Om behouden te worden, is alleen geloof in Christus nodig: Geloven dat God bestaat en vertrouwen dat Hij je redt.biemer schreef: Ik val een beetje in herhaling, maar blijf je er op wijzen...
Je reformatorische broeders zulen precies hetzelfde zeggen over jou. Welke uitleg is dan de "correcte" uitleg ? Is een 'uitlegger' bijbel-objectief ? Of is de bijbel gewoon niet duidelijk ?
In hoeverre een mens dat doorgrondt en probeert te omschrijven doet er eigenlijk niet toe. Al die verschillende denominaties zijn in wezen niet belangrijk.
Er is al heel vroeg in de geschiedenis (al tijdens het leven van de apostelen) verzet ontstaan tegen hetgeen de apostelen verkondigden. Mensen verzetten zich bijvoorbeeld tegen God die uit genade redt. Men wil het zelf doen, zelf iets inbrengen om de hemel te verdienen. Maar dat kan niet, het staat alleen maar in de weg.
Er werden door de mensen allerlei rituelen en gebruiken verzonnen. Zolang ze het zicht op de eenvoudige waarheid niet benemen, zal dat ook weer niet zoveel uitmaken. Maar dat valt in de praktijk tegen. Zoals gezegd: mensen willen graag zichzelf de hemel in werken. Dat is opmerkelijk en typerend gedrag. Een ritueel kan dan middel of een doel in zichzelf worden. Hoewel geloof in God nog wel aanwezig is, wordt het vertroebeld. In sommige gevallen zelfs dermate vertroebeld dat het geloof in God die redt, inderdaad verdween.
Al die toestanden er om heen, kristalliseren vaak in een 'leer'. Een soort bevroren toestand die ik de 'traditie' noem. Niet alleen in de Roomse betekenis, Protestanten hebben in zekere zin een vergelijkbare neiging (belijdenis, catechismus, en dergelijke). Hoewel praktisch nuttig kan zijn om de stand van zaken te beschrijven, wordt het een belemmering om door te zoeken naar wat de apostelen werkelijk schreven.
Het kan lastig zijn om bijbel-objectief te lezen en begrijpen. Zonder geloof is dat sowieso een vrij zinloze oefening. Maar ook gelovigen ondervinden hinder voor een juist begrip. Een vastgelegde leer, meningen van theologen van aanzien, onjuiste vertalingen, noem maar op. Het maakt het moeilijk om er van los te komen.
Maar goed, in al die christelijke denominaties is de kern van het evangelie te vinden, in de ene wat duidelijker dan de andere (en soms moet je erg goed kijken om het terug te vinden). Er zijn daarom in iedere kerkelijke richting gelovigen en ongelovigen te vinden. Ik denk wel dat des te duidelijker de christelijke leer verkondigd wordt, er des te meer gelovigen in een kerk te vinden zullen zijn. En dan ook alleen tgv. de officiële leer van een kerk, maar ook de voorganger en kerkleiding hebben uiteraard invloed op wat er werkelijk verkondigd wordt.
Hoewel ik dus kritiek kan hebben op sommige leerstellingen, lig ik er ook niet wakker van wat de mensen er allemaal omheen verzinnen (ik ga het uiteraard ook niet verdedigen als het onzin is). Ik heb echter geen goed woord over voor leerstellingen die geloof in Gods en genade niet verkondigen, of teniet proberen te doen. Hopelijk beoordeelt mijn 'reformatorische broeder' mij op dezelfde manier.