Kitty schreef:@Oortje, woon je misschien in een hutje op de hei? Wel eens geprobeerd om als man met je vriend hand in hand te lopen door bepaalde wijken in Amsterdam? Moet je eens doen! Ervaar de verrijking.
En geweldige verrrijking de Shoarmatent, de Turkse bakker en Islamitische slager is ook niet te versmaden. Wel eens aan iemand die in zijn eentje, oude man met zijn even bejaarde vrouw, in een wijk in een grote stad (Den Haag) woont als enige autochtoon gevraagd hoe hij tegen deze verrijking aankijkt?
Wel eens op de Haagsche Markt geweest? Wel eens onbewust 'verkeerd' gekeken naar een groep moslimjongeren? En daarvoor in elkaar getrapt? Dat is mijn zoon hier in een voorstad van Den Haag overkomen. Gelukkig had hij twee vrienden die hem hielpen zodat het niet totaal uit de hand liep. Een vriend van hem heeft zijn scooter een keer af moeten geven onder bedreiging van een mes, en dat was al een paar jaar geleden.
Wel eens tussen een groep allochtone jongeren gesprongen die een meisje molesteerde? Een zwager van mij wel! Wel eens onder voortdurende dreiging je werk moeten doen in de jongerenpolitiek? Ja ok, ze stonden aan de rechterkant. Waarom denk je dat zoveel mensen die zich alleen verbaal negatief uiten over de Islam zoveel beveiliging nodig hebben?
Wel eens voor hoer uitgescholden, als je normaal zomers gekleed door de stad loopt?
Het begon trouwens al met irritant sissen door de eerste gastarbeiders waar ik destijds als jong meisje langs liep.
En ik heb nog niets eens alles opgenoemd van mijn ervaring en die van mijn naasten en vrienden met moslims. Het ergste was de moord op een zusje van een vriend van mijn zoon, een jongen met een rotterdamse moeder en een Turkse vader. Eerwraak heette dat.
Maar goed, er zijn geen problemen met mensen uit een andere cultuur. Hoe kom ik in godsnaam op het idee. Want als je moslims als buren hebt die geen problemen veroorzaken, zijn er tenslotte eenvoudig geen problemen. Wat een ontzettend geluk dat er óók zulke moslims zijn. Of zou het zo zijn dat het aantal dat toch wel heel fout gedrag vertoonde precies in mijn leefomgeving zat. Puur toeval dan zeker.
Ik hoef alleen maar de tijd uit mijn jeugd te vergelijken met de huidige tijd en ja, dan zie ik een groot verschil op het gebied van veiligheid en vrijheid om jezelf te zijn en te zeggen wat je wil. En heel toevallig leg ik een link met de Islam en ook met de cultuur die hierbij hoort. Vast onbegrijpelijk voor jou.
En sorry voor de persoonlijke verhalen die als anecdotisch niet altijd als argumenten worden gezien, maar ik raak onderhand wel een beetje confuus van het niet onderkennen dat er wel degelijk een probleem is met onze nieuwe Nederlanders.
En ten overvloede zet ik er maar weer bij dat dit niet voor allemaal geldt. Maar voor een té grote groep wel zeker!
En wat ik als Nederlandse cultuur zie? Een cultuur van tolerantie en grote vrijheid om je leven te leiden hoe jij dat wil. Daar staat Nederland tot ver in het buitenland om bekend! En als dat kan met meerdere culturen is dat prima! Déze cultuur zie ik gaandeweg verdwijnen.
Oortje, woon je misschien in een hutje op de hei?
Nee, ik woon in een
middelgrote stad in Nederland ( ongeveer 160.000 inwoners ). Verder kan ik stellen dat ik in een buurt woon die de
meeste nationaliteiten huisvest in de gehele stad. Er zijn er 36 om precies te zijn. In miijn eigen straat wonen veel Marokkanen, en ook elders in de wijk wonen er veel gezinnen met een Marokkaanse achtergrond.
Ook wonen er veel Antillianen in mijn wijk, en samen met de Marokkanen vormen zij de twee grootste groepen allochtonen. De andere 34 nationaliteiten komen overal vandaan.
Van China tot Zuid-Amerika. Van rusland tot Zuid-Afrika. En ook zijn er gewoon Nederlanders hoor.
Wel eens geprobeerd om als man met je vriend hand in hand te lopen door bepaalde wijken in Amsterdam? Moet je eens doen! Ervaar de verrijking.
Nee, dat heb ik nog nooit geprobeerd.
Maar wat wil je hier precies mee zeggen? En weet jij zeker dat alle daders het Islamitische geloof met zich meedragen?
Wat ik me kan herinneren was dat een
Nederlands persoon die bij mij op de middelbare school zat ooit eens grappend en grollend tegen mij zei:
"Vanavond gaan we weer
flikkertikken", wat betekend dat op een bepaalde locatie ( een homo-ontmoetingsplek ) homo's geslagen zouden gaan worden met ijzeren buizen, en dat vanaf een rijdend brommertje.
Gewoon voor de lol natuurlijk.
En geweldige verrrijking de Shoarmatent, de Turkse bakker en Islamitische slager is ook niet te versmaden. Wel eens aan iemand die in zijn eentje, oude man met zijn even bejaarde vrouw, in een wijk in een grote stad (Den Haag) woont als enige autochtoon gevraagd hoe hij tegen deze verrijking aankijkt?
Ik denk dat dit meer met
stadsplanning te maken heeft....
Al met al wil ik zeggen dat ik dit een slecht argument vind.
Mijn enige antwoord hierop is dat de wijk waar meneer al die jaren heeft gewoont ( hij was bejaard ) zodanig verouderd is dat de meeste autochtonen er vertrekken, en er een nieuwe groep intrekt. Vaak is dit dan de
sociale onderklasse, die nog wel in dat soort huizen wil leven. En dan zie je vaak ophopingen van allochtonen, tezamen in één wijk.
Wel eens op de Haagsche Markt geweest? Wel eens onbewust 'verkeerd' gekeken naar een groep moslimjongeren? En daarvoor in elkaar getrapt? Dat is mijn zoon hier in een voorstad van Den Haag overkomen.
Op alle antwoorden kan ik nee zeggen. Dit is mij niet overkomen. Verder ga ik de discussie niet voorzetten door persoonsgebonden incidenten op te rakelen.
Dat je in feite de minder prettige ervaring van je zoon als standpunt
gebruikt nadat je de vragen stelt, vind ik veelzeggend.
En het is een incident, daar kan ik niets uit concluderen.
Een vriend van hem heeft zijn scooter een keer af moeten geven onder bedreiging van een mes, en dat was al een paar jaar geleden.
Ook dit is een persoongebonden incident. Heel ernstig hoor, maar ik kan er wederom niets uit concluderen. Alleen dat het gebeurd is. Maarja, er gebeuren zoveel
onprettige dingen in de Nederland.
Wel eens tussen een groep allochtone jongeren gesprongen die een meisje molesteerde? Een zwager van mij wel!
En alweer een
persoonsgebonden incident waar ik, en je raad het al,
niets uit kan concluderen.
Wel heel ernstig dat zoiets is gebeurd, maar er gebeuren meer onprettige dingen in Nederland.
Wel eens onder voortdurende dreiging je werk moeten doen in de jongerenpolitiek? Ja ok, ze stonden aan de rechterkant.
Alweer een persoongebonden incident.....
Blieb blieb, herhaal modus:
Wel heel ernstig dat zoiets is gebeurd, maar er gebeuren meer onprettige dingen in Nederland. Ik kan hier niets uit concluderen, behalve dan dat het gebeurd is.
Waarom denk je dat zoveel mensen die zich alleen verbaal negatief uiten over de Islam zoveel beveiliging nodig hebben?
Zeg jij het maar......
Wel eens voor hoer uitgescholden, als je normaal zomers gekleed door de stad loopt?
Het begon trouwens al met irritant sissen door de eerste gastarbeiders waar ik destijds als jong meisje langs liep.
De een
sist, de andere bouwvakker schreeuwt.
En ook dit is persoongebonden, aangezien je zegt dat je het gesis irritant vond. Misschien zijn er wel dames die het gesis iets prettiger vonden dan het luide geschreeuw van de bouwvakkers, of van wie dan ook.
Al met al is dit dus totaal persoonsgebonden, en zegt het verder niets.
Ook valt hier weer niets uit te concluderen, behalve dat het gebeurd is.
En ik heb nog niets eens alles opgenoemd van mijn ervaring en die van mijn naasten en vrienden met moslims. Het ergste was de moord op een zusje van een vriend van mijn zoon, een jongen met een rotterdamse moeder en een Turkse vader. Eerwraak heette dat.
Wel heel ernstig dat zoiets is gebeurd, maar er gebeuren meer onprettige dingen in Nederland. Ik kan hier niets uit concluderen, behalve dan dat het gebeurd is. Dit noemen we incidenteel. Waarom is eerwraak in Nederland zo zeldzaam? Waarom hebben we elke maand te maken met, en dat in de meeste gevallen, een Nederlands familiedrama? Omdat zulke dingen gewoon gebeuren.
En natuurlijk ben ik falikant tegen eerwraak. Net zoals ik falikant tegen familidrama's ben, waarbij vaak de vader eerst het gehele gezin uitmoord, en daarna de hand aan zichzelf slaat.
En dit is iets wat uit de
"eigen cultuur" ontstaat. Economische redenen.
Het licht niet meer kunnen zien in een wirwar van boetes, schulden en gezinsproblemen.
Maar goed, er zijn geen problemen met mensen uit een andere cultuur. Hoe kom ik in godsnaam op het idee.
Door allerlei persoongebonden incidenten op te rakelen en daarmee ervanuit gaat dat dit in heel Nederland zo is. Dit aangezien jij dit onderstaande een keer hebt gezegd:
Ik heb het recht ervan te vinden wat ik wil, en het zal me een rotzorg zijn wat ik ermee bereik. Ik heb geen moslims in mijn vriendenkring en wat mij betreft blijft dat inmiddels zo. Ooit dacht ik daar anders over, maar ik heb het echt een beetje gehad onderhand met de Islam en alles wat daarmee samenhangt. En hoe meer links geknuffel en geslijm en gedraai en hypocriet geouwehoer, hoe meer ik me hiertegen afzet.
En dan neem ik deze zin er even bij:
Ik heb geen moslims in mijn vriendenkring en wat mij betreft blijft dat inmiddels zo. Ooit dacht ik daar anders over, maar ik heb het echt een beetje gehad onderhand met de Islam en alles wat daarmee samenhangt
Warom heb je het gehad met de Islam en alles wat daar mee samen hangt? Verduidelijk jezelf. Je hebt immers geen vrienden of kennissen in je vriendengroep. Je kent geen Moslims.
Hoe kan je in deze sitatie een oordeel vellen over de groep "Moslims" in Nederland, en in het algemeen over Moslims ( en de Islam ), en daarvan zijn er ongeveer
twee miljard.
En vergeet niet, mensen zijn altijd individualisten. Ook als ze tot een bepaald geloof of sekte behoren.
Of zou het zo zijn dat het aantal dat toch wel heel fout gedrag vertoonde precies in mijn leefomgeving zat. Puur toeval dan zeker.
Waarschijnlijk? Ik woon in een buurt met veel Marokkanen, en ik heb nergens last van, en ook nog nooit gehad. Voor de rest is dit ook weer zo een punt waar niets uit te concluderen valt.
Ik hoef alleen maar de tijd uit mijn jeugd te vergelijken met de huidige tijd en ja, dan zie ik een groot verschil op het gebied van veiligheid en vrijheid om jezelf te zijn en te zeggen wat je wil. En heel toevallig leg ik een link met de Islam en ook met de cultuur die hierbij hoort. Vast onbegrijpelijk voor jou.
Nee niet onbegrijpelijk. Wel kan ik zeggen dat dit
pertinent onjuist is, en je hoeft alleen maar te kijken naar de cijfers. Ik zou zeggen, laten we eens een kijkje nemen:
- Moslims in Nederland: 5,8% Moslim.
- De rest van Nederland: 94,2 %.
En wat zien we? De rest van Nederland wint met een grote meerderheid!
En dus kunnen we ervanuit gaan dat de grote meerderheid ook verantwoordelijk is van het overgrote deel van de totale criminaliteit in Nederland. Simpel toch?
Ga mij niet vertellen dan 5.8 % van een bepaalde groep in een bevolking verantwoordelijk is voor de steiging van de criminaliteit in het algemeen, en dat in Nederland.
Dat dit in jou ogen zo lijkt, is totaal jou eigen ding.
En sorry voor de persoonlijke verhalen die als anecdotisch niet altijd als argumenten worden gezien, maar ik raak onderhand wel een beetje confuus van het niet onderkennen dat er wel degelijk een probleem is met onze nieuwe Nederlanders.
Het enige wat ik hierop kan zeggen is: Bedankt voor de spannende verhalen, en het waren inderdaad allemaal
persoongebonden incidenten.
Incidenten waar
niets uit te concluderen valt, behalve dat het gebeurd is, en dat we het als een misdrijf kunnen beschouwen.
En ten overvloede zet ik er maar weer bij dat dit niet voor allemaal geldt. Maar voor een té grote groep wel zeker!
Er zijn inderdaad wat groepen ( Marokkanen en antillianen ) waarin zich weer grote groepen bevinden die zich schuldig maken aan criminaliteit.
Dat is inderdaad waar en dat zeggen de cijfers ook. Weet wel dat deze groepen zich in eerste instantie in de
sociale onderklasse bevinden. Wat verwacht jij van mensen die zich in de sociale onderklasse bevinden, en ook nog eens geconfronteerd worden met bijvoorbeeld verborgen discriminatie.
Al met al kunnen we stellen dat deze mensen in een
lastige positie bevinden, en dat ook
economische redenen meespelen.
De perfecte ingrediënten om zo een soort groep te laten doen onstaan. Nederland kan hier verder weinig aan doen hoor, maar we hebben nou eenmaal te maken met de
uitgewassen van deze
sociale onderklasse.
En ik denk dat geloof hier een kleine rol in speelt. Als het economisch niet goed gaat met je, valt geloof zo weg en ga je over tot criminaliteit, om te overleven.
Geld is immers belangrijker dan geloof, en zeker op dat moment. Dit is duidelijk te zien in de
Nederlandse sociale onderklasse.
En wat ik als Nederlandse cultuur zie? Een cultuur van tolerantie en grote vrijheid om je leven te leiden hoe jij dat wil. Daar staat Nederland tot ver in het buitenland om bekend! En als dat kan met meerdere culturen is dat prima! Déze cultuur zie ik gaandeweg verdwijnen.
Dat is een visie die jij mag hebben.
Met vriendelijke groet,
0ortje.