Je komt al in de stemming.Rereformed schreef: ↑17 aug 2021 12:54 Misschien moet ik ooit nog maar eens een atheïstisch commentaar op de Koran schrijven.![]()
Goed idee.
Moderator: Moderators
Je komt al in de stemming.Rereformed schreef: ↑17 aug 2021 12:54 Misschien moet ik ooit nog maar eens een atheïstisch commentaar op de Koran schrijven.![]()
Rereformed schreef: ↑17 aug 2021 15:34Ik had gedacht dat de reaktie zou zijn "Niet doen joh, want dat wordt je dood". Maar voor dat antwoord wat je geeft krijg je van mij een tien met een griffel! Gelovigen hebben al millennia preken afgeleverd. Nu wordt het wel eens tijd voor atheïstische preken over hun geloof.
Wel, natuurlijk! Iedereen kan toch ook nu al gemakkelijk uitvissen wie Rereformed is? Dat laat ik bijvoorbeeld weten wanneer ik op Freethinker een boekbespreking geef, of verwijs naar een boek dat ik geschreven heb of muziek die ik op YouTube heb staan.
Blijkbaar heb je niet begrepen of wil niet aannemen wat ik hiermee bedoelde.axxyanus schreef: ↑17 aug 2021 11:05 Ik had het over moslimvrouwen die tegelijk (1) beweren dat de hoofddoek voor hen niet symboliserend is en (2) een baan weigeren omdat ze die hoofddoek niet tijdens de werktijden konden dragen. En merkte op dat (2) er IMO op wees dat het dragen van die hoofddoek toch wel belangrijk voor die vrouwen moet zijn, gezien de opofferingen die zij er voor over hadden.
Je doet het weer. Wat een gelovige zelf aandraagt, nl. dat de Koran het hun voorschrijft, veeg je weg.axxyanus schreef: ↑16 aug 2021 15:16Neen, dat moet ik niet. Dit gaat zuiver om menselijke drijfveren. De mate waarin mensen bereid zijn andere zaken op te offeren om iets te bekomen, zegt IMO iets over hoe belangrijk het voor hen persoonlijk is om dat te bekomen. Dat geld voor sporters, dat geld voor mensen die een carrière najagen, dat geld voor nog heel wat andere doelstellingen die mensen kunnen hebben en dat geld voor gelovigen die vroomheid nastreven.
Welke gezamenlijk observaties, die gingen over gedachten van individuele moslima's?Dat leek voor jou al te ver gaan, ook al was het een opmerking over deze vrouwen gebaseerd op een gezamelijke observatie.
Die laat die droombaan dan ook niet gaan.Als het dragen van een hoofddoek niet belangrijk voor iemand is, waarom zou die er dan een baan voor laten staan? Zeker als ze die baan als haar droombaan beschrijft.
Hier ga ik niet op reageren.Je hebt natuurlijk die moslimvrouwen die hopen via de hoofddoek, geweigerd te worden voor een baan zodat ze een werkloosheidsuitkering kunnen blijven trekken.
Ik hoop dat je dit gaat doen. De islam kan wel wat serieus weerwoord gebruiken en jij bent een van de mensen die in staat is dit te geven.Rereformed schreef: ↑17 aug 2021 15:34Ik had gedacht dat de reaktie zou zijn "Niet doen joh, want dat wordt je dood". Maar voor dat antwoord wat je geeft krijg je van mij een tien met een griffel! Gelovigen hebben al millennia preken afgeleverd. Nu wordt het wel eens tijd voor atheïstische preken over hun geloof.
Ja, dat is ook weer waar.Rereformed schreef: ↑17 aug 2021 15:55Wel, natuurlijk! Iedereen kan toch ook nu al gemakkelijk uitvissen wie Rereformed is? Dat laat ik bijvoorbeeld weten wanneer ik op Freethinker een boekbespreking geef, of verwijs naar een boek dat ik geschreven heb of muziek die ik op YouTube heb staan.
Maar het zal wel bij internetpublicatie blijven, want wie is er nu geïnteresseerd in het publiceren van een atheïstisch commentaar op de Koran? En wie leest er nu tegenwoordig nog boeken? Zelfs nlsander die zich in de ultieme vragen verdiept doet dat al niet meer.![]()

Haha, laat mij dan eerst maar beginnen met een atheïstisch commentaar op wat je nu zegt: ik geloof er niets van wat je me nu voorschotelt. Dit is overduidelijk een truc om me uit te dagen en aan het schrijven te zetten.
Maar het is toch niet de bedoeling van moslims atheïst te maken?Rereformed schreef: ↑17 aug 2021 17:29 Er is echt bijna niemand meer geïnteresseerd in iets wat op een boekwerk lijkt en de laatste geïnteresseerden druipen af wanneer ze op de tweede bladzijde al doorkrijgen dat ze ook de tekst van de Koran voorgeschoteld krijgen en moeten doorworstelen voor ze zelfs maar aan het commentaar erop kunnen beginnen en daar iets van kunnen begrijpen. Als ik nog iets herinner van mijn vroegere Koranervaringen is dat bijna niets zo onsamenhangend en saai is als de Koranteksten. Maar goed, als het mijn dood zou worden zou het natuurlijk daarna wél een hoop lezers opleveren. Da's natuurlijk wel weer een pluspunt om in overweging te nemen.![]()
Welnee, mensen hebben geen hulp nodig. Iedereen die een wil heeft komt wel op eigen wijze uit het kreupelhout.
Het lijkt mij eerder omgekeerd.Maria schreef: ↑17 aug 2021 16:16Blijkbaar heb je niet begrepen of wil niet aannemen wat ik hiermee bedoelde.axxyanus schreef: ↑17 aug 2021 11:05 Ik had het over moslimvrouwen die tegelijk (1) beweren dat de hoofddoek voor hen niet symboliserend is en (2) een baan weigeren omdat ze die hoofddoek niet tijdens de werktijden konden dragen. En merkte op dat (2) er IMO op wees dat het dragen van die hoofddoek toch wel belangrijk voor die vrouwen moet zijn, gezien de opofferingen die zij er voor over hadden.
Wat bedoel jij met "veeg ik weg". Ik ontken dat toch nergens. Dat jij meer details geeft over hoe de gelovige aan zijn voorschriften tot vroomheid komt, namelijk de Koran voor moslims, verandert niets essentieels aan mijn beweringen.Maria schreef: ↑17 aug 2021 16:16Je doet het weer. Wat een gelovige zelf aandraagt, nl. dat de Koran het hun voorschrijft, veeg je weg.axxyanus schreef: ↑16 aug 2021 15:16Neen, dat moet ik niet. Dit gaat zuiver om menselijke drijfveren. De mate waarin mensen bereid zijn andere zaken op te offeren om iets te bekomen, zegt IMO iets over hoe belangrijk het voor hen persoonlijk is om dat te bekomen. Dat geld voor sporters, dat geld voor mensen die een carrière najagen, dat geld voor nog heel wat andere doelstellingen die mensen kunnen hebben en dat geld voor gelovigen die vroomheid nastreven.
Die religieuze voorschriften zijn de drijfveren voor de bewuste gelovige.
Maar dat beweer ik daar helemaal niet. Ik beweer enkel dat ik uit de opofferingen die de gelovige zich getroost om die hoofddoek toch maar te kunnen dragen, ik kan afleiden dat het dragen van die hoofddoek belangrijk moet zijn voor die gelovige. Dat is helemaal verenigbaar met een gelovige die het belangrijk vind de voorschriften uit zijn Heilig Boek na te volgen. Ik snap enkel niet waarom ik in dergelijk omstandigheden van die gelovige moet aannemen dat zijn hoofddoek niet symboliserend is. Die hoofddoek staat in die omstandigheden wat mij betreft als symbool voor de manier waarop zijn godsdienst het idee vroomheid invult.
Wat was er dan mis mijn mijn besluit dat de hoofddoek dragen belangrijk moet zijn voor moslimvrouwen die er een baan voor laten staan, zeker als het om hun droombaan gaat?
Mij best. Ik heb ze enkel vermeld om volledig te zijn maar ze lijken niet belangrijk voor deze gedachtewisseling.
Excessen. Blaffende honden bijten niet! En dan blaffen de meeste honden niet eens.Rereformed schreef: ↑17 aug 2021 09:39Onzin, het gaat om allebei, en niet om één persoon die je toevallig tegenkomt.
Iedereen weet dat men om de haverklap uit de mond van een moslim te horen krijgt dat het moslimgeloof een geloof van vrede is. Kan zijn dat de moslim die het tegen je zegt heel vredelievend is, maar sla dan de krant van vandaag op.
Vertel! Ik zie veel zwartkijkers hier. Ik zie voldoendeTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑17 aug 2021 09:41Dat pakt ook al niet goed uit voor de islam.
Dat zijn wolven in schaapskleren.dikkemick schreef: ↑17 aug 2021 19:29Vertel! Ik zie veel zwartkijkers hier. Ik zie voldoende
vredelievende moslims om me heen.
Afghanistan is een ander verhaal. En ja, beiden lezen de koran
Ik dacht allemaal keurig op een rijtje te hebben, wat jij allemaal aanvoerde als bezwaren en tegenargumenten.axxyanus schreef: ↑17 aug 2021 18:16Het lijkt mij eerder omgekeerd.Maria schreef: ↑17 aug 2021 16:16Blijkbaar heb je niet begrepen of wil niet aannemen wat ik hiermee bedoelde.axxyanus schreef: ↑17 aug 2021 11:05 Ik had het over moslimvrouwen die tegelijk (1) beweren dat de hoofddoek voor hen niet symboliserend is en (2) een baan weigeren omdat ze die hoofddoek niet tijdens de werktijden konden dragen. En merkte op dat (2) er IMO op wees dat het dragen van die hoofddoek toch wel belangrijk voor die vrouwen moet zijn, gezien de opofferingen die zij er voor over hadden.
Wat bedoel jij met "veeg ik weg". Ik ontken dat toch nergens. Dat jij meer details geeft over hoe de gelovige aan zijn voorschriften tot vroomheid komt, namelijk de Koran voor moslims, verandert niets essentieels aan mijn beweringen.Maria schreef: ↑17 aug 2021 16:16Je doet het weer. Wat een gelovige zelf aandraagt, nl. dat de Koran het hun voorschrijft, veeg je weg.axxyanus schreef: ↑16 aug 2021 15:16 Neen, dat moet ik niet. Dit gaat zuiver om menselijke drijfveren. De mate waarin mensen bereid zijn andere zaken op te offeren om iets te bekomen, zegt IMO iets over hoe belangrijk het voor hen persoonlijk is om dat te bekomen. Dat geld voor sporters, dat geld voor mensen die een carrière najagen, dat geld voor nog heel wat andere doelstellingen die mensen kunnen hebben en dat geld voor gelovigen die vroomheid nastreven.
Die religieuze voorschriften zijn de drijfveren voor de bewuste gelovige.
Maar dat beweer ik daar helemaal niet. Ik beweer enkel dat ik uit de opofferingen die de gelovige zich getroost om die hoofddoek toch maar te kunnen dragen, ik kan afleiden dat het dragen van die hoofddoek belangrijk moet zijn voor die gelovige. Dat is helemaal verenigbaar met een gelovige die het belangrijk vind de voorschriften uit zijn Heilig Boek na te volgen. Ik snap enkel niet waarom ik in dergelijk omstandigheden van die gelovige moet aannemen dat zijn hoofddoek niet symboliserend is. Die hoofddoek staat in die omstandigheden wat mij betreft als symbool voor de manier waarop zijn godsdienst het idee vroomheid invult.
Wat was er dan mis mijn mijn besluit dat de hoofddoek dragen belangrijk moet zijn voor moslimvrouwen die er een baan voor laten staan, zeker als het om hun droombaan gaat?
Mij best. Ik heb ze enkel vermeld om volledig te zijn maar ze lijken niet belangrijk voor deze gedachtewisseling.