Metafysica: Onvermogen in de belevingswereld.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kevin
Diehard

Metafysica: Onvermogen in de belevingswereld.

Bericht door Kevin »

Aan de hand van een korte corespontentie over de interne mail van freethinker met space oddity heb ik een stelling die ik wil verdedigen. De stelling betreft metafysica.

De omschrijving van metafysica, deels gehandteerd door space oddity, die hiervoor gebruikt wordt kan men terugvinden op wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Metafysica

Ooit tijdens een vakantie in engeland heb ik het volgende op een kladje gepent toen ik daar in Wales in een mooie tuin een beetje zat te dromen:

"Metafysica is het onvermogen de gevoelsbeleving van de realiteit en de zintuigelijke beleving van de realiteit te scheiden"

Hieruit kunnen meerdere varianten voortkomen, zoals bijv. 'de onwil om de gevoelsbelevenis van de realiteit op te geven'.

Op de vraag waarom ik deze stelling inneem: Metafysica was misschien ooit 'de eerste leer' onder wijsgeren, maar sinds er (terecht) een scheiding is tussen het materiele (het veld van de wetenschap) en het geestelijke (het veld van de psychologie) lijkt het mij dat die beschrijving van metafysica niet meer opgaat, of minstens veroudert is ten aanzien van de huidige kenniswetenschap (epistemologie).

Metafysica is dus volgens mij een speeltuin van ideeën waarin alles mag en alles kan, en waaruit zodoende weinig praktisch bruikbare informatie voort kan komen en des te groter het risico bestaat dat er tijdens het spelen ongelukken gebeuren.

Het is, een onbewustzijn van de geestelijke facetten van de mens, een mengelmoes van gevoelsmatig denken en empirisch geklungel.

Misschien is dwaalleer een beter woord *stelt hij met exegetische overtuiging* :P
Heel omstreden is de vraag of de termen en concepten van een theorie over waarneembare objecten als zodanig metafysich zijn
Hierover kan ik niet uit... Het kan zijn dat ze de belevingsscheiding tussen de mens en de werkelijkheid bedoelden, dat je bijv. emoties kan ervaren, maar glas enkel kan observeren en kan spiegelen aan natuurkundige modellen, en dat er in die scheiding een mogelijkheid ligt dat alles wat feitelijk waarneembaar is eigelijk niet zo is, en in dat opzicht metafysisch is... Maar dan raak je iets overbodigs, iets waar je verder niets mee kan, praktisch gezien, en geestelijk gezien ook niet. Het rakelt alleen maar vragen op waar verder geen zinnig antwoord op valt te geven. Het is zodoende alleen maar goed voor verwarring.

Daarom stel ik dat metafysica het onvermogen is de gevoelsbeleving van de realiteit en de zintuigelijke beleving van de realiteit te scheiden.

EDIT: Voor fbs33, in evolutionistische termen kan er gesproken worden van een 'functieverschuiving' van bepaalde ideeën :P waardoor metafysica dus een rudimentair concept is geworden... iets ter geschiedschrijving en belangrijk in de groei van een menselijke geest, meer als een soort bewustzijn van bepaalde fouten die er gemaakt kunnen worden zoals bijv. in religie, maar tot dat punt verder niet van belang. Zeker niet iets om als uitgangs punt te nemen dus.
ratio-incl

website

Bericht door ratio-incl »

Misschien vind je hier info die je verder helpt.
Kitty
Ontoombaar

Re: website

Bericht door Kitty »

ratio-incl schreef:Misschien vind je hier info die je verder helpt.
Waar? :)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
doctorwho
Ontoombaar

Re: website

Bericht door doctorwho »

Kitty schreef:
ratio-incl schreef:Misschien vind je hier info die je verder helpt.
Waar? :)
Metafysische info kan je niet waarnemen :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Kevin schreef: "Metafysica is het onvermogen de gevoelsbeleving van de realiteit en de zintuigelijke beleving van de realiteit te scheiden"
Volgens mij ben je metafysica aan het herdefinieren.

Metafysica is volgens mij gewoon alles wat buiten de fysica (het waarneembare) staat.
Metafysica=fantasie
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Cijfers zijn geen fantasie :?

Als er twee koeien in een wei staan dan staan er echt twee... Twee is een getal, we hebben met z'n allen dat getallen stelsel afgesproken maar toch is het geen fantasie. Getallen zijn niet fysisch waarneembaar maar we weten allemaal dat ze bestaan.

Hoe zit dat dan? :P
collegavanerik
Superposter

Kevin schreef:Cijfers zijn geen fantasie :?

Als er twee koeien in een wei staan dan staan er echt twee... Twee is een getal, we hebben met z'n allen dat getallen stelsel afgesproken maar toch is het geen fantasie. Getallen zijn niet fysisch waarneembaar maar we weten allemaal dat ze bestaan.

Hoe zit dat dan? :P
Historisch vallen rhetorica en logica (en dus wiskunde) onder de metafysica, getallen "bestaan "niet, zij zijn een produkt van de logica. Maar dan krrijg je gelijk de vraag "bestaan" natuurwetten?

De strikte metafysica houdt zich meer bezig met wat "is" is. :D
zie bijvoorbeeld de duitse wikipagina
http://de.wikipedia.org/wiki/Metaphysik
Warum gibt es überhaupt etwas und nicht viel mehr nichts?
Worin besteht die Wirklichkeit des Wirklichen - was ist das Sein des Seienden?
En zo zijn wij aangeland bij Heidegger.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Ik ga me in die man inlezen... Nu ga ik eerst mijn bus halen. Dank.
collegavanerik
Superposter

er is trouwens al een heideggertopic
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2086
Afbeelding Hebr 6:
fbs33
Bevlogen

Re Kevin

Bericht door fbs33 »

Metafysica,beste Kevin, is nou precies datgene waar ik mij rot geknokt heb om eraan te ontsnappen door plausibele verklaringen te vinden, of concrete vormen aan te nemen die 'fantasiën' van hun abstractie ontdoen!
Niet een 'Zin' aan het bestaan te ontlenen, om daarmee een zgn 'doel' te creëren dat mij tevreden naar mezelf moet laten kijken,......... maar mijn bestaan als keihard (onbetekenend) feitje in een groot geheel te zien.
Een 'geheel' zó groot, dat ik dát door mijn menselijke beperkheden op geen enkele wijze kan bepalen.(en dus daardoor mijn kleinheid niet in kan schatten!)
Dat is m.i. geheel tegengesteld aan de gedachtenspinsels van Heidegger.

Ik zie 'metafysica' niét als onvermogen om gevoels/zintuiglijke-beleving v.d. realiteit te scheiden, maar vond juist een onlosmakelijk verband (de interactie tussen waarnemer en het waargenomene)
Of bedoel je 'onvermogen' om gevoelens te scheiden van de zintuiglijke waarneming(en) in één persóón, m.b.t. het waargenomene in de realiteit?(ahw. twee aspecten v.d. mens die apart kijken naar.........?)

Ik heb altijd gepoogd om zo duidelijk mogelijk te zijn in mijn beschrijving van "Hoe e.e.a. zich ontwikkeld kan hebben in de loop der evolutie.
Juist door de belangrijkheid van mijn persoontje weg te cijferen door mijzelf als één der levensvormen te zien die knokken voor een bestaan vanaf hun geboorte.
Beginnend met het mini-primitief bewustzijn (v.d. eencellige)als absoluut noodzakelijke grondslag om een bestaan te verzekeren. (een soort van 'ik' (ego)...... en de realiteit eromheen)
Je mag dat een gevoel noemen (m.i.) en alleen in staat tot zwart-wit reacties in beperkte gevallen van gevaar (of voedsel)
In de loop der evolutie met de betreffende lichaamsvorm- in samenhang met behoefte-gevoelens méé ontwikkelend.
Sommigen kozen de weg met legio nakomelingen, anderen met aanleg van geheugenbanken.........naast meerdere zintuigen etc. etc.
(van 'kiezen' is natuurlijk geen sprake, eerder mutatie en selectie door de realiteitsomstandigheden)
Evolutie dus die óók de hersencapaciteit méé deed evolueren tot het moment dat uit de aanwezige capaciteiten, het 'bewustzijn' door zijn eerdere beperking(en) heen kon groeien.
En alles zit in dat lichaam, en dan hoofdzakelijk in de hersens als een soort maatschappij van gevoelens, van verstand, van waarneming, maar óók het lichaam dat zijn best doet om het die bovenkamer naar de zin te maken met voedsel, met hormonen enz. enz.
In mijn opinie (fantasie) blijft weinig metafysisch over, maar moet je wel de eigen belangrijkheid(objectief gezien!) op nul zetten (waar die m.i. behoort)
Het is dat genoemde 'onvermogen' dat de metafysica van node meent te hebben om als mens zijn elitair-geachte positie in het geheel overeind te houden!
En ik mensonwaardig vind! (en [terzijde] daarmee dus het gods-geloof :lol: )
Uiteraard betreft het bovenstaande een bespiegeling(een fantasie) maar voor mij ruimschoots voldoende om als vervangend geraamte te dienen dat concreter is dan het gods-gewauwel van velen m.i.)
En dat ik meer niét dan wél weet? Dát is een gegeven waar ik me bedroefd van bewust ben.........en moet wijten aan mijn beperktheden als mens die oa. te kort leeft om meer waar te nemen v.d. eeuwigheid dan een eendagsvlieg v.d. tijd die de evolutie bestrijkt! (b.v.)
Overigens hebben 'getallen' een concrete functie die het gemak v.d. mens dient, en dus nodeloos werk bespaart, door vaste uitgangspunten ermee te benoemen waar eenheid over bestaat. (of die af te dwingen!)
Plaats reactie