DeLeek schreef:Theoloog schreef:DeLeek schreef:Ik heb tijdens het lezen van de NT geschriften dit in mijn gedachten gehouden, maar kan het beeld er niet in terugvinden. Kun je ook aangeven in welke antieke werken dit beeld duidelijk gemaakt wordt. In Paulus zelf kan ik het moeilijk lezen. Daar wordt juist telkens over hemel en aarde gesproken als twee aparte zaken. Niet iets waar een schemergebied tussen zit.
Je zou bijv. te rade kunnen gaan bij
Valentinus, of
Plotinus, of de rol van demonen in het leven van mensen in de antieke wereld.
Dank je! Ik zal er eens wat van/over gaan lezen
http://www.amazon.com/Gnostic-Paul-Exeg ... 563380390/
http://www.amazon.com/Pistis-Sophia-Gno ... 585092398/
Plotinus is een vader van het neo-platonisme. Veel van dezelfde gedachten die je ook in de gnostiek tegenkomt, ook de gedachte van de gelaagdheid van de werkelijkheid: Alles, zowel de voor ons zichtbare als vele onzichtbare werelden, zijn emanaties, 'uitstralingen', van de Eén, de Enige, of de Eenheid. Wij zouden dat God noemen. Streven naar of kennis hebben van de Eén is het enige en ultieme geluk voor de mens. Deze kennis kan niet enkel via de rede verkregen worden, onze rede schiet daarvoor te kort. Er moet daarom hulp 'van Boven' komen. Dit ingrijpen van Boven noemt Plotinus extase. De emanaties van God dringen telkens door in een lagere staat van zijn, van de uiteindelijke God naar Geest, naar de Wereldziel, en uiteindelijk naar materie, de veelheid. De gelaagdheid van de werkelijkheid is voor veel filosofische denkers uit deze tijd een noodzaak omdat het hoogste te ver verheven is boven onze materiële werkelijkheid en deze wereld te onrein en imperfekt. De hoogste trede van het zijn (God) kan er dus niet direkt mee in verbinding treden, maar er zijn tussenstappen nodig.
Waar het in de eerste plaats om gaat is in te zien dat de centrale ideeën in de theologie van Paulus eenvoudig uit het hellenistische denken voortkomen: gedachten aan opstanding, het gebukt gaan onder de negativiteit van het leven, een middelaar tussen God en mens die de onmetelijke kloof moet overbruggen, de tegenstelling vleselijk-geestelijk, de werking van een goddelijke Geest, extatische ervaringen, de voorstelling van gelaagde hemelse gewesten, de voorstelling van 'overheden en machten der lucht'. Paulus
geeft dus helemaal geen betekenis aan de historische Jezus die hij zogenaamd eerst aan zijn bekeerlingen gepredikt heeft, en waarover wij in de evangeliën kunnen lezen, maar is enkel een prediker van een bepaalde mystiek en filosofisch denken dat door grieken al goed begrepen werd omdat er overal dergelijke ideeën de ronde deden.
Hetzelfde doet Johannes met zijn Logos en de vergoddelijking van Jezus: er is voor deze leer geen enkele basis in het zogenaamde leven van een historische joodse Jezus te vinden. Er kán in de strikt monotheïstische joodse godsdienst zelfs helemaal geen basis voor zijn. De schrijver van Johannes heeft enkel besloten dat het bekende griekse idee over de Logos (het goddelijke intellect) verpersoonlijkt kan worden en op Jezus geplakt kan worden, en de incarnatie van een God wel een idee is waar hij wel wat in ziet. Hij maakt er een lang verhaal van waarin hij Jezus de hele tijd maar zichzelf tot God laat verheffen. Om het wat meer geloofwaardigheid te verschaffen verzint hij nog het verhaal van Lazarus. Hij heeft voordat hij aan het schrijven begon blijkbaar al grote aanvaringen gehad met joden aangaande deze volstrekt onjoodse gedachten. Daarom zet hij 'de joden' in zijn evangelie neer als grote vijanden van het ware geloof (zijn eigen).
Het heeft totaal niets te maken met een historisch verslag, maar is enkel fantasiedenken van hellenistische denkers.
Zie ook:
http://www.sullivan-county.com/id2/paul_hel.htm
DeLeek schreef:Welke oude geschriften over Adonis, Demeter, Apollo, etc. raad je me aan?
The golden bough
The Ancient Mysteries: A Sourcebook of Sacred Texts
Om een idee te krijgen hoe talloze zaken in het christelijk geloof hun parallel hebben in de hellenistische mysteriegodsdiensten lees het commentaar op laatstgenoemd boek. Alles wat dit commentaar opnoemt aangaande mysteriereligies kan men in het christelijk geloof terugvinden. Voor de duidelijkheid heb ik al deze punten genummerd:
John Harrison schreef (zie bovenstaande link voor origineel):
The Mysteries (the term comes from the Greek word for "initiation") were a group of Pagan religions, dating from roughly 600 BC, that were distinct from the more familiar Pagan temple worship. The Gods of the Mystery religions had differing names and myths, but the faiths themselves had features in common:
1) their Gods died and came back to life;
2) they were personal religions entered into voluntarily via initiation ceremonies that reenacted the God's death and rebirth
3) and were often described as giving salvation and even eternal life;
4) they had ritual celebrations including food and drink that reenacted a holy meal established by the God;
5) their teachings brought the faithful closer to an understanding of God.
Although you don't hear about them in Sunday School, mystery religions are an established part of modern religious scholarship. This book, compiled by a mainstream scholar, is made up of a concise introduction to the Mysteries, followed by extended excerpts from ancient sources. You'll read about:
1) the pagan god "incognito, disguised as a man";
2) pagan Gods dying and being reborn with the meaning that "the God is saved,
3) and we shall have salvation.";
4) initiation ceremonies described as "a voluntary death";
5) sacred meals;
6) ceremonial washing;
7) pagan miracles;
8 ) the pagan god who changed water into wine;
9) the pagan version of the great flood.
And much more.