Na zwarte piet, paas-en kerstfeest

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: Na zwarte piet, paas-en kerstfeest

Bericht door Vilaine »

Tuliptime, ik vind het wel leuk, maar dit kan toch echt niet meer. Het is wel erg stereotypering.

Maar ik doel meer op tradities als vuurwerk (gevaarlijk, slecht voor het milieu), paasvuren (heidens , vervuilend, crime voor astma patiënten), offerfeest (massale onverdoofde slacht van schapen, shockerend voor veganisten en christenen), opstaan voor de binnenkomende rechters (je mag alleen opstaan uit respect voor een god), Pinksteren (een profeet en mens voorstellen als een opgestane god), Suikerfeest (in een tijd dat suikerziekte gezien wordt als een potentieel dodelijke metabole ziekte).

Kun je ergens een grens stellen, dit kan nog wel, dat echt niet meer?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: Wat jij hebt zijn statistieken, jij maakt daar een directe link van en komt met de suggestie af van bedrog als ik met de roomijs-verdrinkingen correlatie afkom omdat dat geen directe link is.
Maar statistieken tonen gewoon correlaties aan, geen directe links. Of een correlatie het gevolg is van een directe link of van een lurking variable maakt voor de statistiek niet uit.
Niet alleen statistieken. Ook artikelen als: https://www.quest.nl/artikel/belanden-a ... minaliteit" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenl ... marokkanen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://allochtonen.feiten.info/" onclick="window.open(this.href);return false; (De informatie op deze site is integraal overgenomen uit diverse officiele rapporten SCP/WODC/CBS-Publicatie: Jaarrapport Integratie 2005, Den Haag, Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatie Centrum (WODC), Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), september 2005 De informatie van de overheid op deze site is met grote zorgvuldigheid verzameld, geplaatst en voorzien van een duidelijke bronvermelding.)
En er zal ongetwijfeld een oorzaak voor te vinden zijn, maar onrust is wat mij betreft wel te begrijpen. Toch staat dit wat ver van het topic af. Tradities.
De vraag is of de kans op berechtiging na een misdaad even groot is voor een Nederlander als voor een Marokkaan. Als dat niet het geval is, dan is dat een mogelijke verklaring voor een relatief verhoogd aantal veroordelingen bij Marokkanen t.o.v. Nederlanders ook al zijn al die veroordelingen terecht.
Daar kan ik je het antwoord niet op geven. Het lijkt mij dat voor een bepaald misdrijf, een bepaalde straf staat. Misschien afhankelijk van of het een eerste keer betreft of een recidivist. Ik weet ook niet of politie verhoudingsgewijs meer Marokkanen aanhoudt.
Ik weet dan ook niet of dit soort berichten klopt: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenl ... allochtoon" onclick="window.open(this.href);return false;
en wat de oorzaak evt. zou zijn.
CBS: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... 1NED&LA=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Belangrijkste is om die oorzaak te achterhalen en de gevangenissen weer leeg te krijgen. En dit is evenals 1 wereldregering een utopie. We hebben al moeite met zwarte piet en pasen!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:
axxyanus schreef: Wat jij hebt zijn statistieken, jij maakt daar een directe link van en komt met de suggestie af van bedrog als ik met de roomijs-verdrinkingen correlatie afkom omdat dat geen directe link is.
Maar statistieken tonen gewoon correlaties aan, geen directe links. Of een correlatie het gevolg is van een directe link of van een lurking variable maakt voor de statistiek niet uit.
Niet alleen statistieken. Ook artikelen als: https://www.quest.nl/artikel/belanden-a ... minaliteit" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenl ... marokkanen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://allochtonen.feiten.info/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die artikels tellen natuurlijk niet mee. Artikels die zich baseren op statistieken om daar hun duiding aan te geven, bezorgen ons geen extra informatie. Voor zover ik kan zien doen die artikels ongeveer het zelfde als jij, ze nemen de meest voor de hande liggende interpretatie van die cijfers en bouwen daar een verhaaltje rond. Of dat verhaaltje nu klopt of niet verandert niets aan de zaak dat alles gebaseerd is op statistieken aangeleverd door het CBS. Hoeveel mensen er nu ook artikels schrijven op basis van die statistieken, het levert geen extra informatie op.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dan wordt het tijd voor een topic: De (on)betrouwbaarheid van statistieken. Wat betreft peilingen (Maurice de Hond) zou ik dit met je eens kunnen zijn, maar ik ga in al mijn naïviteit er nog wel vanuit dat statistieken kloppen.
Anyway: Ik vrees dat we wat van het topic afgedwaald zijn. De toekomst laat zien welke (volks)feesten we nog vieren (en welke niet) en hoe de culturele verschillen in dit land (en België) nader tot elkaar komen of verder uit elkaar groeien.
Natuurlijk hoop ik op het eerste en als dat bewerkstelligt kan worden door een zwarte piet- en paasverbod, ben ik de eerste die er mee akkoord gaat.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:Dan wordt het tijd voor een topic: De (on)betrouwbaarheid van statistieken. Wat betreft peilingen (Maurice de Hond) zou ik dit met je eens kunnen zijn, maar ik ga in al mijn naïviteit er nog wel vanuit dat statistieken kloppen.
Er is een verschil tussen wat de statistieken zeggen en de betekenis die men aan die statistieken geeft. Daar op wijzen is niet het zelfde als zeggen dat de statistieken niet kloppen.
dikkemick schreef:Anyway: Ik vrees dat we wat van het topic afgedwaald zijn. De toekomst laat zien welke (volks)feesten we nog vieren (en welke niet) en hoe de culturele verschillen in dit land (en België) nader tot elkaar komen of verder uit elkaar groeien.
Natuurlijk hoop ik op het eerste en als dat bewerkstelligt kan worden door een zwarte piet- en paasverbod, ben ik de eerste die er mee akkoord gaat.
Zo'n verbod zal er nooit komen en als het er toch komt zal dat hoogstwaarschijnlijk via het gerecht aangeklaagd en geannuleerd worden. Mensenrechten kan je niet zomaar beknotten zelfs als je denkt dat daarmee de verschillende bevolkingsgroepen dichter naar elkaar zullen groeien.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:Anyway: Ik vrees dat we wat van het topic afgedwaald zijn. De toekomst laat zien welke (volks)feesten we nog vieren (en welke niet) en hoe de culturele verschillen in dit land (en België) nader tot elkaar komen of verder uit elkaar groeien.
Mijn insteek is dat je dan het best voorrang geeft aan burgerrechten/mensenrechten, zowel die van hun als die van jou. Op die manier kan je een gezamelijk project hebben met mensen van verschillende culturen. Je werkt dan samen met mensen die dat belangrijk vinden ongeacht de cultuur waar ze van komen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ter illustratie dat men toch enige voorzichtigheid moet tentoonspreiden bij het zien van correlaties

Afbeelding

Correlation: 0.971299
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Een in-en intriest dieptepunt, als antwoord op de vraag die in de topictitel wordt gesteld.

Na zwarte piet, paas- en kerstfeest ?

Het is geworden: Dodenherdenking.

De theoloog (dat zegt al wat over de ontvankelijkheid voor stupide bedenksels) Rikko Voorberg vindt nu dat we 4 mei moeten gebruiken om bootvluchtelingen te herdenken.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/the ... ~a4491986/" onclick="window.open(this.href);return false;
En dat wil hij dan persé op 4 mei.
Dan heb je dus gewoon een ongelooflijke waardeloze lamzak die geen respect heeft voor de mensen die in WO2 voor onze vrijheid hun leven gegeven. Mensen die écht hun leven hebben gegeven om anderen te bevrijden, in tegenstelling tot de verzonnen figuur waar theologen als deze Rikko Voorberg zo vaak slap over kunnen lullen.

het verbaast me niets dat Sylvana Simons het met hem eens is.
http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/ ... -van-toen/" onclick="window.open(this.href);return false;
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Axxyanus
Het antwoord op mijn (topic)vraag is dus al snel gegeven (zie Dat beloof ik). Wat moeten we hier, rationeel gezien, van denken?

p.s. Was dit geen grafiek voor de 'humor-cartoons-sectie'?
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:@Axxyanus
Het antwoord op mijn (topic)vraag is dus al snel gegeven (zie Dat beloof ik). Wat moeten we hier, rationeel gezien, van denken?
Dat het nooit goed is om iets Heiligs te verklaren, zoals Dat beloof ik hier lijkt te doen. Dat geeft maar overtrokken reacties die het willen uitbreiden van de onnodige doden die men wil herdenken, gaat kaderen als geen respect willen tonen voor de oorspronkelijk herdachte doden.
dikkemick schreef:p.s. Was dit geen grafiek voor de 'humor-cartoons-sectie'?
Misschien wel maar de correlatie is echt, hoe grappig je het ook vind.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Tja, Puur rationeel gezien...Maar je ziet wat het losmaakt bij alle emotionele mensen. Is er iets voor te zeggen bepaalde tradities in ere te houden, zonder ze het predicaat 'heilig' te geven? Met 'heilig' heb ik nl. ook moeite.
En is er iets voor te zeggen alle overleden kerst-konijnen privé te herdenken zonder straks het kerstdiner aan te willen vallen? Zou de mens niet gewoon behoefte hebben aan tradities? En lopen de tradities qua bevolkingsgroepen niet teveel uiteen?
Kijk, het zou mooi zijn als IEDEREEN zich rationeel zou opstellen. Maar we hebben te maken met de mens.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

axxyanus schreef:
dikkemick schreef:@Axxyanus
Dat het nooit goed is om iets Heiligs te verklaren, zoals Dat beloof ik hier lijkt te doen. Dat geeft maar overtrokken reacties die het willen uitbreiden van de onnodige doden die men wil herdenken, gaat kaderen als geen respect willen tonen voor de oorspronkelijk herdachte doden.
Yep die is er misschien.
Maar dat betekent nog niet dat er ook causaliteit is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
axxyanus schreef:
Yep die is er misschien.
Maar dat betekent nog niet dat er ook causaliteit is.
Ja dat was het punt om specifiek deze correlatie te gebruiken.

Hier vind je er nog zo een aantal.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:Tja, Puur rationeel gezien...Maar je ziet wat het losmaakt bij alle emotionele mensen. Is er iets voor te zeggen bepaalde tradities in ere te houden, zonder ze het predicaat 'heilig' te geven? Met 'heilig' heb ik nl. ook moeite.
Dat hangt van de reactie af van de personen die die traditie in ere willen houden. Als mensen het onvoldoende vinden dat zijzelf die traditie in ere houden en het feit dat anderen de traditie op een andere manier willen invullen als een aanslag op hun traditie ervaren, dan gaat het niet meer om het zelf in ere houden van een bepaalde traditie dan gaat het om het Heilig verklaren van die traditie waarbij het in vraag stellen van de traditie als een taboe wordt gezien.
dikkemick schreef:En is er iets voor te zeggen alle overleden kerst-konijnen privé te herdenken zonder straks het kerstdiner aan te willen vallen? Zou de mens niet gewoon behoefte hebben aan tradities? En lopen de tradities qua bevolkingsgroepen niet teveel uiteen?
Kijk, het zou mooi zijn als IEDEREEN zich rationeel zou opstellen. Maar we hebben te maken met de mens.
Wat is je punt nu eigenlijk met dat laatste? Ik kan ook stellen dat het mooi zou zijn als niemand racistisch zou handelenen maar we hebben te maken met de mens. Wat moeten we met dergelijke vaststellingen? Het klopt wat je schrijft maar welk besluit wil je daaruit trekken?
Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef:
Zou de mens niet gewoon behoefte hebben aan tradities? En lopen de tradities qua bevolkingsgroepen niet teveel uiteen?
Ik denk ook dat mensen tradities nu eenmaal fijn vinden. Dat het gaat om een gevoel van saamhorigheid.
Ik heb geen drol met voetbal maar sta vrolijk uitgedost te springen bij het NL elftal.
Ik ben van 'lang leve de republiek' maar vind de oranje uitdossing op koningsdag te leuk om er principieel afstand van te nemen.
Op m'n werk was een collega die als enige moslim was, vierden wij met hem vrolijk suikerfeest, gewoon omdat hij dat belangrijk vond om te delen

Tradities geven een gevoel van iets delen met elkaar. Daarom vind ik dat ze in beweging moeten zijn. Meebewegen met ons.
Dus mogen tradities best veranderen.
Al die ontelbare tradities die nu niet meer bestaan lig je toch ook niet wakker van.
Het leven wordt pas moeilijk als ik mijn traditie belangrijker vind dan jouw traditie.
En dat iedereen mijn traditie fantastisch moet vinden. En het op de enige echte ware juiste manier uitdragen.
We leven in een globalisatie, we groeien meer naar elkaar toe.

Tradities zullen elkaar overlappen, vervolgens in elkaar overvloeien, delen vallen weg, andere delen blijven in gewijzigde vorm, om dan weer een heel nieuwe traditie te worden.

Petra
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Plaats reactie