Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door Petra »

dikkemick schreef: 04 jan 2018 11:14 Roeland, we hebben het hier over warmte. Warmte zoals uitgestraald door de kolenkachel. Diegene die behandeld wordt (reiki) voelt warmte en warmte IS tot zeer grote mate van nauwkeurigheid te meten. Anders: Werkt reiki! Warmte is nl. soms gunstig voor de ontvanger.
Niet helemaal eens hoor.
Gewone warmte en gewone handoplegging werkt. Dat is volgens mij ook aangetoond. En de simpele reden dat we idd kindjes met een aai en een kusje kunnen troosten.
Dan heb je nog energie. Ik heb ook eens een filmpje (kirlian) gezien waarbij die energie tussen twee mensen met de vingertoppen tegen elkaar werd bemeten. Zag je energie overgedragen worden tussen twee mensen.
Volgens mij gebruikt Reiki dat principe. Want echte aanrakingen horen eigenlijk niet. Terwijl dát m.i. juist wél helende kracht betreft!

Ik heb ooit een buurman gehad die Reiki master was, daar hebben we veel mee gespeeld (noem ik het maar weer omdat ik behandelen nogal een term vind voor deze spielerei). Enfin, door flink in de handen te wrijven of te klappen vóór de 'behandeling' start je al met flink warme handen. #-o
Natuurlijk was mijn buurman zooo goed dat hij ook een behandeling op afstand kon doen. Heeft ie ook bij mij gedaan. En nee, ik heb er geen drol van gemerkt. Maar toen ik hem dat zei kwam dat natuurlijk omdat ik me niet goed genoeg geconcentreerd/afgestemd had. Yeah right. :lol:

Ik heb ook nog Tai Chi gedaan; ook energie tussen je handen opwekken.
Of die energie geneeskrachtig is heb ik nooit bemerkt.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ingi schreef: 31 dec 2017 00:06
Voor de rest mag jet het gerust afbranden maar weet dan aub waar je over praat.
Wat is Reiki.
Als je hier vragen over hebt stel ze. Ik heb Reiki en ander energiewerk altijd heel intensief beoefend.
Beste Ingi.
Ik vind een hoop dingen leuk en gezellig. Echter...
Op het moment dat je jezelf aanprijst t.b.v. andermans 'persoonlijke heelwording' is 't voor mij al zo klaar als 'n klontje. Beweren dat iemand niet heel genoeg zou zijn en jou nodig heeft om dat te worden vind ik te schandelijk voor woorden. :!:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Petra schreef: 04 jan 2018 13:15

Beste Ingi.
Ik vind een hoop dingen leuk en gezellig. Echter...
Op het moment dat je jezelf aanprijst t.b.v. andermans 'persoonlijke heelwording' is 't voor mij al zo klaar als 'n klontje. Beweren dat iemand niet heel genoeg zou zijn en jou nodig heeft om dat te worden vind ik te schandelijk voor woorden. :!:
Gelukkig beweer ik dat niet. Reiki kan iedereen leren en dan voor zichzelf gebruiken. Het is niets anders dan dat je een leraar Engels boekt die je leert Engels te gebruiken. Daarna heb je hem niet meer nodig. Behalve voor wat technische vragen misschien als iets niet helemaal duidelijk is. Als een Reiki leraar je iets anders vertelt tracht hij je afhankelijk van te maken en dient zijn egoïstische ontwikkeling niet de geestelijke of spirituele.
Laatst gewijzigd door Ingi op 04 jan 2018 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Goed, we pakken er (om begripsverwarring m.b.t. energie te voorkomen) deze uitleg even bij:

Rei can be defined as the Higher Intelligence that guides the creation and functioning of the universe
. Rei is a subtle wisdom that permeates everything, both animate and inanimate. This subtle wisdom guides the evolution of all creation ranging from the unfolding of galaxies to the development of life. On a human level, it is available to help us in times of need and to act as a source of guidance in our lives. Because of its infinite nature, it is all knowing. Rei is also called God and has many other names depending on the culture that has named it.

Ki is the non-physical energy that animates all living things. Ki is flowing in everything that is alive including plants, animals and humans. When a person's Ki is high, they will feel strong, confident, and ready to enjoy life and take on it's challenges. When it is low, they will feel weak and are more likely to get sick. We receive Ki from the air we breath, from food, sunshine, and from sleep. It is also possible to increase our Ki by using breathing exercises and meditation. When a person dies, their Ki leaves the physical body. Ki is also the Chi of China, the prana of India, the Ti or Ki of the Hawaiians, and has also been called odic force, orgone, bioplasma and life force.

With the above information in mind, Reiki can be defined as a non-physical healing energy made up of life force energy that is guided by the Higher Intelligence, or spiritually guided life force energy.

En dan is reiki imo NIETS! Ik vind bovenstaande definities leeg. Inhoudloos. Een mengelmoesje van interessante woorden waarmee niets gezegd wordt.

Pak er bijvoorbeeld een uitleg over chakra's bij. Zie je de overeenkomsten?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

dikkemick schreef: 04 jan 2018 11:14 Roeland, we hebben het hier over warmte. Warmte zoals uitgestraald door de kolenkachel. Diegene die behandeld wordt (reiki) voelt warmte en warmte IS tot zeer grote mate van nauwkeurigheid te meten. Anders: Werkt reiki! Warmte is nl. soms gunstig voor de ontvanger.
Juist.
En dat noemen we geen Reiki.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 04 jan 2018 13:58
Juist.
En dat noemen we geen Reiki.
R.
Nee, ik wet nu wat reiki betekent. Niets!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi schreef: 04 jan 2018 12:54
heeck schreef: 04 jan 2018 10:32 Ingi,

Het is glashelder dat practisch al jouw concurrerende collega’s adverteren met effecten op gezondheid, activeren van zelfgenezende vermogens etc.

Het is ook glashelder dat Reiki geen van deze claims waar maakt.

Daarom is het heel goed dat jij nu de nadruk legt op wat ik spirituele bevrediging noem; want voor de rest is Reiki tot op heden een duidelijke vorm van kwakzalverij.
Dat wil zeggen niets beter dan een kastanje bij je dragen of samen aan hoelahoepen denken.

Roeland
Ken jij de energie van een kastanje? Er zijn mensen die dragen edelstenen bij zich. Zo heb je ook edelsteen therapie.
Ik heb er zelf ook nooit wat van gemerkt dat dit werkt.

Ik "claim" min of meer ook (zoals ik het zie en ervaar) dat het wel degelijk effecten kan hebben.
Daar ben ik overtuigd van. Als ik weer actief zou worden, zou ik erbij zetten dat er geen wetenschappelijke onderbouwing hiervoor is.
In ieder geval op een manier dat duidelijk is dat dit niet bewezen is. Het is namelijk absoluut niet mijn bedoeling om mensen misleiden.
Ik had ook al een hoofdstuk met Reiki en wetenschap waarin dit ook vermeld wordt en wat er wel aan onderzoeken is gedaan.

Dus ik zou het ongeveer zo neerzetten met nog de vermelding van de niet wetenschappelijke onderbouwing erbij.

In mijn Reiki cursussen leerde je werken met deze energie om zo spirituele ontwikkeling te bevorderen. Dit kan helpen energie blokkades op te lossen met als gevolg dat de daaraan verbonden problemen op fysiek, psychisch en geestelijk gebied verlicht of in sommige gevallen zelfs opgelost kunnen worden. Dit is echter niet het eerste doel en ook niet altijd mogelijk.
Inderdaad volbloed niet te stuiten.

Ook als is aangetoond.dat het voornamelijk om niets gaat.
Prijzen van energetisch “functionerend” behandelen of functioneren van mens of apparaat van slechts enkele tientjes tot duizenden euro’s.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Picard

Bericht door Picard »

door Ingi » 04 jan 2018 13:22
“Het is niets anders dan dat je een leraar Engels boekt die je leert Engels te gebruiken. Daarna heb je hem niet meer nodig. Behalve voor wat technische vragen misschien als iets niet helemaal duidelijk is. “
Daar kan ik niet in meegaan, omdat tijdens en na het volgen van een cursus Engels het niet verboden is om je opgedane kennis van het Engels met andere mensen te mogen delen. Bij Reiki word geheimzinnig gedaan.
Want kennis mag pas doorgegeven worden wanneer iemand zich aanmeld als cursist bij een master.

De geheimzinnigheid lijkt in onderstaande geïllustreerd te worden:
door Ingi » 02 jan 2018 19:18
dikkemick schreef: ↑
02 jan 2018 18:25
Ook ik ben wel geïnteresseerd naar de vorm van energie die een rol zou spelen bij reiki. Waar komt ze vandaan? Hoe wordt ze opgewekt? Hoe wordt ze doorgegeven zonder direct contact?
En...Is ze meetbaar?

Dat zou ik dan maar niet openlijk hier vertellen.

…...
Ook heb ik de geheimzinnigheid meegemaakt met beoefenaars van Reiki.

Kijkend naar de volgende vraag:
“Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?”

Bekeken vanuit de sociale invalshoek
Mogelijk een kruising tussen maatschappelijk werk en een ontspanningssessie
Diegene op tafel/stoel kan zijn/haar verhaal kwijt en ontspannen bij iemand die aandacht en betrokkenheid toont.

Wat de genezingsclaims betreft; mogelijk komt er een tijd dat er meer statistische gegevens bekend worden en meer wetenschappelijk onderzoek word gedaan.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Ingi schreef: 04 jan 2018 12:54
In mijn Reiki cursussen leerde je werken met deze energie om zo spirituele ontwikkeling te bevorderen. Dit kan helpen energie blokkades op te lossen met als gevolg dat de daaraan verbonden problemen op fysiek, psychisch en geestelijk gebied verlicht of in sommige gevallen zelfs opgelost kunnen worden. Dit is echter niet het eerste doel en ook niet altijd mogelijk.
Dag Ingi,

Dezelfde volzin boven kan elke gelovige uitspreken....mijn kwakzwalvers alarmo meter slaat gierend uit....deze jongen wist en weet genoeg.....bedrog voor goedgelovigen...

Een goed glas wijn met muziek van Bach of een andere klassieke meester is het recept tegen dit soort totale flauwekul
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

dikkemick schreef: 04 jan 2018 12:27 Ik neem aan dat een reiki-master meer en gerichter warmte (energie) uitstraalt dan onze 4 handen bij elkaar. Anders zijn wij ook reiki deskundigen.
Ingi legt het hierboven eigenlijk uit.
Nee hoor als ik mijn reiki masker opzet doe ik niet onder qua straling.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 04 jan 2018 13:39 Goed, we pakken er (om begripsverwarring m.b.t. energie te voorkomen) deze uitleg even bij:

Rei can be defined as the Higher Intelligence that guides the creation and functioning of the universe
. Rei is a subtle wisdom that permeates everything, both animate and inanimate. This subtle wisdom guides the evolution of all creation ranging from the unfolding of galaxies to the development of life. On a human level, it is available to help us in times of need and to act as a source of guidance in our lives. Because of its infinite nature, it is all knowing. Rei is also called God and has many other names depending on the culture that has named it.

Ki is the non-physical energy that animates all living things. Ki is flowing in everything that is alive including plants, animals and humans. When a person's Ki is high, they will feel strong, confident, and ready to enjoy life and take on it's challenges. When it is low, they will feel weak and are more likely to get sick. We receive Ki from the air we breath, from food, sunshine, and from sleep. It is also possible to increase our Ki by using breathing exercises and meditation. When a person dies, their Ki leaves the physical body. Ki is also the Chi of China, the prana of India, the Ti or Ki of the Hawaiians, and has also been called odic force, orgone, bioplasma and life force.

With the above information in mind, Reiki can be defined as a non-physical healing energy made up of life force energy that is guided by the Higher Intelligence, or spiritually guided life force energy.

En dan is reiki imo NIETS! Ik vind bovenstaande definities leeg. Inhoudloos. Een mengelmoesje van interessante woorden waarmee niets gezegd wordt.

Pak er bijvoorbeeld een uitleg over chakra's bij. Zie je de overeenkomsten?
Mijn Engels is niet voldoende om dit allemaal zonder de vertaalfunctie te doen.
De overeenkomst is waarschijnlijk dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is.
Chakra is heel iets anders dan Reiki.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Picard schreef: 04 jan 2018 15:03
door Ingi » 04 jan 2018 13:22
“Het is niets anders dan dat je een leraar Engels boekt die je leert Engels te gebruiken. Daarna heb je hem niet meer nodig. Behalve voor wat technische vragen misschien als iets niet helemaal duidelijk is. “
Daar kan ik niet in meegaan, omdat tijdens en na het volgen van een cursus Engels het niet verboden is om je opgedane kennis van het Engels met andere mensen te mogen delen. Bij Reiki word geheimzinnig gedaan.
Want kennis mag pas doorgegeven worden wanneer iemand zich aanmeld als cursist bij een master.

De geheimzinnigheid lijkt in onderstaande geïllustreerd te worden:
door Ingi » 02 jan 2018 19:18
dikkemick schreef: ↑
02 jan 2018 18:25
Ook ik ben wel geïnteresseerd naar de vorm van energie die een rol zou spelen bij reiki. Waar komt ze vandaan? Hoe wordt ze opgewekt? Hoe wordt ze doorgegeven zonder direct contact?
En...Is ze meetbaar?

Dat zou ik dan maar niet openlijk hier vertellen.

…...
Ook heb ik de geheimzinnigheid meegemaakt met beoefenaars van Reiki.

Diegene op tafel/stoel kan zijn/haar verhaal kwijt en ontspannen bij iemand die aandacht en betrokkenheid toont.

Wat de genezingsclaims betreft; mogelijk komt er een tijd dat er meer statistische gegevens bekend worden en meer wetenschappelijk onderzoek word gedaan.
Iets waarvan je niet begrijpt hoe het in elkaar zit blijft ook geheimzinnig als het een wetenschappelijke onderbouwing heeft.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Ingi schreef: 04 jan 2018 16:34 Ook heb ik de geheimzinnigheid meegemaakt met beoefenaars van Reiki.

Iets waarvan je niet begrijpt hoe het in elkaar zit blijft ook geheimzinnig als het een wetenschappelijk bewijs kent.
Daartoe behoren ook die dingen die mensen vroeger niet begrepen en toen nog niet wetenschappelijk bewezen waren en nu wel.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Waarom? schreef: 04 jan 2018 15:45 Dag Ingi,

Dezelfde volzin boven kan elke gelovige uitspreken....mijn kwakzwalvers alarmo meter slaat gierend uit....deze jongen wist en weet genoeg.....bedrog voor goedgelovigen...

Een goed glas wijn met muziek van Bach of een andere klassieke meester is het recept tegen dit soort totale flauwekul
Het enige wat jij weet is dat het niet bewezen is.
Wat ik niet weet , of de effecten serieus dusdanig onderzocht zijn dat er idd sprake kan zijn van dat het geen enkel effect heeft
en of dat idd alleen maar met suggestie of placebo van dien heeft. Tot dan zet ik de bedenkingen van de wetenschap erbij.
Laatst gewijzigd door Ingi op 04 jan 2018 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ingi schreef: 04 jan 2018 16:36Daartoe behoren ook die dingen die mensen vroeger niet begrepen en toen nog niet wetenschappelijk bewezen waren en nu wel.
Noem eens wat op van al die zaken waren.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie