Het is maar hoe je het bekijkt. Je zou je ook af kunnen vragen waarom iemand tot zo'n vraag komt.Frank C schreef:\Wat bedoel je precies. ?? Verwacht jij van mij dat ik een serieus betoog mét argumenten ga houden tegenover iemand die vraagt aan mij: "Dus jij bent voor steniging? "
Godsbeelden veranderen inderdaad en zijn zeker gebonden aan cultuur. Dat is nu juist het vreemde en geeft toch ook juist aan dat God en zijn beelden menselijke maaksels zijn. Een God kan nooit aan cultuur gebonden zijn maar dient universeel en van alle tijden te zijn. Een God die niet in staat is buiten cultuur en gewoontes te staan is geen God. Juist het cultuurgebonden aspect is mijns inziens het sterkste bewijs dat elke voorstelling van God uit het menselijk brein is ontsproten.Godbeelden veranderen, deels doordat ze cultuurgebonden zijn. Niet allemaal.
Sommigen hebben een universele waarde en zijn tijdloos.
Bijv.
"Gij zult uw naast liefhebben, gelijke uzelf" (Lev.)
Dat wat jij het enige universele noemt, de zogenaamde gulden regel, komt niet van God maar was al lang onder mensen bekend en is een voortvloeisel van de evolutionaire moraal die weer voortkomt uit de drang tot overleven en de behoefte tot welbevinden. Je zult toch zelf ook weten dat dit niet voor het eerst als een soort van eureka ontdekking in Leviticus beschreven is? Dus dit is een door mensen zelf geponeerde stelling waar geen God aan te pas kwam en enkel is herhaald in het geschrift Leviticus.
Deze verkrampte manier van denken begrijp ik niet. Ik heb geen godsbesef, maar ben toch geen egoïst. Altruïsme heeft totaal niets met geloof of godsbesef van doen maar is alweer een evolutionair noodzakelijke eigenschap om te overleven binnen de groep. Niks goddelijks maar puur menselijk en natuurlijk. Zelfs hogere diersoorten kennen altruïsme, puur omdat het ook in de dierenwereld een noodzakelijke eigenschap is om te overleven binnen de groep. Hoewel het met hun godsbesef mijns inziens toch droevig gesteld is.Het godsbesef ontstaat (kan ontstaan)door de ontmoeting met de ander, je medemens.
Bestaat je medemens dan niet ?? Misschien niet voor een egoïst.
Ik zie echt nergens in wat jij noemt de noodzakelijkheid om daar een god in te plaatsen.
Dat het voor jou aanvaardbaar is, geloof ik meteen anders zou je het niet hebben. Maar het is subjectief en niet aanvaardbaar als objectief aanvaardbaar.Het godsbeeld, zoals ik het zie, is héél aanvaardbaar.
Dat vind ik dan weer vreemd. God is toch behoorlijk buitenaards. Indien hij aards is dan zou hij toch voor ieder merkbaar en zichtbaar zijn?Nou buitenaardsen ...daar geloof ik ook niet in. Geen verschil wat mij betreft met atheïsten.
Ik snap nog steeds niet wat het zien van mijn medemensen en mijn gevoelens voor mijn medemensen met God te maken hebben. Nogmaals altruïsme is een eigenschap die noodzakelijk is om te overleven en je te handhaven binnen je groep en heeft niets met god of godsbeeld te maken.Mijn geloof is juist heel aards, dus bijbels.
Of je moet je medemensen als buitenaardsen zien 8)
Of zijn alle atheïsten soms mensen die niet geven om hun naasten? Je weet dat dat niet zo is. Verdiep je eens in de evolutie van het ontstaan en het nut van altruïsme, hier is een god zelfs als gatendichter niet eens nodig.
Hebr 6: