Jessy,Jessy schreef:Deadline
Je schrijven was een verademing. Er spreekt een vrije geest uit.
Fijn dat je mijn schrijven zo waardeert. Maar ik zal je alvast waarschuwen: vergis je echter niet! Ik ben het niet met je eens. Ik ben het wel degelijk eens met de inhoud van de reacties van enkele skeptische forumleden in dit topic. Alleen niet met de aanpak die zij kiezen (als tip aan de skeptici die het willen lezen: bij een minder indringende schrijfwijze komt de boodschap volgens mij beter over). Maar daarentegen vind ik ook dat jij moet oppassen met je manier van reageren (met name richting Rereformed), dat roept juist nog meer indringende reacties op. Maar goed wat mij betreft zijn dat alleen maar adviezen richting jou en bepaalde skeptici, meer niet.
Dit begrijp ik niet helemaal, zou je dat kunnen verduidelijken?Jessy schreef:Uiteraard hoeft niemand aan te nemen dat reïncarnatie een feit is, zou ook niet iets kunnen aannemen wat niet doen door mijn eigen verstand en bewustzijn als zodanig wordt beaamd.
Jessy schreef:Wat zijn algemeen geldende regels. Hier in het westen was ooit de geldende regel dat de aarde plat was en meer van dit soort zaken. Alleen al door met open vizier naar de horizon te kijken zou men dit gegeven in twijfel hebben kunnen trekken. Echter dan kwam je voor de kerkelijke rechtbank en eindigde je op de brandstapel. Ik denk als rereformed in die tijd geleefd had dat de anderdenkende als hijzelf ook z’n einde in het vooruitzicht had.![]()
![]()
![]()
Op dit moment wordt wel degelijk met open vizier naar ervaringen als reïncarnatie en bijvoorbeeld bijna dood ervaringen gekeken. De wetenschappelijke methode is wel degelijk zo onpartijdig dat dit middel een goed oordeel over het bewijs voor deze verschijnselen zou kunnen leveren. Op dit moment blijkt de balans echter uit te slaan in het nadeel van die verschijnselen. Kortom er is gewoon geen concreet bewijs. Dat betekent dan ook dat reïncarnatie niet gezien kan worden als algemeen geldende waarheid of als feit.
Wat natuurlijk niet meteen inhoudt dat bepaalde personen deze verschijnselen niet als feit of zekerheid kunnen ervaren. Maar daarbij dienen die personen zich er bewust van te zijn dat dit dan geen algemeen geldende feiten en zekerheden zijn. Ook dienen zij ervan doordrongen te zijn dat zij niet kunnen verlangen dat anderen inhoudelijk rekening gaan houden met, of respect gaan tonen voor die (persoonsgeboden) feiten en zekerheden. Daarnaast mogen die (persoonsgeboden) feiten en zekerheden wel degelijk in twijfel getrokken worden, ook daar moeten die personen, die een “afwijkende” visie hebben over feiten en zekerheden, rekening mee houden.
Ik vind het sowieso niet belangrijk om iemand te overtuigen dat een andere levensvisie beter zou zijn. Dit is mijn doel niet. Ik zou graag willen dat de gemiddelde mens in Nederland wat rationeler nadenkt. In dat geval vind ik het wel belangrijk dat er bepaalde algemene feiten en zekerheden aanvaard worden. Als voorbeeld de evolutietheorie, het is best goed mogelijk voor gelovigen om dit combineren met het geloof in een god. Daarnaast is de evolutietheorie bewezen en het is belangrijk om bewezen feiten en zekerheden ook als zodanig te behandelen. Dit leert ons het bestaan beter te begrijpen.Jessy schreef:Ook ik vind het belangrijk dat men mensen niet het recht ontneemt die men voor zichzelf opeist. Niemand hoeft voor mij zijn zienswijze in te leveren. Doe ik ook niet als op grond van betere tegenargumenten betreffende mijn zienswijze.
Ik vind het geen probleem dat het voor jou een absoluut feit is, ik hoop echter niet dat je hiervoor in de maatschappij inhoudelijk respect gaat vragen. Daarmee bedoel ik dus dat je niet gaat verlangen dat jou er inhoudelijk rekening wordt gehouden met jouw absolute zekerheden en feiten, dat je dus niet verlangt dat het niet meer ter discussie mag staan of dat het een algemeen geldend feit of zekerheid zou moeten zijn. Daarnaast hoop ik dat je je in de maatschappij rationeel gedraagt en je niet laat leiden door bijvoorbeeld opdrachten die voortkomen uit jou absolute zekerheden en feiten.Jessy schreef:Het is waar, omdat ik door ervaring de zienswijze heb verworven betreffende reïncarnatie als absoluut feit, kan niemand me van het tegendeel overtuigen.
En voor dat recht kom ik op. Net zo goed voor het recht van andersdenkende dan ikzelf.
Tot slot wil ik concluderen dat ik het feit dat jij bepaalde zekerheden en feiten als absoluut ervaart accepteer. Dit betekent echter niet dat die feiten of zekerheden ook absoluut zijn (tot nu toe wijst alles erop dat het geen feiten of zekerheden zijn, naar aanleiding van de onderzoeken die er tot nu toe naar gedaan zijn). Inhoudelijk heb ik dus geen respect voor jouw visie. Maar andersom verwacht ik dat dus ook niet voor mijn visie.