Henry schreef:Sommigen gaan zeer oppervlakkig en ondeskundig te werk, waar het gaat om het onderscheiden van achtergronden en levensbeschouwingen. Ze gooien alle religies op één hoop. Jij lijkt ook zo te werk te gaan door Jezus, God en religie in één adem te noemen. Dan kun je de wereldbevolking verdelen in precies twee categorieën, gelovigen (in wat of wie dan ook) en ongelovigen. Vervolgens kun je zeggen: alle religie is verkeerd en alles wat verkeerd is, is religie. Op deze maniet doet een ongelovige nooit iets fout, want zodra iemand iets fout doet dan is hij religieus. Dus alles wat er allemaal gebeurd is wereldwijd kun je toeschrijven aan religie. En dan heb je meteen een goede reden om je nog steeds druk te maken over de God, die niet bestaat en de Jezus, die nooit bestaan heeft.Dikkemick schreef:Maar je beseft hopelijk wat er allemaal in naam van die goede Jezus/God/religie gebeurd wereldwijd? Dat is de reden dat ik me erover blijf opwinden. Verder geniet ik op atheistische wijze uitstekend van mijn leven.
Wie bepaalt wat in boekreligies oppervlakkig en/of ondeskundig is? Wie is deskundig? De pastoor? De dominee? De Imam? Deskundig m.b.t. tot wat? Tot God? God is onkenbaar!
In sommige opzichten gooi ik ook alle religies op 1 hoop. Ze zijn ALLEN, zonder uitzondering, ontstaan uit eerder pre-historisch bijgeloof. Mensen hebben al zeer lang voor de mono-theistische godsdiensten geloofd in goden en geesten.
Het monotheisme is pas later ontstaan. Jouw god is niets anders dan een samenraapsel van verschillende 'tribes' uit vervlogen tijden. Wist je dat jouw God een vrouw heeft gehad? Misschien ga je ooit inzien dat al die goden die ooit uitgevonden zijn, nooit werkelijk bestaan hebben. Waarom jouw God dan bij uitzondering wel zou bestaan is mij een raadsel en zou je moeten toelichten.
Een atheïst gelooft alleen niet in het bestaan goden heb ik eerder uitgelegd. Een atheïst kan dus "goed", "kwaad" egoïstisch zijn en bami lekker vinden. Hitler was overigens katholiek, maar het zijn de gelovigen die Stalin en Hitler altijd van stal halen. Ik zeg altijd: Beiden hadden een snor, DUS mannen met snorren zijn slecht!Een uiterst simpel model om alles wat er aan goed en kwaad gebeurt in de wereld in kaart te brengen. En zelf blijf je als ongelovige buiten schot, want haat, egoïsme en al dat soort dingen kun je toeschrijven aan religie. Stalin? Ja, die heeft veel ergs gedaan, maar hij was dan ook als kind gedoopt. Hitler? Ja, die zei toch maar (in het begin van zijn 'carrière dan): Gott mit uns. Zie je wel, al die wandaden waren eigenlijk het gevolg van religie.
Nou, ik kan je verzekeren, dat beiden het christelijk geloof haatten en hebben geprobeerd om het uit te roeien.
Iedere atheïst denkt anders. Het enige (ENIGE) waar ze het over eens zijn: Ze geloven niet in het bestaan van god(en).Overdrijf ik? Ik ben ervan overtuigd, dat lang niet alle atheïsten zo denken als hierboven is aangegeven. Iemand als Rereformed b.v. meen ik te kennen als iemand, die er een wat verfijnder en minder oppervlakkig wereldbeeld op nahoudt. Maar toch is de gedachte, dat je alles wat fout gaat aan religie kunt toeschrijven hardnekkig. En dat je eigenlijk alle religies op één hoop kunt gooien. En dat een gelovige, een christen b.v. eigenlijk ook voor 99% atheïst is, omdat hij alle goden op één na verwerpt.
En dat is alles dat ze gemeen hebben. En dus kan ik ontzettend oppervlakkig zijn, zoals je al geconstateerd hebt.
Maar zo oppervlakkig dat ik alle ellende aan religie toedicht, is net iets TE oppervlakkig. Religie heeft haar nut wel bewezen, maar het wordt tijd om mee te gaan met de tijd. Er zijn alternatieven voor religies voorhanden!
Geef anders maar aan waar religie absoluut noodzakelijk voor is?
P.s. Wat je over Jezus schrijft m.b.t. onvoorwaardelijke liefde. Je kent Jezus niet! Hij had niet onvoorwaardelijk lief. Dat heeft Paulus er later van gemaakt.
Matthew 15:21-28