Peter van Velzen schreef: ↑28 sep 2018 02:29
Petra schreef: ↑27 sep 2018 06:47
Dus voilà; het woord bestaat; dus moet het bestaan. Is dat een gekke gedachte?
En als dat zo is... wat is het dan?
Ik kan gewoon echt geen enkel goed voorbeeld bedenken.
Dat kotm waarschijnlijk omdat je absoluut geen voordeel wil zien. Maar al dat echt zo is dan is het domheid. Er moet iets tegenover staan, al is het maar een goed gevoel.
Nee, ik zie wel voordeel, ook van altruïsme. Maar ik kan me geen
echte altruïstische daad voorstellen. Eentje die voldoet aan de hele de definitie, dan hè. Waarbij je blijkbaar het verkrijgen van nageslacht dient te offeren aan die goeie daad voor een vreemde.
Dat is niet zomaar iets aardigs doen om niet, dat is nogal een offer!
Denk ik bv aan die soldaat die op een granaat springt.
Die offert idd het eigen leven en dus nageslacht. Maar deed ie dat omdat ie zo altruïstisch was?
Of deed ie dat omdat ie dat als een hond had aangeleerd in de trainingen?
Of was het een combi? Of onnadenkend? Of de gevolgen niet kunnen overzien in the heat of the moment?
Hoeveel heldhaftig gedrag is eigenlijk meer roekeloos dan held?
Als ie nou echt zo altruïstisch was... had ie dan daar al gestaan met een geweer om een ander dood te schieten in the first place?
Zou je bij een heuse altruïst niet eerder dienstweigering verwachten?
Ik stel me zo voor dat er bij die brandweerman die het leven laat om mensen te redden, of bij die soldaat die op die granaat springt e.d. ...
een ehh geest oppopt, die de tijd even stil zet. En dan zegt.. 'hé makker, als je nu naar binnen rent/op die granaat springt, dan ga je zeker dood. Dat betekent voor jou bla bla bla en ook geen nageslacht meer. Denk er 's ff rustig over na of je dat ervoor over hebt.'
Wat dan?
Zouden ze het dan tóch doen? Dan noem ik dat altruïsme.
Als een afgerichte hond op een granaat springen noem ik geen altruïsme.
Wat denk jij, zouden ze het doen? Zou jij het doen?