OMG.Cluny schreef:Het is een overdosis woorden.
Iemand die veel woorden gebruikt, heeft weinig te vertellen.

Moderator: Moderators
OMG.Cluny schreef:Het is een overdosis woorden.
Iemand die veel woorden gebruikt, heeft weinig te vertellen.
O nee!The Prophet schreef:OMG.Cluny schreef:Het is een overdosis woorden.
Iemand die veel woorden gebruikt, heeft weinig te vertellen.
Dat is een drogreden, Cluny. Kortzichtig en beledigend bovendien, want je negeert volledig wat hij zegt.Cluny schreef: Iemand die veel woorden nodig heeft om iets te vertellen, heeft weinig te zeggen.
Probeer deze vraag eens te beantwoorden, gewaardeerde Siger.De vraag in het actuele NLse islamdebat is eerder:
hoe kunnen deze en soortgelijke ad-hominem-discussiezonden en ook de stroman-doodzonden van zowel 'islamofiele' Wilders-tegenstanders als van 'islamofobe' WIlders-voorstanders kunnen worden voorkomen zodat een goede discussie (fair play!) wordt gevoerd over de islam en het westen en hun interactie van spanning/clash en van symbiose/dialoog in Westerse multiculturele samenlevingen?
Dat is geen onbelangrijke vraag, want het is zinvol om het islamdebat verder te voeren terwijl het volgens Devious nog maar zeer de vraag of verdere discussie wel zinvol is wanneer er ad-hominem-doodzonden in het spel zijn.
Hier zeg ik heel veelzeggend helemaal niks op.Cluny schreef:O nee!The Prophet schreef:OMG.Cluny schreef:Het is een overdosis woorden.
Iemand die veel woorden gebruikt, heeft weinig te vertellen.
Het is:
Iemand die veel woorden nodig heeft om iets te vertellen, heeft weinig te zeggen.
The Prophet, denk je nu werkelijk dat ClunyThe Prophet schreef:Dat is een drogreden, Cluny. Kortzichtig en beledigend bovendien, want je negeert volledig wat hij zegt.Cluny schreef: Iemand die veel woorden nodig heeft om iets te vertellen, heeft weinig te zeggen.
Je gaat er zelfs niet eens op in.
Het is geen drogreden, het is een vuistregel.The Prophet schreef:Dat is een drogreden, Cluny. Kortzichtig en beledigend bovendien, want je negeert volledig wat hij zegt.Cluny schreef: Iemand die veel woorden nodig heeft om iets te vertellen, heeft weinig te zeggen.
Je gaat er zelfs niet eens op in.
Waarom? Ik ben geen islamofoob en geen islamofiel, geen Wilders-tegenstander en geen Wilders-voorstander. Ik heb hier beknopt mijn analyse gegeven over religieuze verdraaiing van het verleden. Je mag altijd zeggen waar je denkt dat ik fout ben.Nietweten en Geweten schreef:Probeer deze vraag eens te beantwoorden, gewaardeerde Siger.De vraag in het actuele NLse islamdebat is eerder:
hoe kunnen deze en soortgelijke ad-hominem-discussiezonden en ook de stroman-doodzonden van zowel 'islamofiele' Wilders-tegenstanders als van 'islamofobe' WIlders-voorstanders kunnen worden voorkomen zodat een goede discussie (fair play!) wordt gevoerd over de islam en het westen en hun interactie van spanning/clash en van symbiose/dialoog in Westerse multiculturele samenlevingen?
Dat is geen onbelangrijke vraag, want het is zinvol om het islamdebat verder te voeren terwijl het volgens Devious nog maar zeer de vraag of verdere discussie wel zinvol is wanneer er ad-hominem-doodzonden in het spel zijn.
Leegte schreef:The Prophet, denk je nu werkelijk dat ClunyThe Prophet schreef:Dat is een drogreden, Cluny. Kortzichtig en beledigend bovendien, want je negeert volledig wat hij zegt.Cluny schreef: Iemand die veel woorden nodig heeft om iets te vertellen, heeft weinig te zeggen.
Je gaat er zelfs niet eens op in.
-de intentie heeft om inhoudelijk in te gaan op posts die de blinde vlekken van islamofobie duidelijk aantonen?
-dat überhaupt kán?
-daar tijd voor heeft?
Leegte schreef:@Uncle Rat: je laatste antwoord op mijn posts bevalt me wel: ik begin duidelijker de inhoudelijke! contouren te zien van jouw visie op het islamgevaar. Maar ik heb het druk de laatste dagen en ook de rest van de week, dus mijn antwoord zal nog even op zich laten wachten. Excuses daarvoor.
De multiculturele (multi-ethnische, multireligieuze) samenleving wordt inderdaad nogal eens met enige gretigheid als feit gepresenteerd. There's no going back, "Wij blijven hier.", "Wen er maar aan". De onomkeerbaarheid van de multicultuur wordt voetstoots aangenomen. dat mag misschien zo zijn. Het is nog maar de vraag of het wenselijk is dat de islam deel uit mag maken van een Westerse multiculturele soep. Gezien de het streven van de islam naar wereldheerschappij, het afwijzen van democratie en stellen van de islam boven de rechtsstaat lijkt me dat een gevaarlijk idee.Nietweten en Geweten schreef:Dat Nederland een multiculturele (multi-ethnische, multireligieuze) samenleving is, is een waarneembaar feit in de zin dat meerdere culturen zich in onze samenleving laten gelden - zoals Cliteur terecht stelt in «Moderne Papoea's. Dilemma's van een multiculturele samenleving» (2002, pp. 9-25) en veronderstelt in al zijn latere boeken. Zie bijvoorbeeld: http://www.traditie.nl/top-100_67.html waar Kitty op wees in het topic 'Typisch Hollands!'. Hier is nog ontzettend veel meer over te zeggen, bijvoorbeeld op basis van Fortuyn's sociologische onderzoeksdefinitie in «De Verweesde Samenleving»:
"Om misverstanden te voorkomen: de dominante cultuur van de moderne wereld verhoudt zich natuurlijk ook tot andere, minder dominante culturen. Voor een deel leeft zij daarmee in een spanningsrelatie, maar voor een ander deel zijn er ook symbiotische betrekkingen. De bestudering van multiculturele samenlevingen maken beide bewegingen, spanning en symbiose, duidelijk" (1995/2002, hfdst. 3, p. 41).
Ja. Dat staat er toch?Dus je verwijt mij het gebruik van de stroman-drogredeneringUncle Rat:
Islam-appeasers die beweren dat islamofoben de islam als één monolitisch blok zien, gebruiken een drogreden: de stroman. Ze geven het standpunt van hun tegenstanders, de islamofoben, onjuist weer en bestrijden vervolgens dat onjuiste beeld. Islamofoben ontkennen niet dat de islam verdeeld, versplinterd en divers is, alleen: ze zien er het voordeel niet van in. Islamofoben beweren ook niet dat er twee monolitische blokken zijn: de jihadistische en de liberale islam. Islamofielen beweren dat overigens ook niet. Het te doen voorkomen alsof islamofoben de jihadistische islam bestrijden en het bestaan van de liberale islam ontkennen is ook een onjuiste weergave van het islamofobe standpunt; is ook een stroman-drogredenering. De redenering gaat immers uit van twee monolitische blokken. En dat is een standpunt dat noch de islamofoben, noch de islamofielen huldigen. Op één islamofiel na.
Een stroman is een drogreden, geen persoon. Dus een ''islamofiele' stroman' bestaat niet.en maakt van mij hier geen 'islamofiele' stroman?
Dat lijkt me niet. Of is dit een retorische vraag?Of pleeg je hier de (10e) discussie-zonde van de ad hominem?:
Het criterium is natuurlijk niet: is het van een islamofiel/foob afkomstig?Hoe kan de theorie, dat er binnen de Islamitische cultuur van oudsher een conflict/strijd gaande is tussen de denkstromingen (1) en (2) en er alleen in (2) democratische en mensenrechtenlijke toekomstmuziek zit, nou juist zijn indien het van een islamofiel afkomstig is die tekststukjes opschrijft over zijn/haar wensdroom? Bijvoorbeeld het ad-hominem ve islamofoob: wie zich de 'wensdroom' voorhoudt van de prevalerende symbiose/dialoog/vrede boven de spanning/clash tussen culturen in de 'utopische' multiculturele samenleving, die moet wel een door liefde verblinde ontkenner zijn van het gevaar van de zuivere/intolerante islam.
Hoe kan de theorie dat er één ware islam is, namelijk de jihad & sharia soldatenideologie die het Westen wil onderwerpen, en (een schijn-islam zonder de jihad & sharia-essentie) nou juist zijn als het van een islamofoob afkomstig is die tekstukjes opschrijft over zijn/haar angstdroom? Bijvoorbeeld het ad-hominem ve islamofoob: wie zich de 'wensdroom' voorhoudt van de prevalerende symbiose/dialoog/vrede boven de spanning/clash tussen culturen in de 'utopische' multiculturele samenleving, die moet wel een door liefde verblinde ontkenner zijn van het gevaar van de zuivere/intolerante islam.
Nou, vertel maar. Waar bega ik een discussie-zonde? Want met jij-bakken komen we ook niet verder.De vraag in het actuele NLse islamdebat is eerder:
hoe kunnen deze en soortgelijke ad-hominem-discussiezonden en ook de stroman-doodzonden van zowel 'islamofiele' Wilders-tegenstanders als van 'islamofobe' WIlders-voorstanders kunnen worden voorkomen zodat een goede discussie (fair play!) wordt gevoerd over de islam en het westen en hun interactie van spanning/clash en van symbiose/dialoog in Westerse multiculturele samenlevingen?
Dat is geen onbelangrijke vraag, want het is zinvol om het islamdebat verder te voeren terwijl het volgens Devious nog maar zeer de vraag of verdere discussie wel zinvol is wanneer er ad-hominem-doodzonden in het spel zijn.
Ik dacht dat als je iemand een discussie-zonde expliciet verwijt, dat je dan impliciet aangeeft er zelf naar te streven de verwijtbare zonde achterwege te laten om zelf geen hypocriete (discussie-)zondaar te worden die de (discussie-)deugden vereert. Persoonlijk ben ik uitermate terughoudend om iemand anders voor hypocriet uit te maken, dus dat is niet mn bedoeling hier: ik hou t er op dat elke discussie-deelnemer het hypocrisie-gevaar tov zichzelf hoogstpersoonlijk in het oog dient te houden omdat discussiezonden voor iedereen al snel en gemakkelijk op de loer liggen en dat discussiedeugden voor een ieder veel moeilijker te leren, bereiken & handhaven zijn. Wie zonder discussie-zonde is - en dus de perfecte discussie-partner die alle denkbare deugden onophoudelijk beoefent - werpe de eerste steen. Gelukkig zijn er ook anderen op dit discussie-platform die mij in privé-berichten laten weten mijn discussie-inbreng te waarderen mede omdat ik er volgens hen in slaag, ondanks alle verwijten, het hoofd koel te houden en zo vooral door moet blijven gaan. Er deugt dus blijkbaar toch iets in mijn wijze van discussiëren. Op freethinker ben ik nog een beginneling, maar dat ben ik echt niet in het mondeling of schriftelijk voeren van filosofische discussies!
Stel je niet aan. Tot nog toe gingen we in de discussie vrij losjes om met de begrippen islamofiel en islamofoob. En nu zal het ineens een probleem zijn?Indien het bovenstaande jouw ernstige pogingen zijn om mijn standpunten als tolerante-islam-tolererende islamkriticus juist en nauwkeurig wil weergeven, alsof ik maar in het luchtledige maar wat loop te beweren als een soort losgezongen islamofiel of islamappeaser, dan moet ik je toch teleurstellen: de pogingen zijn mislukt. De kwalificatie 'islamofiel' in de tegenstelling met 'islamofoob' roept het beeld op van een naïef islamliefhebbend persoon met geen spoortje angst voor de jihad-islam en met een zeefgeheugen waar nine eleven en de andere fitnafilmbeelden en de dreigende toekomst van sharia-superstaat Eurabië voortdurend doorheen vallen (ergo: het zou helpen tegen infantiele islamofilie wanneer de NOS of RTL(x) elke week het islamofobe meesterwerk «Fitna» zou uitzenden??). Is dat niet zo'n beetje het beeld van de infantiele islamofiel en de islamofilische 'oude politiek' dat islamofobie-kampioen Geert Wilders voor ogen heeft wanneer hij de zich onafhankelijk verklaarde islamkritische politicus uithangt? Blijkbaar beschouwen de islamofoben zich de enige westerse islamkritici of de enige echte. Door de kwalificatie 'isamappeaser' als equivalent van islamofiel te plaatsen in de tegenstelling met de 'islamkriticus' heeft Uncle Rat deze islamofobe beschouwingswijze bevestigd. Blijkbaar doe ik niet eens aan islamkritiek en als ik het als losgezongen 'islamofiel' of 'islamappeaser' wel doe, dan ben ik in vergelijking met de ware islamofobe islamkritici eigenlijk niet meer dan een filosofische farce-islamkriticus - een stroman-filosoof die de eretitel 'islamkriticus' niet waardig is.
Niet te moeilijk doen, zou ik voor willen stellen. Het gaat om standpunten en of ze te verdedigen zijn. En niet om wie het standpunt huldigt en hoe die genoemd wordt.Het lijkt er op dat de tegenstelling met de kwalificerende begrippen 'islamofiel' en 'islamofoob' ofwel discussie-zonden aanmoedigen ofwel simpelweg diskwalificerende begrippen zijn van discussiezondaars. Ik heb mijn aanvankelijke tegenzin om ze te gebruiken weggedrukt voor 'the sake of argument' en omdat het vaak helpt om dezelfde begrippen te gebruiken als je discussie-tegenstander en omdat ze veelvuldig gebruikt worden bij gebrek aan betere alternatieven, maar mijn tegenzin groeit gestaag en misschien moet ik juist met dit woordgebruik ophouden ten gunste van "the sake of argument" tussen de islamkritische standpunten van de tegengestelde posities in het te voeren islamdebat.
Dat heb ik niet beweerd. Ik beweer wel dat je de enige bent, of lijkt te zijn, die (3) voortdurend negeert. (3): de miljard+ moslims die duidelijk niet tot (1) of (2) behoren.Ten eerste kan Nietweten en Geweten het religiekritische gehalte van zijn nickname aanvoeren in zijn blijkbaar benodigde apologie als islam- of religiekritische filosoof of filosofische islam/religiekriticus want het verwijst naar Socrates' filosofische beginselen van het weten van niet-weten (later bij Cusanus: docta ignorantia, geleerde onwetendheid) en van het "nee"-zeggende geweten (Grieks: daimonion) die centraal staan in zijn kritiek op de mythische religie van de Grieken: het zijn de twee oudste religiekritische beginselen binnen onze Westerse cultuur! Dit had ik al in het decennium voor nine eleven en het sindsdien plotseling opgekomen publieke en politieke verschijnsel islamkritiek ontdekt en tot een centraal (religie)filosofisch onderzoeksthema gemaakt.
Ten tweede is het scherpe onderscheid dat ik maak tussen (1) de irrationalistische denkstroming van de zuivere & intolerante islam met de letterlijke lezing van de eeuwige «Koran» en (2) de rationalistische denkstroming met falsafa van de open & tolerante islam met de eigentijds herinterpreterende lezing van de in de tijd geschapen «Koran» - ik herhaal het maar weer - is precies waar in het internationale islamdebat wordt aangesloten bij het Westerse standpunt van Karen Armstrong en talloze wetenschappelijke auteurs (Cliteur noemt deze niet voor niets 'armstrongianen') waaronder in NL alle WRR-auteurs èn bij het rationalistische moslimstandpunt van de sociologe Fatima Mernissi, Soroush, Abu Zayd en alle andere liberale islamaanhangers die hun tolerante en hervormende religie (2) scherp willen onderscheiden van de door hen dan ook fel bekritiseerde zuivere & intolerante islam (1). Hoezo ben ik de enige 'islamofiel' die het scherpe onderscheid en het bestaan van de oude strijd (1) vs (2) binnen de Islamitische cultuur verdedigt?
Dat (2) zich scherp onderscheidt van (1) ontken ik niet en heb ik ook nooit ontkend. Ik maak alleen bezwaar tegen het beeld dat de islam slechts uit (1) en (2) bestaat. Tussen (1) en (2) bevindt zich (3): de groep waarom het gaat.Wil je dat ik opnieuw de boeken en pagina's noem die in de lange posting op het politieke forum al zijn genoemd? Het scherpe onderscheid tussen (1) ideologie van het 'islamisme' en (2) de religie 'islam heeft Cliteur in zijn fortuynistische «Eindstrijd»-bijdrage uit 2009 niet zonder reden het ideaaltypische wezenskenmerk genoemd van het standpunt in het islamdebat van K.Armstrong en oa de WRR. Uncle Rat staat op zijn beurt niet alleen in het betitelen van dit distinctieve islamstandpunt als dat van 'islamofielen' want dat gebeurt - helaas - in het Fortuynisme nog altijd (bijvoorbeeld door B.Snel in «Eindstrijd»).
(1) en (2) zijn zo relevant als het draagvlak dat ze bij (3) hebben.Helaas, want is het woord 'islamofilie' echt een treffende typering van dit distinctieve standpunt van Westerse deelnemers aan het islamdebat die in hun kritiek op de islamangstwekkende (1) lering trekken uit de kritiek op (1) van (2)? Zijn in plaats van deze niet-moslimse & westerse islamkritici niet eerder de (1)-kritische moslimdenkers van (2) de ware 'islamofielen'? Cliteur's ideaaltypering van het tegengestelde 'islamofoben'-standpunt van Uncle Rat en de Fortuynisten is de identificatie van (2) 'islam' met (1) 'islamisme' - of anders de relativering, marginalisering of oppervlakkig-verklaring van het onderscheid tussen (1) en (2) tot alleen (1) nog relevant is.
Ik zie het voordeel niet in van een 'verdeelde, versplinterde en diverse islam'. Over een islam die enkel uit twee monolitische blokken bestaat heb ik geen vragen, want die bestaat niet.Een bijkomend voordeel van het scherpe onderscheid binnen de Islamitische cultuur (waar Uncle Rat naar vroeg omdat hij er het voordeel niet van inziet)
Je mist het punt. John J. O’Neill beweert nu juist (of het inderdaad zo gegaan is weet ik niet) dat de filosofie & wetenschap niet 'verdonderd' werden, maar dat de verdere verspreiding ervan onmogelijk werd omdat het medium: de papyrus uit Egypte niet langer voorhanden was.Het zit nog anders: toen het Christendom de staatsreligie werd van het Romeinse rijk werden alle niet-Christelijke filosofieën 'heidens' en 'verboden' verklaart. Keizer Justinianus sloot in 529 nC de filosofische scholen waaronder de Platoonse academie. Sindsdien gingen de aanhangers van het Griekse rationalisme met de papyrusrollen rondtrekken en kwamen in de tweede eeuw na Mohammed aankachelen bij de Arabieren. Hoe stupide is een cultuur die filosofie & wetenschap in handen heeft en het vervolgens verdonderde in de lange duistere Middeleeuwen om dankzij de islamitische filosofen in de rationalistische denkstroming van (2) weer op het eigen rationalistische denkspoor terug te worden gezet? Elke cultuur heeft zijn erfgoederen en erflaters.
Ik ben het er mee eens dat een open samenleving zich moet verdedigen tegen autoritarisme en dat ze de democratie, een evenwichtige rechtspraak, mensenrechten etc... moet verdedigen Ik denk ook dat de islam-ideologie in haar huidige vorm niet thuishoort in onze samenleving.Uncle Rat schreef:Het is nog maar de vraag of het wenselijk is dat de islam deel uit mag maken van een Westerse multiculturele soep. Gezien de het streven van de islam naar wereldheerschappij, het afwijzen van democratie en stellen van de islam boven de rechtsstaat lijkt me dat een gevaarlijk idee.
Beetje flauw, zo gemakkelijk kan ik je hier niet mee laten wegkomen. Je verplicht me om weer veel woorden te gebruiken om duidelijkheid te scheppen.Het is nog maar de vraag of het wenselijk is dat de islam deel uit mag maken van een Westerse multiculturele soep. Gezien de het streven van de islam naar wereldheerschappij, het afwijzen van democratie en stellen van de islam boven de rechtsstaat lijkt me dat een gevaarlijk idee.
Uncle Rat:
Islam-appeasers die beweren dat islamofoben de islam als één monolitisch blok zien, gebruiken een drogreden: de stroman. Ze geven het standpunt van hun tegenstanders, de islamofoben, onjuist weer en bestrijden vervolgens dat onjuiste beeld. Islamofoben ontkennen niet dat de islam verdeeld, versplinterd en divers is, alleen: ze zien er het voordeel niet van in. Islamofoben beweren ook niet dat er twee monolitische blokken zijn: de jihadistische en de liberale islam. Islamofielen beweren dat overigens ook niet. Het te doen voorkomen alsof islamofoben de jihadistische islam bestrijden en het bestaan van de liberale islam ontkennen is ook een onjuiste weergave van het islamofobe standpunt; is ook een stroman-drogredenering. De redenering gaat immers uit van twee monolitische blokken. En dat is een standpunt dat noch de islamofoben, noch de islamofielen huldigen. Op één islamofiel na.
Dus je verwijt mij het gebruik van de stroman-drogredenering Ja. Dat staat er toch?
en maakt van mij hier geen 'islamofiele' stroman?Een stroman is een drogreden, geen persoon. Dus een ''islamofiele' stroman' bestaat niet.
Islamofobie is een neologisme dat gebruikt wordt om overtrokken angst voor de islam te benoemen en wordt hoofdzakelijk in een politieke en maatschappelijke context gebruikt.
Tegenstanders van het gebruik van het begrip zien het als een manier om kritiek op de islam af te doen als overtrokken angst en de islam te vrijwaren van kritiek. Ook wijzen deze tegenstanders er op dat religieuze minderheden in islamitische landen doorgaans zwaarder te lijden hebben onder religieuze discriminatie dan moslims in westerse landen.
Voorstanders van het gebruik van het begrip vergelijken het met xenofobie, een angst voor alles wat vreemd is. Islamofobie zou zich uiten in vooroordelen tegen of het demoniseren van moslims, hetgeen blijkt uit een negatieve houding, geweld, lastigvallen, discriminatie en stereotypering. De term "islamofobie" komt, net als haar tegenhanger islamofilie ("kritiekloze verering van de islam"), niet voor in de Dikke van Dale.
Het dramatische/emotionele taalgebruik van vele 'islamofoben' dat bijzonder geschikt is voor populistische mediatheatervoorstellingen in het islamdebat is onderdeel van het probleem en een genuanceerder taalgebruik volgens het gezonde verstand is dus een onderdeel van de oplossing. Ik ben een filosofische islamkriticus die moeilijk doet over de betekenis 'kritiekloze vereerder van de islam' van het stempel 'islamofiel', terwijl Hirsi Ali en anderen moeilijk doen over het hen opgedrukte stempel 'islamofoob' meldt Wikipedia:Niet te moeilijk doen, zou ik voor willen stellen. Het gaat om standpunten en of ze te verdedigen zijn. En niet om wie het standpunt huldigt en hoe die genoemd wordt. Ik beweer wel dat je de enige bent, of lijkt te zijn, die (3) voortdurend negeert. (3): de miljard+ moslims die duidelijk niet tot (1) of (2) behoren.
Want de marginale (1) en (2) zijn relatief onbelangrijk. Het gaat namelijk om (3). Het gaat om het draagvlak dat (1) en (2) bij (3) hebben. Dat draagvlak: daar draait alles om. Dat (2) zich scherp onderscheidt van (1) ontken ik niet en heb ik ook nooit ontkend. Ik maak alleen bezwaar tegen het beeld dat de islam slechts uit (1) en (2) bestaat. Tussen (1) en (2) bevindt zich (3): de groep waarom het gaat. (1) en (2) zijn zo relevant als het draagvlak dat ze bij (3) hebben.
Hoe staan jullie hier tegenover? (quote-proof)Op het gebruik van het begrip islamofobie wordt kritiek geleverd door diegenen die menen geen irrationele, maar juist rationele argumenten tegen de religie islam en haar uitwerking op de Westerse wereld te hebben. Enkele critici, zoals ex-politica Ayaan Hirsi Ali, Afshin Ellian en schrijver Leon de Winter, noemen het bestaan van islamofobie een mythe en zeggen dat de claim van islamofobie de werkelijke argumenten tegen de islam verdringt. Met het gebruik ervan zouden de rationele argumenten tegen de islam te makkelijk te verwarren zijn met werkelijk racisme en zou zelfs de vrijheid van meningsuiting in het geding kunnen komen.
Andere tegenstanders van de term stellen dat islamofobie geen op zichzelf staand fenomeen is, maar slechts een ietwat aangepaste vorm van racisme die daarom geen eigen categorisering zou behoeven. Critici van de term islamofobie stellen dat men met name tegenstander is van islamisme van Extremistische moslims en dhimmitude en dus niet zozeer van de moslims zelf. Ayaan Hirsi Ali en de Amerikaanse schrijver Robert Spencer stellen dat er wel gematigde moslims bestaan maar geen gematigde islam en dat fundamentalistische moslims een beroep kunnen doen op de koran en hadith om gematigde moslims aan te zetten tot extremisme, dus dat angst voor de islam legitiem is.
In reactie hierop stellen de voorstanders van de term dat islamofobie geen mythe is, omdat het onaannemelijk is dat angst, haat of vooroordelen jegens moslims niet bestaan.
Als ik het goed heb heeft deze O'Neil het over de periode van de Romeinse samenwerking van kerk en staten in de Middeleeuwen vanaf de 7e eeuw nC ("From the mid-seventh century the Mediterranean had been blockaded by the Arabs" tot het einde daarvan (?). De filosofie en wetenschap werden aan het begin van die Romeinse samenwerkingen tot 'ketterij' verdonderd, dus ook al was er voldoende papyrus aanwezig geweest, dan nog zouden ze hun papurusrollen niet verspillen aan de door hen 'verketterde' Griekse filosofie ("keep it"). Ook in de geschiedenis van de Westerse filosofie is deze periode in de vroege Middeleeuwen duister, met opmerkelijk weinig oplichtende hoogtepunten in tegenstelling tot de laatste Middeleeuwen. Aan de andere kant is het ook weer zo dat er mogelijke verbanden zijn tussen het ontstaan van de boekdrukkunst in het (verre en) nabije Arabische Oosten en het Westen in de begintijd van de Renaissance, maar daar is volgens Wikipedia geen zeker over noch meer over te verkrijgen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Boekdrukkunst). In de eeuwen der Renaissance zijn geleidelijk de eerste boekuitgaven gedrukt van de van de Arabieren teruggekregen en andere uit de spinnenwebben der ketterse vergetelheid vandaan gehaalde werken van oude Griekse filosofen.Je mist het punt. John J. O’Neill beweert nu juist (of het inderdaad zo gegaan is weet ik niet) dat de filosofie & wetenschap niet 'verdonderd' werden, maar dat de verdere verspreiding ervan onmogelijk werd omdat het medium: de papyrus uit Egypte niet langer voorhanden was.
Antwoord: onverstandig!Is het nou verstandig of onverstandig om vast te houden aan de termen 'islamofobie' en 'islamofilie' voor de twee ideaaltypische posities in het islamdebat met tegengestelde standpunten?
Is het nou verstandig of onverstandig van mij om vast te houden aan de termen 'islamofobie' en 'islamofilie' voor de twee ideaaltypische posities in het islamdebat met tegengestelde standpunten?