Ook daar ben ik niet mee akkoord.Maria schreef: ↑27 aug 2021 19:28Gezien de context waarin dit gezegd wordt lijkt het me duidelijk.axxyanus schreef: ↑27 aug 2021 14:45Daar ben ik niet mee akkoord. Als jij de personen die zich enkel uit opportunisme met een religie identificeren, tot de gelovigen rekent. Dan zijn die mensen wat mij betreft geen aanhangers van die religie. Een aanhanger is iemand die een bepaald gedachtegoed werkelijk aanhangt en niet iedereen die zich het etiket toe-eigent, hangt ook het gedachtengoed aan.
Doorgaand op woordkeuze terwijl de opzet duidelijk is, zeker nadat dit ook is aangegeven, verhoogt niet de waarde van de argumentatie.
Maar al te vaak worden negatieve argumenten tegen moslims in stelling gebracht door de drogreden van de equivocatie. Waarbij men in de ene instantie de betekenis van "moslim" uitbreid tot iedereen die zich als moslim identificeert en in de andere instantie de betekenis van "moslim" juist beperkt tot enkel zij die de meest orthodoxe variant aanhangen. Die twee combineert men dan om te suggereren dat zowat alle moslim de meest orthodoxe variant aanhangen.
Woordkeuze is belangrijk.