hebben dat de demonen weer eens te keer gaan op aarde, en deze bestsellerauteur maar ongehinderd steeds langer in gezondheid van demonische geest zijn sloopproces kan voortzetten. Er moet eerst voor gebeden worden alvorens God aan het werk gaat.
Ten vierde is dit de manier bij uitstek om te laten zien dat degene die zoiets uitspreekt absoluut aan de goede kant staat, en de andere absoluut aan de kant van tegenstander van God. Het is dus de allergrootste grootsheidwaanzin.

Geloof is een taalspel, een zeer vals en oneerlijk taalspel, omdat de gelover de term 'taalspel' nooit onderkent en erkent, maar aan zijn gedachtenspinsels absolute realiteitswaarde toeschrijft.
Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

Okey; hier een lijstje met christenen die bizarre wonderen hebben gedaan door gebed in de naam van Jezus Christus. Enkele van hen (waaronder David Hogan) staan er ook bekend om dat ze geamputeerde ledematen hebben genezen. De wonderen strekken zich uit van gebedsgenezing tot levetatie.

Sadhu Sundar Singh
St. Maurice
St.Denis
St. Fulcian
St. Victorice
St.Nectan
St.Nicasius
St.Antony (the Abbot)
St. Augustine (of Hippo)
St. Francis (of Assisi)
Lonnie Frisbee
St. Patrick
Seraphim of Sarov
John Alexander Dowie
St. Francis Xavier
David Hogan
Heidi Baker
St. Bernard of Clairvaux
St. Luke (the younger)
St. Joseph of Cupertino
St. Teresa of Avila
St. Christina (the astonishing)
Mel Tari
Brother Lawrence
Todd Bentley
Madame Jeanne Guyon
Jan van Ruysbroeck
St. John of the Cross
Charles Finney
Hugh Bourne
George Whitefield
Jonathan Edwards
Maria Woodworth-Etter
John G.Lake
Evan Roberts
Stephen Jeffreys
Charles Fox Parham
Edward Irving
William Seymour
Smith Wigglesworth
James Salter
Aimee Semple McPherson
Dr. Charles Price
William Bransham
Gordon Lindsay
Oral Roberts
Jack Coe
T.L. Osborn
F.F. Bosworth
Raymond T. Richey
William Freeman
Tommy Hicks
David Nunn
A.A. Allen
O.L. Jaggers
Marjoe Gortner
Roland Buck
Finis Dake

(Bron: Miracle workers, reformers and The New Mystics; how to become part of the supernatural generation by John Crowder)

Ongetwijfeld zullen jullie deze personen en wonderen afdoen als onzin, maar iig kunnen jullie nu niet meer beweren dat ik geen voorbeeldpersonen heb genoemd die bizarre wonderen hebben verricht, waaronder genezing van geamputeerde ledematen.

En ja, het is waar dat er ook genezing voorkomt bij niet-christelijke personen en religies. Als christen geloof ik echter dat deze genezingen demonisch belast zijn en 'tappen' uit de verkeerde bron (satan ipv God).
Theoloog schreef: gebed is een egocentrische wensdroom dat er een instantie is die problemen voor me uit de weg ruimt waar ik zelf niet uitkom
Veel gebed is inderdaad egocentrisch. En het is oa bedoeld voor problemen waar je zelf niet uitkomt. Het is echter ook zoveel meer, maar dat is een ander onderwerp. Voorlopig blijven we bij genezing. Als christenen geloven we dat door het offer van Jezus wij genezen kunnen worden. 'Zijn striemen brachten ons genezing' staat er in Jesaja 53 en wij geloven dit. Wij zijn dit ook steeds bevestigd. God belooft ons in de bijbel dat waar we om vragen Hij het ons zal geven. Dit omvat dus ook genezing.

Op de vraag waarom dan niet iedereen genezen wordt heb ik ook geen volledig antwoord.
a.r.

Bericht door a.r. »

@ Geloof, kopie van 21 juni, :? ](*,) Ga (mijn) vragen nou eindelijk eens rechtstreeks beantwoorden i.p.v. met een verduiveld hoge snelheid overal op dit forum, je nietszeggende en buitengewoon opmerkelijke standpunten neer te plempen :twisted:
"Wat als nu blijkt dat wij, dat wil zeggen, de rijke en weldoorvoede mensen in het westen, nu eens een antwoord zijn op het gebed van de hongerigen en dorstigen? Ik ken veel christenen, bijna alle christenen wel eigenlijk, die veel geld aan goede doelen geven om ontwikkelingsprojecten te steunen en proberen tot een oplossing te komen mbt het armoedeprobleem in de wereld. Dit maakt deel uit van de charitas, die hoort bij het christelijke geloof. Actieve liefdadigheid is bijna een voorwaarde om christen te zijn. Tevens ervaren veel mensen bij het zien van zoveel ellende een soort van 'medelijden', maar dan één van het soort dat zich schuldig laat voelen. Alsof het geweten hen aanklaagt. Ik geloof dan ook dat het geweten door God is gegeven, en als ons geweten ons aanklaagt, dan zijn wij schuldig als die aanklacht klopt en we inderdaad niets doen tegen armoede"

Actieve liefdadigheid is bijna een voorwaarde om christen te zijn??
Kun je dit antwoord nader verklaren?

Tevens ervaren veel mensen bij het zien van zoveel ellende een soort van 'medelijden', maar dan één van het soort dat zich schuldig laat voelen
Waarom schuldig?
Ik geloof dan ook dat het geweten door God is gegeven, en als ons geweten ons aanklaagt, dan zijn wij schuldig als die aanklacht klopt en we inderdaad niets doen tegen armoede
Gelukkig dat ik dat niet geloof dat geweten van god afkomstig is, ik steun vanaf heden enkele instelling meer Let's party, ik ga eindelijk geld overhouden
"Ik ken een pastor uit Afrika die wel degelijk een vermenigvuldiging van eten heeft meegemaakt, ook Roland en Heidi Baker hebben dergelijke ervaringen in Afrika."

Ik ken deze verhalen, wel vreemd eigenlijk dat als er zoveel wonderen gebeuren in (vooral) Afrika en Heidi Baker zo beroemd is en doden kan laten opstaan, broden laat vermenigvuldigen, dat het dan nog nooit voorpaginanieuws is geweest in alle grote kranten, het journaal en alle andere media, iedere atheist, moslim, boeddist, pantheist, zou immers direkt bekeert zijn, bij het zien van zo'n wonder?? Ik bedoel, als zij dat werkelijk allemaal kan laten gebeuren, dan zou er toch wel tenminste één serieuze journalist eens onderzoek naar moeten doen?

Oh ja, ik heb nog één vraag: Wat is de werkelijk achterliggende gedachten van die christelijke charismatische instellingen, die daar in donker Afrika werkelijk?
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Sadhu Sundar Singh

http://www.sadhusundarsingh.homestead.c ... cerpts.htm
http://www.sadhusundarsingh.homestead.c ... ction.html

St. Maurice
http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Maurice

St.Denis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Saint-Deni ... int-Denis)

St. Fulcian
http://www.catholic-forum.com/saints/golden135.htm

Het zijn niet echt profeten van 'tegenwoordig' he?

Sommige van de 'heiligen' die jij noemt hebben ook een heidense naam :wink:

Ik daag je uit om uit te zoeken welke, en waarom.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Geloof schreef:Ongetwijfeld zullen jullie deze personen en wonderen afdoen als onzin, maar iig kunnen jullie nu niet meer beweren dat ik geen voorbeeldpersonen heb genoemd die bizarre wonderen hebben verricht, waaronder genezing van geamputeerde ledematen.
Mijn beste Geloof, leuk dat je er weer bent. We (ik ook) hadden de moed eigen al een beetje opgegeven: het is helaas een bekende en zeer vaak gebruikte taktiek om met veel tamtam discussies te beginnen en die halverwege stilletjes te verlaten. Gelukkig ben jij uit ander hout gesneden.

Om maar met het begin te beginnen: het bovenstaande lijstje zegt mij niet zoveel---ik ken het boek waar je die namen uit citeert ook niet. Beschouw ik ze a priori als onzin, zoals jij nu beweert? Nee. Want aan namen kan ik niets zien. Ik wil de verslagen zien waarin met heeft opgetekend wat er allemaal is gebeurd. Ik wil zien hoe men heeft geredeneerd en tot de conclusie is gekomen 'genezingswonder'. Ik wil daarna zien hoe men tot de conclusie is gekomen 'genezingswonder van God'. (Want er zijn nog tal van andere goden die zich op die manier zouden kunnen profileren.) En daarna trek ik mijn conclusies.

Met andere woorden: leuk dat je een bron kan noemen, maar de kracht van je argument wordt nu de kracht van je bron. Als die goed is, mooi. Als die slecht is, niet zo mooi. Daarom wil ik méér weten dan alleen de naam van de bron alleen. Ik wil een paar case studies zien. Zou je enkele stukken kunnen citeren waaruit de manier van 'onderzoeken' blijkt? (En als het boek naar weer andere bronnen wijst, moet je die opzoeken. Etcetera.) Het punt is echter wel dat ik enigzins ervaring met andere beschrijvingen heb, en die van een dermate bedroevend laag niveau vind, dat ik ze niet serieus kan nemen. Maar misschien is dit boek beter.
En ja, het is waar dat er ook genezing voorkomt bij niet-christelijke personen en religies. Als christen geloof ik echter dat deze genezingen demonisch belast zijn en 'tappen' uit de verkeerde bron (satan ipv God).
Merk de keuze van het werkwoord 'geloven' op. Je gelooft dat ze het werk zijn van een demonische kracht. Maar zouden het niet ook gewoon genezingen van God kunnen zijn die probeert zijn invloed te doen gelden om zo een ongelovige over te halen in hem te gaan geloven? Wat nu als zo'n persoon tijdens een Healing opeens op zijn knieën valt en zegt dat hij Jezus in een visioen heeft gezien en zich meteen laat dopen en blahdieblahdieblah? Of, nog veel lastiger voor jou om te beantwoorden, niet Jezus, maar Allah, en dan naar de dichtstbijzijnde mullah rent om daar in steenkolen-Arabisch ASH-HADU ANLA ELAHA ILLA-ALLAH WA ASH-HADU ANNA MOHAMMADAN RASUL-ALLAH! te prevelen?

Jij meent dus dat je een genezing van God kunt onderscheiden van een genezing van een duistere kracht. Maar dat kan niet aan het eindresultaat zichtbaar zijn---want de mens is nog steeds genezen. Dan ligt het dus aan de overtuiging waarmee diegene de Healing inging. En hoe weet je zeker dat iemands overtuiging ook daadwerkelijk de zijne is?
Op de vraag waarom dan niet iedereen genezen wordt heb ik ook geen volledig antwoord.
Daarmee beschouw ik vraag 1 als definitief beantwoord. Nu aan jou de (on)dankbare taak om voor jezelf de consequenties van dat antwoord na te gaan. Jouw liefdevolle, genezende God geneest niet iedereen, en is duidelijk niet liefdevol tegen in ieder geval een gedeelte van zijn schepping. Je moet ervoor waken dat je zelf niet een arm of een been verliest, want je god zal je niet helpen. Mij lijkt het in ieder geval geen prettige gedachte, sterker nog, ik krijg er fluks kippenvel van.

Op naar vraag 2. Even kijken, wat was die ook alweer... Why are there so many starving people in the world?
Laatst gewijzigd door cymric op 09 jul 2007 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

Dat was toch geen voorwaarde? De vraag was waarom God geen geamputeerden genas, als ik kom met voorbeelden/personen uit het verleden waarbij God dit wel doe, dan is dit toch geldig? Tevens noem je alleen de eerste vier uit het rijtje, het rijtje staat een beetje in volgorde van actualiteit.
@ Geloof, kopie van 21 juni, Ga (mijn) vragen nou eindelijk eens rechtstreeks beantwoorden i.p.v. met een verduiveld hoge snelheid overal op dit forum, je nietszeggende en buitengewoon opmerkelijke standpunten neer te plempen
Insgelijks.
Actieve liefdadigheid is bijna een voorwaarde om christen te zijn??
Kun je dit antwoord nader verklaren?
Lees de bijbel.
Ik ken deze verhalen, wel vreemd eigenlijk dat als er zoveel wonderen gebeuren in (vooral) Afrika en Heidi Baker zo beroemd is en doden kan laten opstaan, broden laat vermenigvuldigen, dat het dan nog nooit voorpaginanieuws is geweest in alle grote kranten, het journaal en alle andere media, iedere atheist, moslim, boeddist, pantheist, zou immers direkt bekeert zijn, bij het zien van zo'n wonder??
Wat ik vreemd vind is dat de media, de kranten, het journaal enzo bijna allemaal altijd dezelfde meningen zijn toegedaan. Je zou verwachten zoveel mensen, zoveel verschillende meningen, maar dit vindt niet zijn neerslag in de media. Persoonlijk denk ik dat dit komt omdat de persbureaus in handen zijn van de Illuminati (jaja, ik geloof in 'samenzweringscomplotten'!). Als je trouwens wel eens serieuze journalisten wil lezen, dan kan ik je het Nederlands Dagblad aanbevelen, in deze krant wordt wel melding gemaakt van dit soort wonderen.
Wat is de werkelijk achterliggende gedachten van die christelijke charismatische instellingen, die daar in donker Afrika werkelijk?
'equal level' barmhartigheid. Jezus zei: offers verlang ik niet, maar barmhartigheid. Met equal level bedoel ik niet dat de 'rijken' de 'armen' gaan helpen, of de 'ontwikkelden' de 'onderontwikkelden', zoals je zoveel terugvindt in ontwikkelingswerk (ik heb een major ontwikkelingsgeografie gevolgd, en in elk ontwikkelingsboek vind je deze gedachte terug), maar dat mensen elkaar gaan helpen uit liefde voor elkaar.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Geloof schreef:
Dat was toch geen voorwaarde? De vraag was waarom God geen geamputeerden genas, als ik kom met voorbeelden/personen uit het verleden waarbij God dit wel doe, dan is dit toch geldig? Tevens noem je alleen de eerste vier uit het rijtje, het rijtje staat een beetje in volgorde van actualiteit.
Heb je details over de meest recente gevallen? Die zijn nog enigszins na te trekken. Zo zou ik graag namen willen hebben van de geamputeerden die weer een ledemaat hebben gekregen in (laten we zeggen) de laatste twee eeuwen.

PS De Heilige Nicolaas van Myra ontbreekt in je lijstje.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

geloof schreef
Okey; hier een lijstje met christenen die bizarre wonderen hebben gedaan door gebed in de naam van Jezus Christus. Enkele van hen (waaronder David Hogan) staan er ook bekend om dat ze geamputeerde ledematen hebben genezen. De wonderen strekken zich uit van gebedsgenezing tot levetatie.
Beste geloof,
Ik denk dat er heel wat christenen zijn die zich graag tot de antichrist wenden als deze hen wel hun benen terug kan geven.

Vooral die genezen geamputeerden hebben mijn aandacht. Ik neem aan dat er hierbij sprake is van het terugkeren van het missende lichaamsdeel. Kan je hiervan een paar gevalsbeschrijvingen geven. Een stuk of twee is al voldoende. Tot nu toe heb je nog geen spatje bewijs geleverd dus ik wacht met grote belangstelling op je bijdrage in deze.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Uit het rijtje van Geloof:
St. Augustine (of Hippo)
Daar is ie weer! Onze katholieke heilige die zei niet in het letterlijke verhaal van Genesis te geloven, maar die nu weer volgens jou in staat was wonderen te verrichten. Hoe kijk je nu tegen deze beste man aan Geloof? Aan de ene kant geloof je geen ene moer van wat hij zegt, maar aan de andere kant is het weer een (katholiek) heilige die in naam van JC wonderen heeft verricht! Dit strookt natuurlijk niet met elkaar. Ik durf erom te wedden dat verreweg de meerheid op deze lijst katholieke heiligen zijn, waar jij (naar eigen zeggen) niets mee hebt! Waarom dan deze opsomming van namen?
Je moet niet met twee maten meten, beste Geloof.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Plaats reactie