Gelovige: Vertrouw op God. Eens zullen we alles begrijpen.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Delight
Ervaren pen

Re: Gelovige: Vertrouw op God. Eens zullen we alles begrijpe

Bericht door Delight »

Ik merk wel dat hoe harder ik ongelovig wil worden, hoe harder ik naar het geloof word toe getrokken. Ik kan geen atheïst worden: het lukt gewoon niet! Ik ben noch gelovig noch ongelovig noch agnost! Ik ben onbestemd.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Ik heb zojuist misschien ontdekt waarom het christelijk geloof me zo blijft bezighouden. Het is te persoonlijk om hier te delen. Ik wil het voor de volledigheid melden.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

LonelyThinker schreef:Voor een verzamelplaats van niet-gelovigen gaat het hier wel erg vaak over geloof, ergens... :-k

Ik bedoel, als je toch al weet dat er geen God is, kun je hier alleen maar je gelijk proberen te halen, toch? :D

Tenminste, ik zie hier wel allemaal geloofs-draadjes. Misschien dat dit forum daarover gaat? Ik weet het niet hoor! :-|
Dit is geen verzamelplaats van niet-gelovigen, het is een vrijdenkersforum.
En als je hier alleen maar geloofs-draadjes ziet moet je misschien wat beter om je heen kijken.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

LonelyThinker schreef:Voor een verzamelplaats van niet-gelovigen gaat het hier wel erg vaak over geloof, ergens... :-k

Ik bedoel, als je toch al weet dat er geen God is, kun je hier alleen maar je gelijk proberen te halen, toch? :D

Tenminste, ik zie hier wel allemaal geloofs-draadjes.
Vergis je niet in velen van ons.
Veel zijn ex gelovigen die een groot gedeelte van hun bewuste leven geloofd hebben en ook geworsteld hebben.
Veel van wat twijfelaars doormaken is hier al eens geschreven.
Niet allen zijn ook 100% afvallig geworden.
Ook hetgeen jij schrijft komt niet vreemd over, ook al hebben de meesten mensen, ook levenslange ongelovigen, daar geen besef van en kunnen zij zich deze worstelingen niet voorstellen.

Daarbij zijn er ook veel leden die willen proberen hun naasten, gelovigen, te begrijpen.
Mede omdat zij afvallig zijn geworden binnen hun sociale christelijke kring.
Lees maar eens een paar getuigenissen.
Misschien dat dit forum daarover gaat? Ik weet het niet hoor! :-|
Inderdaad.
Voor allen die zich alleen waanden en nu begrip ervaren. :)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

LonelyThinker schreef:Ik heb zojuist misschien ontdekt waarom het christelijk geloof me zo blijft bezighouden. Het is te persoonlijk om hier te delen. Ik wil het voor de volledigheid melden.
Deze melding heeft een hoog onvolledigheids gehalte
kunt u duidelijk maken waarom dit ons wordt meegedeeld?
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Gershom schreef:
LonelyThinker schreef:Ik heb zojuist misschien ontdekt waarom het christelijk geloof me zo blijft bezighouden. Het is te persoonlijk om hier te delen. Ik wil het voor de volledigheid melden.
Deze melding heeft een hoog onvolledigheids gehalte
kunt u duidelijk maken waarom dit ons wordt meegedeeld?
Dat weet ik niet precies. De kern van de opmerking is dat er een reden kan zijn waarom iemand zich met geloof (of misschien wel met wat dan ook) bezighoudt. Als je die reden weet, wordt er veel duidelijk over je drijfveren.

Zoiets?

Misschien niet erg een informatieve mededeling, maar mijn volgende posts dienen wel in het licht te staan van deze nieuwe info. Het wil namelijk zeggen dat ik niet 'rustig' ben, maar dat ik altijd 'heen en weer' ga tussen het geloof en het atheïsme.

Nu ik er een nachtje over geslapen heb neig ik zeer sterk naar atheïsme.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

LonelyThinker schreef: Misschien niet erg een informatieve mededeling, maar mijn volgende posts dienen wel in het licht te staan van deze nieuwe info. Het wil namelijk zeggen dat ik niet 'rustig' ben, maar dat ik altijd 'heen en weer' ga tussen het geloof en het atheïsme.

Nu ik er een nachtje over geslapen heb neig ik zeer sterk naar atheïsme.
Misschien moet je je eens een tijdje terugtrekken. Je flink gaan verdiepen in de materie om dan nog eens een goed doordachte rationele afweging tussen beiden te maken?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

dikkemick schreef:Je flink gaan verdiepen in de materie
Daarvoor zit ik hier toch? 8*)

Nee, zonder gein, ik verdiep me wel op mijn manier. Heb je suggesties? :)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

LonelyThinker schreef:Ik kijk nu naar Nederland Zingt en dat zegt mij helemaal niets meer.
Eindelijk iemand gevonden die hier naar kijkt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

LonelyThinker schreef: Heb je suggesties? :)
Verdiep je de ontstaansgeschiedenis van een bepaalde (voorkeurs)-religie of lees 1 bepaald heilig boek van A tot Z en kijk of dit werkelijk heilig (In de zin van foutloos/superieur) is? Of verdiep je in de hoeveelheid religies en overtuigingen die de mensen hebben (en vooral hebben gehad!) en kijk welke er met kop en schouders bovenuit steekt.
En als dan blijkt dat je op 1 bepaalde religieuze superieure visie uitkomt, die bovendien de wetenschappelijke feiten terecht onderuit haalt, dan heb je je religie/overtuiging gevonden. Maar als blijkt dat de wetenschap een consistenter wereldbeeld oplevert (en alle religieuze overtuigingen/feiten en meningen ontkracht), dan kies je voor de wetenschap als basis voor je vertrouwen (en het begrijpen van de wereld). Het leven kan zo simpel zijn...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Ik denk dat ik gewoon kijk waar ik me het best bij voel en daar argumenten bij zoek.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

LonelyThinker schreef:Ik denk dat ik gewoon kijk waar ik me het best bij voel en daar argumenten bij zoek.
Deze bias ik universeel, maar je moet oppassen dat je geen argumenten zoekt die je kan gebruiken maar ondeugdelijk zijn.
Dus op het moment dat je de sceptische meetlat er over legt, dan blijkt dat de onderbouwing het grote probleem aan het worden is.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat jij wilt. Hoop ik alleen niet dat je je niet gaat aansluiten bij IS, om daar vervolgens argumenten bij te zoeken (want die zijn er!)
Einstein/Mick
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Dan kan ik mijn mening herzien. Maar ik denk eerder dat ik altijd minstens een beetje blijf twijfelen.

Ik doe een beetje lastig, omdat het voor mij een bijna onmogelijke taak is om informatie in me op te nemen, wegens mijn medicatie. Dus ik schat in dat zo tegen een onderzoek/studie zal opzien dat ik er niet aan beginnen zal. :(
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

dikkemick schreef:Wat jij wilt. Hoop ik alleen niet dat je je niet gaat aansluiten bij IS, om daar vervolgens argumenten bij te zoeken (want die zijn er!)
Ik hoop het met heel mijn hart niet. Maar misschien dat de terroristen zich er fijn bij voelen?
Plaats reactie