Kochimodo's weg naar atheisme

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Tja Kochimodo, je hebt het over aanvallen, maar de mensen hier zijn over het algemeen nu eenmaal kritisch en slikken niet alles zomaar voor zoete koek. Dus bij twijfel word je geconfronteerd met directe vragen. Dat is natuurlijk niet altijd prettig als je zelf weet dat je oprecht bent, maar helaas kunnen we niet in iemands hoofd kijken. Dus neem het mensen die twijfelen niet kwalijk het heeft allemaal te maken met kritisch zijn.

En zeg nu zelf, zo'n plotselinge omslag als jij nu laat zien, zo van het ene op het andere moment, want zo kwam dat wel over, is iets dat we nog niet eerder hebben gezien.
Aan de andere kant hebben we hier meer dan eens te maken gehad met mensen die niet oprecht waren en daarom blijven we zeer alert. Vertrouwen is iets, dat je niet zomaar van het ene op het andere moment krijgt, dat moet je verdienen en bewijzen.
Dus wanneer jij je aangevallen voelt, denk dan maar dat dit niets anders is dan geconfronteerd worden met het kritische en analytische vermogen van de deelnemers aan dit forum.

Ook het plaatsen van berichten die jij schreef op een ander openbaar forum heeft daarmee te maken. Dit heeft niet zozeer iets te maken met schenden van privacy, immers dat andere forum is ook openbaar en voor ieder toegankelijk, dus kun je verwachten dat wat je daar schrijft ook gewoon openbaar is. Dus gebruik maken van openbare informatie heeft niets te maken met het schenden van de privacy. Als je privacy belangrijk vindt, moet je niet schrijven op een openbaar forum of zeker niet een zelfde nick gebruiken als waaronder je ook op andere forums schrijft. Het is logisch dat mensen uitspraken van jou vergelijken en je daarmee confronteren, ook dat valt onder kritische analyse.
Als je echt oprecht bent heb je trouwens niets te vrezen, want als je niet in de mand zit, kun je er ook niet doorheen vallen 8)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Ik heb mijn brief aan God op HGN geplaatst gisteravond! Nu tevreden?
ik mag misschien erg blind zijn, maar heb hem niet kunnen vinden
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

biajas schreef:
hier
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

windsurfer schreef:
biajas schreef:
hier
mijn dank is groot, windsurfer...
ja... ik begin nu een duidelijk beeld te krijgen... mijn twijfels slijten steeds verder weg... het is toch kloppend voor zover je digitaal na kunt gaan
Martha
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Mensen: ongelovig worden is een verwarrend en onduidelijk en vaak langdradig proces. Dat weet ik uit eigen ervaring. Het heeft bij mij globaal 22-23 jaar in beslag genomen. En ik ben pas 30 dus vanaf het moment dat ik enigzins kon denken ben ik al van mijn geloof aan het aflazeren. Punt is dat het bij mij ook gekenmerkt werd door grote schommelingen, en we moeten er voor passen om dingen die kochimodo in een recent verleden heeft geschreven heeft als aanwijzing te zien dat hij al dan niet zijn bekering faked. Ik ga uit van wat hij ons verteld en dat is dat hij op dit moment ongelovig is.

Kochimodo: probeer je niet te veel als ongelovige te bewijzen. Iets als abortus is imho niet iets waar je helemaal voor of helemaal tegen moet zijn. In feite is het iets waar ik nog vrij weinig over kan zeggen. Het is mss wel één van de grootste ethische dilemma's. Zo is het tijdstip wanneer het klompje cellen veranderd in een baby nog niet vast te stellen en zo. En ook euthansie heeft veel haken en ogen. een vrijdenkert zal daar niet licht beslissingen over nemen denk ik.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

biajas schreef:
Bij "even voorstellen" heb ik het eronder gezet. Als onderwerp "En Kochimodo verllor zijn geloof"
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Kitty schreef:Tja Kochimodo, je hebt het over aanvallen, maar de mensen hier zijn over het algemeen nu eenmaal kritisch en slikken niet alles zomaar voor zoete koek. Dus bij twijfel word je geconfronteerd met directe vragen. Dat is natuurlijk niet altijd prettig als je zelf weet dat je oprecht bent, maar helaas kunnen we niet in iemands hoofd kijken. Dus neem het mensen die twijfelen niet kwalijk het heeft allemaal te maken met kritisch zijn.

En zeg nu zelf, zo'n plotselinge omslag als jij nu laat zien, zo van het ene op het andere moment, want zo kwam dat wel over, is iets dat we nog niet eerder hebben gezien.
Aan de andere kant hebben we hier meer dan eens te maken gehad met mensen die niet oprecht waren en daarom blijven we zeer alert. Vertrouwen is iets, dat je niet zomaar van het ene op het andere moment krijgt, dat moet je verdienen en bewijzen.
Dus wanneer jij je aangevallen voelt, denk dan maar dat dit niets anders is dan geconfronteerd worden met het kritische en analytische vermogen van de deelnemers aan dit forum.

Ook het plaatsen van berichten die jij schreef op een ander openbaar forum heeft daarmee te maken. Dit heeft niet zozeer iets te maken met schenden van privacy, immers dat andere forum is ook openbaar en voor ieder toegankelijk, dus kun je verwachten dat wat je daar schrijft ook gewoon openbaar is. Dus gebruik maken van openbare informatie heeft niets te maken met het schenden van de privacy. Als je privacy belangrijk vindt, moet je niet schrijven op een openbaar forum of zeker niet een zelfde nick gebruiken als waaronder je ook op andere forums schrijft. Het is logisch dat mensen uitspraken van jou vergelijken en je daarmee confronteren, ook dat valt onder kritische analyse.
Als je echt oprecht bent heb je trouwens niets te vrezen, want als je niet in de mand zit, kun je er ook niet doorheen vallen 8)
Message understood!
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

biajas schreef: en de actie van gristen joe is niet schandalig en inbreuk op privacy?
by the way... alles wat je op welk forum dan ook post, is publiekelijk en heeft niets van privé weg... jij koos ervoor jouw naam te veranderen, jij koos ervoor in deze om jouw privacy van de hand te doen... en dan ineens de schuld in andermans schoenen te schuiven?
welke actie van Joe? heb ik iets gemist?

Als jij dan zo stoer bent, plaats je posting met de brakende haloweenmasker dan op HGN!
Of zet een klink op HGN dat iedereeen de echte biajas kan zien!
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

ik heb geen idee wat jij tegen mij hebt... maar ik laat vanaf het begin meer dan duidelijk doorschemeren hoe ik ergens tegenaan kijk.... meestal gebruik ik het woord god op een dergelijke wijze dat mensen er kritisch tegenaan kijken...
op een forum als credibles heb ik daar nogal wat tegenwerking door ontvangen.
al met al hoe ik ook tegen de zaken aankijk... vind ik dat mensen niet bespot moeten worden vanwege hun religie... respect hoort erbij... en mijn postings spraken meer dan voor zich
Martha
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Marinus schreef: Kochimodo: probeer je niet te veel als ongelovige te bewijzen. Iets als abortus is imho niet iets waar je helemaal voor of helemaal tegen moet zijn. In feite is het iets waar ik nog vrij weinig over kan zeggen. Het is mss wel één van de grootste ethische dilemma's. Zo is het tijdstip wanneer het klompje cellen veranderd in een baby nog niet vast te stellen en zo. En ook euthansie heeft veel haken en ogen. een vrijdenkert zal daar niet licht beslissingen over nemen denk ik.
Het enige wat ik heb gedaan is mijn verhaal hier doen. Zoals ik al zei die standpunten had ik voor mezelf al alleen heb ik "elke redenering en elk bedenksel tegen god, als krijgsgevangene onder de gehoorzamheid van Christus gebracht." Is een tekst in 1 of 2 Korinte of zo. De ex-gristenen alhier zullen het wel herkennen. Na wat ik met mijn vader heb gezien weet ik alleen voor mezelf ,dat ik op die manier niet dit leven wil verlaten! Als ik dan de keuze heb, en die heb je met de euthanasie wet!, dan weet ik het wel. Stekker eruit! Zo mensonwaardig wat ik van zeer nabij heb gezien. De dominee heeft hem bijna dood moeten bidden, zo erg was het.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Kochimodo van mij hoef je hier voorlopig geen opbouwende kritiek meer te vrezen met dat soort knalrode antwoorden aan mij. En inderdaad, ik "klink" hier anders dan op faq. Sorry maar mijn beer is ook los! Op faq heb ik rekening te houden met gelovigen terwijl ik hier rustig de woorden kut, poep en "dikke natte geschoren poes" mag zeggen. Dat is even schrikken he?

Goh! die XcsM toch! :lol:

Goed even serieus nu weer. Ik ga in mijn waarneming in op wat jij schrijft om te ontleden waar je "ergens zit" daar ik zo'n beetje in het zelfde schuitje zit als jij en omdat ik je plotselinge "conclusies" niet meer begreep (en ik was niet de enige) en dan ga je zo opgefokt reageren? Onnodig, Je zou dit over een paar weken nog maar eens moeten teruglezen. Misschien wordt het dan wel "leesbaar" en "te verteren" voor je want je hebt op dit moment echt een verkeerde leesbril op. En ga naar de sportschool om te sparren!

Zou ik tenminste doen.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

biajas schreef:ik heb geen idee wat jij tegen mij hebt... maar ik laat vanaf het begin meer dan duidelijk doorschemeren hoe ik ergens tegenaan kijk.... meestal gebruik ik het woord god op een dergelijke wijze dat mensen er kritisch tegenaan kijken...
al met al hoe ik ook tegen de zaken aankijk... vind ik dat mensen niet bespot moeten worden vanwege hun religie... respect hoort erbij... en mijn postings spraken meer dan voor zich
Dus toch met 2 gezichten......? Ik vind het verwerpelijk om postings van forum naar forum te laten gaan. Tuurlijk is het openbaar. Dan is het fijn als ik dan op dat betreffende forum mijn mening mag uitleggen dan wel toelichten. Zou jij het fijn vinden als ik jouw berichten naar een ander forum kopieer en plak? Geef geen antwoord hier, maar beantwoord die vraag in alle eerlijkheid in de beslotenheid van je eigen hoofd! Wat ik op HGN of faq-online heb geschreven is bestemd voor een ieder die HGN bezoekt dan wel lid is of die faq-online bezoekt of daar lid is. En nu moet ik op Freethinker uitspraken gedaan op HGN verdedigen. Is dat fair play? Dacht het niet! Dus toedeliedokie met jou.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

ik was het enige religieuze kind, thuis...
toch heeft mijn vader aan mij gevraagd ooit, om... de stekkers eruit te laten trekken, indien zijn leven niet meer waard zou zijn in zijn ogen.
je vraagt je af: waarom aan iemand die tegen euthanasie is??? of niet precies weet wat wel of niet kan???
het antwoord is duidelijk.... mijn vader en ik hebben een geweldige band. de omstandigheden die hij aangegeven heeft zijn zeer realistische en ook zeker niet als menswaardig te bestempelen... en hij weet, dat ik om hem geef en vanuit die waarde zijn wens in vervulling zou laten gaan... hiervoor zou ik indien ik nog geloofde, mijn religieuze principes aan de kant geschoven hebben.
Martha
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Kochimodo schreef:
biajas schreef:ik heb geen idee wat jij tegen mij hebt... maar ik laat vanaf het begin meer dan duidelijk doorschemeren hoe ik ergens tegenaan kijk.... meestal gebruik ik het woord god op een dergelijke wijze dat mensen er kritisch tegenaan kijken...
Dus toch met 2 gezichten......? Ik vind het verwerpelijk om postings van forum naar forum te laten gaan. Tuurlijk is het openbaar. Dan is het fijn als ik dan op dat betreffende forum mijn mening mag uitleggen dan wel toelichten. Zou jij het fijn vinden als ik jouw berichten naar een ander forum kopieer en plak? Geef geen antwoord hier, maar beantwoord die vraag in alle eerlijkheid in de beslotenheid van je eigen hoofd! Wat ik op HGN of faq-online heb geschreven is bestemd voor een ieder die HGN bezoekt dan wel lid is of die faq-online bezoekt of daar lid is. En nu moet ik op Freethinker uitspraken gedaan op HGN verdedigen. Is dat fair play? Dacht het niet! Dus toedeliedokie met jou.
dus je hebt alsnog wroeging tegen mij...
het was niet meer dan logisch dat o.a. ik zeer aan jouw oprechtheid aan het twijfelen was... daarnaast had ik het vuil kunnen spelen door via pm links van jouw postings aldaar te versturen zodat er een hetze zou kunnen ontstaan... nee, ik ben iemand die van openheid en eerlijkheid houdt... ik vroeg mij iets af en indien je oprecht bent kun je zonder enig gevoel van wroeging gewoon als volwassen man, en niet als halfgare wilde adolescent een antwoord geven op mijn geformuleerde vragen aan jou.
Martha
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Even tussen door "gristen joe" ... ?!

En biajas, jij bent niet altijd even duidelijk over je kijk op god ;
biajas
HGN lid

BerichtGeplaatst: Do 14 Feb 2008 18:27

ik denk dat we er an allemaal over eens zijn... een zijlstra kan niet genezen, alleen God kan dat.
een jomanda al helemaal niet... toch blijven er 'autoritaire' personages bestaan die claimen deze krachten van God gekregen te hebben.
daar geloof ik niet in... ik geloof niet dat er personen worden aangesteld om dergelijke zaken te laten gebeuren.

Moet ik hieruit opmaken dat god wel bestaat en zelfs kan genezen? Ik zie hier niet echt doorschemeren dat god niet zou bestaan. Geloof je nou wel of niet in een genezende god ?
Plaats reactie