Het is niet “te lang geleden”
Dat magisch denken, bidden, offerandes brengen, allerlei rituelen plegen om een “Alziende. alwetende. almachtige” bovenmenselijke entiteit goedgunstig te stemmen is nog steeds gaande. Alleen noemen we het nu “religie” en beseffen we niet dat dat het nog steeds hetzelfde magisch denken is.
Dit is mij veel te vaag. Hier kan ik niks mee.
Ik geloof niet in zo’n “god” of wat voor identiteit of entiteit of wat dan ook als eerste oorzaak van “alles wat bestaat. Dat roept meer vragen op dan antwoorden, bijvoorbeeld: Wat veroorzaakte die “god”/veroorzaker? En wat veroorzaakte díé god/veroorzaker dan weer? Enzovoort.
Voor mij is de theorie van de Oerknal het meest acceptabel als verklaring voor ons bestaan: Een eenmalige gebeurtenis. Een singulariteit, een onmeetbaar klein punt, waar alles: energie, materie, ruimte en tijd in opgesloten is en die in een onvoorstelbare explosie, een “big Bang” of Oerknal” uit elkaar spat, wat het begin is van het bestaan van ruimte en tijd, van materie en energie. De rest is ontwikkeling, evolutie. Een letterlijk eindeloze reeks van oorzaken en gevolgen, gedreven en gestuurd door de tijd, de natuurwetten en het toeval. Zonder bedoeling. Zonder betekenis. Dit heeft in de loop van een kleine 14 miljard jaar onvermijdelijk geleid tot het ontstaan van zonnen, planeten en andere kosmische objecten. En op die planeten weer onvermijdelijk tot leven, dat niet zoiets hoeft te zijn dat wij als dierlijk of plantaardig leven zouden herkennen. Dit noem ik “de onvermijdelijkheid van het toeval”
De mens maakt deel uit van dat complexe, sterke, maar ook kwetsbare planeetgrote levende organisme dat wij “de levende natuur” noemen.
Binnen dat levende organisme is de mens het enige wezen dat naast instincten en gevoelens ook het vermogen heeft te denken. Het verband tussen oorzaken en de gevolgen daarvan te overzien. Plannen te maken om bepaalde resultaten te bereiken. En de gevolgen van haar daden te overzien. Dit maakt de mens verantwoordelijk voor zijn daden. een moreel wezeen
Zeg liever "andere dieren" de mens is ook een diersoort. Omnivoor. Ons metabolisme is erop ingericht zowel dierlijk als plantaardig voedsel te verwerken.Ingi schreef: ↑11 dec 2024 03:30 We weten het gewoon dat het niet de bedoeling is. Aan de andere kant..dieren eten elkaar ook op en dat is dan wederom natuur. En ons ego denken vergroot dat uit en maakt misbruik van wat ooit puur natuur was. Zo "vredelevend "is immers de natuur ook niet in die zin. Alleen de natuur neemt alleen wat ze nodig heeft. Zo ook de oermensen..die bedankten de ziel van het dier nog volgens een historisch roman. Ze hadden respect voor de natuur. Voor mij is dat "goddelijker" dan dat gedoe in de kerk. En als een dier geen honger heeft jaagt die niet op zijn prooi. En grazen ze zelfs vredig naast elkaar. Ooit een documentaire erover gezien.
Maar het komt erop neer dat het hele leven een doorlopende kringloop is. Leven doodt leven om zelf in leven te blijven en ander leven ruimt de resten op. Het bedenken van de details laat ik verder aan jou over.
En ja: dieren doden alleen om in leven te blijven en niet meer. Dat is niet uit morele overwegingen, want dieren zijn amorele wezens. Zij handelen puur instinctmatig. Maar de natuur draait op verkwisting: miljoenen zaadcellen om één eicel te bevruchten. Hele wolken pollen om de vruchtbeginsels van één bloeiende plant te bereiken. Duizenden vruchten om (misschien) één plant te laten groeien.
Predatoren doden een prooi, eten tot ze genoeg hebben en laten de rest liggen. Maar dan zijn er gelukkig de aaseters die de rest opeten en daarna insecten om de laatste restjes op te ruimen, En die insecten zijn dan weer de prooi van insecteneters.
Wat er dan nog overblijft "rot" weg (wordt door bacrerieën verwerkt tot voeding voor het plantenleven, dat weer opgegeten wordt door herbivoren. Zo blijft de kringloop in stand.
Niet alleen de oermensen bedankten de ziel van het dier. Dat is de meest primitieve vorm van religie, het animisme. Maar dat leeft nog heden ten dage. Ook in de wereld van christenen en moslims:
Agrarische familileden van mijn grootmoeder op Java vroegen de boom vergiffenis voordat ze in de bast gingen kerven om suiker te tappen. En is "Here zegen deze spijze" ook niet zoiets, alleen voor de vorm gericht tot die ene "god"?
Voorlopig laat ik het hierbij. Ik kom terug voor de rest van je reactie.