Tegenstrijdig?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Plaats reactie
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

De toestand van deze god is dan ook elk moment bij zichzelf bekend.
Weer terug bij af. Volgens de alwetendheid is de toestand in dat ene moment X. Maar volgens de almachtigheid moet die X te veranderen zijn op hetzelfde moment. Maar volgens de alwetendheid is die X2 toestand al bekend en moet die volgens de almachtigheid te veranderen zijn in X3. En zo verder....

Als volgens jou alles bekend is in dat moment, is dus bekend wat er gedaan wordt en wat niet om de uiteindelijke X te krijgen. Maar die X moet te veranderen zijn omwille van de almacht.

Ook al zijn er dan oneindig veel X'en, dan zijn er automatisch oneindig veel X2 en X3 enzv....

Voor de alwetendheid moet er uiteindelijk een vastaand programma zijn. ( ook al is dat maar 1 moment. ) Dat programma is wat in dat moment afspeelt. En niets anders. Want het moment moet zich afspelen volgens de alwetendheid. De groep gebeurtenissen in dat moment. Wat bekend is bij de god.
Volgens almachtigheid moet dat te veranderen zijn, Maar dat stelt de alwetendheid weer buiten werking.

Ik denk toch echt dat die 2 onverenigbaar zijn.

By all means, convince me I'm wrong. :o
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Er is geen verandering. Alle oneindig veel toestanden bestaan in het oneindige systeem tegelijkertijd. Niet alleen is alles bekend in 1 eeuwig durend moment, maar alle toestanden van die almachtige en alwetende god bestaan tegelijkertijd. Er is geen "uiteindelijk". Alles is, meer niet.

In een moment kan niets zich afspelen. Een moment kent geen tijd, programma of verandering.
Laatst gewijzigd door Joe Hn op 05 mei 2008 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Als er geen verandering plaatsvind, dan is almachtigheid niet van toepassing.

Volgens almachtigheid moet dat moment te wijzigen zijn in een iets ander moment. Maar dat moet al bekend zijn. Dus dat moet weer gewijzigd worden.... en zo verder

Wacht,

Je zegt dat alles bekend is. Als dat zo is, dan is dat dus zegmaar weer 1 vorm van gebeurtenis in het oneindige moment. Maar dan moet dat toch weer te veranderen zijn?
Laatst gewijzigd door Cabbage op 05 mei 2008 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Cabbage schreef:Als er geen verandering plaatsvind, dan is almachtigheid niet van toepassing.

Waarom niet? Zoals ik het omschrijf kan het toch prima?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Als er niets veranderd, dan is er 1 vorm van gebeurtenissen die plaats heeft gevonden.
Maar je zegt dat dat tot in de oneindigheid gaat.... dan zouden alle vormen van gebeurtenissen en de veranderingen daarvan (volgens de almacht ) in dat moment bestaan.

Maar dat kan dan volgens mij niet. Omdat volgens de alwetendheid er weer 1 vorm moet zijn. Want de god weet immers al hoe alles wordt in het moment. elke verandering is geen werkelijke verandering omdat die verandering deel uitmaakt van de vorm die bekend was.

Als almachtigheid daarbij komt, dan moet dat TOCH te veranderen zijn... wat niet kan.. maar toch wel omdat ..... wat zeg ik nu :oops: ? :shock:
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Er hoeft geen verandering te zijn. Al het mogelijke (wat oneidig is) is reeds in dat ene moment uitgevoerd. Zo uit de almacht zich. Bovendien zijn alle toestanden (oneindig veel, tegelijkertijd) bekend. Wat kan hier niet aan?
elke verandering is geen werkelijke verandering omdat die verandering deel uitmaakt van de vorm die bekend was.
He he ...

Maar niet was ... is
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Is het dan niet zo dat er niets kan bestaan in dat moment? Omdat zoiets volgens de oneindig veel mogelijkheden. vernietigd zou kunnen worden, weer aan elkaar geplakt, weer vernietigd maar toch niet, maar toch wel, maar toch niet , maar toch wel....

Vreemd...
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Het is ook vreemd. Letterlijk wereldvreemd. Totaal los van onze wereld. Slechts verbonden door een dun draadje in de fantasieen van de menselijke geest...
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Joe Hn schreef:Er hoeft geen verandering te zijn. Al het mogelijke (wat oneidig is) is reeds in dat ene moment uitgevoerd. Zo uit de almacht zich. Bovendien zijn alle toestanden (oneindig veel, tegelijkertijd) bekend. Wat kan hier niet aan?
Als alle toestanden al bekend zijn, dan is dat toch een vorm van toestanden? Elke vorm van toestanden is bekend, maar die moet ook te veranderen zijn in hetzelfde moment. Dan krijg je een oneindige reeks gebeurtenissen in hetzelfde moment waarbij alles wat is, op precies hetzelfde moment moet veranderen.

Maar volgens de alwetendheid gebeurt dat allemaal zoals bekend is, dus is het weer geen werkelijke verandering.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Joe Hn schreef:Het is ook vreemd. Letterlijk wereldvreemd. Totaal los van onze wereld. Slechts verbonden door een dun draadje in de fantasieen van de menselijke geest...
En daarom bestaat het waarschijnlijk ook niet, of is het zelfs onmogelijk.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Het bestaat ook niet, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is buiten dit universum. Natuurlijk is het onmogelijk, maar ik ben van mening dat als we over bovennatuurlijk dingen gaan praten, alles mogelijk is wat we maar kunnen bedenken/voorstellen. Het staat dan immers toch los van deze wereld. In deze wereld zijn almacht en/of alwetendheid inderdaad onmogelijk, maar das logisch.

p.s. Wij verdienen bijna een sticker voor het pagina's vullende zweverige geouwehoer hier in de babbelbox ! :D
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Okee, we weten het nooit 100% zeker. Dat nooit.

Maar als het in dit universum onmogelijk is, dan zou de entiteit ook geen invloed kunnen hebben op ons, dus is geloof in die entiteit zinloos.

Maar alles IS in zijn universum, daarin zouden wij ook moeten zijn. Maar dan zouden we volgens de oneindige reeks gebeurtenissen vernietigd moeten worden en weer aan elkaar geplakt enzv.... daar merken we niks van.

1 gebeurtenis zou zijn;

De vernietiging van de wereld, waarvan niemand wat merkt behalve ik, waarbij er een rode paddestoel uit mijn monitor komt over 3 seconden van dit posten, waarna de wereld weer aan elkaar geplakt werd.

Als ik straks niet gepost heb dat dat gebeurd is, is die gebeurtenis dus niet gebeurd.
En dat is in strijd met het Alles wat in dat moment is. Toch?

Cool, ik wil n mooie sticker van Devious!
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Er kwam geen paddestoel uit mijn scherm. Dus die gebeurtenis is niet gebeurd.

Dus is god toch niet almachtig omdat hij niet op dat moment die gebeurtenis liet plaatsvinden. Hoewel dat allemaal in het ene moment was.

Het was 1 van de talloze gebeurtenissen die plaats zouden vinden. Maar deze is niet gebeurd. Dit was dus een gebeurtenis die god niet kon veroorzaken. dus is hij niet almachtig.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Hee, hij staat niet meer in de babbelbox ^^ :lol:
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Cabbage schreef:Hee, hij staat niet meer in de babbelbox ^^ :lol:
Dat is vast een impliciete eervolle vermelding (of sticker, zo je wilt) omdat jullie en passant toch meerdere keren de mogelijkheid van het bestaan van een almachtige alwetende god hebben weerlegd, denk ik :bigsmurf:
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
Plaats reactie