Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

micha (dui)
Geregelde verschijning

Bericht door micha (dui) »

Ik lees op dit moment "The Road" door Cormac McCarthy.
Het is een schrikkwekkend apokalyptisch verhaal over een man die met zijn 10jarige zoon door een vernielde V.S. trekt in de foute hoop dat het in het zuiden minder oud zou zijn, want er herrst een nucleare winter.
Het lijkt op een goede Stephen King verhaal, maar het is toch iets hoogvaardiger.

http://www.8weekly.nl/index.php?art=5306
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

The God Delusion
R. Dawkins

De enige wat bijzonder is aan dat boek is dat ik het nu pas lees :oops:
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Geschiedenis der westerse filosofie door Bertrand Russell. Een zeer prettig leesbaar boek tot dusverre.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

doctorwho schreef:Geschiedenis der westerse filosofie door Bertrand Russell. Een zeer prettig leesbaar boek tot dusverre.
Geweldig boek, echt een klassieker. Let op de fijnzinnige humor die Russell geregeld gebruikt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

Hoe de menselijke geest werkt, Steven Pinker
Emigreer...want er is meer tussen hemel en aarde.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Aldus sprak Zarathustra - Friedrich Nietzsche
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Maanstof - Op zoek naar de laatste maanreizigers
Andrew Smith
2006 isbn 9041408959

Andrew Smith (1961) gaat op zoek hoe het is verlopen met de twaalf maanreizigers die op de maan hebben gestaan in de jaren na hun terugkomst op aarde.

De meest opzienbarende is Edgar Mitchell (Apollo 14) die een "epifanie" kreeg en een paranormaal onderzoeksinstituut stichte.

zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Smith_%28author%29
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Gereformeerde jongens. De schrijver heb ik zo niet bij de hand, (zit op mn werk) maar ik vind het een leuk geschreven boek! Ben nu op de helft en laat wel weten wat het is als ik het uit heb!

Gr.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Ik ben Waanzinnige Wereld van Stanislav Lem aan het herlezen, heb het in 1984 al eens gelezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stanis%C5%82aw_Lem

Science Fiction over een maatschappij die door middel van hallucinogenen in de illusie wordt gehouden dat de mensen in een perfecte wereld leven, terwijl ongemerkt de beschaving vergaat zonder dat iemand zich hierom kan bekommeren.

Daar vloeit de ethische vraagstelling uit voort of het beter is om in de illusie te verkeren dat je een gelukkig leven hebt of om in de realiteit te leven en te worden geconfronteerd met de menselijke onmacht als de situatie uit de hand is gelopen.
Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

els schreef:Daar vloeit de ethische vraagstelling uit voort of het beter is om
[mogelijkheid 1] in de illusie te verkeren dat je een gelukkig leven hebt of
[mogelijkheid 2] om in de realiteit te leven en te worden geconfronteerd met de menselijke onmacht als de situatie uit de hand is gelopen.
[Toevoegingen in het groen zijn van mij, S.]
Als de keus zo ligt, lijkt dat nogal deprimerend Els.
Misschien vat ik het verkeerd op ?
In geval 1 kom je toch ook in de problemen ? En dan is het dus echt te laat, want dan ben je niet op de hoogte en heb je niet nagedacht.

Ethiek en de toepassing daarvan in maatschappelijke keuzes interesseert me.
Ik ben aan het lezen in "Het verraad van Links" door Carel Brendel, een boek over de tegenstelling tussen linkse politiek en de religies en hoe dat in de loop van de tijd is veranderd.
De manier waarop linkse partijen nu met de Islam omgaan is heel anders dan wat links van oorsprong met religie doet.
Zozeer zelfs, dat het karakter van linkse politieke partijen compleet veranderd is.

Dat is in ieder geval de keus om in de realiteit te leven .....
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

Het is futuristische science fiction, Secularizer. Het gaat over een periode waarin de wereld onbeheersbaar is geworden, en een paar mensen hebben de macht in handen en zorgen dat deze situatie gehandhaafd blijft. De vraagstelling is interessant, omdat het erover gaat dat je mensen in de waan kan laten verkeren dat alles goed is, waardoor ze niet meer inzien dat ze worden voorgelogen en dus hun positie niet kunnen verbeteren.
De keuze die wordt gesteld is inderdaad deprimerend, maar een antwoord is dat je pas wat kan doen aan een uit de hand gelopen toestand als je beseft dat het niet in orde is. Je kan wegvluchten in drugs, godsdienst of andere leugens, maar je kan ook proberen te bedenken hoe je het probleem aan moet pakken.
Stanislaw Lem was een Pool die leefde tijdens het communisme in Polen, om een kader te geven, en interesseerde zich voor psychologie, techniek en maatschappelijke ordening. Hij leeft trouwens nog, gaat al tegen de 90.
Ethiek en de toepassing daarvan in maatschappelijke keuzes interesseert me.
Mij ook, ik volg deze boekenlijn braaf voor tips. :D
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Vroeger zeer veel sf gelezen ook een en andere van Stanislav Lem. Ik was volgen mij altijd wel gecharmeerd van deze schrijver maar kan mij zo geen titels of verhalen voor de geest halen. Morgen maar eens tussen de boeken duiken of er nog iets staat na de laatste de Slegte zending :shock: Soms ben ik te voortvarend in het scheppen van plankruimte.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

Ja Els ik zag ook wat tips. Dit is een nuttige draad.
Was jij het ook die een boek las over de invloed van de evolutietheorie op hedendaagse opvattingen ?
Evolutionair denken: de invloed van Darwin op ons wereldbeeld, van Chris Buskes.
(...)Veel ouderwetse onzin over genderverschillen ook, ik heb me al in geen jaren zo geïrriteerd over zwartwituitspraken over mannen en vrouwen.
Wat die Buskes voor een figuur is weet ik niet, maar als je een ding kunt leren van de evolutie dan is het wel dat er een grote variatie is in de eigenschappen van mens en dier. Een eventueel oordeel over wat de vrouwen "niet zouden kunnen" is dan gewoon onwaar, en daarnaast ook nog schadelijk.
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
Nott
Geregelde verschijning

Bericht door Nott »

"Denkers in de ring"
- Filosofische polemiek uit vijfentwintig eeuwen -

Een door Maarten Doorman en Willem Visser samengestelde bloemlezing uit de geschiedenis van het denken waarin afgerekent wordt met het vooroordeel dat filosofie dodelijk saai en serieus zou zijn. Denkers in de ring ventileert zowel vrolijke als vileine kritiek op academische filosofie, sofisten, religieuze dogmatiek, officiële wijsbegeerte, dorre geleerdheid en filosofische modeverschijnselen.

Pers over Denkers in de ring:

'Er wordt op elke bladzijde gebokst en raak geschoten.'
De Groene Amsterdammer

'Denkers in de ring is een aanrader (...) vooral ook door de pittige en informatieve inleidingen op de aan bod komende filosofen.'
De Morgen

ISBN 90-351-2638-6
www.uitgeverijbertbakker.nl
Universele verklaring van de rechten van de mens, art. 18

Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen (...)
AJH.van.Buuren
Forum fan

Bericht door AJH.van.Buuren »

els schreef: Stanislaw Lem was een Pool die leefde tijdens het communisme in Polen, om een kader te geven, en interesseerde zich voor psychologie, techniek en maatschappelijke ordening. Hij leeft trouwens nog, gaat al tegen de 90.
Sorry dat ik zo laat reageer:

Stanislaw Lem is op 22 maart 2006 overleden. De website op http://www.lem.pl/ is erg informatief. Er is ook een Engelse sectie.

Stanislaw Lem en Krzysztof Kieślowski worden door veel Polen als de grootste namen na de Tweede Wereld oorlog gezien.

AJH van Buuren
Plaats reactie