geloof is een verslaving

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

tsjok45

geloof is een verslaving

Bericht door tsjok45 »

Volgens mij is
Geloof een verslaving

---->Afkicken van een " geloof " is even moeilijk als afkicken van een ander soort verslaving
----> Geloof is volgens de verslaafde van levensbelang
----> hij wil bovendien dat ook anderen verslaafd raken net zoals de dronkaard niet graag alleen zat word ( tenzij in een vergevorderd stadium van zijn ziekte )
----> en net als alke andere junkies is verslaafde gelovige bereid daarvoor te moorden en te stelen te liegen , te bedriegen en te sterven ...
----> net zoals andere junkies veliest de gelovige kontakt met de werkelijkheid en het sociale weefsel
----> drugsgebruik en verslavingen zijn ook veel gebonden met sexuele verwachtingen
en verlangens ...

-----> Er is ( bij de gelovige drug ) ook een streng verbod op het gbruik van andere verslavende middelen ; er is slechts een officieele drug toegelaten ; de heersende godsdienst ...

vraagjes die ik me daarbij stel ;
----> komen verslavingen en nefaste gevolgen van langdurige verslavingen ook voor bii dieren ?
----> Zijn de dealers van het geloof je ( toekomstige en huidige ) uitbuitesr of puppet-masters ? of zijn het gewone parasieten ?
-----> is de gelovige " stuf " iets anders dan " memes " ?
Laatst gewijzigd door tsjok45 op 19 apr 2005 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Er is zelfs nog meer met dit topic aan de hand

bijvoorbeeld ;

---->Echte elektro-chemische verslavende middelen , maken zelfs deel uit van de "sacramenten " van verschillende religieen .....

----> Veel religieuze praktijken en riten zijn er op gericht "trances " ____waaronder het toebrengen van pijn en zelf- "geseling" bijvoorbeeld ____ of staten van bewustzijns-verandering en = geestesverrukking te verwdekken .die eveneens verslavend werken ...

Nota
SM en andere sexuele geaardheden zullen ook wel een rol spelen ...

Tom lanoy schreef in een opvallend artikel
(moederband en voedselsondes (2) Kaddisj voor de paap en m'n moer ( humo 5 april 2005 ) hetvolgende , dat hier dit puntje illustreert
( donkerrrood door mij toegevoegd )
..... De manier waarop paus johannes paulus II zclfs van zijn stervensproces een kruising heeft gemaakt tussen een dagelijkse soap en een onverbiddelijke
propagandashow, sterkt mij in mijn oordeel over de rooms-katholieke leer.

Het zoeken naar een zingeving voor hot menselijke lijden is in de loop der ecuwen ontaard in het aanbidden van lijden.
Het pronken met pijn, het zwelgen in zeer, het verlangen naar leed, het wellustig etaleren van aftakeling als bewijs van de Schepping...
Welke andere godsdienst knielt en zingt voor een man die niet alleen aan een kruis is genageld, maar ook nog eens een kroon van doomen draagt?
Het katholicisme is tot in zijn kem masochistisch, lustgevoelens niet zelden inbegrepen.
Het Opus Dei — 'Werk van God " , is voor katholieken wat heavy metal is voor de popmuziek en bijgevolg ruim gesteund door dit pontificaat — heeft zelfs
de barbaarse traditie van de zeifgeseling weer in ere hersteld.
Onder andere als middel tegen... masturbatie.

Bespottelijk want in wezen gaat het natuurlijk om een identieke daad van zeifbevrediging. Waarbij het nog maar de vraag is bij welk van beide handelingen de mystiek(e ervaringen die er het gevolg ( of de begeleidende verschijnselen )van zijn )het grootst is. ......
....
.
Gerard
Bevlogen

Re: geloof is een verslaving

Bericht door Gerard »

tsjok45 schreef:Volgens mij is Geloof een verslaving .......
-----> De verslaafde vindt ook dat de nuchtere medemens een ervaring mist als hij zijn dronkenschap niet deelt. Hij weet niet wat hij mist als hij nooit dronken is geweest.

Ik zelf ben wel degelijk dronken geweest van religie maar voel me nuchter een héél stuk gezonder.

Ik zie het als mijn taak om de mensen van hun verslaving af te helpen maar de instituten die daarvoor nodig zijn ontbreken omdat de meerderheid, incl. diegenen die daar de middelen voor hebben en erover beslissen, zelf verslaafd is aan één of ander religieuze drug.

Mooi verhaal trouwens in Humo.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

tsjok45 schreef: ----> en net als alke andere junkies is verslaafde gelovige bereid daarvoor te moorden en te stelen te liegen , te bedriegen en te sterven ... ?
Dit is niet op alle gelovigen van toepassing.

Ciao..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Mischien is het wel gewoon een soort identificatieproces je komt uit een gedachtengoed en je word dat gedachtengoed. Mischien ook wel is er een soort
evolutionaire puls in de zin dat het houden van bepaalde religieuze belevingswerelden de voortplanting bevordert, dit klinkt mischien wat stompzinnig
maar als je ernaar kijkt lijkt het er wel wat op. Daarbij is het ook een beetje eigenbelang van mensen zich te conformeren naar plaatselijk geldende (dominante)
waardevorming, het afzetten tegen de eigen groep is niet zo populair als kind valt het al op dat buitenbeentjes eruit liggen dus dat moet je niet wezen.
Dat het verslavend is heeft natuurlijk ook zo z'n redenen, In historisch perspectief lijkt het erop dat de religieuze teksten een mondelinge oorsprong
hebben waarbij de verhalen welke het meest bleven hangen opgetekend zijn.
Ook kennen religieuze teksten zichzelf zo'n belangrijkheid toe in terugkerende herhaling dat het wanneer je er ook maar een beetje in ziet, het op een
gegevend moment mischien wel een blijvend psychologisch effect teweeg brengt. Daarbij gevoegd het mythische of geheimzinnige en je voed er automatisch
een enorm publiek mee.
Er zitten behalve irrieele echter ook een hoop rationele verwerkingen in religies het rationele is toch de redelijk gevorderde zicht op de werking van
het menselijke psyche. Voorbeelden zijn het bij herhaling terug laten komen dat het niet goed is andere denkbeelden te onderzoeken waarbij dan stelselmatig
voorbeelden worden gegeven van wat goed en slecht is en natuurlijk op zo'n wijze dat er richting in staat, dus in het verlengde van die denkwijze dan.
Al met al dus inderdaad nogal verslavend, ik denk inderdaad dat het praktisch ook wel enigszins zo uitwerkt. Maar vergeet ook de gemakzucht niet veel
mensen vinden het gewoon wel handig een simpel identificatiepunt te hebben ook zonder werkelijk te geheel te weten wat hun referentie in z'n totaliteit
inhoud en zonder zich werkelijk te interesseren op het effect ervan.
Een ander rationeel psychisch werkpunt is toch ook de dreiging die er vanuit gaat zolang je in het kader van de religie blijft denken heb je hoop op
een een of ander uitzicht, het kan waar zijn of niet, dus kan een persoonlijk uitgangspunt zijn dan toch maar het zekere voor het onzekere te kiezen als
hij/zij het zelf niet weet.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Dit is niet op alle gelovigen van toepassing.
Daar heb je gelijk in ;
Zelfs niet alle junkies zijn moordenaars en bedriegers
( sommigen zijn zelfs te ziek om dat nog te kunnen )
het is inderdaad een generalisatie ... wat ik bedoel is dat sommige karaktertypes wel degeljk o.i.v. hun verslaving tot zulke daden in staat zijn wanneer ze het nog kunnen ...
bedankt voor uw Correktie/nuancering die dit topic alleen maar ten goede kan komen ....
Leuke Gast
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Leuke Gast »

GH schreef:Ik zelf ben wel degelijk dronken geweest van religie ............
Op wat voor manier?
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Beste Achnaton

dank voor uw bijdrage
Kan ik ook allemaal goed inkomen ....

In elke cultuur is een aantal verslavende middelen ( en dus ook wel religes ) legitiem en een aantal andeen r aantal verboden .....
Maar verboden , getolereerd of toegelaten het resultaat is -->een aantal verslaafden .... Toegegeven er zullen wel minder schadelijke bij zijn en sommigen zijn misschien zelfs benign , kalmerend , genezend of een goede zoethouder ( nu niet te HARD zeggen , hoor ): :
Het heeft zeker ook veel met identiteit te maken ....

Maar het is niet hetzelfde als voedsel ( dat is dus NIET een verslaving , alhoewel het er op lijkt en sommige aberante vormen ervan een ziekte kunnen worden : ---> vraatzucht , boulemie , anorexia etc ... ) ---> voedsel is een echte noodzaak ....
Is geloof ( = godsdienst ) een echte noodzaak ?

Ook dieren kunnen verslaafd worden ( ook als sociale groep ) aan iets dat NIET noodzakelijk is en zelfs een schadelijk "genotsmidde" l is ( bij mieren bijvoorbeeld )
____ ik kom er later op terug....
Laatst gewijzigd door tsjok45 op 22 apr 2005 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Afkicken van een " geloof " is even moeilijk als afkicken van een ander soort verslaving
Ik moet je zeggen dat het wel een soort afkicken is, maar dan zeer langdurig. Ik heb jarenlang angst gehad dat god mij middels mijn kinderen mij zou straffen voor mijn afvalligheid.
Mijn hele denkwereld moest helemaal veranderen.
Mujahid
Contacteer:

Bericht door Mujahid »

tsjok45 schreef:Volgens mij is
Geloof een verslaving

---->Afkicken van een " geloof " is even moeilijk als afkicken van een ander soort verslaving
----> Geloof is volgens de verslaafde van levensbelang
----> hij wil bovendien dat ook anderen verslaafd raken net zoals de dronkaard niet graag alleen zat word ( tenzij in een vergevorderd stadium van zijn ziekte )
----> en net als alke andere junkies is verslaafde gelovige bereid daarvoor te moorden en te stelen te liegen , te bedriegen en te sterven ...
----> net zoals andere junkies veliest de gelovige kontakt met de werkelijkheid en het sociale weefsel
----> drugsgebruik en verslavingen zijn ook veel gebonden met sexuele verwachtingen
en verlangens ...

-----> Er is ( bij de gelovige drug ) ook een streng verbod op het gbruik van andere verslavende middelen ; er is slechts een officieele drug toegelaten ; de heersende godsdienst ...

vraagjes die ik me daarbij stel ;
----> komen verslavingen en nefaste gevolgen van langdurige verslavingen ook voor bii dieren ?
----> Zijn de dealers van het geloof je ( toekomstige en huidige ) uitbuitesr of puppet-masters ? of zijn het gewone parasieten ?
-----> is de gelovige " stuf " iets anders dan " memes " ?
Salaam a'laikum tjok,

Hiermee bewijs je slechts dat onze Creator ons niet wil loslaten, alleen als wij zelf heel graag het pas van de shaytaan willen bewandelen zal hij ons loslaten. Insh'Allah zal ook jij het pad weer terugvinden.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Volgens Richard Dawkins is het geloof niet enkel een verslaving, maar een virus.

http://cscs.umich.edu/~crshalizi/Dawkin ... -mind.html

Een memetisch virus wel te verstaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Meme

Ofwel: het is min of meer aangeleerd. En vaak ervaar ik dit ook zo bij mensen.

Ik heb het 'geluk' gehad nooit geindoctrineerd te zijn geweest in mijn jonge jaren, wat dat betreft.
Mujahid
Contacteer:

Bericht door Mujahid »

Salaam a'laikum,

Dan is dit een virus waarvan ik hoop dat de hele wereld besmet wordt zodat iedereen kennis mag maken met onze Creator.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Oh dat geloof ik graag dat jij dat hoopt.

Maar dat hopen er meerderen, want de 'virussen' onderling moeten ook flink strijd leveren.
Mujahid
Contacteer:

Bericht door Mujahid »

Salaam a'laikum,

Ins'Allah zal onze Creator er voor zorgen dat iedereen kennis mag maken met het ware geloof want de shaytaan speelt een sluwe spel met ons om ons van onze Creator weg te leiden.
Leuke Gast
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Leuke Gast »

an3sdej schreef:Ik moet je zeggen dat het wel een soort afkicken is, maar dan zeer langdurig.
Hoezo langdurig? Duurde het zo lang voordat u kon kiezen?
an3sdej schreef:Ik heb jarenlang angst gehad dat god mij middels mijn kinderen mij zou straffen voor mijn afvalligheid.
Als wist wat 'God' betekende dan zou u hier niet bang voor zijn.

God straft niet. God helpt u enkel bij het 'goede' pad.
Liefde, is meer geven dan nemen.
Liefde is vrijwillig 'geven'
Als God u zou straffen dan zou het ook geen liefde meer zijn. Als God u zou straffen dan zou het geen vrijwillig liefde zijn.
an3sdej schreef:Mijn hele denkwereld moest helemaal veranderen.
Hoezo kunt u niet denken wat u zelf wil?

Het lijkt net u in of andere sekte was beland :shock:
Plaats reactie