God is strafbaar

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

bad_religion

Bericht door bad_religion »

eef schreef:Ik zit zo eens te denken, stel Hij zou strafbaar zijn, dan heeft Hij zijn straf al dubbel en breed al betaald.
Jezus was ook schuldig aan opruien tegen het gezag, daarom hebben de Romeinen hem veroordeelt tot kruisiging....

eef schreef:Hij is zelf gestorven voor iedereen... En stel Hij zou zondig zijn dan kan hij zichzelf vergeven.. maar Hij is niet zondig anders kon Hij niet aan het kruis sterven, want alleen diegene die zonder zonde was kon die straf opzich nemen. Dat bewijst dus dat Hij niet zondig is.
Vind jij reclamespots ook zo vervelend, iedere keer hetzelfde, al meer dan twee duizend jaar lang....
eef schreef:Nu wordt er waarschijnlijk gezegt dat Hij niet an het kruis gestorven is omdat Hij niet bestaat o.i.d. maar waarom kom je dan aanzetten met zo'n topic vraag ik me dan af :-k
Misschien in de hoop dat er christenen zijn die ook nog iets orgineels mede te delen hebben in plaats van de standaard evangelisatie riedeltjes !
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

How Treu!

;)
hetty
Geregelde verschijning

Bericht door hetty »

eef schreef:Ja, dus de wet is er voor de mens en niet andersom. God maakte de wet voor de mens! Niet de mens maakte de wet voor God... Mensen die denken dat ze het beter af kunnen dan God denken dat God stafbaar is. Ik raad al die mensen aan eens Bruce Almighty te kijken, daar wordt het duidelijk wat een chaos het wordt als mensen de taak van God over nemen. En maar beweren dat ze het beter kunne.. Beste stuurlui staan aan wal?
Ik ken die film niet, en daar gaat het ook niet over.
Het is duidelijk dat God het verkeerd vind als mensen moorden, plunderen, overspel plegen, jaloers zijn, stelen etc.

Waarom zijn die dingen voor mensen wél fout maar voor God niet?

groetjes.
bad_religion

Ach de oude klassieke dogma's en doctrines over een almachtige en alwetende God kan men wat mij betreft op losse schroeven zetten. Hoewel ik mijzelf liever atheïst noem en geheel geen geloof hecht aan wezens waarvan het bestaan nooit bewezen is kan ik het al helemaal niet begrijpen waarom zoveel christenen vasthouden aan de oude dogma's en doctrines die nu als evangelisatie riedeltjes weer een nieuw leven zijn beschoren.

In het beginne was er niets, en dat was het enige moment waarop men zou kunnen zeggen dat God almachtig en alwetend was, er was immers niets.

Ik heb al enkele malen op dit forum aangehaald dat God in feite ook de schepper van het kwaad is, welke existentie zou de boom van het goed en kwaad anders hebben ? Vanaf het moment dat God de wereld zou hebben geschapen was zijn positie als alwetende, alomvattende, almacht voorbij.

Stel je voor je "schept" een tuin, en roep jezelf maar eens uit over de "almachtige" van de tuin, niets is minder waar, zodra je de aarde bewerkt weet je dat er onkruid zal groeien (geen chronologie voor zondaars !), je water moet geven, planten moet snoeien....wie is nu almachtig......je bent dienaar van je eigen tuin.......

Wanneer men de Bijbel volgens de oude doctrines leest wordt er een almachtige God afgeschildert, maar neem (als één van de voorbeelden) de zondvloed, een almachtige God zou het kwaad toch wel op een goede manier kunnen bestrijden, nee, God heeft kennelijk maar één optie, genocide, een logische gevolgtrekking zou dus kunnen zijn dat God uiteindelijk volgens zijn schepping te werk moet gaan, en dat God niet zozeer de regels bepaalt. God is niet een schepper van goedheid, maar van een schepping waar het goede en het kwade elkaar in evenwicht houden ten doel dat wij als mens (door ons abstract denken) het verschil mogen zien. (De appel van goed en kwaad)...

De grootste christelijke flauwekul is dat Jezus de zoon van God (=God) aan ons geschonken werd zodat deze zijn offer bracht om onze zonde te vergeven. Maar aan wie moet een almachtige, alwetende God dan offeren ? Het zou hooguit kunnen symboliseren dat God zijn almacht heeft opgeofferd om zo dienstbaar te zijn aan de schepping.

Een alwetende God ? Raar, op z'n zachtst gezegd, dit zou per saldo inhouden dat God een schepping gecreerd zou hebben waarin alles voorbestemd zou wezen, en dit druist dan tegen de christelijke doctrine in dat mensen een vrije keus hebben. Ook druist het in tegen de "rechtvaardige" God, immers, als je door God voorbestemd bent een zondaar te zijn wordt je in het hiernamaals gestraft, is dat rechtvaardigheid ?

Voor mij is het onbegrijpelijk dat er zoveel christenen als goed getrainde papagaaien de evangelisatie riedeltjes (dogma's) blijven kwetteren, vervolgens direct op hun *** getrapt zijn wanneer er in hun ogen gespot wordt met hun geloof, terwijl zijzelf hun eigen geloof bespottelijk maken door nooit eens verder durven te gaan dan de eeuwenoude afgebakende grenzen.....
NT
Geregelde verschijning

Bericht door NT »

Ik ken die film niet, en daar gaat het ook niet over.
Het is duidelijk dat God het verkeerd vind als mensen moorden, plunderen, overspel plegen, jaloers zijn, stelen etc.

Waarom zijn die dingen voor mensen wél fout maar voor God niet?
Zo duidelijk is dat helemaal niet, God zet in enkele delen van de Bijbel aan tot moorden, ook plunderen wordt uitdrukkelijk toegestaan.
Gelovigen mogen of moeten veel van God wanneer het om onwillende of ongelovige mensen gaat.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Wel zoeker. Je slaat de spijker op z'n kop :)

Ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

eef schreef:Ik geef bruce almighty als een voorbeeld. En waarom zou God niet kunnen lachen?

Lucas 10
Te dier ure verheugde Zich Jezus in den geest, en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard; ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.

Het griekse woord 'agalli'aoo' wordt daar gebruikt, dat betekent ongeveer zoiets betekent als roepen en springen van blijdschap.

Johannes 15:11
Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u blijve, en uw blijdschap vervuld worde.

Jezus had echt wel gevoel voor humor hoor, en aangezien Jezus, God en de Heilige Geest drie in één zijn, lacht God warscheinlijk mee :wink:
Nee Eef
Jezus lachte misschien wel, maar had geen gevoel voor humor, humor relativeert, en jezus was zeer stellig.
In de Myers-Briggs persoonlijkheidsschaal zit Jezus ergens aan de extreme Judging kant.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Geloof je dat er iets kan zijn waar je met je verstand niet bij kan? Nee, dan geef ik toe dat je een goede reden hebt om atheist te zijn. Zo ja (en die optie lijkt me realistisch want er is niemand op de wereld die alles begrijpt), waarom kijk je dan raar op als iemand je verzekerd dat er een God bestaat?

Of God de schepper van kwaad is? Hij is in ieder geval de schepper van de vrije wil. En hij heeft een straf gekoppeld aan een bepaalde zonde. En God zou niet rechtvaardig en consequent zijn als hij zou zeggen, goed dat jullie me die straf kwalijk nemen, jullie hebben gelijk ik maak er weer een mooie wereld van. Dat gaat Hij wel doen, maar wel op Zijn eigen tijd. Einstein zei overigens dat kwaad alleen maar de afwezigheid van goed is, net zoals kou de afwezigheid van warmte is. En als kwaad niets is kun je het ook niet scheppen. God schiep dus wezens met een vrije wil.

Ergens voor altijd voor moeten zorgen is geen beperking van je almacht. Als je ervoor wil zorgen en ervoor kiest om eraan te beginnen.

Alwetendheid is iets anders dan je invloed gebruiken om het die kant op te sturen. Alwetendheid houdt in dat je al van tevoren weet dat iets gaat gebeuren, het kan makkelijk dat je echter dan helemaal niet wil dat dat ook gebeurd. En toch weet dat het gaat gebeuren.

De reden dat christenen zo trouw blijven aan hun geloof, is omdat God in ze werkt. Anders zou het inderdaad onbegrijpelijk zijn dat ze zo overtuigd kunnen zijn.

Mijn zwakke punt is dat ik altijd gelijk wil hebben in een discussie, maar de reden dat ik toch dit forum in duik is dat ik hoop door Gods hulp mensen aan het denken te kunnen zetten...

Dat Jezus voor onze zonden gestorven is is misschien niet helemaal te begrijpen, maar dat is voor mij geen reden om er niet dankbaar voor te zijn!
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Vuurtje schreef:Geloof je dat er iets kan zijn waar je met je verstand niet bij kan? Nee, dan geef ik toe dat je een goede reden hebt om atheist te zijn. Zo ja (en die optie lijkt me realistisch want er is niemand op de wereld die alles begrijpt), waarom kijk je dan raar op als iemand je verzekerd dat er een God bestaat?
Ik geloof niet dat er iets kan zijn waar ik met m'n verstand niet bij kan, maar ik weet het zeker!
Ik kijk er niet raar van op als iemand mij verteld dat er een God bestaat, maar wil alleen wel een bewijs daarvoor.
Vuurtje schreef: Of God de schepper van kwaad is? Hij is in ieder geval de schepper van de vrije wil. En hij heeft een straf gekoppeld aan een bepaalde zonde.
Nee, als hij zou bestaan dan heeft hij een straf gekoppelt aan die vrije wil en volgens de bijbel is hij wel degelijk de bedenker van het kwaad.
Vuurtje schreef:
Mijn zwakke punt is dat ik altijd gelijk wil hebben in een discussie, maar de reden dat ik toch dit forum in duik is dat ik hoop door Gods hulp mensen aan het denken te kunnen zetten...
Wij hopen mensen aan het denken te kunnen zetten zonder hulp van welke God dan ook.Welke van de velen zouden we moeten nemen, daar verschillen de meningen van de gelovigen nogal.
Vuurtje schreef: Dat Jezus voor onze zonden gestorven is is misschien niet helemaal te begrijpen, maar dat is voor mij geen reden om er niet dankbaar voor te zijn!
Dat is het probleem van het geloof, eerst bedenken ze de zonde en daarna bieden ze er een oplossing voor. Dus als je geen geloof hebt is er ook geen zonde. :)
En natuurlijk welkom hier.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Vuurtje schreef:Geloof je dat er iets kan zijn waar je met je verstand niet bij kan? Nee, dan geef ik toe dat je een goede reden hebt om atheist te zijn. Zo ja (en die optie lijkt me realistisch want er is niemand op de wereld die alles begrijpt), waarom kijk je dan raar op als iemand je verzekerd dat er een God bestaat?
Welkom. Als nieuw lid raad ik je aan eerst mijn document Hoe voer ik een goede discussie op Freethinker door te lezen, in het bijzonder het lijstje logische denkfouten. Je maakt er namelijk nogal een paar.

Ja, er zijn veel zaken waar mijn verstand niet bijkan. Maar in plaats van dat ik er een surrogaat-oplossing voor verzin waar je ook niet met je verstand bijkan (begrijp jij God echt? tot in detail, dus? nee? wat vreemd, dat dacht ik al), houd ik het erop dat ik veel dingen in mijn leven niet zal weten. Ik houd een beetje bij waar anderen met meer verstand van zaken mee bezig zijn en knik enthousiast mee als ik begrijp wat ze nu weer hebben uitgevogeld. Met andere woorden: ik kijk dus met recht gek op van iemand die voor problemen die hij niet begrijpt een antwoord verzint dat hij in wezen óók niet begrijpt en dan vervolgens net doet alsof dat een echt antwoord is. Dat is een non sequitur en wijst op een geest die in staat is tegen zichzelf te liegen.
Of God de schepper van kwaad is? Hij is in ieder geval de schepper van de vrije wil.
Nee, want de mens is uit zichzelf, via evolutie, onstaan. Maar dat terzijde: als God de schepper is van de vrije wil, heeft hij dus geen invloed op ons doen en laten. Hij is dus niet almachtig en alwetend. Mooi.
En hij heeft een straf gekoppeld aan een bepaalde zonde.
Maar mensen wisten toen niet dat het een 'zonde' was om ongehoorzaam te zijn. Je zegt zelf bovendien hieronder dat het kwaad 'niets' is. Dus waren Adam en Eva op geen enkele manier verantwoordelijk voor de gevolgen van het eten van een vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad. God had gewoon slimmer moeten zijn en die boom daar niet moeten neerzetten. Zijn eigen stomme schuld.
En God zou niet rechtvaardig en consequent zijn als hij zou zeggen, goed dat jullie me die straf kwalijk nemen, jullie hebben gelijk ik maak er weer een mooie wereld van. Dat gaat Hij wel doen, maar wel op Zijn eigen tijd. Einstein zei overigens dat kwaad alleen maar de afwezigheid van goed is, net zoals kou de afwezigheid van warmte is. En als kwaad niets is kun je het ook niet scheppen. God schiep dus wezens met een vrije wil.
Kwaad is niets. Of niets doen. Okee. Mensen uitmoorden is 'iets', dus geen kwaad. Er is vrijwel niets tegen een tsunami te doen die honderdduizenden laat verzuipen. Is de mensheid dan 'kwaad'? God doet ook geen flikker om die mensen te redden: is hij nu 'kwaad'? God geeft in het OT opdracht tot het uitmoorden van de eerstgeborenen. Dat is 'iets' doen, en dus geen kwaad. Verknipte filosofie houd je erop na.
Ergens voor altijd voor moeten zorgen is geen beperking van je almacht. Als je ervoor wil zorgen en ervoor kiest om eraan te beginnen.
Maar God is niet almachtig, want wij hebben vrije wil. Als God almachtig was, kon hij dat omzeilen---dat is namelijk wat almachtig inhoudt. Het is dus of het een, of het ander. Wat gaat het worden?
Alwetendheid is iets anders dan je invloed gebruiken om het die kant op te sturen.
Dat klopt, dat is almacht. Zie boven.
Alwetendheid houdt in dat je al van tevoren weet dat iets gaat gebeuren, het kan makkelijk dat je echter dan helemaal niet wil dat dat ook gebeurd. En toch weet dat het gaat gebeuren.
Maar we hebben vrije wil, kunnen dus eigenhandig zonder God een besluit nemen; dus kan God niet voorzien wat wij doen, anders is het per definitie geen vrije wil meer. Het is of het een, of het ander. Wat gaat het worden? Hebben mensen vrije wil OF is God alwetend?
De reden dat christenen zo trouw blijven aan hun geloof, is omdat God in ze werkt. Anders zou het inderdaad onbegrijpelijk zijn dat ze zo overtuigd kunnen zijn.
Het werkt omdat ze zichzelf voor de gek houden dat God in ze werkt. Het is een kruk om ze mentaal op de been te houden tegenover een wereld die vijandig en onbegrijpelijk is. Het is een surrogaatoplossing waar de meesten geen behoefte meer aan hebben.
Ik denk niet dat je dat met dit soort 17e-eeuwse kulargumenten gaat lukken. Probeer tenminste te laten zien dat je grote theologische filosofen hebt gelezen en op de hoogte bent van wat atheïsten en vrijdenkers allemaal zeggen---dan zijn we bereid wat serieuzer op de materie in te gaan.
Dat Jezus voor onze zonden gestorven is is misschien niet helemaal te begrijpen, maar dat is voor mij geen reden om er niet dankbaar voor te zijn!
Maar Jezus is niet voor onze zonden gestorven. Het was een oproerkraaier als zovele in die dagen van het Romeinse Rijk. We hebben niet gezondigd, want Genesis heeft nooit plaatsgehad. Dus ben je dankbaar voor niets. Van mij mag je, maar het lijkt mij een zinloze tijdsbesteding.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
bad_religion

Vuurtje schreef:Mijn zwakke punt is dat ik altijd gelijk wil hebben in een discussie, maar de reden dat ik toch dit forum in duik is dat ik hoop door Gods hulp mensen aan het denken te kunnen zetten...
Vroeger hadden ze dat ook al maar toen waren er geen forums, maar wel brandstapels.

Welkom Vuurtje, spring in in het vuur zou ik zeggen 8)
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Skeptic, bedankt voor je reactie. Nice to meet you.
Ik geloof niet dat er iets kan zijn waar ik met m'n verstand niet bij kan, maar ik weet het zeker!
Ik kijk er niet raar van op als iemand mij verteld dat er een God bestaat, maar wil alleen wel een bewijs daarvoor.
Geloven wordt wel een beetje moeilijk met bewijs. Je wilt het zeker weten. Maar Thomas wilde ook bewijs zien, en hij kwam er uiteindelijk wel :P Probleem is alleen dat ik het je niet kan geven, Jezus wel. Ik zou wel kunnen vertellen over hoe slecht ik geleefd heb, over dat ik een kwart eeuw niet geloofde. Ik was behoorlijk.... sceptisch. Ik zei altijd: als ik ga geloven, dat is zo'n wonder, pas als dat is gebeurd dan geloof ik :) Ik kan je nu zeggen dat ik nu geloof, en ik ben er van overtuigd dat dat alleen gekomen kan zijn doordat God dat in me werkt. Maar ik ben me er van bewust dat je daar ook andere verklaringen bij kunt geven. Ik geloof daar alleen niet in... Als je hetzelfde bewijs wil krijgen: bid en lees in de bijbel!

Er zijn trouwens wel bewijzen. Al die duizende boekrollen, soms van enkele jaren na Jezus dood. Romeinse geschiedschrijvers, die Jezus noemen, andere geschiedschrijvers (meen uit Egypte) die dezelfde duisternis beschrijven als de bijbel toen Jezus aan het kruis hing. Als je de criteria van historici op de bijbel loslaat, dan staat de bijbel steviger dan welk ander manuscript. Toch geloven we eerder een romeinse geschiedschrijver. Waarom? Omdat we toch neigen naar ontkennen van zaken waar we met ons verstand niet bij kunnen!

Nee, als hij zou bestaan dan heeft hij een straf gekoppelt aan die vrije wil en volgens de bijbel is hij wel degelijk de bedenker van het kwaad.
God had een straf gekoppeld aan het eten van een boom. En God haat het kwaad.
Wij hopen mensen aan het denken te kunnen zetten zonder hulp van welke God dan ook.Welke van de velen zouden we moeten nemen, daar verschillen de meningen van de gelovigen nogal.
Mooi, dan willen we elkaar dus aan het denken zetten. Nooit verkeerd denk ik
Dat is het probleem van het geloof, eerst bedenken ze de zonde en daarna bieden ze er een oplossing voor. Dus als je geen geloof hebt is er ook geen zonde.
De definitie van zonde is inderdaad niet de wil van God doen. Als je niet in God geloofd, zie je dus ook geen zonde. De vraag waar we anders over denken is dus: is er ook geen zonde?
En natuurlijk welkom hier.
Bedankt!
[/quote]
bad_religion

Ik kan je nu zeggen dat ik nu geloof, en ik ben er van overtuigd dat dat alleen gekomen kan zijn doordat God dat in me werkt. Maar ik ben me er van bewust dat je daar ook andere verklaringen bij kunt geven. Ik geloof daar alleen niet in... Als je hetzelfde bewijs wil krijgen: bid en lees in de bijbel!
Wouw, dit is nog eens iets, ik hoop niet dat je verlangt dat dit door iedereen even serieus genomen wordt hè? Je zegt zoiets als, geloof in de circelredernartie en je zal zien dat de circelredernatie echt is.... :wink:
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

bad_religion schreef:
Ik kan je nu zeggen dat ik nu geloof, en ik ben er van overtuigd dat dat alleen gekomen kan zijn doordat God dat in me werkt. Maar ik ben me er van bewust dat je daar ook andere verklaringen bij kunt geven. Ik geloof daar alleen niet in... Als je hetzelfde bewijs wil krijgen: bid en lees in de bijbel!
Wouw, dit is nog eens iets, ik hoop niet dat je verlangt dat dit door iedereen even serieus genomen wordt hè? Je zegt zoiets als, geloof in de circelredernartie en je zal zien dat de circelredernatie echt is.... :wink:
:wink: [-o<
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Vuurtje schreef:Skeptic, bedankt voor je reactie. Nice to meet you.

Geloven wordt wel een beetje moeilijk met bewijs. Je wilt het zeker weten. Maar Thomas wilde ook bewijs zien, en hij kwam er uiteindelijk wel :P Probleem is alleen dat ik het je niet kan geven, Jezus wel. Ik zou wel kunnen vertellen over hoe slecht ik geleefd heb, over dat ik een kwart eeuw niet geloofde. Ik was behoorlijk.... sceptisch. Ik zei altijd: als ik ga geloven, dat is zo'n wonder, pas als dat is gebeurd dan geloof ik :) Ik kan je nu zeggen dat ik nu geloof, en ik ben er van overtuigd dat dat alleen gekomen kan zijn doordat God dat in me werkt. Maar ik ben me er van bewust dat je daar ook andere verklaringen bij kunt geven. Ik geloof daar alleen niet in... Als je hetzelfde bewijs wil krijgen: bid en lees in de bijbel!
Ik weet dat je me geen bewijs kunt geven, maar dat is ook niet nodig, ik ben namelijk door er diep over na te denken, tot de conclusie gekomen dat het niet waar kan zijn. Ik kan je vertellen dat ik een kwart eeuw wel heb geloofd en me zelfs heb laten dopen in een baptisten kerk, toch heb ik dat geloof eraan gegeven en ben nu skeptischer dan ooit. Dat bidden en bijbel lezen heb ik dus wel gehad, ik was er toen trouwens ook van overtuigd dat mijn geloof door God was gegeven. Al met al kan ik je dus de raad geven toch nog maar wat aandacht te geven aan die andere verklaringen.
Hier nog maar weer een paar teksten over dat kwaad.
bijbel schreef:Klaagliederen 3 vers 38: ‘Ontstaat niet het goed en het kwaad op bevel van de allerhoogste.’
Job 2 vers 1: ‘Zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet?’
Job 12 vers 22: ‘Hij openbaart de diepten uit de duisternis, en des doods schaduwen brengt Hij voort in het licht. Hij vermenigvuldigt de volken, en verderft ze; Hij breidt de volken uit, en leidt ze. Hij neemt het hart van de hoofden des volks der aarde weg, en doet hen dwalen in het woeste, waar geen weg is. Zij tasten in de duisternis, waar geen licht is; en Hij doet hen dwalen, als een dronkaard.’
Vuurtje schreef:Er zijn trouwens wel bewijzen. Al die duizende boekrollen, soms van enkele jaren na Jezus dood. Romeinse geschiedschrijvers, die Jezus noemen, andere geschiedschrijvers (meen uit Egypte) die dezelfde duisternis beschrijven als de bijbel toen Jezus aan het kruis hing. Als je de criteria van historici op de bijbel loslaat, dan staat de bijbel steviger dan welk ander manuscript. Toch geloven we eerder een romeinse geschiedschrijver. Waarom? Omdat we toch neigen naar ontkennen van zaken waar we met ons verstand niet bij kunnen!
Kom maar met die bewijzen, je zou de eerste zijn die ze toont.
Denk je echt dat de bijbel steviger staat dan enig ander manuscript? Geloof je echt dat alles in zes dagen is geschapen? Geloof je echt dat er een wereldomvattende overstroming is geweest?
Weet je, ik kan er met mijn verstand niet bij dat er nog mensen zijn die een tegenstrijdig boek als de bijbel kunnen zien als het woord van een almachtige God.

Vuurtje schreef: God had een straf gekoppeld aan het eten van een boom. En God haat het kwaad.
Iedereen die gebruik maakt van zijn vrije wil, komt volgens de bijbel in de hel terecht.
Wat betreft het kwaad: zie boven.

Vuurtje schreef:Mooi, dan willen we elkaar dus aan het denken zetten. Nooit verkeerd denk ik
Met dat doel is deze site opgezet.

Vuurtje schreef:De definitie van zonde is inderdaad niet de wil van God doen. Als je niet in God geloofd, zie je dus ook geen zonde. De vraag waar we anders over denken is dus: is er ook geen zonde?
Wat gelovigen vaak zonde noemen zijn meestal zaken die worden bepaald door de cultuur. In de tijd van het oude testament was het heel normaal dat de Joden hele volken gingen uitmoorden tegenwoordig wordt zoiets genocide genoemd. In de tijd van de middeleeuwen werden mensen door de kerk op de brandstapel gezet omdat ze niet wilden geloven in de sprookjes van de bijbel, tegenwoordig keuren wij zoiets af. Jammer genoeg is er tegenwoordig weer een religie waar dergelijke praktijken nog steeds worden toegepast (b.v. steniging), maar weldenkende mensen vinden dat tegenwoordig verwerpelijk.

vriendelijke groet,
Skeptic.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Plaats reactie