wanneer ben je atheist?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: wanneer ben je atheist?

Bericht door Fish »

Mcmadtasty schreef: 03 nov 2017 19:39 [
Wanneerje naar de geschiedenis kijkt in oorlogen,vervolgingen etc is er sprake van die verdeling. het is niet mens tegen mens,maar Duitsers tegen geallieerden, gelovigen tegen ongelovigen.
Volgens mij, maar ik kan het verkeerd hebben, is het altijd gelovigen tegen gelovigen of heb jij een voorbeeld van gelovigen tegen ongelovigen (atheïsten)?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Mcmadtasty
Diehard

Bericht door Mcmadtasty »

Fish schreef: 06 nov 2017 19:50
Mcmadtasty schreef: 03 nov 2017 19:39 [
Wanneerje naar de geschiedenis kijkt in oorlogen,vervolgingen etc is er sprake van die verdeling. het is niet mens tegen mens,maar Duitsers tegen geallieerden, gelovigen tegen ongelovigen.
Volgens mij, maar ik kan het verkeerd hebben, is het altijd gelovigen tegen gelovigen of heb jij een voorbeeld van gelovigen tegen ongelovigen (atheïsten)?
Voor mij heb je gelijk en betreft het altijd gelovigen tegen gelovigen want atheïsme is voor mij ook geloof. Geloof is voor mij "wat we denken maar niet weten". echter dit is vanuit een perspectief wat voorbij gaat aan de invulling van specifieke "geloofsvormen"
op het moment dat je je binnen een specifieke geloofsvorm begeeft, zoals bijvoorbeeld het Atheïsme, verwordt het geloof in goden tot het ongeloof in dat de wereld bestaat zonder goden. Op het moment datje christen bent, verwordt atheIsme tot ongeloof, zoals ook het geloof in andere Goden tot ongeloof verwordt. Zoals we in de geschiedenis hebben gezien dat bijvoorbeeld ketters op de brandstapel kwamen omdat ze niet het juiste geloof hadden zo wordt nu een groot deel van de wereld vervolgd door een kleine groepering omdat ze niet het juiste geloof hebben,waarbij het andere geloof als ongeloof betiteld wordt.

Het grappige is dat dit wordt benoemd in de bijbel onder het eerste gebod "Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben"
het wordt helaas geïnterpreteerd als je mag geen andere goden aanbidden.het is echter iets wat gebeurd op het moment dat je iets als waarheid aanneemt en dat staat los van welke invulling van welke religie dan ook.

Het tweede gebod "2.Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden."

Op het moment dat je het tweede gebod volgt,weet je dan nog welke God je voor je aangezicht moet hebben, of kun je alleen maar een god tot je aangezicht hebben op het moment dat je er een beeld van snijdt(waaronder ook de mogelijkheden van geen goden), waarbij dan weer geldt op het moment dat je een beeld van alles hebt gesneden,dit verwordt tot God,waarin je geen andere goden tot het aangezicht zal hebben. Op het moment dat je dat als waarheid aanvaard, verwordt al het andere tot ongeloof.
🤔😎😜😁😃😉👍
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

De Katholieke opvatting is dat er geen seperaat gebod is dat het maken van afgodenbeelden verbied, maar dat dit een onderdeel is van het eerste gebod. In plaats daarvan heeft men het gebod omtrent het "begeren van wat een ander toebehoord" gespitst in eht begeren van goederen en het begeren van andermans vrouw. Uiteraard waren er geen tien geboden, maar slechts negen. Het eerste woord in de decaloog(=10 woorden/zinnen) is immer het tetragram. (de naam van de betreffende god).

Er heeft nooit een oorlog plaatsgevonden tegen atheisten als zodanig, Er zijn echter vele oorlogen gevoerd tegen een ideologie die geen god kende: Het communisme.
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 07 nov 2017 02:30
Er heeft nooit een oorlog plaatsgevonden tegen atheisten als zodanig, Er zijn echter vele oorlogen gevoerd tegen een ideologie die geen god kende: Het communisme.
Omdat het een gevaar is voor de kapitalistische uitbuiters.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Plaats reactie