Ik dacht het gevonden te hebben, écht onvervalst altruïsme...
Bij mijn moeder zit het nogal tegen; uitzaaïngen zetten maar door, behandelingen slaan niet meer aan etc.
Toen werd ze gevraagd als proefkonijn.
Dat hield o.a. in dat ze regelmatig bloed afgeeft voor onderzoek. Nou lijkt dat niet zo'n ding, maar omdat ze al zo lekgeprikt en volgechemoot is, is voor haar elke druppel die ze afstaat pijnlijk.
Sjemig mam, weet je het wel zeker? vroeg ik.
-Ja, ik ben zo dankbaar voor wat ze allemaal in al die jaren voor me hebben gedaan dat ik wat terug wil doen, zei ze.
Ik viel óm, hemel wat een goedheid!
-Nou mam hè, zei ik, je mag ook heel dankbaar nee zeggen hoor. Ik vind het nogal wat.. proefkonijn. Het kost energie, het doet zeer.. hoe goed moet je zijn?
Enfin, na wat heen en weer gepraat kwam het staartje...
-Tja, als ze nu een nieuw medicijn vinden hè, dan moet het nog jaren getest voor het gebruikt kan worden. Zoveel tijd heb ik niet, nu zit ik op de eerste rij.
Dus daar kwam ie dan.. het oerinstinct; de aloude will to surivive.
Giovedico delle Fate schreef: ↑08 mar 2018 10:16
Maar ik zou ik niet zijn als er niet meteen weer een vervolgvraag opdook, namelijk:
Hoe komt het dat het gedrag bij de één wel ingebakken is en bij de ander niet?
Ik vraag het me serieus af, écht altruïsme. Of dat bestaat. Of het kán bestaan, ingebakken bij een enkeling?
Of dat als het ergens lijkt alsof het bestaat, dat er altijd wel wat achter steekt.
Of een beetje altruïsme .. zou dat kunnen?
En wat ik me eigenlijk nog meer afvraag... is dat het.. dat we graag zouden willen dat het bestaat