Erik schreef:
Blijkbaar verkiest god dus om een kreupele westerse mens in zijn rolstoel wel te genezen en daar waar het harder nodig is niet.
Of je moet mij kunnen laten zien dat hij dat wel doet?
Een tijdje geleden zag ik inderdaad iemand uit Nederland die was genezen van MS, Hij bezocht ook nog het verpleegtehuis waar hij lange tijd had vertoefd.
Dhr. Jan Westerhof uit Nederland, kwam naar De Synagoge, Kerk Van Alle Natiën lijdend aan Multiple Sclerose, een ziekte die hem jarenlang aan een rolstoel had gekluisterd. Hij zit hier in de gebedslijn in afwachting van het gebed van de man van God. Profeet T.B. Joshua, De Man In De Synagoge, bidt in de kracht van de Heilige Geest voor Dhr. Jan Westerhof, terwijl andere pelgrims van over de hele wereld toekijken.
Hij werd dus genezen in"De Synagoge, Kerk Van Alle Natiën in Lagos, Nigeria"
De vraag is dan natuurlijk hoe ziek hij daarvoor was, het zou mooi zijn daar bewijs van te hebben.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
http://www.eo.nl/portals/programs/episo ... de=4325468
Hier de link naar een artikel op de EO site met daarbij de video van de genezing. Het heeft er alle schijn van dat de man dus echt niet meer kon lopen en in een verzorgingstehuis zat.
Dit lijkt een goed gedocumenteerde genezing te zijn.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Een verbazingwekkend gebeuren inderdaad als deze man ook werkelijk ziek was.
Toch is men zelfs binnen de evangelische gemeenschap in Nederland niet echt overtuigd.
De Doetinchemmer Jan Westerhof is door een uitzending van de Evangelische Omroep in Nederland bekend als hét voorbeeld dat zieken bij T.B. Joshua zouden kunnen genezen. Elf maanden leed hij aan multiple sclerose (ms). In september 2001 reisde hij af naar Nigeria waar hij van het ene op het andere moment weer kon lopen. Inmiddels werkt Westerhof niet meer, omdat de lichamelijke problemen zijn teruggekomen. Zelf wil hij liever niet praten over zijn gesteldheid. Ook niet over die van zijn vrouw. Op de site www.christelijkpodium.nl geeft hij begin dit jaar aan dat zijn vrouw ook ms heeft. ,,Zoiets is moeilijk te plaatsen in onze situatie.'' Vier maanden later schrijft hij op dezelfde website dat ook zij is genezen in Nigeria.
Binnen de baptistengemeente in Doetinchem waarvan Westerhof lid is, bracht zijn genezing beroering. De leden van de raad van de baptistengemeente wisten niet goed wat ze ervan moesten denken. In een brief aan de gemeente werd een aantal punten genoemd waaruit in de toekomst moest blijken of de genezing uit God was.
De discussie is weer opgelaaid, zegt voorganger drs. Yme Horjus. ,,Sommige mensen die destijds twijfelden aan Westerhofs genezing, stellen nu achteraf vast dat het nooit goed heeft gezeten.'' Dat Westerhof weer problemen heeft, is volgens hem niet het bewijs dat de genezing niet van God komt. ,,Er zijn wel enkele theologische en pastorale vragen te stellen, zoals de vraag of God zo werkt dat hij iemand slechts voor anderhalf jaar geneest.''
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
skeptic schreef:http://www.eo.nl/portals/programs/episo ... de=4325468
Hier de link naar een artikel op de EO site met daarbij de video van de genezing. Het heeft er alle schijn van dat de man dus echt niet meer kon lopen en in een verzorgingstehuis zat.
Dit lijkt een goed gedocumenteerde genezing te zijn.
Op de link die Skeptic geeft zijn ook reacties te lezen. Zo zijn vele christenen het onderling niet eens of Joshua zijn krachten van God heeft of van de Duivel. Ik heb zelf ook een keer een video gezien waarin mensen stonden te schuimbekken en obscene bewegingen maakten. De 'genezings' methode van Joshua deed me meer denken aan een voodoo ritueel dan aan een christelijke gebedsdienst.
Ook gaven Ms-patienten diverse reacties, waarbij één vrouw zei; ms is onvoorspelbaar. Het ene moment kun je lopen, het andere moment niet meer.' Ook wordt in deze discussie duidelijk gesteld dat Westerhof wel degelijk kon lopen. De rolstoel was voor het gemak. Ik denk dat dit geval heel goed verklaarbaar is dmv het placebo effect.
Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’Epicurus (341-271vc)
Devious schreef: Ook wordt in deze discussie duidelijk gesteld dat Westerhof wel degelijk kon lopen. De rolstoel was voor het gemak. Ik denk dat dit geval heel goed verklaarbaar is dmv het placebo effect.
Vriendelijke groet...
Het lijkt er op dat er steeds meer duidelijkheid komt, laat de waarheid maar aan het licht komen, hoe die er ook uit mag zien.
skeptic schreef:
Het lijkt er op dat er steeds meer duidelijkheid komt, laat de waarheid maar aan het licht komen, hoe die er ook uit mag zien.
Ach, het is net als met een computer.
Als d'r een PCI-kaartje een beetje los zit wil met de kast rammelen nog wel eens helpen.
Is het PCI-kaartje kapot, dan kan je met de kast rammelen maar dat zal weinig effect hebben.
Ik hoop voor Andries natuurlijk het beste maar ik zie dat duister in om diverse redenen, door anderen al genoemd in dit topic.
MS wordt gekenmerkt door het 'schupp' fenomeen. Dat zijn sterke periodes van beter en minderzijn. Hiermee wil ik niets afdoen van 'de genezing', maar wel medisch gezien even opmerken dat juist bij MS betere periodes sfgewisseld worden met mindere, maar dat elke mindere periode ook echt een stapje terug is t.o.v. de vorige min periode.
Middels objectief bewijs minder goed controleerbaar (MRI, CT.SCAN, EMG)
De discussie gaat van Leiderdorp naar ene Joshua. Maar laten we het dicht bij huis houden. Is er iets over de gemeente de Levensstroom bij jullie bekend?
pastor schreef:Er bestaat in de bijbel maar een God, die zich op diverse manieren openbaart. Het is niet eenvoudig om het te begrijpen, maar misschien helpt het volgende voorbeeld.
We hebben in onze omgeving ook voorbeelden van drie-eenheid: bloembol, de plant die eruit komt en de bloem. Feitelijk is het een niet los van de ander.
Het is nat en vloeibaar? Het is hard en koud? Het is warm en mistig? ra, ra, ra Het is H2O!!! gewoon water, in drie gedaanten.
Zou wellicht helpen als het überhaubt een passend voorbeeld was. Dat is het dus niet.
Het is nooit bloembol, plant EN bloem TEGELIJK
Het is nooit stoom, water EN ijs TEGELIJK.
Kortom; appelen en peren. Terug naar de tekentafel.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~ The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Jutter schreef:
Het is nooit bloembol, plant EN bloem TEGELIJK
Het is nooit stoom, water EN ijs TEGELIJK.
Oh ja?
Het is in het eerste geval een en dezelfde plant. Alleen in een andere vorm.
En in het tweede geval is het echt tegelijk H2O.
Voor de rest, zie mijn reactie aan devious.
Tot slot: als je het niet kunt begrijpen, geen probleem. Zoals zo vaak geschreven: we geloven niet in een drie-eenheid als dogma, maar we beleven het zo. Alles om het nog duidelijker te maken, zal toch mislukken.
Misschien is het wat voor je, om eerst Jezus beter te leren begrijpen. Dan ontdek je denk ik het overige vanzelf.
an3sdej schreef:MS wordt gekenmerkt door het 'schupp' fenomeen. Dat zijn sterke periodes van beter en minderzijn. Hiermee wil ik niets afdoen van 'de genezing', maar wel medisch gezien even opmerken dat juist bij MS betere periodes sfgewisseld worden met mindere, maar dat elke mindere periode ook echt een stapje terug is t.o.v. de vorige min periode.
Middels objectief bewijs minder goed controleerbaar (MRI, CT.SCAN, EMG)
Je slaat de spijker op zijn kop. De ziekte MS staat bekend om zijn sterk wisselende uitvalsverschijnselen. Deze zijn zeer varierend, dikwijls voorbijgaand, later weer teruggaand, en zeer veelvormig. Het ziektebeeld verloopt dikwijls met langdurige remissies. Dus om hier een wonderbaarlijke genezing aan vast te koppelen is kortzichtig. Het geeft ook te denken over de algemene (lees pathologische) ontwikkeling van betrokkenen. Het blijkt dat er gelukkig nog christenen zijn die breder en dieper onderlegt zijn, dan de meelopers van dit soort charlatans.
Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Stanhope schreef:Pastor schreef over de Triniteit:
Misschien is het wat voor je, om eerst Jezus beter te leren begrijpen. Dan ontdek je denk ik het overige vanzelf.
De arrogantie druipt er van af.
Christenen die dus niet in het verzinsel van de Triniteit geloven begrijpen Jezus niet zo goed als jij.
Misschien moet je Paus worden, gij geveinsde.
Twee geloven op één forumkussen daar slaapt de duivel tussen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
an3sjdej schreef:Erik toch, je verdenkt god toch niet van hitleriaans denken?
Hmmm zo had ik het nog niet bekeken.
Maar gelukkig kan ik god nergens van verdenken omdat ik niet geloof dat hij bestaat.
Maar als ik zijn verschijningsvorm in woorden zou moeten uitdrukken, dan kan ik hem niet anders beschrijven dan een persoon met een meervoudige persoonlijkheids stoornis.