ik ben hier bijna een maand (of was het al langer?) afwezig geweest.
Ik wil je ook graag nog even een riem onder het hart steken inzake "uitgeversperikelen", voor het te laat is...
Misschien herinner je je mijn maaaaaaanden terug uitgewisselde opmerkingen rond Finland toen ik je vertelde hoe ik een Finse karakterisering 'opdeed' op 1 week tijd (die je als correct erkende), vanuit het voor mij eclatante verschil tussen zuiderse (belgische) en hoognoordelijke (finse) sociale patronen. Jij was verbaasd dat ik dat op 1 week kon, en dan niet eens IN Finland, maar gewoon door 1 week studiecontact MET Finnen. Wel: het verschil is TE groot. Herkenning: een limoen naast een citroen, dat is niet zo duidelijk, maar een citroen naast een kokosnoot, daar moet je niet geleerd voor zijn...
En ook rond het verschil ook tussen Belgie en Nederland, en dat onze Belgische houding tegenover de Nederlandse geloofsperikelen er vaak één is van "niet begrijpen der herrie", omdat er hier in Belgie nu éénmaal niet zoveel christelijk fundamentalisme rondwandelt. Omdat zelfs katholieken EIGENLIJK geen moeite hebben met atheisten. (Ik heb het niet over vatikaanse toestanden, maar de doorsnee katholiek van achter de hoek)
Ik denk dat het Tjok was die ooit in het midden gooide dat bepaalde huis-aan-huis predikers die in onze jongere jaren in Belgie opdoken een Hollands accent bleken te hebben? Weet niet meer (Tjok?).
Ik heb het er met Kitty ooit privé over gehad (dit weet ik zeker, dat het privé was), dat Freethinker blijkbaar drijft op een vloed aan ont-gelovigde zwaargelovigen, en dat die stap vanuit de evangelische groep naar het atheisme gepaard gaat met de heftigste ontwenningsverschijnselen, waar ik (als nieuwkomer op Freethinker toen) met uitpuilende ogen van verbazing stond naar te kijken. De stap van gelovig katholiek naar atheist doet daarentegen geen stof opwaaien, het is meer iets als, "Allez, diene mantel hangt nu goe in de kast, sé"
Voor wat het evangelisch afkicken aangaat: Na de heroine, blijkt dat vaak nog héél erg lang de methadon noodzakelijk is ! Het geloof is afgelegd, maar de methodische, theologisch geInspireerde 'hamerende' WERKWIJZE om één en ander te bestrijden (nu tegen het geloof..) is niet weg. Misschien zit dat ZO diep, dat die nooit weg gaat !?
Dat maakte, met zuiderse ogen kijkend naar deze noordelijke Freethinker, dat ik het vóór de privégesprekken met Kitty gewoon niet verstond ! Wat ik ZAG, immers, waren welhaast fundamentalistische theologen die tekeer gaan......... tegen het geloof ! Het beeld zelf verwekte een mentale kortsluiting. En Nederlanders blijken dit niet te zien?
In mijn ogen is een levend atheisme gespeend van elke vorm van hameren. Eigenlijk is atheisme zelfs diepe RUST. Dit is mijn ervaringswereld...
(Ik dacht, Rereformed, dat we het hier ook ooit in het forum of privé eens héél kort over gehad hebben. Ik sla de schrijfsels uit het verleden echter makkelijk dooreen. )
Nederland is héél erg wezenlijk een andere maatschappij dan Belgie.
En voor de "walen" en "vlamingen" even verduidelijken: van buitenaf beschouwd verschillen walen en vlamingen in vrijwel niets dan alleen, toevallig, de taal. Belgen en Nederlanders echter verschillen reeds onoverbrugbaar diep, op vlak van socio-culturele grondvesten...
Hier, hebben we dan ook slechts toevallig de taal gemeen.
......
Observatie...
Rereformed, vanuit jouw achtergrond, en versterkt door de Finse sociale ijskast, ligt het bijna voor de hand dat zulk boek dan door jou wordt geschreven en niet door iemand die steeds in Nederland was blijven wonen. En is het helemaal duidelijk, dat die niet vanuit een Belgische bron zou "kunnen" komen.
Wij hebben andere katten te geselen .........
Nog eens felicitaties met je werk,
en beschouw mijn bijdrage hier als een achterflap reactie uit het zuiden...
Groet
Willem