Willempie in antwoord op Fish

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FransP
Forum fan

Re: Willempie in antwoord op Fish

Bericht door FransP »

Een Willempie zijn verhalen zijn zoals hij ze oprecht ziet in zijn gevoel. Druk al je door de natuur ons gegeven denkvermogen compleet weg en geloof in god, kabouters, trollen en RKK wonderen, die door zovelen met jou geloofd worden en je bent al een gelovig mens.
Het zo jammer dat de verhalen die hij hier ophangt over de bank en de trein aan alle kanten rammelt.
Dan kan ik moeilijk geloven, dat hij dat oprecht ziet in zijn gevoel.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens »

ChaimNimsky schreef:
FransP schreef:Wil je hier ook mee zeggen dat niet geloven geen gevoel is ?
Niet-geloven is - dunkt me - geen gevoel, net als niet-tuinieren geen handeling is.
(Voor Willempie heb ik overigens alle respect dat hij het aan heeft gedurfd zijn ervaringen hier neer te schrijven).
Zeer mee eens met je respect,
en dank je Willempie, dat je je ervaringen en je waarden die je daaraan toekent met ons hebt durven en willen delen! Vertrouw op je mogelijkheid om ook achter je nostalgische feiten van je geloof te kijken door je verstand meer en meer te gebruiken.
Daar hebben we ons verstand van de natuur voor gekregen! Oerinstinct loslaten!
Geloven in een god is een menselijk instinct vanuit onze oertijd!
De neanderthaler ontwikkelde zich rond 200.000 jaar geleden uit Homo heidelbergensis. Overgangsvormen zoals de steinheim-mens, meestal gezien als Europese varianten van Homo heidelbergensis, worden ook wel als "proto-neanderthaler" beschouwd. Niet te verwarren met de homo erectus, die een uitgestorven mensensoort die van 1,9 miljoen tot 400.000 jaar geleden leefde. Hun angst voor hun dood heeft hen instinctmatig naar aanbidding van een denkbeeldig oppermachtige god geleid die voor hen tijdens hun leven en na hun dood als een goede vader zou zorgen. That's all. Tijd om e.e.a. eens los te laten en eigentijds naar te gaan kijken.
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Willempie schreef:Je gaat de mogelijke zin en het doel van lijden niet proberen uit te leggen aan mensen die zwaar lijden. Die hebben daar vrijwel zeker geen behoefte aan. Het enige waar ze op dat moment behoefte aan hebben is hulp en medelijden (mee lijden/het lijden delen). Een feit is wel dat je als God's kind onvoorstelbare voorrechten geniet. De Bijbel doet enorme beloften aan God's kinderen en die mogen dan ook ervaren dat God Zijn beloften houdt. Dat impliceert dat evangelisatie uiterst belangrijk is. Het zou wel erg egoïstisch zijn om deze geweldige dingen alleen maar voor jezelf te houden en de rest van de mensheid te laten creperen.
Maar jij bent naar eigen zeggen een kind Gods en krijgt allemaal mooie dingen van Hem voor elkaar. En toch doe je niets voor de creperende mensen in de wereld. Misschien wil je wel in het vliegtuig stappen om ze het evangelie te brengen, maar dat hebben ze allang gehoord. Zij bidden ook elke dag en heben nog steeds niets te eten. Als jij in de gemeenschap van heiligen leeft, die alle gelovigen in Christus verbindt, waarom doe je dan niet meer recht aan wat Christus van zijn gelovigen vraagt. Eet jij nog vlees? (zorgt voor globale ontbossing, water tekorten en voedselschaarste in de gehele derde wereld) Rijd jij nog auto (zorgt voor vervuiling in de gehele wereld) Koop jij nog Nike schoenen (jouw geloofsgenoten in Indonesië maken die voor een hongerloon) Koop jij nog spullen uit China (waar alle rivieren in chemische slijm aan het veranderen zijn en jouw mede gelovigen geen rechten hebben) Moet ik nog doorgaan, of vind je jezelf zo gezegend, dat je niet werkelijk iets hoeft te doen voor de andere gelovigen in delen van de wereld? Dat is waar jouw Christus naar hunkert. Mensen die dingen doen en niet mensen die hallelujah roepen omdat ze al alles hebben. Het verhaal van het pennikje van de weduwe schiet me te binnen. Niet dat het zo boeiend is omdat zelfs zo'n arme vrouw nog een onbeduidende aalmoes geeft, maar juist omdat zij het is die alles geeft wat ze heeft, terwijl de rijke stinkerds, en daar horen ALLE Nederlanders bij in vergelijking met de derde wereld, zich er vanaf maken met een fooi. Als jij jezelf Christen noemt, neem ik dat pas serieus als je alles van jezelf geeft om het lot van je geliefde broeders en zusters in de Heere op te lossen. En daarvoor zijn heel veel dingen te noemen naast de voorbeelden die ik al gaf. Zei Paulus niet iets over het niet eten van vlees als iemand daar aanstoot aan neemt? Wordt de heilige die je claimt te worden als je vervuld wordt door de Heilige Geest. Wordt voor mijn part een Heilssoldaat, maar doe alles om iedereen te redden. Zoals het rijke westen, en daarbij horen alle christenen in Europa en Noord-Amerika, nu tekeer gaat met ongebreidelde kapitalistische uitbeuiting, is de hele aarde naar de klote binnen 100 jaar. Maar ook daar zijn christelijke verklaringen voor, want dit is eindtijd en als uiteindelijk er nog 144.000 over zijn dan komt Christus terug op zijn wolk. We hoeven dus niets te doen, want alles wat het gezegende rijke christelijke Nederland doet, zorgt dan wel voor ellende in de darme landen op aarde, maar bespoedigt ook de terugkeer van Jezus. Amen, dat hij maar snel terugkomt, want straks is er niets meer over van die schepping.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
wilfred degens
Forum fan

Beste Henry, kloppen jouw aannames wel m.b.t. wat je allemaal meent te weten over Willempie? Ken je hem dan zo goed persoonlijk?
Niettemin kan ik mij totaal vinden in je betoog m.n. wanneer iemand zich een christen zou mogen noemen zonder bij mij onmiddellijk door de mand te vallen als weer zo'n hypocriet.
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

wilfred degens schreef:Beste Henry, kloppen jouw aannames wel m.b.t. wat je allemaal meent te weten over Willempie? Ken je hem dan zo goed persoonlijk?
Niettemin kan ik mij totaal vinden in je betoog m.n. wanneer iemand zich een christen zou mogen noemen zonder bij mij onmiddellijk door de mand te vallen als weer zo'n hypocriet.
Beste Wilfred,

Waar ik en medeforummers op "afknappen" is hoe hij elke keer in discussie gaat. Hij popt even op in een discussie, belooft wat zaken een keer goed op een rijtje te zetten. Vergeet het maar.....Meestal draait z'n bijdrage uit op een verkapte evangelisatie.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=270" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Ik ken Marc Rutten ook alleen via zijn politieke uitlatingen, maar ook daar mag ik kritisch op reageren. Evenzo voor WIllempie. Ik reageer op zijn godsdienstige uitingen en bekritiseer deze. Dat is geen Ad Hominem, maar gewoon forum werk.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
wilfred degens
Forum fan

@waarom
Dan lijken zijn uitblijvende antwoorden op mijn theologisch diepgaand kritische gesprek wat ik onlangs met een van de jezuïeten (de intellectuele elite's van de RKK uit mijn kostschooljeugd) had. Veel religieus ge-uhh en heel weinig bruikbare wol. Tot slot vroeg ik hem, hoe hij, als uiterlijk een normale man, zich aan zoveel ge-uhh zijn hele leven kon wijden binnen al het en zijn volle leven beperkende geloftes. Ik kwam dus ook ergerlijk geen stap verder. Ik begrijp jullie irri's nu beter. Maar ach, ik denk dan, er zit niet meer in dan ik zou willen weten. Mij stoort wanneer er te vaak en te makkelijk op de man gespeeld gaat worden in discussies wanneer de deelnemers hun gemoederen niet meer in bedwang weten te houden. Ik ben hier niet voor de mensen, wel voor waar ze het over hebben en hun visies over actuele kwesties naast de mijne.
Ik ben op zoek naar gefundeerde tegenspraak of bevestigende instemming. Ik wil leren en dat doe ik heel veel van en tussen de regels door. Ik ben immers een leergierige illusie voor mezelf.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

wilfred degens schreef:@waarom
Dan lijken zijn uitblijvende antwoorden op mijn theologisch diepgaand kritische gesprek wat ik onlangs met een van de jezuïeten (de intellectuele elite's van de RKK uit mijn kostschooljeugd) had. Veel religieus ge-uhh en heel weinig bruikbare wol. Tot slot vroeg ik hem, hoe hij, als uiterlijk een normale man, zich aan zoveel ge-uhh zijn hele leven kon wijden binnen al het en zijn volle leven beperkende geloftes. Ik kwam dus ook ergerlijk geen stap verder. Ik begrijp jullie irri's nu beter. Maar ach, ik denk dan, er zit niet meer in dan ik zou willen weten. Mij stoort wanneer er te vaak en te makkelijk op de man gespeeld gaat worden in discussies wanneer de deelnemers hun gemoederen niet meer in bedwang weten te houden. Ik ben hier niet voor de mensen, wel voor waar ze het over hebben en hun visies over actuele kwesties naast de mijne.
Ik ben op zoek naar gefundeerde tegenspraak of bevestigende instemming. Ik wil leren en dat doe ik heel veel van en tussen de regels door. Ik ben immers een leergierige illusie voor mezelf.
Wilfred,

Ik wil nooit op de man spelen, en wil er dan graag ook op gewezen worden als ik het wel een keer doe. Intellectuele oneerlijkheid kan ik niet tegen. Gelovigen denken nog steeds dat geloof en intellect beide voor 100% te combineren zijn. Mondt altijd altijd in gedraai of boosheid van de gelovige...... :mrgreen:
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
wilfred degens
Forum fan

Zoek je troost? Bach!
Zo waar! :!:

Dat gedraai en gedoe laat ik nooit zover komen omdat het mij weinig interesseert of ik bij zo iemand nu gelijk krijg of niet! Merk ik hoe fanatiek geestelijk ziek iemand is, kijk ik onmiddellijk heel zuinig op mijn horloge en zeg helaas hier geen tijd meer voor te hebben. Dat 'helaas' is mijn hypocrisie die ik mezelf communicatief toesta.
Hoe minder ik van anderen verwacht, hoe minder ik mezelf hoef teleur te stellen. Want wie zich teleurgesteld voelt in een ander, heeft altijd een onjuiste verwachting gekoesterd waar je geen mens aan mag binden/verplichten! Ons leven is voor de leergierigen onder ons de universiteit van ons leven. Helaas zal er bij leven nooit een eerlijke eindscore te behalen zijn.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Waarom? schreef:Gelovigen denken nog steeds dat geloof en intellect beide voor 100% te combineren zijn. Mondt altijd altijd in gedraai of boosheid van de gelovige...... :mrgreen:
Kan je daar een voorbeeld van geven? Zit die boosheid niet bij jouzelf?
Hallo meneer God, met Anna.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Henry II schreef:Ik ken Marc Rutten ook alleen via zijn politieke uitlatingen, maar ook daar mag ik kritisch op reageren. Evenzo voor WIllempie. Ik reageer op zijn godsdienstige uitingen en bekritiseer deze. Dat is geen Ad Hominem, maar gewoon forum werk.
Helemaal mee eens. Ik heb me trouwens nog nooit aan jou gestoord.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Waarom? schreef: Waar ik en medeforummers op "afknappen" is hoe hij elke keer in discussie gaat. Hij popt even op in een discussie, belooft wat zaken een keer goed op een rijtje te zetten. Vergeet het maar.....Meestal draait z'n bijdrage uit op een verkapte evangelisatie.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=270" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je dat je niet mijn allerslechtste bijdrage als voorbeeld neemt. Ik waardeer dat. Verkapte evangelisatie? Ik heb gewoon een mening en kom daar openlijk voor uit als daarnaar wordt gevraagd. Is dat verkapte evangelisatie? Dat is in ieder geval niet mijn intentie.
Laatst gewijzigd door Willempie op 02 feb 2016 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

lost and not found yet! schreef: Heeft Willempie of welke andere willekeurige gelovige wel respect voor mijn gevoel, als ongelovige? En zodra je je gevoel als argumentatie gaat gebruiken kom je niet zo heel ver hoor! Maar misschien wel bij een makkelijk te indoctrineren persoon wellicht?
Schep ik de indruk dat ik geen respect heb voor jouw gevoel? Mocht dat zo zijn dan vind ik dat heel erg. Ik meen dat echt. Ik heb namelijk best wel respect voor de gevoelens van ongelovigen. En ik heb er dagelijks mee te maken.
wilfred degens
Forum fan

Ik ben het met je uitgangspunt helemaal eens. Jij hebt het volste en respectvolle recht om je religieuze engagement hier te laten weten. Heet dit forum geen Freethinker?
Ik ben het ook niet met de inhoud van je geloof eens maar jij mag van mij probleemloos denken dat je door jouw god exclusief jij extra beschermd bent en wordt. Ik heb bij het nog eens nalezen in je verhaal alleen je overtuiging gelezen en daarin geen evangelisatie opgedrongen kunnen plaatsen. Dus, zei Jezus aan het kruis tegen zijn vader niet, "Vergeef ze want ze weten niet wat ze doen"? Laat intolerantie en onbegrip laconiek langs je heen glijden als sneeuwvlokken bij -10* F. Leven en laten leven en toch aan een discussie meedoen als gelovige op dit forum ontaardt al gauw en onvermijdelijk in het bashen van iemand die nog in het geloof stadium verkeerd welk de meeste bashers met jeugdtrauma's, haat en woede gevoelens moeizaam en uiteindelijk van zich hebben afgeschud. Niemand hoeft zijn geloof aan een ander te bewijzen! Dat zijn zulke bizarre vragen en eisen die je beter voortaan kunt negeren. Doe ik voortaan ook! Leren we niet elke dag wanneer we daarvoor openstaan?
wilfred degens
Forum fan

lost and not found yet! schreef:
Heeft Willempie of welke andere willekeurige gelovige wel respect voor mijn gevoel, als ongelovige? En zodra je je gevoel als argumentatie gaat gebruiken kom je niet zo heel ver hoor! Maar misschien wel bij een makkelijk te indoctrineren persoon wellicht?
Wat een kots stopwoordje is 'wellicht' hier geworden.
Hé lost and not found yet, is jou ook niet opgevallen dat de arrogantie van enkele personen hier al verbaal van hen afdruipt wanneer zij zo graag weer gaan bashen zonder ook maar iets te zeggen tegen alles waar zij kennelijk totaal geen begrip voor hebben? Hoe kenmerkend herkenbaar moet dat toch ook voor jou zijn? Je laat jezelf hier wel uittekenen hoe je niet zo graag gezien zou willen wanneer ik jou ook even mag inschatten. Dit is idd op de man teruggespeeld.
Plaats reactie