Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
@Vera, ga ik ook nog antwoord krijgen, of moet ik eerst de rest van je begin postings maar eens gaan fileren. Geen zin is niet echt een goede reden om niet te reageren. Waar denk je dan dat je aan begonnen bent toen je met je lijstje met 'voorbeelden' kwam. En dan ook nog je verhaal, over hoe je in de ban van dit "mooie" geloof kwam. Zelfs je antwoorden op de andere reakties beperken zich tot een voorlopig alleen maar ontwijken van vragen, door het geven van wat vage en weinig zeggende antwoorden.

Leegte, dat is wat ik hoor op dit moment. Moet er bij jou dan niet ergens een bellletje gaan rinkelen, je hebt dus gewoon helemaal geen antwoorden. Er rest je niets dan schaamte over je bekering, vandaar dat je je moet verbergen achter lappen stof.

Trouwens dit is een éénmalig verzoek.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Ik wil gewoon dat ze haar verstand gebruikt en niet alleen haar hart.
We kunnen niet communiceren, conflict is de enige manier.
'Haar verstand gebruikt' Vera, ik bespeur hier een mespuntje sarcasme. Als je je verstand gebruikt, je werkelijk je verstand gebruikt, dan kom je hoogstwaarschijnlijk tot de conclusie dat het mannetje in de wolken, die jou zogenaamd liefheeft, eigenlijk lucht is.

En als conflict de enige manier waarop jij en je moeder kunnen communiceren, dan vrees ik voor het ergste. Dan zou het elke dag knallende ruzie zijn en geen moment rust. Misschien moeten jij en je moeder dan maar eens met een derde persoon gaan praten over jullie problemen, want zo blijft er niets heel van jullie prille gezin.
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
af87 schreef:
Ieder maakt een beetje zijn eigen selectie van wat ze willen en wat niet. Dit gedrag zie je wel meer bij theisten, religie als een persoonlijke supermarkt. Velen vergeten echter wel dat ze door zulks gedrag eigenlijk al afstand aan het nemen zijn van die religie.

Xcsm schreef:
Het is juist geen "afstand nemen". De gelovige probeert hier juist uit alle macht het geloof vast te houden. Het "winkelen" betekend je religie "voor waar houden" middels je eigen gevoelsmatig modernere gelovige opvattingen niet teveel 'schade' te laten lijden ten opzichte van je hier en daar mentaal toch wel veeleisend geloof in de kern.
Ik kon nog niet reageren omdat in mijn beleving het belangrijk was om eerst Vera een kans te geven. Maar goed ik wacht nog dus kan ik nu, nadat ik aan kan nemen dat ze mijn posting gelezen moet hebben, even stilstaan bij dit supermarkt gedrag.

Ik ben het dan dus ook niet eens met het idee, dat het alleen maar gaat over het krampachtig vasthouden aan het geloof. Het maakt niet uit wat voor geloof we bespreken want zowel voor de islam als de christenen met hun bijbel, gelden enigzins dezelfde principes. Het vinden van een excuus, een alternatief tekst is maar beperkt vol te houden. Er zijn tenslotte grenzen aan het aantal leugens dat een persoon kan verantwoorden binnen zijn eigen kader van gedachten.

Het probleem is dat die leugens / excuses cumelatief zijn. Uiteindelijk is er een punt waarop men gewoon kan zeggen dat een persoon niet meer gelovig is. Ze denken misschien zelf dat het nog steeds zo is. Maar feitelijk zijn ze door het selectief uitleggen van teksten al bezig om afscheid te nemen. En voor andere volgelingen zijn ze, indien ze dit gedrag zouden uitspreken soms zelfs afvallig te noemen.
Wanneer je dus je koran of bijbel eens goed beziet en eens leest wat er werkelijk staat kom je erachter dat jij het als gelovige niet echt precies doet zoals het er staat geschreven. Maar ach .....we leven nu in de 21e eeuw en God is goed!!!.
Ik neem aan dat het gebruik van het woord "je" niet aan mij gericht is. Waarschijnlijk aan Vera?
k denk dat dit "supermarkt gedrag" er nu juist voor zorgt dat het "afstand nemen" of "uitstappen" van een "gelovige treinrit", de mijne duurde 15 jaar, zo lang mogelijk gerekt wordt.
Daar ben ik het wel mee eens. Mensen zijn handig in het telkens weer vinden van een oplossing voor dat probleem. Het voor zich uit schuiven, dit is enkel een pleister op de wond. Het verval is al aanwezig, triest dat het misschien wel zo is dat sommigen er heel handig in worden om een zichzelf vrij te pleiten. Het spijt me dat het je 15 jaar koste om je te bevrijden. Zelf was ik gelukkig op mijn twaalfde al los van al die bs.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

af87 schreef:. En voor andere volgelingen zijn ze, indien ze dit gedrag zouden uitspreken soms zelfs afvallig te noemen.
Eens. Maar ik bedoel ermee dat de gelovige in kwestie winkelt om het geloof aangenaam te houden.
Wanneer je dus je koran of bijbel eens goed beziet en eens leest wat er werkelijk staat kom je erachter dat jij het als gelovige niet echt precies doet zoals het er staat geschreven. Maar ach .....we leven nu in de 21e eeuw en God is goed!!!.
af87 schreef:Ik neem aan dat het gebruik van het woord "je" niet aan mij gericht is. Waarschijnlijk aan Vera?
Klopt, aan Vera gericht...... natuurlijk .. 8)
Vera
Forum fan

Bericht door Vera »

cluny schreef:Je weet niet dat de hel pijnlijk is.
In de Koran staat van wel. God kan het weten, die heeft de Hel geschapen. En hij heeft de Koran geopenbaard.
dochter van Henk
Vera
Forum fan

Bericht door Vera »

af87 schreef:..
@Vera, ga ik ook nog antwoord krijgen, of moet ik eerst de rest van je begin postings maar eens gaan fileren. Geen zin is niet echt een goede reden om niet te reageren. Waar denk je dan dat je aan begonnen bent toen je met je lijstje met 'voorbeelden' kwam. En dan ook nog je verhaal, over hoe je in de ban van dit "mooie" geloof kwam. Zelfs je antwoorden op de andere reakties beperken zich tot een voorlopig alleen maar ontwijken van vragen, door het geven van wat vage en weinig zeggende antwoorden.

Leegte, dat is wat ik hoor op dit moment. Moet er bij jou dan niet ergens een bellletje gaan rinkelen, je hebt dus gewoon helemaal geen antwoorden. Er rest je niets dan schaamte over je bekering, vandaar dat je je moet verbergen achter lappen stof.

Trouwens dit is een éénmalig verzoek.
Ik ben superwoman niet.

Op het moment ben ik prive niet helemaal fijn, en besteed mn tijd liever aan wat anders.

Ik heb wel antwoorden, maar niet paraat
dochter van Henk
Vera
Forum fan

Bericht door Vera »

Cabbage schreef:
Ik wil gewoon dat ze haar verstand gebruikt en niet alleen haar hart.
We kunnen niet communiceren, conflict is de enige manier.
'Haar verstand gebruikt' Vera, ik bespeur hier een mespuntje sarcasme. Als je je verstand gebruikt, je werkelijk je verstand gebruikt, dan kom je hoogstwaarschijnlijk tot de conclusie dat het mannetje in de wolken, die jou zogenaamd liefheeft, eigenlijk lucht is.

En als conflict de enige manier waarop jij en je moeder kunnen communiceren, dan vrees ik voor het ergste. Dan zou het elke dag knallende ruzie zijn en geen moment rust. Misschien moeten jij en je moeder dan maar eens met een derde persoon gaan praten over jullie problemen, want zo blijft er niets heel van jullie prille gezin.
Het was niet zo bedoeld, bijzonder dat jij het dan toch opmerkt.

Nee. Ik zal zo wel even "de waarheid van het leven" plaatsen, in een andere topic.

Dat gebeurt wel hoor, maar je geen zorgen.
dochter van Henk
a.r.

Bericht door a.r. »

Vera schreef:
a.r. schreef:Maar je hebt me ook nieuwsgierig gemaakt hoor: Hoe denken je zusjes of zussen bijvoorbeeld over jouw geloof ?
Ze steunen me er op zich wel in. Ze vragen wel waarom ik dingen doe of laat. Maar niet dat ze zeggen "ik ben geinteresseerd, vertel me er meer over".

Wanneer ik mijn ghimaar draag, vertellen ze het niet aan mijn ouders en helemaal in het begin toen ik net een hoofddoek droeg, heeft mijn zusje het ook nooit aan mijn ouders verteld.

Ze zijn niet Wilders-aanhangers maar ze zijn niet zelf Moslim. Gewoon er tussenin.
Is het heel vreemd dat ik me nu afvraag, waarom je niet ingaat op de alle andere zaken beschreven in mijn post? :wink:

Ik zal echter zo vriendelijk zijn wel in te gaan op jouw antwoorden over je zusjes:

Als je zusjes vragen waarom je dingen doet of laat, denk je dan automatisch dat ze het met jou eens zijn?
Toen je in het begin een hoofdoek droeg heeft je zus(je) of hebben je zussen het nooit aan je ouders verteld schrijf je........ik heb geen idee hoe oud/jong je zusje is of je zussen zijn, maar misschien interesseert het hen/haar domweg niet of hebben/heeft ze een loyaliteitsconflict?

En verder schrijf je dat "ze geen Wilders aanhangers zijn, maar ze zijn zelf geen moslim."....dat vind ik een merkwaardige opmerking....

Alsof iedereen die geen moslim is "Wilders" aan zou hangen......? Verklaar je nader asjeblieft?!
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Vera schreef:
In de Koran staat van wel. God kan het weten, die heeft de Hel geschapen. En hij heeft de Koran geopenbaard.
Alsjeblieft, Vera, voor jou, dit is weer een mooie gelegenheid die je mij geeft om deze one-liner uit mijn bescheiden verzameling citaten in het zonnetje te zetten.

De schepper van de hel is de enige die het verdient om er eeuwig in te branden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Vera schreef:
Vera,

Ik heb je over de historische bronnen van de islam een mening gevraagd in een eerdere posting in deze draad. Het wordt onderhand tijd dat je hierop eens met een antwoord komt. Het debiteren van god kan kan het weten want..........................is niet echt een onderbouwing. En dat kan ik weer weten omdat ik er vooralsnog van uit ga dat religieuze openbaringen door mensen verzonnen zijn. Er is mij geen reden bekend dat dit niet het geval zou zijn. Maar dat terzijde gaarne je reactie op mijn posting omtrent de historische bronnen van de islam. :!:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
kanovaarder

Koran en hoofddoekjes en dergelijke

Bericht door kanovaarder »

Koran en hoofddoekjes en dergelijke.

Alleen al het feit dat onder andere het dragen van hoofddoekjes een geloofsvoorschrift zou zijn is pure onzin maar gewoon een uitvloeisel van het feit dat het al ver voor Mohammed en die koran een uiterst nuttig kledingstuk is gebleken.
DAAR in DIE landen waar stof- en zandstormen regelmatig voorkomen.
Kijk eens goed en kom dan tot de ontdekking dat veel mannen ook van dat soort doeken op het hoofd dragen en dit gebruiken om het gezicht tijdens zo'n stof-of zandstorm te beschermen.

Wij hier in ons drassig landje kleden ons weer heel anders en in de tropen was het( tot aan het moment dat die zendelingen kwamen) bloot heel gewoon.

Niet alleen is het: "Ieder leven past zich aan aan de omstandigheden waarin het leeft" maar ook elke cultuur die ontstaan is door aanpassing.
Het dragen van een hoofddoekje hier in Nederland is meer een uitdaging dan een nuttig voorwerp.
Beledigend ook voor de gemiddelde Nederlander die terecht vraag om eerbied voor ONZE cultuur en levenswijze.

Als ik naar het warme Zuid-Frankrijk ga heb ook ik mij neer te leggen bij het feit dat de winkels 's middags gesloten zijn.
Ga ik bij een bezichtiging van een moskee ook niet in korte broek en doe ik ook mijn schoenen uit!!
Kortom, gewoon wat respekt en wat meer eigen denken!!

Een Syrische wijsgeer, levend in de 3-e eeuw n.c. heeft eens gezegd:
"Wie denkt gelooft niet
Wie gelooft denkt niet"

En in een jeugdherberg:( een beetje aangepast want jeugd is hier mens)
"De mens hoort te zijn
Een nieuw geslacht
Van DENKENDE DURVENDE mensen.

En denk daar maar eens over na!!!!

Grootvader
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

cluny schreef:Alsjeblieft, Vera, voor jou, dit is weer een mooie gelegenheid die je mij geeft om deze one-liner uit mijn bescheiden verzameling citaten in het zonnetje te zetten.

De schepper van de hel is de enige die het verdient om er eeuwig in te branden.
Maar wie heeft de schepper van de hel geschapen (en daarmee dus ook de hel)? Was dat geen mens? :wink:

En ik wijs Vera nog even op de laatste post van Kanovaarder. Zit wel wat in.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Misschien moeten jij en je moeder dan maar eens met een derde persoon gaan praten over jullie problemen, want zo blijft er niets heel van jullie prille gezin.
Dat gebeurt wel hoor, maar je geen zorgen.
Wat gebeurt wel? Dat jij en je moeder met een persoon gaan praten die opgeleid is om om te gaan met dit soort problemen en jullie daarbij te helpen?
Op het moment ben ik prive niet helemaal fijn
Dat kan ik me goed voorstellen, als het elk moment ruzie is bij jullie thuis.

Als je antwoord (probeert) te geven op mijn vragen, kun je dat dan iets duidelijker doen, door bijvoorbeeld mij te quoten? Want misschien interpreteer ik je reacties op verschillende stukjes verkeerd.
In de Koran staat van wel.
Haha ^^
Stel nu eens dat er per ongeluk een tekening van een klein jongetje in de koran was beland, op de laatste bladzijde, waarop stond dat je elke woensdagmiddag de vogeltjesdans moest doen. Dan was dat ook een van de meest heilige activiteiten geweest. :evil3:
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Afgezien van het feit dat God er een morbide hobby op na houdt mensen voor eeuwig onder te dompelen in een vulkanisch bad en voor eeuwig te horen schreeuwen en huilen en kermen en vloeken. Dan valt wat mensen elkaar hier op aarde aandoen nog reuze mee.

Raar je hebt de gave om te scheppen en vervolgens ga je je eigen schepping voor eeuwig straffen en sarren in een vuur omdat het niet "doet" wat je wilt. Niet eventjes straffen (dat is eigenlijk al een beetje gek) maar voor eeuwig. Ik denk ook dat een dergelijke straf behalve uitzonderlijk waanzinnig "bedacht" en on-voor-stel-baar "wreed", totaal geen zin heeft.

Of is de hel een "kerncentrale" die de hemel "verlicht"?

Het lijkt op de spelletjes die kinderen doen met een bromvlieg. Hop vleugeltjes eruit, dan een pootje. Kijk hij loopt nog maar kan niet meer wegvliegen! ahahahaha.. Kijk hij beweegt nog! Nog een pootje ....... hoor je 'm nog zoemen?

Zit God straks tevreden te glimlachen in de wetenschap dat hij toch lekker het laatste woord heeft? Het lijkt me vreselijk om God te zijn. Eenzaam ook. Stel je voor dat jij degene bent die "IS". Zou God zich afvragen waar hij vandaan komt? Of er niet een God boven hem is? Het is een absurde gedachte dat er een entiteit bestaat die zichzelf niet heeft geschapen maar er toch altijd IS. Wat zou God er zelf van vinden? Die eenzaamheid. Een ding is in zo'n geval zeker: God is een a-theist.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Misschien is hij zelfs schizofreen:P
Plaats reactie