Inderdaad, maar dat komt denk ik vooral omdat Islam op dit moment de best gesponsorde terreurbewegingen voortbrengt, mede vanwege de plaatsing van het Islamitische "moederland" boven s'werelds grootste olievelden.gerard_m schreef:@ Jagang:
We hebben het niet over de vraag of ALLE terrorisme gelinkt is aan de islam, dit is geen zwart wit verhaal. Iedereen weet dat ook terrorisme vanuit andere motieven voorkomt. Maar de mate waarin islamitisch terrorisme overheerst lijkt me vrij duidelijk zichtbaar. Daar moeten logische verklaringen voor zijn.
De kansarme jongere uit Colombia wordt dan ook A: Niet zo goed gesponsord, en B: In het Midden-Oosten zijn niet-Islamitische mogendheden ook gewoon de grootste indringers geweest, gedurende de recente geschiedenis.Daar begint het. Waaruit komen deze verschillen voort? Een kansarme jongen uit Colombia richt zijn woede op zijn eigen regering. En een kansarme jongere uit west Europa (of iemand die op een privé school heeft gezeten, zoals één van de Parijse terroristen) richt zijn woede op Israel, Assad of de hele niet-islamitische wereld.
In die zin is het begrijpelijk dat de woede daar zich meer op de rest van de wereld richt.
"Wij" bemoeien ons nog elke dag met de politiek en de staatsinrichting daar, om er maar voor te zorgen dat al die tribale groepen de oliebronnen niet overnemen.
Sorry?Van een gebied vol olie kan ik met dit nog wel voorstellen. Maar waarom is het stukje woestijn "Israel" zo uniek? Syrie? Ook niet bepaald uniek.
Israël is een strategische buitenpost voor westerse legers, die redelijk centraal ligt in de regio.
Dat klopt, inderdaad.Het plebs - ook ver buiten S.A.- gaat hier in mee blijkbaar. Je kunt minimaal stellen dat de islam hier effectief werkt als middel om invloed te vergroten.
Religie is altijd een goed mobilisatiemiddel, zeker in achterstandswijken, en in combinatie met fondsen vanuit het Midden-Oosten.
Maar dat zijn over het algemeen ook landen die niet nog steeds om hun hulpbronnen in de tang worden gehouden door westerse mogendheden.Dit geldt ook voor talloze niet-islamitische landen in Afrika, Azie of Zuid Amerika, die géén terrorisme of anti-westerse bewegingen kweken.
Hoe kwamen de kruisvaarders ooit in het Midden-Oosten terecht?Wat steeds vergeten wordt is dat de jihad véél ouder is dan het kolonialisme. Het begon in de 7e eeuw. Hoe kwamen de moslims in Noord Afrika, Spanje, Perzie en India terecht? Je kunt hooguit stellen dat het kolonialisme, het oliegeld en westerse politiek de steun voor de jihad bevorderen. Maar meer ook niet.
Zoals eerder gesteld vind ik de discussie over hoe het er in de middeleeuwen toeging niet zo interessant hier, omdat christendom en Islam in die tijd functioneel niet zoveel van elkaar verschilden.
Als we nog eens in de materiele omstandigheden uit dat tijdperk willen duiken dan is dat prima, maar niet in dit topic.
Hier zijn allen de recente geschiedenis en het heden van belang.
Je zou evengoed kunnen beweren dat de ideologie de katalysator is, en dat de materiele omstandigheden de oorzaak zijn.Hetzelfde: de omstandigheden voor het verspreiden van de jihad ideologie zijn hierdoor gunstig.Ondertussen zijn er door de jaren heen ook veel migranten naar het westen gekomen, die eindigend met een lagere sociaal economische status, zich bij elkaar voegen in wijken met relatief goedkope woningen.
Het is voor hen moeilijker dan voor blanke westerlingen om aan een baan te komen, en voor een aanzienlijk aantal mensen kent onze samenleving mede door haar eigen dynamiek, weinig perspectief.
Dit is opnieuw een kans voor het Saudische koningshuis om haar invloed uit te breiden, door mede geld te steken in Moskeeën, en eigen predikers over te vliegen en/of op te leiden.
Dit is niet de oorzaak, maar slechts een katalysator voor de groei ervan.
Met andere woorden: Dat lijkt me geen uitgemaakte zaak.
Een ideologie, of de (her)opleving daarvan ontstaat natuurlijk ook weer ergens door.
Vermoedelijk is het een beetje van beiden, en kan een verbetering van de materiele omstandigheden wel de scherpste kantjes wegnemen.
Zeker zijn financiën wel een oorzaak, want zonder kan je je het wapentuig en de vliegreizen niet veroorloven.Financiën dragen bij, maar zijn geen oorzaak.Dat is m.i. te kort door de bocht, en een wel erg ééndimensionale vraag.
Ten eerste kan je niet stellen dat arme mensen/groeperingen zonder meer terroristisch worden.
De kans dat je een terrorist wordt, is groter wanneer je arm bent, maar je moet tegelijkertijd ook wel over een aantal middelen beschikken om terrorist te kunnen worden.
Die middelen kunnen soms door diefstal, beroving of sponsoring bekomen worden.
Islamitisch terrorisme kent sponsors als geen andere vorm van terreur.
En zonder wapens geen terrorisme.
Ik denk dat het idee dat er zoiets is als één oorzaak, losgelaten moet worden.
Maar in het Midden-Oosten zijn die geopolitieke belangen er al sinds de oliewinning, en ze zullen ook wel niet ophouden te bestaan voordat de oliewinning daar stopt.Dit is de kernvraag: wie is de vijand. Er zijn tijden geweest dat de geopolitieke belangen totaal anders lagen. Midden Amerika is de achtertuin van de USA geweest, waar de strijd met de USSR werd uitgevochten. Dit leidde nergens buiten de regio tot aanslagen.
Dit heeft niets te maken met verhoudingen elders in de wereld.
Waren er Midden-Amerikaanse regimes die op bodemschatten zaten vergelijkbaar met die van Saudi-Arabië?
Die zich een omvangrijk wereldwijd terroristisch netwerk zouden kunnen veroorloven, naast de formele conflicten waarin zij zich reeds bevonden?
Waren Amerika en de Sovjets op dat moment en op die locatie in iets anders geïnteresseerd dan elkaar?
Syrië ligt gewoon in de regio, en is geïnfecteerd geraakt door iets wat in Irak is begonnen.Zo zijn er meer voorbeelden. In Syrie bestaan enige russische belangen maar het westen heeft zich er aanvankelijk nauwelijks mee bemoeit (en de bemoeienis beperkte zich aanvankelijk tot steun voor de opstandelingen).
Dit verklaart al met al niet waarom de niet-islamitische wereld de vijand is.
Een van de weinige landen in de regio, zonder (recent) koloniaal verleden, dat gewoon is meegezogen in de nasleep van de Arabische lente.
Ehm, ook het terrorisme in die landen wordt voor een groot deel gefinanciëerd vanuit Saudi-Arabië, en dús heeft vrijwel al het hedendaagse Islamitische terrorisme wereldwijd te maken met de Midden-Oosten politiek.Islamitisch Terrorisme en jihad bewegingen zie je ook in Thailand, Filipijnen, West Afrika, etc. gebieden die niets met de midden oosten politiek te maken hebben. Ver vóór de olie dollars bestond het fenomeen al.Maar zoals gezegd is het Midden-Oosten een groot knooppunt van (westerse) economische belangen.
Er is wereldwijd geen ontsnappen aan de oliedollars.
Dit artikel vat meer samen dan ik hier zou kunnen:: http://www.huffingtonpost.com/dr-yousaf ... 01916.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En terrorisme is iets anders dan oorlogsvoering.
Het Islamitisch terrorisme zoals we dat nu kennen, is vooral iets van de 20e en 21e eeuw.
De godsdienstoorlogen uit de middeleeuwen zijn hier niet relevant.
Ik denk ook dat de koran kenmerken heeft die het tot een dankbaar boek maken om ten strijde te trekken.De ideologie islam heeft een aantal kenmerken die aan dit probleem bijdragen. Dat is deels vastgelegd in de koran, deels in andere geschriften. Meer is het niet.
Met de aantekening dat zo'n boek nooit de primaire aanleiding vormt, en het ontstaan of het gebruik ervan een symptoom is van andere onderliggende zaken.
Ik denk dat de denkwereld van religieuze mensen evenzeer aan oorzaak/gevolgrelaties onderhevig zijn als die van niet-religieuze mensen, en dat religiositeit dan ook geen aanleiding mag vormen om het onderzoekspad daarvan te laten afwijken.Ik kan me voorstellen dat het voor een vrijdenker / westerling lastig is om de denkwereld van zeer religieuze mensen te volgen. We nemen ons lot in eigen hand, bepalen zelf onze keuzes, zijn met dit leven bezig en niet met een volgend leven. Maar wanneer Allah je lot volledig bepaalt, dit vrijwel zeker verkeerd uit gaat pakken en de enige escape is om voor Allah te gaan strijden, dan is het niet onlogisch dat een deel van de mensen daarvoor gaat. Bommen lossen deze manier van denken niet op.
MAW: Hun subjectieve interne beleving is voor mij niet zo interessant.
Ik ben het wel eens met je op één na laatste en laatste zin.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat wanneer Saudi-Arabië niet Islamitisch maar communistisch was geweest onder een vergelijkbare geopolitieke configuratie in die regio, het internationale terrorisme nu plaats had gevonden niet onder een ISIS vlag, maar onder een rode vlag met daarop een hamer en een sikkel.
De Rote Armee Fraktion heeft ons wel laten zien dat communisme en terrorisme elkaar niet bepaald vijandig gezind hoefden te zijn.