Taboe: zwarten dommer dan blanken
Moderator: Moderators
-
Theoloog
Taboe: zwarten dommer dan blanken
In Engeland is er een schandaal uitgebroken rond Nobelprijswinnaar James Watson, die in een interview met Sunday Times had gezegd dat het beleid van het Westen ten opzichte van Afrika verkeerd is gebaseerd op de veronderstelling dat zwarten even slim zijn als blanken, terwijl testen dit tegenspreken.
Commentatoren roepen nu om zijn hoofd.
Lees hier het artikel
Of Watson nu gelijk heeft of niet (en of de gevolgtrekking die hij maakt t.a.v. ontwikkelingsbeleid nu juist is of niet); hij heeft het recht dit te vinden, en te zeggen. Lang leve de vrijheid van meningsuiting, nietwaar?
Commentatoren roepen nu om zijn hoofd.
Lees hier het artikel
Of Watson nu gelijk heeft of niet (en of de gevolgtrekking die hij maakt t.a.v. ontwikkelingsbeleid nu juist is of niet); hij heeft het recht dit te vinden, en te zeggen. Lang leve de vrijheid van meningsuiting, nietwaar?
Het maakt mij weinig uit wat mensen zeggen, maar als ze iets zeggen waarvan ik denk dat het onjuist is, dan zal ik alles uit de kast halen om dat aan te tonen.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
JuistHet maakt mij weinig uit wat mensen zeggen, maar als ze iets zeggen waarvan ik denk dat het onjuist is, dan zal ik alles uit de kast halen om dat aan te tonen.
Het is echter bovenal vrij belangrijk dat de wetenschappelijke gemeenschap aantoont WAAROM de(onderbouwde ? ) uitspraken van Watson - gebaseerd op
KONTROLEERBARE gegevens en zelfs VERDER experimenteel onderzoek - (eventueel ) verkeerd zijn ... ipv de uitspraken van Watson over een taboe eenvoudig te verwerpen omdat het onplezierige gevolgen voor onze idealen over gelijkheid heeft.
(NATUUR)wetenschap is iets anders dan Watsonisme , Darwinisme , Evilutionisme , vooroordelen van haar coryfeeen , wartaal van oude mannen en dilettante uitspraken van proffen of personencultus ;
...Wetenschap moet namelijk nog altijd zelfcorrigerend op zoek naar wat kan worden behouden als de beste benadering van de waarheid ... of is dat NU OOK AL afgeschaft ? .....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 18 okt 2007 00:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Er zijn wel van die IQ-testen waaruit blijkt dat het IQ van Aziaten hoger is dan dat van Europeanen, en dat van de Japanners is geloof ik het hoogst.
Ik kan er niet mee zitten, ik vind het eigenlijk wel interessant. Het gaat natuurlijk om een gemiddelde, en IQ-testen hebben toch al zo hun controversiële kantjes. Japan is een hele strikte, prestatiegerichte maatschappij met veel geformaliseerde rituelen. Ik vind het wel interessant te weten of dat invloed heeft op de prestaties tijdens een test.
Suggereren dat het iets genetisch is, is natuurlijk niet 'intelligent'. Wat de test meet speelt een rol, de opvoeding en stimulansen die een kind krijgt etc.
Het is wel typisch als zulke dingen worden gemeten, maar dat het vervolgens een heisa wordt als er een uitkomst verschijnt. Wat maakt het uit, er zijn in Nederland toch ook mensen met lage IQ's? Sommige mensen staan op tv voor schut tijdens een IQ-test, en het zijn vaak nog mensen die ergens succesvol in zijn ook.
Ik kan er niet mee zitten, ik vind het eigenlijk wel interessant. Het gaat natuurlijk om een gemiddelde, en IQ-testen hebben toch al zo hun controversiële kantjes. Japan is een hele strikte, prestatiegerichte maatschappij met veel geformaliseerde rituelen. Ik vind het wel interessant te weten of dat invloed heeft op de prestaties tijdens een test.
Suggereren dat het iets genetisch is, is natuurlijk niet 'intelligent'. Wat de test meet speelt een rol, de opvoeding en stimulansen die een kind krijgt etc.
Het is wel typisch als zulke dingen worden gemeten, maar dat het vervolgens een heisa wordt als er een uitkomst verschijnt. Wat maakt het uit, er zijn in Nederland toch ook mensen met lage IQ's? Sommige mensen staan op tv voor schut tijdens een IQ-test, en het zijn vaak nog mensen die ergens succesvol in zijn ook.
Inkoppertje: wat zou het dan zijn waar Bonnie St. Claire succesvol in is? :PHet is wel typisch als zulke dingen worden gemeten, maar dat het vervolgens een heisa wordt als er een uitkomst verschijnt. Wat maakt het uit, er zijn in Nederland toch ook mensen met lage IQ's? Sommige mensen staan op tv voor schut tijdens een IQ-test, en het zijn vaak nog mensen die ergens succesvol in zijn ook.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Ik weet één ding. Ik werk dagelijks met zowel Afrikanen als met autochtone Nederlanders, en ik kan zeggen dat ik een heleboel zéér intelligente afrikanen ken, die vloeiend 6, 7 of 8 talen spreken, en een heleboel autochtone nederlanders die mij vaak doen denken aan Bokito.
Het zegt mij niet zo heel veel, Rusthon met zijn rijtjes IQ testen naast elkaar, schedelmetingen en het verband dat wordt gelegd tussen penislengte en IQ. Allemaal erg vergezocht.
Het zegt mij niet zo heel veel, Rusthon met zijn rijtjes IQ testen naast elkaar, schedelmetingen en het verband dat wordt gelegd tussen penislengte en IQ. Allemaal erg vergezocht.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Statistisch ook nogal vergezocht lijkt mij. Belangrijkste reden is al aan het begin, hoe vertaal jij de verschillende rassen (en dus ook afrikaanse onderling etc.) maar ook vermengingen naar stochasten? Hoe wordt er dan gewogen etc?
"Alle testen wijzen het uit....."
Hoeveel testen zijn dan nodig om een significant verschil te constateren en cijfers te produceren die men veilig kan extrapoleren zonder het gevaar dat "alle testen" relevante cijfers leveren. En wat voor een testen eigenlijk?
"Alle testen wijzen het uit....."
Hoeveel testen zijn dan nodig om een significant verschil te constateren en cijfers te produceren die men veilig kan extrapoleren zonder het gevaar dat "alle testen" relevante cijfers leveren. En wat voor een testen eigenlijk?
Denk jij maar om je hoofd.Sararje schreef:Inkoppertje: wat zou het dan zijn waar Bonnie St. Claire succesvol in is? :P
Hoe dan ook, ik kan me er niet druk over maken dat er mensen blijken te zijn die intelligenter zijn dan ik. Over vrouwen hoor je ook altijd allerlei denigrerende vooroordelen, dus ik weet best waar het over gaat.
Ja,Sommige mensen staan op tv voor schut tijdens een IQ-test, en het zijn vaak nog mensen die ergens succesvol in zijn ook.
ook " intelligente" mensen kunnen oerstomme en dwaze prietpraat verkopen en naargelang de situaties waarin ze zich bevinden :
Daar is Watson een berucht voorbeeld van ( het is trouwens niet de eerste maal dat hij onnozelheden vanuit het "genetisch determinisme " ____of een of ander aftands vooroordeel in zijn eigen jeugd aangeleerd ___, verkoopt ), maar gelukkig heeft men het volledige genoom van Watson ontcyferd en hem als verjaardagscadeau geschonken , zodat hijzelf wel kan uitzoeken wat er bij hem is misgegaan ? ...
Ach , het genetische materiaal is slechts een recept ( een aantal capaciteiten ) , Maar niet de onvermijdelijke uitkomst van het "evaluerend meetbare " aan het fenotype , dat dmv een test een bepaalde maatschappelijk wenselijke prestatie tracht voorspellend in te schatten , en dan nog op basis van een moment opname ....
Maar het is natuurlijk wel zo , dat er niet kan uitkomen wat er niet in zit .....
Maar toch ook dat :
*de variatie binnen een historisch-traceerbaar afstamming- "ras " (wat dus het hele graduele spectrum van de onderzochte capaciteit vertegenwoordigd ) , minstens rasoverschrijdend mag worden verondersteld
Bovendien meen ik dat er verschillende dimensies / of afzonderlijke individueel varierende componenten ) zijn van "intelligentie "
* Ik vraag me trouwens af in hoeverre er al daadwerkelijke verschillen in de hersenen van verschillende rassen zijn vastgesteld ? en of dit al relevant is
want minstens (vermoedelijk) correleerbaar met de onderzochte capaciteiten ?
Ni dieu , Ni maitre
Bij dergelijke rapporten werd er ook een link gelegd tussen sportieve prestaties en IQ. Afrikanen zouden beter zijn in sport, maar dommer zijn dan blanken en aziaten. Als 'argument' werd dan aangehaald dat afrikanen beter waren in marathons, boksen, sprinten, maar de Afrikanen die goed waren in marathons kwamen uit een heel klein geografisch gebied, ergens in Kenia, en de sprinters kwamen uit een gebied van meer dan 2000 kilometer verder in het binnenland, en deze verschillen qua bouw evenveel van elkaar als eskimo's en aboriginals. Pygmeeën komen óók uit Afrika, maar die kunnen voor geen meter sprinten, marathon lopen kunnen ze ook niet. Laat staan dat ze iets beginnen in de ring. Maar in de bomen klimmen kunnen ze als de beste. Het is een aanfluiting, die racistische theorie. Hoe kun je over 'het' zwarte of negroïde ras spreken als de mensen die het betreft zo ontzettend verschillen? Het enige dat ze gemeen hebben is kroeshaar en een donkere huid.
Ach, in de ring is Sem Schilt nu trouwens heer en meester. Ook met afro's en aziaten heeft hij niet bijster veel moeite:

Ik ben trouwens erg benieuwd naar het IQ van de beste hersenchirurg ter wereld. Ben Carson heet hij, en hij heeft een revolutionaire methode ontwikkeld om de bloedvaten in de hersenen van siamese tweelingen in kaart te brengen en om te leggen.

Ach, in de ring is Sem Schilt nu trouwens heer en meester. Ook met afro's en aziaten heeft hij niet bijster veel moeite:

Ik ben trouwens erg benieuwd naar het IQ van de beste hersenchirurg ter wereld. Ben Carson heet hij, en hij heeft een revolutionaire methode ontwikkeld om de bloedvaten in de hersenen van siamese tweelingen in kaart te brengen en om te leggen.

Het is al decennia lang mode om met behulp van 'wetenschappelijk onderzoek' zwartwitte feiten te bewijzen, die later weer door precies zo'n onderzoek andersom blijken te zijn. Deze uitkomsten over rassen en soorten zijn er maar één voorbeeld van. Voortdurend wordt je doodgegooid met 'de verschillen' tussen mannen en vrouwen, de rassen, of je wel of vooral niet eieren moet eten. Het komt allemaal neer op simplistische reductie en verzandt soms zelfs in een vorm van magisch denken. Het zou goed zijn om die tendens in het algemeen te weerleggen, omdat wetenschap gebruikt wordt om op een simplistische manier eenvoudige stereotiepe ideeën die ook zonder de wetenschap al bestonden opnieuw te introduceren, nu methodisch onderbouwd maar zonder al te moeilijk te doen, want dan snapt niemand het meer.
Het heeft misschien te maken met een algehele daling van het IQ, het effect van de afnemende kwaliteit van het onderwijs dat eindelijk zichtbaar wordt. Het is de hoogste tijd om de vloer aan te vegen met deze onbenullige manier van onderzoeken en wetenschap bedrijven. Soms denk ik, je kan net zo goed weer godsdienst terug invoeren, want het hele rationele denken en methodisch onderzoek is parels voor de zwijnen.
Iedereen windt zich vreselijk op als er rassenverschillen door simplistisch onderzoek worden benadrukt, maar als het om verschillen tussen mannen en vrouwen gaat, denkt iedereen waarschijnlijk dat dat wel allemaal heel betrouwbaar is, en dat het precies zo is als iedereen al dacht. Of dat dat niet zo'n probleem is, of geen bijzondere gevolgen heeft. Misschien dat het me op dit moment ook niet zoveel doet als er weer eens zoiets over zwarten naar voren komt. Ik doe al heel lang m'n best om hier op een andere manier mee om te gaan.
Niet dat ik me er nooit aan heb gestoord, heb zelfs ondermeer het boek van Stephen Jay Gould gelezen (vertaald als De mens gemeten), me verbijsterd over de stompzinnigheid van de meetmethodes en de conclusies, en daarna me er over verbijsterd dat het nog niet is afgelopen. Natuurlijk kun je allerlei verschillen constateren, maar verbanden leggen en conclusies trekken zijn nog altijd geheel vrijblijvend.
Het heeft misschien te maken met een algehele daling van het IQ, het effect van de afnemende kwaliteit van het onderwijs dat eindelijk zichtbaar wordt. Het is de hoogste tijd om de vloer aan te vegen met deze onbenullige manier van onderzoeken en wetenschap bedrijven. Soms denk ik, je kan net zo goed weer godsdienst terug invoeren, want het hele rationele denken en methodisch onderzoek is parels voor de zwijnen.
Iedereen windt zich vreselijk op als er rassenverschillen door simplistisch onderzoek worden benadrukt, maar als het om verschillen tussen mannen en vrouwen gaat, denkt iedereen waarschijnlijk dat dat wel allemaal heel betrouwbaar is, en dat het precies zo is als iedereen al dacht. Of dat dat niet zo'n probleem is, of geen bijzondere gevolgen heeft. Misschien dat het me op dit moment ook niet zoveel doet als er weer eens zoiets over zwarten naar voren komt. Ik doe al heel lang m'n best om hier op een andere manier mee om te gaan.
Niet dat ik me er nooit aan heb gestoord, heb zelfs ondermeer het boek van Stephen Jay Gould gelezen (vertaald als De mens gemeten), me verbijsterd over de stompzinnigheid van de meetmethodes en de conclusies, en daarna me er over verbijsterd dat het nog niet is afgelopen. Natuurlijk kun je allerlei verschillen constateren, maar verbanden leggen en conclusies trekken zijn nog altijd geheel vrijblijvend.
- Secularizer
- Banned
- Contacteer:
Afrikanen zijn gemiddeld lager opgeleid, dus meetbaar 'dommer' dan wij.
Over de erfelijkheid van deze achterstand is daarmee nog niets vastgesteld.
De opwinding over dit onderwerp is dus voorbarig.
De verschillen tussen de individuen zijn zo groot dat het heel oneconomisch is om mensen te gaan buitensluiten van opleidingen vanwege huidskleur.
Ook als er meetbare verschillen zouden zijn tussen groepen, is gelijkheid van kansen en individuele beoordeling het beste idee, niet over zeuren verder !
De opwinding over dit onderwerp is dus voorbarig.
De verschillen tussen de individuen zijn zo groot dat het heel oneconomisch is om mensen te gaan buitensluiten van opleidingen vanwege huidskleur.
Ook als er meetbare verschillen zouden zijn tussen groepen, is gelijkheid van kansen en individuele beoordeling het beste idee, niet over zeuren verder !
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
Even hoor maar is opleidingsniveau en intelligentie aan elkaar gerelateerd? Ik ken mensen op dit forum die bij lange na geen universitaire opleiding hebben en die ik intelligenter acht dan sommige mensen die ik ken die op de universiteit zitten.Secularizer schreef:Afrikanen zijn gemiddeld lager opgeleid, dus meetbaar 'dommer' dan wij.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen