Hier wordt het dus wel genoemd in een artikel op de website van Het vrije volkOf zoals ik naar aanleiding van mijn tafelgesprek met de abassadeur van Maleisië in Nederland, Ayatillah Ahmad in een andere column schreef: "De opmaat naar een "shariacratie" kan zich in het geniep voltrekken binnen tal van moskeen, maar kan ook meer openlijk plaatsvinden bijvoorbeeld aan universiteiten, binnen kranten en door middel van overige (media)kanalen. Uit het gesprek met de ambassadeur kan worden opgemaakt dat onder meer dit land (Nederland) door Arabische geldschieters wordt beschouwd als een dankbare uitvalsbasis van waaruit de islamiseringsmissie zich naar de overige Europese landen kan uitbreiden.
Omstreden Islamtheoloog krijgt leerstoel in Leiden
Moderator: Moderators
Laatst gewijzigd door Kitty op 08 nov 2007 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Dat leerstoelen extern gefinancierd worden is heel gebruikelijk zie:Devious schreef:Met de Leidse leerstoel Oriental Studies, gefinancierd door de sultan van Oman, zou Ramadan een centrale positie innemen in het Nederlandse islamdebat. Als hoogleraar Islamologie is hij dan nauw betrokken bij de ambtsopleiding voor imams in Nederland.Vindt iedereen dit normaal?
http://www.resource-online.nl/wb_artikel.php?r=1&id=271
Het kan door organisaties bedrijven of landen, dat het hier door een islamitisch land word gedaan word gebruikt als een verdachtmaking, beetje xenofobische demagogie door de media
Ben ik niet helemaal met je eens Exdeo. Dat leerstoelen door externe bedrijven worden gesponsord is al erg voor het vrije en onafhankelijke onderzoek. Als ook nog landen zich gaan bemoeien met het vrije onderzoek, dan is het einde heel snel zoek. Ik kan je voorbeelden geven van studenten of onderzoekers die hun werk niet mochten publiceren of er zelfs maar over praten inhoudelijk omdat het de belangen van de financieer schond.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Zie ook dit boek over Tariq Ramadan.
Bron: http://www.nobelprijsvoordeliteratuur.n ... 9029080637
Bron: http://www.nobelprijsvoordeliteratuur.n ... 9029080637
In "Wie is er bang voor Tariq Ramadan?" schetst Paul Berman een vlijmscherp en verontrustend portret van de lieveling van verlichte journalisten en academici. In dit uitstekend gedocumenteerde en vlammend geschreven betoog schrijft Berman niet alleen over Ramadan, maar keert hij zich ook tegen intellectuelen als Ian Buruma die onder het mom van liberalisme reactionaire standpunten vergoelijken. Zijn boek is dan ook tegelijk te lezen als een verdediging van werkelijk liberalisme en culturele moed.
‘Paul Berman is een van de toonaangevende publieke intellectuelen van Amerika.’ Foreign Affairs
De pers over Terror and Liberalism:
‘Dit is het beste boek dat ik heb gelezen over moslimfundamentalisme en wat we ertegen kunnen doen.’ Sunday Telegraph
‘Berman is een van de beste vertegenwoordigers van de recente intellectuele geschiedenis.’ The Economist
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Kom maar op dan met die voorbeelden, maar vermeldt er dan wel bij om hoeveel procent van het totale aantal gefinancierde leerstoelen gaat en of de desbetreffende leerstoelen daarna nog gehandhaafd bleven.Sararje schreef: Ik kan je voorbeelden geven van studenten of onderzoekers die hun werk niet mochten publiceren of er zelfs maar over praten inhoudelijk omdat het de belangen van de financieer schond.
In de NRC stelt Afshin Ellian dat Nederland dan ook een leerstoel moet openen in Oman, goed plan
http://www.nrc.nl/binnenland/article811 ... eit_Leiden
Kitty deze man komt alleen maar praten!Ik word hier weer niet blij van.
Ik heb even op internet gesurft om te kijken wat hij nou precies fout gezegd heeft, en waarom hij zo omstreden is. Ik kan niet vinden wat hij fout gezegd heeft, hij is omstreden om de dingen die hij niet gezegd heeft! Alsof je eerst een christelijke of verlichtings geloofsbelijdenis moet afleggen om iets over de Islam te zeggen.
Vrijheid = vrijheid van meninguiting = vrijheid om anders te denken= vrijheid van godsdienst
Het gaat me niet om percentages. Wetenschap is niet een kwestie van democratie, het is een kwestie van onafhankelijkhed. Voorbeelden ken ik inderdaad van een student die ballistisch onderzoek doet naar granaten maar zijn resultaten niet tot nauwelijks mag publiceren omdat dit militaire belangen kan schaden voor Nederland.Kom maar op dan met die voorbeelden, maar vermeldt er dan wel bij om hoeveel procent van het totale aantal gefinancierde leerstoelen gaat en of de desbetreffende leerstoelen daarna nog gehandhaafd bleven.
Ander voorbeeld is Eduard Bomhoff:
http://www.persberichten.nl/inp/2004/12/08/F025.htm
En hier heb ik het voorbeeld dat de TUE vier leerstoelen moet opheffen omdat de overheid te weinig wiln investeren in onafhankelijk onderzoek. Ergo: men moet zich dus wel wenden tot het bedrijfsleven maar dat gaat veelal ten koste van de onafhankelijkheid of het fundamentele onderzoek.
http://www.tue.nl/cursor/bastiaan/jaarg ... rond.shtml
Ander voorbeeldje: in Leiden zijn er door druk van het ministerie van onderwijs het aantal hoogleraren verlaagd van 350 naar 250. Als je het zo graag over percentages wil hebben: das zo´n 30%!
http://www.gebladerte.nl/00142p08.htm
Dat bedrijven investeren in wetenschappelijke leerstoelen komt de onafhankelijkheid al niet ten goede, als dan ook nog eens landen (met een heel ander ethisch stelsel dan het onze) gaan investeren in een leerstoel, krijg je niet alleen mogelijk een gebrek aan onafhankelijk onderwijs maar krijg je ook dat het kan uitmonden in diplomatiek gehannes.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Eigenlijk gebruik je 2 argumenten, 1:
Het andere argument:
Maar het voorbeeld dat je hier gebruikt van het ballistische, militaire onderzoek? Hmm, ik vind dit niet echt van toepassing die door Oman betaald wordIk kan je voorbeelden geven van studenten of onderzoekers die hun werk niet mochten publiceren of er zelfs maar over praten inhoudelijk omdat het de belangen van de financier schond.
Het andere argument:
Het voorbeeld van de hoogleraren van 350 terug zijn naar 250 in 10jaar dat je hiervoor geeft, komt trouwens van een wel heel erg linkse site. Zij rouwen meer om de:Dat bedrijven investeren in wetenschappelijke leerstoelen komt de onafhankelijkheid al niet ten goede, als dan ook nog eens landen (met een heel ander ethisch stelsel dan het onze) gaan investeren in een leerstoel
Deze zin vond ik ook erg leuk:dat de afgelopen jaren zo'n beetje elke maatschappij-kritische studierichting is weg bezuinigd
Maar je hebt gelijk, het is zorgwekkend dat de hoogleraren van 350 terug zijn naar 250 in 10jaar. Maar wil je daar Tariq Ramadan van de schuld geven? Omdat hij moslim is? Het geeft mij een beetje een Wilders gevoel, waarbij elk maatschappelijk ongenoegen de schuld is van de moslims, sorry hoor maar ik kan hier niet veel meeals je bedenkt dat het meeste onderzoek bijdraagt aan verdere instanthouding van onderdrukkings- en uitbuitingsverhoudingen
Het kan mij persoonlijk geen bal schelen of het nu Tariq Ramadan is wiens leerstoel wordt betaald door Oman of een leerstoel Petrochemie aan de TUDelft die betaald wordt betaald door Shell of door een ander bedrijf. Het gaat mij erom dat door dergelijke betalingen onafhankelijk onderzoek in het geding komt als dergelijke leerstoelen worden betaald door externe belangen.
Dat gebladerte.nl een linkse site is, jammer, maar dat vind ik een vorm van de boodschapper aanvallen in plaats van de boodschap.
Dat gebladerte.nl een linkse site is, jammer, maar dat vind ik een vorm van de boodschapper aanvallen in plaats van de boodschap.
Niemand hoeft me te geloven, en laat iedereen mij maar islamofoob of xenofoob noemen, maar dit stinkt!Devious schreef:Met de Leidse leerstoel Oriental Studies, gefinancierd door de sultan van Oman, zou Ramadan een centrale positie innemen in het Nederlandse islamdebat. Als hoogleraar Islamologie is hij dan nauw betrokken bij de ambtsopleiding voor imams in Nederland.Vindt iedereen dit normaal?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
- Mahalingam
- Ervaren pen
En wel van alhier:Kitty schreef:Inderdaad Prophet het viel mij inderdaad nu ook op dat in het oorspronkelijke artikel geen land of naam van de ambassadeur werd genoemd.
Waar heeft Mahalingam deze info vandaan???
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=480 ... mini_lupus
waarin ik lees:
Of zoals ik naar aanleiding van mijn tafelgesprek met de ambassadeur van Maleisië in Nederland, Ayatillah Ahmad in een andere column schreef: "De opmaat naar een "shariacratie" kan zich in het geniep voltrekken binnen tal van moskeen, maar kan ook meer openlijk plaatsvinden bijvoorbeeld aan universiteiten, binnen kranten en door middel van overige (media)kanalen. Uit het gesprek met de ambassadeur kan worden opgemaakt dat onder meer dit land (Nederland) door Arabische geldschieters wordt beschouwd als een dankbare uitvalsbasis van waaruit de islamiseringsmissie zich naar de overige Europese landen kan uitbreiden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Ik persoonlijk vind Tariq Ramadan een munafik. Hij is geen Moslim. Een echte Moslim overweegt niet te 'integreren' in de Westerse samenleving. Integreren betekent het totaal verlaten van onze religie. Hierdoor vind ik Tariq Ramadan sowieso al niets.
Europa mag blij zijn dat in deze vreselijke tijden - WO I, WO II, euthanasie, abortus, criminaliteit, homoseksualiteit, respectloosheid - de Islam het continent heeft bereikt. Na Bosnië, Albanië en kosovo, mogen jullie alleen maar hopen dat Islam ook jullie zal bereiken.
Europa mag blij zijn dat in deze vreselijke tijden - WO I, WO II, euthanasie, abortus, criminaliteit, homoseksualiteit, respectloosheid - de Islam het continent heeft bereikt. Na Bosnië, Albanië en kosovo, mogen jullie alleen maar hopen dat Islam ook jullie zal bereiken.
Je kan er telkens weer onderuit proberen te kruipen, maar De Waarheid blijft De Waarheid.
Vrijwel al deze zaken komen ook voor in de Arabische wereld of moet ik je de Irak-Iran oorlog even voor de geest halen, abortus vindt net zo goed ilegaal in Iran plaats net als criminaliteit, homosexualiteit en respectloosheid.Europa mag blij zijn dat in deze vreselijke tijden - WO I, WO II, euthanasie, abortus, criminaliteit, homoseksualiteit, respectloosheid - de Islam het continent heeft bereikt. Na Bosnië, Albanië en kosovo, mogen jullie alleen maar hopen dat Islam ook jullie zal bereiken.
We zijn niet blij met de islam in Europa en al helemaal niet met de respectloosheid naar mensen met een andere overtuiging, die daar bij lijkt te horen. Als je hier niet wilt integreren, raad ik je aan naar een land te vertrekken die beter past bij je overtuiging. We zijn hier blij met onze vrijheid en zullen die ook naar behoren trachten te verdedigen.Ahmad schreef: Europa mag blij zijn dat in deze vreselijke tijden - WO I, WO II, euthanasie, abortus, criminaliteit, homoseksualiteit, respectloosheid - de Islam het continent heeft bereikt. Na Bosnië, Albanië en kosovo, mogen jullie alleen maar hopen dat Islam ook jullie zal bereiken.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)