Werken om te leven of leven om te werken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Het gaat een beetje minder met de economie. Er wordt bij heel veel bedrijven flink bezuinigd. En dat gaat niet zonder kleerscheuren; veel ontslagen, fusies, faillisementen, onrust... Veel mensen halen hun meeste zelfwaardering uit hun werk. Hun werk is hun leven, hiervoor hebben ze een dure studie afgerond, zich jaren voor ingezet en evt.bijgeschoold. Dat heeft veel tijd en energie gekost. Een ontslag in zo'n geval is een regelrechte ramp. Mensen raken vaak in een depressie en voelen zich nutteloos.
Werk lijkt daarom verheven tot een statussymbool. Allicht gerelateerd aan de loonstrook. We zijn belangrijk met volle agenda's, mobiele telefoons en meer mooie spullen. Voordat je het weet ben je oud en afgeschreven; weinig vrienden, geen hobby's, overgewicht en opgebrand. Vrije tijd betekent een eeuwigheid en vol verveling.
Wat betekent werken en leven voor jou?
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Violent God
Contacteer:

Bericht door Violent God »

Ik vind het heel belangrijk dat je gewoon plezier in je werk hebt. Een functie als manager zou ik niet willen, juist omdat ik daardoor veel te veel tijd kwijt zou zijn en dus geen priveleven meer zou hebben (ik weet hoe dat gaat met die managers).
Loonstrook vind ik ook niet zó belangrijk. Als ik maar genoeg verdien om rond te komen ben ik al gelukkig.
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Violent God schreef:Ik vind het heel belangrijk dat je gewoon plezier in je werk hebt. Een functie als manager zou ik niet willen, juist omdat ik daardoor veel te veel tijd kwijt zou zijn en dus geen priveleven meer zou hebben (ik weet hoe dat gaat met die managers).
Loonstrook vind ik ook niet zó belangrijk. Als ik maar genoeg verdien om rond te komen ben ik al gelukkig.
En wat versta jij onder ' rond komen'?
Ik neem aan dat je naast je evt. belastingaanslagen, huur, verzekeringpremies,tv/telefoon-, gas/licht/waterrekeningen, autokosten etc.etc. ook wel eens op vakantie wil, dus allicht dan ook nog eens verplicht moet sparen. En wat dacht je van het stichten van een gezin? Er zijn nml. veel mensen, tweeverdieners, met een modaal inkomen die niet meer op die normale manier van leven rond kunnen komen. En daar zitten ook mensen bij zonder kinderen die die wel zouden willen, maar het geld ontbreekt. Voor hen een afbreuk aan gelukkig zijn. De reclames van allerlei leningen is een teken aan de wand; we schijnen geluk te moeten kopen. Het lijkt erop dat heel veel mensen dus hard moeten werken om prettig te leven en, tegelijkertijd datzelfde leven door de kostendruk niet meer als zo gelukkig, prettig ervaren.
Het carrieregerichte 'leven om te werken' of het idillische 'werken om te leven' lijkt in praktijk voor veel beroepen, van schoonmaak(st)er tot manager, niet meer zo'n duidelijke keuze te zijn. Wat stel jij je voor of hoe ervaar jij een prettig, gelukkig leven naast opgesomde verplichtingen?
Laatst gewijzigd door Rebecca op 26 jan 2004 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Werken = noodzaak. Voor mij althans. Behalve als je werk je hobby is. Dat is bij mij niet het geval. Maar ik ben wel erg blij :D met mijn werk. Het is beter dan niets en ik hoef me niet kapot te werken. (van morgens 6 uur tot vijf uur s'avonds of iets dergelijks is niet voor mij weggelegd)
:mrgreen: DEVIOUS!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Devious schreef:Werken = noodzaak. Voor mij althans. Behalve als je werk je hobby is. Dat is bij mij niet het geval. Maar ik ben wel erg blij :D met mijn werk. Het is beter dan niets en ik hoef me niet kapot te werken. (van morgens 6 uur tot vijf uur s'avonds of iets dergelijks is niet voor mij weggelegd)
:mrgreen: DEVIOUS!
Ik denk dat een hobby op een gegeven moment ook noodzaak wordt en dus gewoon werk. De specilaisatie van je hobby en vervolgens allicht je werk zal je meer status/meerwaarde binnen een bedrijf geven en dus ook meer loon, maar aan de andere kant beperkt het je leven. Het kost veel tijd en energie, puur gefocused op dat deel van je leven. Je sociale leven, andere interesses/talenten en relatie worden vaak beperkt. Dus m.n. ontwikkelingen op het persoonlijke vlak. Een hobby is een hobby omdat je het in je vrije tijd kunt doen; er hoeven geen rekeningen van worden betaald zoals belasting, huur etc. Van je hobby je werk maken brengt wel deze verplichtingen met zich mee. Afwisseling en het spelelement hebben dan vaak plaatsgemaakt voor routine en allicht sleur. Je hobby als werk kan naar mijn idee dus ook noodzaak worden.
N-Rico
Technologist

Re: Werken om te leven of leven om te werken

Bericht door N-Rico »

Rebecca schreef:Werken om te leven of leven om te werken

Het gaat een beetje minder met de economie. Er wordt bij heel veel bedrijven flink bezuinigd. En dat gaat niet zonder kleerscheuren; veel ontslagen, fusies, faillisementen, onrust... Veel mensen halen hun meeste zelfwaardering uit hun werk. Hun werk is hun leven, hiervoor hebben ze een dure studie afgerond, zich jaren voor ingezet en evt.bijgeschoold. Dat heeft veel tijd en energie gekost. Een ontslag in zo'n geval is een regelrechte ramp. Mensen raken vaak in een depressie en voelen zich nutteloos.
Werk lijkt daarom verheven tot een statussymbool. Allicht gerelateerd aan de loonstrook. We zijn belangrijk met volle agenda's, mobiele telefoons en meer mooie spullen. Voordat je het weet ben je oud en afgeschreven; weinig vrienden, geen hobby's, overgewicht en opgebrand. Vrije tijd betekent een eeuwigheid en vol verveling.
Wat betekent werken en leven voor jou?
Ik kan ook met heel mijn hart zeggen dat ik werk om het geld! Alleen staat daar nog lang niet genoeg op helaas :D
Ik leef echter niet om te werken, als ik dubbel zoveel salaris zou ontvangen, zou ik mijn uren zeker verminderen, misschien zelfs halveren! Toen ik begon in de IT, was het mijn hobby, dat is het inmiddels niet meer, alleen de nieuwe dingen zijn nog leuk en interressant, de rest is boring,, doe ik beslist niet voor mijn lol.

Ben ik materialistisch? Beslist! Ik werk voor geld, en hoe meer hoe beter! Uiteraard is geld niet het enige.....:)
Rebecca
Forum fan

Re: Werken om te leven of leven om te werken

Bericht door Rebecca »

N-Rico schreef: .....Uiteraard is geld niet het enige.....:)
8-[ ....
Plaats reactie