Devious schreef:Ruby schreef: God vindt wellicht dat mensen straf verdienen... en God zorgt ervoor dat die mensen hun straf krijgen. God vermoordde zelf de mensen in Sodom en Gomorra en weet ik waar nog niet meer. De vloedgolf is niet door mensenhanden ontstaan. De zondvloed van de Bijbel is ook niet door mensen handen ontstaan. God heeft niet opgeroepen om de mensen in Sodom en Gomorra te vernietigen hij deed dat zelf. Daar zit volgens mij het verschil.

Pleit de bijbel niet vrij. De bijbel is het meest moordzuchtige boek ter wereld. Zelfs de Koran kan daar nog niet tegenop.
Ach... geef me nog een kans.
De Koran kan daar niet tegenop? Ik heb pas een Koran cadeau gekregen... maar ben nav jouw betoog maar weer eens opnieuw begonnen in de Bijbel. Ik wil pogen om deze weereens helemaal achter elkaar te lezen. Pfff... dik boek zeg... dus dat duurt nog wel effies.
Anyways... je noemt een aantal dingen die ik niet zie als oproepen tot haat of geweld. En helaas moet ik melden dat dit toch wel komt door de dingen die Jezus zei. Zoals over dat stenigen. Jezus weerlegde een aantal dingen die in het OT staan. Net als mensenoffers... Jezus is ons offer, met als gevolg dat er niet meer geofferd hoeft te worden (gelukkig maar).
Leviticus: dat boek mag er van mij uit. Wel wil ik er bij zeggen dat als er staat dat iemand zeker gedood zal worden er niet altijd bij wordt gezegd dat je hem/haar moet doden.
Naast de legitimatie van slavernij, getuigt een tekst als deze ook van een uiterst misogyn karakter. Jahwe en zijn priesters en profeten haten vrouwen, die in hun ogen lagere levensvormen zijn. Dit blijkt ook uit Exodus 20 vers 17, waarin vrouwen worden gezien als bezit: ‘Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.’
Hier leg je een link die ik niet meteen zou leggen. Een vrouw wordt in een rijtje genoemd. Is niet meteen een bezit en ook niet meteen een lagere levensvorm. Ik ben de vrouw van mijn man. En hij is MIJN man. Soort van bezit: ja. Lagere levensvorm: nee (niet in mijn optiek). Overigens vind ik hier in de Bijbel (net als de Koran): het zegt meer over de man dan over de vrouw. Blijkbaar begeren vrouwen minder snel de man van iemand anders?
Lucas 14 vers 26 : 'Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.’
Mattheus 4 vers 35: ‘Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. .’
OK, het staat er. Mmmm... ik nam dit niet zo zwaar op. Je hebt gelijk.
Dat Jezus het gebruik van geweld niet vreest bewijst Hij tijdens de tempelreiniging in Johannes 2 vers 13: ‘En het pascha der Joden was nabij, en Jezus ging op naar Jeruzalem. En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende. En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.’
Jeetje... de man toonde zijn emoties. Hij was boos dat er "slecht" met de tempel werd omgesprongen. De tempel was daar niet voor bedoeld. Het huis van zijn vader. Ik kan me wel indenken dat hij daar boos over was. Ik denk dat Jezus hij meer macht bezat dan hij hier liet zien. Hij had mensen geholpen, hij had ook mensen om zeep kunnen helpen. Toch deed hij dat hier niet. Vind ik toch eigenlijk knap. Maar wellicht zie ik dat te lief.
Al bij al: meer waarheid dan ik dacht (van wat jij aanhaalde)
Inmiddels blijkt dat mijn zwager Mein Kampf heeft gelezen. Ik dacht dat het erger zou zijn, maar volgens hem was het zeer rascistisch en that's it.
Toch maar de Bijbel afschaffen?
Heeft er eigenlijk nooit iemand gepoogd om de Bijbel net als Mein Kampf te verbieden? Het zou interessant zijn om te weten hoe de rechter daar dan mee om zou gaan.