Bla^2

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
chromis
IT Tech. & Moderator

Bla^2

Bericht door chromis »

Hallo,

Bij deze even een korte introductie van mij.

Ik ben Raymond, en ik ben woonachtig in Zuid Limburg.

Ik heb allerlei interesses. Ik hou tropische vissen, ik doe veel met computers (enkel Linux en BSD-achtige OS'sen), ik hobby wel eens met elektronica, en niet te vergeten aparte muziekrommel (synthesizers) afgezien van het feit dat ik geen echte muziekant ben.

Ik heb ook interesse in denken; soms filosoferen, rare dingen uitkramen en me verdiepen in allerlei zaken. Vrij denken is een van de fundamenten van mijn ``beschouwing''.

Ik geloof niks. Nouja, niks geloven doet niemand. Zo geloof ik toch dat ik vanavond gewoon te eten krijg! :D

Maar als we de definitie geloven beperken tot geloven in een hoger iets: ik heb er nooit in geloofd maar ik zal vanuit logische gronden ook niet beweren dat er niks is. Ik kan immers ook niet hard maken dat er geen roze olifantjes orgies houden op de poolkap van mars. Want ja, als jij toevallig kijkt: dan verstoppen ze zich! Laat staan dat ze er wel zijn.. nouja jullie begrijpen wel wat ik bedoel! Ik ben niet opgegeroeid met een of ander geloof; die beslissing was aan mijzelf, dus ik heb zelf beslissen en denken wat dat betreft vanaf het begin al gedaan. De tweede communie heb ik geeneens meer gedaan, daardoor.

Ik heb me vroeger (pakweg 10 jaar geleden, toen was ik 16 ofzo) wel eens beziggehouden met paranormale zaken. Van daaruit ligt dan ook mijn kennis over bepaalde onderwerpen. In die loop der jaren ben ik min of meer uitgegroeid tot een skepticus.

De laatste paar jaren heb ik weinig tot niks meer gedaan (dwz, gelezen of met mensen gebabbeld over paranormale onderwerpen) met betrekking tot dit. In de plaats daarvan, afgezien van andere hobbies en interesses, heb ik mezelf wat ingelezen over onderwerpen over biologie. Ik hou vissen, en een beetje weten over hoe of wat is natuurlijk altijd handig. De theorie over het ontstaan der soorten schijnt een beetje tegen de haren in te strijken van diverse gelovigen. Ik vind het dan ook buitengewoon interessant om te zien wat zich (voornamelijk in Amerika) afspeelt op dat gebied. Zelf heb ik wel eens geexperimenteerd met zg. genetische algoritmen: algoritmen min of meer gestoeld op de evolutietheorie. Het resultaat is eigenlijk best apart.

Nouja dit is het wel zo'n beetje. Ik weet niet of ik veel zal posten op dit forum. Ligt er een beetje aan hoeveel tijd ik heb, maar door mijn cookie zie ik in ieder geval welke posts ik wel en niet gelezen heb ;)

Ik hoop dan vooral dat dit afgezien van het 'dit-is-ernst-en-serieus-eat-me-mwoahaha' gehalte wat een dergelijke forum wel zal moeten hebben, vanwege het onderwerp, vooral ook gezellig is!

Groetjes!
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Welkom chromis
Zelf heb ik wel eens geexperimenteerd met zg. genetische algoritmen: algoritmen min of meer gestoeld op de evolutietheorie. Het resultaat is eigenlijk best apart
Vertel : dit IS interessant .... ( die vissen en muziek ook trouwens )
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

hier is een leuk applet van concurrerende amoeben, die evolueren als gevolg van survival of the fittest

http://probability.ca/jeff/java/evolution.html

heel leerzaam, al zeg ik het zelf
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Bla^2

Bericht door Devious »

chromis schreef: Ik heb allerlei interesses. Ik hou tropische vissen, ik doe veel met computers (enkel Linux en BSD-achtige OS'sen), ik hobby wel eens met elektronica, en niet te vergeten aparte muziekrommel (synthesizers) afgezien van het feit dat ik geen echte muziekant ben.
We hebben wel wat gemeen. Vooral die synths.
Welkom hier..

Ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Hallo Tjok (en andere mensen uiteraard ;) ),

Genetische algoritmen zijn min of meer een bruikbare, versimpelde abstracties van de belangrijkste mechanismen die evolutie mogelijk maken.

Heel simpel gesteld: met behulp van zg. genetische/evolutionaire algoritmen is het mogelijk om een zogenaamde input te genereren voor een systeem, die een bepaalde output genereert.

Deze input noemen we een genotype.

Een genotype wordt gerepresenteerd door genetische informatie. Deze genetische informatie wordt gezien als een verzameling symbolen. Het leven op deze planeet wordt gecodeerd in base4: adenine, cytosine, thymine and guanine ofwel A, C, T and G afgekort. Evolutionaire processen vereisen tenminste base2 (binair). Wetenschappers zijn overigens al in staat gebleken de bouwstenen van base2 leven te genereren: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 065007.htm

De output kan vanalles zijn, bv. de waarde van een wiskundige functie, of (vele malen interessanter) een stukje programma of een soort netwerkje.

We willen een bepaalde output hebben, bv. een bepaalde waarde (maximum, minimum) van een wiskundige functie, of we willen een programma dat een bepaald iets doet. We moeten de output daarop beoordelen.

Het resultaat van die beoordeling is een soort rangnummer, dit noemen we het phenotype.

Het phenotype kan ook gezien worden als de 'expressiviteit' van het genotype: hoe manifesteert het genotype zich in de realiteit?

Op basis van het genotype kan je keuzes maken. Je hebt bv. n individuen. Dit noemen we een populatie. Een individu kan je zien als een genotype en het resulterende phenotype. Je selecteert op basis van het phenotype willekeurig; je stelt een subset samen. Dit noemen we selectie.

Geselecteerde individuen kunnen zich kruisen, of kunnen gekopieerd worden.
Als we kruisen of kopieren, dan laten we heel af en toe 'een bitje omvallen'. Dit noemen we mutatie.

Hoe je twee individuen kruist, hoe je muteert (kans op mutatie), hoe je genetische informatie opslaat (hoeveel base? hele alfabet a-z? binair? A,C,T en G?), hoe je selecteert verschilt nogal: er zijn diverse methoden toepasbaar. Wat het beste is, verschilt per situatie en per keuze hoe je iets aanpakt.

Het nut? Je kan bv. maxima uit proberen te rekenen van hele moeilijke functies. Wat ik me zelf interessant lijkt is de toepassing op de kunstmatige intelligentie (neurale netwerken), of netwerken in het algemeen. In een dergelijke setting kan je bepaalde programmaatjes laten evolueren die bv. moeten 'overleven' in een kunstmatige omgeving. Dit is echter vrij pittige materie.

Maar met deze methodes kan je dus 'populaties' van inputs laten evolueren. Wat je wil is 'the best input for the job'. In het geval van een neuraal netwerkje zou dit bv. een netwerkje kunnen zijn die bv. iets herkent of in een kunstmatige omgeving een bepaalde plek in de omgeving kan bereiken dmv. bewegingsoutputs bijvoorbeeld.

Overigens is de beginpopulatie geheel willekeurig gegenereerd. populatie 0.

Uit die willekeur 'ontstaat' dan iets bruikbaars zeg maar.

Nouja dit was erg kort door de bocht en min of meer zo ingetikt. Er zijn allemaal haken en ogen, maar dit is het wel zo grofweg :)

Groetjes, Raymond.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Welkom Chromis.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Plaats reactie