Genocide in Soedan!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Peter van Velzen
Moderator

Re: Genocide in Soedan!

Bericht door Peter van Velzen »

lost and not found yet! schreef: 17 mei 2026 19:45
Mijn vraag ging niet over welke protestvorm praktisch zinvol is, maar over selectieve verontwaardiging. Ook als universiteitsacties
in de Sudan-casus minder voor de hand liggen, verklaart dat nog niet het verschil in publieke morele urgentie.

Je vroeg
Waar blijven de “rode lijn” demonstraties en de vernielingen van universiteiten vanwege de genocide in Sudan?
Waarom roepen juist conflicten rondom Israël op FT zoveel emotie, debat en activistische reflex op, terwijl humanitaire rampspoed elders kennelijk veel minder losmaakt? Met veel meer dodelijke slachtoffers! Je hebt geen universiteitsconnectie nodig om een rode lijn te trekken toch?
Die vraag heb je al eerder gesteld, en ik heb toen al geopperd, dat we nu eenmaal meer begaan zijn, met wat er in en door Israel wordt gedaan, dan wat er in Soedan door de RSF wordt gedaan. Er is nu eenmaal geen enkele instantie in Nederland of in welk westers land dan ook, dat op welke manier dan ook samenwerkt met de RSF. Er zijn daarentegen geen westerse landen, die niet op vele manieren met Israel samenwerken.

Er is derhalve niemand, die een zinvolle protestvorm weer te bedenken.

De RSF doet niet mee aan het songfestival, er is geen Centrum voor Informatie en Documentatie RSF, er is geen American RSF Public Affairs Committee dat de verkiezingscampagnes van Amerikaanse politici ondersteund. Er is geen RSF ambassade waar ook ter wereld. Niets van dat alles. en de VS verstrekt niet voor miljarden aan wapens aan de RSF, noch bombardeert Trump enige vijand van de RSF

Dus wat zou men volgens jou kunnen doen?
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter van Velzen schreef: 18 mei 2026 07:12
Mijn vraag ging niet over welke protestvorm praktisch zinvol is, maar over selectieve verontwaardiging. Ook als universiteitsacties
in de Sudan-casus minder voor de hand liggen, verklaart dat nog niet het verschil in publieke morele urgentie.

Je vroeg
Waar blijven de “rode lijn” demonstraties en de vernielingen van universiteiten vanwege de genocide in Sudan?
Waarom roepen juist conflicten rondom Israël op FT zoveel emotie, debat en activistische reflex op, terwijl humanitaire rampspoed elders kennelijk veel minder losmaakt? Met veel meer dodelijke slachtoffers! Je hebt geen universiteitsconnectie nodig om een rode lijn te trekken toch?
Die vraag heb je al eerder gesteld, en ik heb toen al geopperd, dat we nu eenmaal meer begaan zijn, met wat er in en door Israel wordt gedaan, dan wat er in Soedan door de RSF wordt gedaan. Er is nu eenmaal geen enkele instantie in Nederland of in welk westers land dan ook, dat op welke manier dan ook samenwerkt met de RSF. Er zijn daarentegen geen westerse landen, die niet op vele manieren met Israel samenwerken.

De RSF doet niet mee aan het songfestival, er is geen Centrum voor Informatie en Documentatie RSF, er is geen American RSF Public Affairs Committee dat de verkiezingscampagnes van Amerikaanse politici ondersteund. Er is geen RSF ambassade waar ook ter wereld. Niets van dat alles. en de VS verstrekt niet voor miljarden aan wapens aan de RSF, noch bombardeert Trump enige vijand van de RSF

Kortweg:
Onze verbondenheid met Israël is zó groot.
Derhalve zijn velen van afschuw vervuld als we zien wat juist dát land, dát volk met dié kwaliteiten, een volk met dié historie nu doet. Samen met of ondersteund door de VS Nota Bene.... Wat niet betekent dat we de ja zo erge horror in Sudan niet zien. Of eerder Uganda of Kongo, Mayanmar etc..
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 18 mei 2026 15:46

Je vroeg

Kortweg:
Derhalve zijn velen van afschuw vervuld als we zien wat juist dát land, dát volk met dié kwaliteiten, een volk met dié historie nu doet. Samen met of ondersteund door de VS Nota Bene.... Wat niet betekent dat we de ja zo erge horror in Sudan niet zien. Of eerder Uganda of Kongo, Mayanmar etc..
Ik zie dat anders:

Wat nu gebeurt was redelijk voorspelbaar.
Het is de aard van de VS (die de indianen vermoorden en de rest verjoeg) en in de aard van het Zionisme.
Vergeet niet dat wij ,'o zo brave Nederlanders', nog niet zo lang geleden bijna allemaal ook achter een smerige koloniale en haar misdaden stonden.
Wij Nederlanders zijn er over dit soort zaken anders gaan denken maar de meesten in de VS en de Zionisten niet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 mei 2026 16:32
Gerard R. schreef: 18 mei 2026 15:46

Kortweg:
Ik zie dat anders:

Wat nu gebeurt was redelijk voorspelbaar.
Het is de aard van de VS (die de indianen vermoorden en de rest verjoeg) en in de aard van het Zionisme.
Vergeet niet dat wij ,'o zo brave Nederlanders', nog niet zo lang geleden bijna allemaal ook achter een smerige koloniale en haar misdaden stonden.
Wij Nederlanders zijn er over dit soort zaken anders gaan denken maar de meesten in de VS en de Zionisten niet.
Ja.
Maar jouw mening verandert dus niets niets aan de horror en waarom het zo pijnlijk is.
Het shockeert velen wat gebeurt. Net zoals wat je noemt, wat Nederland uit heeft gevreten in 'Indië'. +/-100.000 doden..
En nú worden we daarvan dagelijks op de hoogte gehouden met beeld en geluid als we even de juiste kanalen opzoeken,
(Wat overigens lang niet iedereen doet. Dat besef ik.)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 18 mei 2026 17:05 Ja.
Maar jouw mening verandert dus niets niets aan de horror en waarom het zo pijnlijk is.
Het shockeert velen wat gebeurt. Net zoals wat je noemt, wat Nederland uit heeft gevreten in 'Indië'. +/-100.000 doden..
En nú worden we daarvan dagelijks op de hoogte gehouden met beeld en geluid als we even de juiste kanalen opzoeken,
Ik beweer niet dat door deze analyse ineens niet misdadig zou zijn.

Wel is het iets wat niet uit de lucht is komen vallen, het zat er van het begin af aan in dat het uiteindelijk zo zou gaan.
Het uitgangspunt was altijd al het verdrijven van de oorspronkelijke bewoners, van het gebied wat dat ook mocht kosten.

Wat we nu zien zijn de equivalenten van onze voormalige helden:
Jan Pieterszoon Coen , van Heutz , Westerling Jan van Riebeek , ..................................
Voor de VS kan je zelf wel zo'n rijtje maken.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 mei 2026 17:22
Gerard R. schreef: 18 mei 2026 17:05 Ja.
Ik beweer niet dat door deze analyse ineens niet misdadig zou zijn.

Wel is het iets wat niet uit de lucht is komen vallen, het zat er van het begin af aan in dat het uiteindelijk zo zou gaan.
Het uitgangspunt was altijd al het verdrijven van de oorspronkelijke bewoners, van het gebied wat dat ook mocht kosten.

Wat we nu zien zijn de equivalenten van onze voormalige helden:
Jan Pieterszoon Coen , van Heutz , Westerling Jan van Riebeek , ..................................
Voor de VS kan je zelf wel zo'n rijtje maken.
O... op dié manier..
Nou, dan kan ik je vertellen en herhalen dat mijn perceptie van mensen over het algemeen een niet zo mooie is.
Inderdaad, het komt niet uit de lucht vallen, het is allemaal mogelijk en het gebeurt dus ook. Dat heb je soms.
Dat maakt het niet minder afschuwelijk en shockerend. En dat geldt met name voor als je vroeger van zo'n monster 'een min of meer hoge pet op had'. Dan is het nóg pijnlijker en dat kan ook gelden voor de woede, die het gevolg kan zijn...
En wat er in Sudan gebeurt zien we ook en ook en ook de rest die ik noemde. Maar daarmee is de 'relatie' anders en dat kan
de mogelijkheid er informatie over te schrijven beïnvloeden. Wat je dan dus merkt in de media.
Er zijn op dit moment tientallen conflikten waar je vrijwel niets over hoort.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://news.un.org/en/story/2026/05/1167528
Bijna 20 miljoen mensen in heel Soedan worden geconfronteerd met acute honger en meer dan 800.000 kinderen riskeren dit jaar ernstige ondervoeding, waarschuwden VN-agentschappen vrijdag, omdat burgeroorlog, massale ontheemding en instortende voedsel- en gezondheidszorgsystemen een van de ergste humanitaire crises ter wereld verdiepen en delen van het land dichter bij hongersnood. (..)
Woorden schieten weer tekort. Sommigen zullen dat wel emotioneel gezanik vinden, maar het is voor mij onvoorstelbaar wat er onnodig mondiaal geknoeid wordt met levens. Hulp is vooral door Trump gekapt en de VN kan geen ijzer met handen breken, want de organisatie heeft geen macht en kracht. Te wijten aan de VS, Rusland en Israël dat vrijwel altijd resoluties naast zich neer legt. Internationaal Recht biedt geen uitkomst meer...

Ebola in Afrika breidt zich snel uit. Het heeft Sudan nog niet bereikt voorzover ik weet...
Plaats reactie