Bijbelse geschiedenis betrouwbaarder?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten

Is de bijbelse geschiedenis betrouwbaarder dan de reguliere geschiedenis

Peiling eindigde op 16 mei 2009 10:21

ja
1
3%
nee
36
95%
geen mening
1
3%

Totaal aantal stemmen: 38

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

antoon schreef:kijk eens na met de kalender converter , beschouw eens binnen de regeer periode van PILATUS laat je gedachten er eens over gaan.NIET DAT JE AAN MIJ IETS VERPLICHT BENT .ik geef gewoon weer wat ook in jouw bijbel staat.
Ik stelde twee duidelijke vragen: Waarop baseer je je beweringen:

1. Jezus, werd begin april van het jaar 33 gedood
2. Zijn prediking op aarde was ongeveer 3, 5 jaar

Uit je antwoord kan ik echt niet wijs worden.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Zie hier voor verdere bespreking van mijn vorige post.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik stelde twee duidelijke vragen: Waarop baseer je je beweringen:

1. Jezus, werd begin april van het jaar 33 gedood
2. Zijn prediking op aarde was ongeveer 3, 5 jaar

Uit je antwoord kan ik echt niet wijs worden.
Om met de eeste vraag te beginnen Jezus stierf voor een grote Pacha staat in de bijbel, je kunt het opzoeken.
Alleen 33 voor GT is op de kalender een grote Pacha lijkt mij toch echt vrij duidelijk dat je de andere jaren dan kan uitsluiten.

Je tweede vraag is in topics en gericht , een goede vraag van jou.bedankt
ik ga het met de feestdagen , oogsttijden winters zomers enz. beschouwen , kan even duren, want ik vind het prettig als ik het voor mijzelf ook op een rij hebt.
in het andere topic van onze vriend Daniel kom ik ook nog terug.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Als Jezus 3,5 jaar gepredikt heeft na 29GT. TOT 33 GT, dan moeten we dat staven met 4 PACHAS in die periode ,er zijn nog meer berekeningen, maar eerst even over Pascha’s

30
31
32
33

1 Johannes 2:13 Nu was het Pascha der joden nabij, en Jezus ging op naar Jeruzalem. '

2 Johannes 5:1 Na deze dingen was er een feest van de joden, en Jezus ging op naar Jeruzalem.

3 Johannes 6:4 Nu was het Pascha, het feest der joden nabij.

4 Johannes 13:1 (a) Omdat Jezus nu voor het Pacha wist dat zijn uur was gekomen om uit deze wereld naar de vader te gaan......'

In Johannes 5 :1 wordt het Pacha niet specifiek vermeld, dus we moeten de
context beschouwen, eerder in Johannes 4:35 wordt vermeld dat het nog 4 Maanden zijn voor de oogst binnengehaald wordt, de gerst wordt ongeveer Tijdens het Pacha geoogst, dus deze woorden kan hij 4 maanden eerder geuit hebben,toen was het Kislev, let ook op de geografie, hoofdstuk 4:54 zegt dat Jezus in Galilea was, hij moest optrekken naar Jeruzalem

Als hij het Inwijdingsfeest bedoeld had:
Beschouw ook, Jezus was van plan erheen te gaan (Pacha is een verplicht feest)
Van de andere niet verplichte feesten is Inwijdingsfeest ook
Beschouwd door Bijbelvorsers, dus we moeten het goed onderzoeken.
Jezus, was aanwezig bij een Inwijdingsfeest, daarvoor hoefde hij niet te verkassen
Want dat feest werd overal in de synagogen gevierd bv. Johannes 10 :22 waar hij opdat moment al in de buurt was.

Maar het is wel zo prettig als we meer verwijzingen hebben naar gerst, bedenk
Dat het veel verbouwd werd en een zeer belangrijk onderdeel was van het Pascha Jezus kan het in die Context bedoeld hebben
Leviticus 23:10,11

Als hij het Poerimfeest bedoeld had:
Dat in de maand Adar (februari) onderhouden werd , moeten we eveneens
bedenken dat het ook overal gevierd werd, niet op een bepaalde locatie.
Laatst gewijzigd door antoon op 01 mei 2009 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

De slag bij Actium was een zeeslag bij Actium, op 2 september 31 v.Chr. voor de kust van Griekenland waar de vloot van Marcus Antonius en Cleopatra vocht tegen de vloot van Octavianus. De vloot van Marcus Antonius en Cleopatra werd bijna geheel verslagen. De overgebleven schepen keren terug naar Egypte.
in het zevende jaar van Herodes regering volgens Flavius
boek xv
hoofdstuk 5 blz. 992

Dit zou kunnen inhouden dat zijn koningschap begon in 38/39
maar misschien toch wel 38.
Is dit ooit goed beschouwd ,weet het niet , voorlopig is het nog geen claim van mij
want ik moet het nog nader bestuderen, kan enige dagen duren.
Of kan iemand het weerleggen ,dat bespaart mij een loodzware studie
PS IK WEET OOK DAT REGERING GEZEGD WORDT EN GEEN KONINGSCHAP

DE BOER PLOEGT WEER

PS
Rereformed ik kom ook nog op jou terug
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

UITGAANDE VAN HET EERSTE JAAR VAN HET KONING SCHAP VAN HERODES

volgorde------------------------jaartal
--------------1 ste jaar --------- -39 Ontvangt koningschap van Marcus Antonius scenario dood 4 voor GT
--------------2 ste jaar--------- -38
1----------- 3 ste jaar--------- -37 Ontvangt koningschap van Marcus Antonius scenario dood 1 voor GT.
2----------- 4 ste jaar--------- -36
3----------- 5 ste jaar--------- -35
4----------- 6 ste jaar--------- -34
5----------- 7 ste jaar--------- -33
6----------- 8 ste jaar--------- -32
7----------- 9 ste jaar--------- -31
8----------- 10 ste jaar--------- -30
9----------- 11 ste jaar--------- -29
10--------- 12 ste jaar--------- -28
11--------- 13 ste jaar--------- -27
12--------- 14 ste jaar--------- -26
13--------- 15 ste jaar--------- -25
14--------- 16 ste jaar--------- -24
15--------- 17 ste jaar--------- -23
16--------- 18 ste jaar--------- -22
17--------- 19 ste jaar--------- -21
18--------- 20 ste jaar--------- -20
19--------- 21 ste jaar--------- -19
20--------- 22 ste jaar--------- -18
21--------- 23 ste jaar--------- -17
22--------- 24 ste jaar--------- -16
23--------- 25 ste jaar--------- -15
24--------- 26 ste jaar--------- -14
25--------- 27 ste jaar--------- -13
26--------- 28 ste jaar--------- -12
27--------- 29 ste jaar--------- -11
28--------- 30 ste jaar--------- -10
29--------- 31 ste jaar--------- -9
30--------- 32 ste jaar--------- -8
31--------- 33 ste jaar--------- -7
32--------- 34 ste jaar--------- -6
33--------- 35 ste jaar--------- -5
34--------- 36 ste jaar--------- -4
35--------- 37 ste jaar--------- -3 Dood van Herodes 37 jaar na zijn koningschap ,volgens Flavius Josephus hoofdstuk 8 blz. 1120
36 ste jaar --------------------- -2
37ste jaar---------------------- -1 Dood van Herodes 37 jaar na zijn koningschap ,volgens Flavius Josephus hoofdstuk 8 blz. 1120

Dit ter herinnering ,de consensus is 39 voor GT voor koningschap van HERODES
Er zijn ook goede redenen om aan te nemen dat zijn KONINGSCHAP in 37 voor GT. aanving, in dat geval komen we op zijn dood op 1 voor GT.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

UITGAANDE VAN HET EERSTE JAAR VAN DE SLAG BIJ ACTIUM 2 SEPTEMBER 31 VOOR GT.

volgorde------------------------jaartal
1--------------1 ste jaar --------- -31
2--------------2 ste jaar --------- -32
3--------------3 ste jaar --------- -33
4--------------4 ste jaar --------- -34
5--------------5 ste jaar --------- -35
6--------------6 ste jaar --------- -36
7--------------7 ste jaar --------- -37

De slag bij Actium was een zeeslag bij Actium, op 2 september 31 v.Chr. voor de kust van Griekenland waar de vloot van Marcus Antonius en Cleopatra vocht tegen de vloot van Octavianus. De vloot van Marcus Antonius en Cleopatra werd bijna geheel verslagen. De overgebleven schepen keren terug naar Egypte.
bron Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Actium
in het zevende jaar van Herodes regering volgens Flavius
boek xv
hoofdstuk 5 blz. 992
Dit zou het koningschap op 37 voor GT kunnen fixeren, onder voorbehoud.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Waar geloof in het algemeen niet onzinnig verklaard hoeft te worden, vraag ik me af waarom mensen nog zoveel moeite doen om mensen die de bijbel letterlijk willen lezen nog serieus te nemen.

Ik bedoel - Jezus is de zoon van god die geboren is uit een maagd enz enz enz........ Dat is toch totaal ongeloofwaardig. Dit alles zou dan bewijsvoering moeten zijn voor een God, die over ons allen waakt en almachtig is, dus kan ingrijpen waneer hij maar wil. Dat is toch erg raar: waarom lijden mensen dan?

Dat mensen door hoger bewustzijn geinspireerd worden dat houd ik nog voor mogelijk, alhoewel ook daar elk bewijs voor ontbreekt, maar veel energie steken in bekijken of bijbelteksten historisch correct kunnen zijn is nogal onzinnig.

Er ontbreekt namelijk elk bewijs vanuit bijvoorbeeld archeologie voor de waarlijk wonderelijke verhalen uit de bijbel, waardoor je ze op een hoop kan gooien met bijvoorbeeld allerlei kruizingen tussen mensen en dieren die je in Oud Griekse verhalen kan vinden.

Ik moet helaas vaststellen dat een volwaardig Christelijk persoon gezien moet worden als een geloofswaanzinnige. Dus dan hebben we het gewoon over een vorm van waanzinnigheid. Niet altijd een schadelijke vorm overigens.

Het is niet leuk om dit zo recht voor de raap te zeggen, maar het niet zeggen zou hypocriet zijn.

Je mag hopen dat gelovigen eindelijk de letterlijke lezing van oude boeken eens loslaten, want geloof op zich vind ik niet waanzinnig.

Overigens is het natuurlijk wel belangrijk om het debat aan te gaan, zo kan je mensen wellicht uit de waan halen. Dus hier spreek ik mezelf wellicht tegen. :?

Je moet er maar zin in hebben.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Maverick schreef: Ik moet helaas vaststellen dat een volwaardig Christelijk persoon gezien moet worden als een geloofswaanzinnige. Dus dan hebben we het gewoon over een vorm van waanzinnigheid. Niet altijd een schadelijke vorm overigens.

Het is niet leuk om dit zo recht voor de raap te zeggen, maar het niet zeggen zou hypocriet zijn.
Ik denk dat je eerst beter moet overdenken wat de termen betekenen die je inzet. Er zijn vele mensen die hun fundamentalistische geloof op een gegeven moment gedag hebben gezet. Dat laat zien dat er van waanzin helemaal geen sprake was, want daarvan kun je niet genezen.
Wellicht moet je leren een onderscheid te maken tussen psychische/psychiatrische stoornis en geestesziekte.

Fundamentalistisch geloof is volgens mij beter te vergelijken met een stoornis als verslaafdheid, obsessief met iets bezig zijn, oftewel iets waar iedereen in kan vervallen naar gelang je in de situatie komt die het stimuleert, denk maar aan hevige verliefdheid, een jeugd waarin geweld en verwaarlozing een grote rol speelt, opgehitst worden tot een starre ideologie of zelfs tot oorlog via langdurige propaganda.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Allemaal mooie woorden voor een koffiekamer / kroeg, en nu beweer ik niet dat er geen kern van waarheid in kan zitten, echter in deze topic is aan de orde of de reguliere geschiedenis betrouwbaarder is dan wat we uit de Bijbel halen in vergelijkende zaken. Zoals datering van de uittocht, ballingschap, oorlogen enz. maar we hadden het nog over Herodes de grote en de datering voor zijn dood.
Geheugensteuntje:
Regulier is 4 voor GT.
Uit de geschiedenis en een zorgvuldige beschouwing van Flavius Josephus lijkt het dus wel heel sterk op 1 voor GT
SCHARNIERPUNT bij uitstek is het begin van het koningschap van Herodes van daaruit kunnen we extrapoleren
37 voor GT is te verdedigen ,waardoor als we af tellen zijn dood ongeveer 1 voor GT moet zijn ,overeenkomstig de gebeurtenissen TUSSEN MAANSVERDUISTERING EN PACHA , waaronder een praal begrafenis met ongeveer 500 tot 1000 genodigden.

Maar we hadden het ook over Jezus zijn geboorte ,moet dus ook in het plaatje passen, daarom hier nog een argument waarmee je jaren kan wegvinken.

Na zijn dood was dus een grote Pascha , nu gaan we alle jaren beschouwen zolang Pilatus stadhouder was 26 – 36 GT.
we zien dat alleen 33 en 36 overblijven na wegvinken, alleszins aannemelijk dat hij op 14 Nissan 33 GT gedood is
Afbeelding
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Rereformed schreef:
Maverick schreef: Ik moet helaas vaststellen dat een volwaardig Christelijk persoon gezien moet worden als een geloofswaanzinnige. Dus dan hebben we het gewoon over een vorm van waanzinnigheid. Niet altijd een schadelijke vorm overigens.

Ik denk dat je eerst beter moet overdenken wat de termen betekenen die je inzet. Er zijn vele mensen die hun fundamentalistische geloof op een gegeven moment gedag hebben gezet. Dat laat zien dat er van waanzin helemaal geen sprake was, want daarvan kun je niet genezen.
Wellicht moet je leren een onderscheid te maken tussen psychische/psychiatrische stoornis en geestesziekte.

Fundamentalistisch geloof is volgens mij beter te vergelijken met een stoornis als verslaafdheid, obsessief met iets bezig zijn, oftewel iets waar iedereen in kan vervallen naar gelang je in de situatie komt die het stimuleert, denk maar aan hevige verliefdheid, een jeugd waarin geweld en verwaarlozing een grote rol speelt, opgehitst worden tot een starre ideologie of zelfs tot oorlog via langdurige propaganda.
Hier kan ik wellicht iets van leren, dank.

Wat is waanzin?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waanzin

Ik gebruik "geloofswaanzinnige" als term voor iemand die iets geloofd wat te gek voor woorden is, wat haast niet te geloven is.

Mensen die daadwerkelijk geloven dat jezus uit een maagd geboren is, geen menselijke vader heeft, doden weer levend kon maken enz enz enz noem ik inderdaad geloofswaanzinnige.

Volgens wiki is waanzin hetzelfde als krankzinnigheid en is die term onder experts in onbruik geraakt.

Het lijkt mij dat waanzin een dermate algemene term is, dat je niet kan zeggen dat mensen er niet van kunnen genezen.

"Waanzin" betekend voor mij zaken waarnemen die niet kunnen bestaan. Daar zit dus eigenlijk al een contradictie in, ja.

Het gevaar van waanzin is, is dat het in het hoofd van de waanzinnige echt is.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Die term is dus niet juist en ook niet gewenst.
Krankzinnigheid is een oude geneeskundige term. Men gebruikte deze term voor vrijwel alle mensen met een verstandelijke handicap en/of een psychiatrisch ziektebeeld die zich sterk afwijkend gedroegen.
Je zegt dat je van Rereformed zijn post iets kan leren, nou doe dat dan ook zou ik zeggen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Na de ze posting van Maverik met hoog trol gehalte, - niet dat het nu zo veel uitmaakt, je loopt het risico dat je zelf te kijk staat ,- zie ik mij genoodzaakt, nu ik er toch ben om weer een argument aan te voeren dat dat het Bijbelse plaatje wel klopt en de reguliere geschiedenis er naast kan zitten.
De traditionele sterfdag van Herodes is 2 Sjebath vroeg in het voorjaar ,zodanig vroeg dat het echt onmogelijk is om alle gebeurtenissen in te passen., maar daar wil ik het niet of nog niet over hebben..
Als we van 13 maart uitgaan dan merken we op dat de dag op Poerimfeest viel een dag die als eenrustdag gevierd werd
Echter in het -4 scenario zouden op deze dag 2 priesters berecht en terechtgesteld worden wegens opruiing van jongeren om de adelaar die Herodes geplaatst had
bij de ingang van de tempel weg te halen en in stukken te breken.
Afbeelding

13-14 Veadar was dus Poerim feest

http://nl.wikipedia.org/wiki/Poeriem
Poeriem (Hebreeuws: פורים) is een joods feest. Het uit de Oud-Perzische taal afkomstige woord 'poer' betekent 'lot', reden waarom Poeriem ook wel het Lotenfeest wordt genoemd. Het wordt gevierd op de 14 adar in de joodse kalender
Dus zeer onwaarschijnlijk dat ze dat op een feestdag doen

Esther 9

16 Wat de rest van de joden betreft die in de rechtsgebieden van de koning waren, zij verzamelden zich, en men kwam op voor zijn ziel en wreekte zich op zijn vijanden, en onder degenen die hen haatten, werden er vijfenzeventigduizend gedood; maar aan het roofgoed sloegen zij de hand niet, 17 op de dertiende dag van de maand Adar; en er was rust op de veertiende [dag] daarvan, en die werd gemaakt tot een dag van feestmaal en van vreugdebetoon.

18 Wat de joden betreft die in Susan waren, zij verzamelden zich op de dertiende [dag] daarvan en op de veertiende [dag] daarvan, en er was rust op de vijftiende [dag] daarvan, en die werd gemaakt tot een dag van feestmaal en van vreugdebetoon. 19 Daarom maakten de joden op het land, die de steden van de afgelegen districten bewoonden, de veertiende dag van de maand Adar tot een verheuging en het houden van feestmaaltijden en een goede dag en het zenden van delen aan elkaar.

20 Voorts schreef Mordechai deze dingen op en zond geschreven documenten naar alle joden die in al de rechtsgebieden van koning Ahasveros waren, zowel die dichtbij als die veraf [woonden], 21 om hun de verplichting op te leggen, ieder jaar weer de veertiende dag van de maand Adar en de vijftiende dag daarvan geregeld te vieren, 22 naar de dagen waarop de joden hadden gerust van hun vijanden en de maand die voor hen van droefheid in vreugdebetoon en van rouw in een goede dag veranderd was, om ze te vieren als dagen van feestmaaltijden en vreugdebetoon en het zenden van delen aan elkaar en van geschenken aan de armen.

23 En de joden namen datgene op zich wat zij begonnen waren te doen en wat Mordechai hun had geschreven. 24 Want Haman, de zoon van Hammedatha, de Agagiet, degene die blijk gaf van vijandschap tegenover alle joden, had zelf een snood plan beraamd tegen de joden om hen om te brengen, en hij had het Poer, dat wil zeggen het Lot, laten werpen om hen op te jagen en hen om te brengen. 25 Maar toen Esther vóór de koning kwam, zei hij met het geschreven document: „Laat zijn boze plan dat hij tegen de joden beraamd heeft, op zijn eigen hoofd terugvallen”; en men hing hem en zijn zonen op aan de paal. 26 Daarom noemde men deze dagen Poerim, naar de naam van het Poer. Daarom — naar al de woorden van deze brief en dat wat zij in dit opzicht gezien hadden en wat hun overkomen was — 27 namen de joden de verplichting op zich en aanvaardden [die] voor zichzelf en voor hun nageslacht en voor allen die zich bij hen zouden aansluiten, opdat ze niet zou verdwijnen, om geregeld deze twee dagen te vieren naar hetgeen erover geschreven was en naar de daarvoor vastgestelde tijd, ieder jaar weer. 28 En deze dagen moesten herdacht en gevierd worden in elk afzonderlijk geslacht, elke familie, elk rechtsgebied en elke stad, en deze poerimdagen zelf dienden niet uit het midden van de joden te verdwijnen en de herdenking ervan zelf diende geen eind te nemen onder hun nageslacht.

Esther29 En Esther, de koningin, de dochter van Abichaïl, en Mordechai, de jood, schreven voorts met alle nadruk om deze tweede brief betreffende Poerim te bevestigen. 30 Daarna zond hij geschreven documenten naar alle joden in de honderd zevenentwintig rechtsgebieden, het rijk van Ahasveros, [met] woorden van vrede en waarheid, 31 om deze poerimdagen op de daarvoor vastgestelde tijden te bevestigen, juist zoals Mordechai, de jood, en Esther, de koningin, hun hadden opgelegd, en juist zoals zij hun eigen ziel en hun nageslacht hadden opgelegd, [namelijk] de aangelegenheden van de vasten en hun hulpgeschreeuw. 32 En ook hetgeen Esther zei, bevestigde deze poerimzaken, en het werd opgeschreven in een boek.
Poeriem (Hebreeuws: פורים) is een joods feest. Het uit de Oud-Perzische taal afkomstige woord 'poer' betekent 'lot', reden waarom Poeriem ook wel het Lotenfeest wordt genoemd. Het wordt gevierd op de 14 adar in de joodse kalender

bron Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Poeriem
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

zie ik mij genoodzaakt, nu ik er toch ben om weer een argument aan te voeren dat dat het Bijbelse plaatje wel klopt en de reguliere geschiedenis er naast kan zitten.
Sorry, maar is je eigen plaatje dan wel kloppend? Je bent nu al een aantal malen van standpunt veranderd; wat is nu de juiste?

De dood van Herodes is overigens niet iets wat vergeten is in de oudheid en wat plotseling weer naar boven is gekomen. Al eeuwen is men bezig met het verhaal van zijn dood zoals dit in de bijbel staat beschreven en al eeuwen is men op de hoogte van de werken van Flavius. Aangezien in beide geen wijzigingen zijn aangebracht hebben we het al eeuwenlang over dezelfde informatie.

Nog steeds heb je het over de betrouwbaarheid van de bijbel t.o.v. de reguliere geschiedenis, maar nog steeds zie ik niet waarin de bijbel nu betrouwbaarder is. Staan er soms jaartallen geschreven in de bijbel? Is het niet zo dat de best te dateren data uit het werk van Josephus komt?

Dit topic draait erom dat jij Antoon denkt te kunnen aantonen wanneer Herodes is gestorven en wanneer Jezus is geboren. Dit topic heeft helemaal NIETS te maken met de betrouwbaarheid van de bijbel.
Wil je echt dat het gaat om de betrouwbaarheid?
Leg dan bijvoorbeeld het werk van Flavius naast de bijbel en zoek de verschillen. Kom vervolgens met gefundeerde uitspraken die je bevindingen ondersteunen.
Zoals bijvoorbeeld de kindermoord die uitsluitend in de bijbel staat beschreven en waarvan men nu denkt dat deze nooit hebben plaatsgevonden. Dan heb je het daadwerkelijk over verschillen in informatie en eventuele betrouwbaarheid.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lanier schreef: Dit topic draait erom dat jij Antoon denkt te kunnen aantonen wanneer Herodes is gestorven en wanneer Jezus is geboren. Dit topic heeft helemaal NIETS te maken met de betrouwbaarheid van de bijbel.
Wil je echt dat het gaat om de betrouwbaarheid?
Leg dan bijvoorbeeld het werk van Flavius naast de bijbel en zoek de verschillen. Kom vervolgens met gefundeerde uitspraken die je bevindingen ondersteunen.
Zoals bijvoorbeeld de kindermoord die uitsluitend in de bijbel staat beschreven en waarvan men nu denkt dat deze nooit hebben plaatsgevonden. Dan heb je het daadwerkelijk over verschillen in informatie en eventuele betrouwbaarheid.
Dit is een verdraaid goed voorstel. Een ander voorbeeld wat Antoon dan kan uitgespitten is aantonen dat het tijdstip van de dood van Johannes de Doper in de bijbel betrouwbaarder wordt weergegeven dan in Josephus.
Zijn dood hing samen met het verafschuwde huwelijk van Herodes Antipas met Herodias, de vrouw van zijn broer. Dit huwelijk vond als ik het goed heb volgens Josephus plaats tussen 35 en 37 ná Christus, dus vele jaren ná de kruisiging, terwijl in de bijbel Johannes al tijdens het optreden van Jezus onthoofd wordt.
Born OK the first time
Gesloten