Ontstaansgeschiedenis van de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

cymric schreef:
marc aka controle schreef:
Ze zijn al 5000 jaar bezig, mijn beste marc. Wetenschap is pas 200 jaar goed op dreef en heeft al meer voor elkaar gekregen dan geloof en religie ooit nog zullen doen. Ik stel voor dat je je niet zo arrogant opstelt en de discipline wat voordeel van de twijfel gunt.
JIj gelooft nergens in? Dus de materie discussie laat je maar aan je voorbij gaan om niet na te hoeven denken?
Wat heb ik nou al twee keer gezegd, marc? Ik kan je geen antwoord geven omdat ik geen antwoord weet. Ik ben ondanks mijn bijna-PhD graad in chemische technologie te stom om te volgen wat er gebeurt op het gebied van stringtheorie, loop quantum gravity, ruimtetijd als superfluïdum en meer van dat soort fraais. Jij bent er hoogstwaarschijnlijk ook te stom voor---het aantal mensen in dit land dat het wel begrijpt (beter gezegd, kan volgen) is namelijk heel erg klein.

Verder ging het mij niet eens om de materie, maar meer om het zogenaamde alternatief wat jij er met arrogant gebral en tamtam voor in de plaats wilt hebben. Ik kan dan weliswaar niet begrijpen hoe het universum zich in de eerste paar duizend 10^-43 seconden gedraagt, ik kan wél heel goed begrijpen dat jouw zogenaamde alternatief alleen maar meer problemen met zich meebrengt en dus helemaal geen alternatief is. Ik wil bij wijze van spreken 'X', jij wilt God + 'X'. Tenzij God = 0, is jouw suggestie ingewikkelder dan de mijne.
Ik stel me net zo arrogant op als atheisten.
Voor iemand die afgestudeerd is, heb je erg weinig kennis van het voeren van een behoorlijke discussie: objectieve argumenten aanleveren, netjes reageren op het gezegde, niet op de man spelen, enzovoort; en juist erg véél kennis van hoe een fundamentalist te werk gaat: hokjesgeest, oneliners, hit-and-run taktieken, enzovoort. Ik vind dat nogal opmerkelijk.

Verder maak ik op dat je niet ingaat op mijn stelling dat je wetenschap in veel kortere tijd veel meer heeft bereikt dan religie ooit zal doen en daarom het voordeel van de twijfel verdient. Blijkbaar ben je het met me eens.
Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen wetenschap. Ik ben juist erg voor de wetenschap. Alleen wordt ik nogal ziek van de ik-weet-alles mentaliteit die nu eenmaal veel atheisten hebben. Er zijn ook een hoop gelovigen die zo denken maar mij kan je daar zeker niet bijscharen. En dat je het niet weet qua onstaansgeschiedenis verwijt ik jou niet.

God als schepper van materie is m.i. toch echt logischer dan materie schept materie. Maar goed, het is alleen volgens sommigen hier zo dat je alleen kan leven met dingen die bewezen zijn. Toch hebben wij allen een geloof, of dat nu gelovigen of atheisten zijn. Is dat zo erg om dat toe te moeten geven? Tenzij je natuurlijk niet verder wil kijken dan bewijs en de discussie over de ontstaansgeschiedenis links laat liggen.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Mag ik een moderator verzoeken dit draadje op te splitsen ergens aan het einde van pagina 1?
Het is zo zonde van het originele topic!

Met dank!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

........al boeit het me uitermate om al die 'ware aardjes' weer naar boven te zien komen borrelen. 8)
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Cathy schreef:........al boeit het me uitermate om al die 'ware aardjes' weer naar boven te zien komen borrelen. 8)
Maar Cathy toch... wat is de ware aard dan?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Verder maak ik op dat je niet ingaat op mijn stelling dat je wetenschap in veel kortere tijd veel meer heeft bereikt dan religie ooit zal doen en daarom het voordeel van de twijfel verdient. Blijkbaar ben je het met me eens.
Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen wetenschap. Ik ben juist erg voor de wetenschap. Alleen wordt ik nogal ziek van de ik-weet-alles mentaliteit die nu eenmaal veel atheisten hebben. Er zijn ook een hoop gelovigen die zo denken maar mij kan je daar zeker niet bijscharen. En dat je het niet weet qua onstaansgeschiedenis verwijt ik jou niet.
Zo zijn er ook een hoop atheïsten die er geen ik-weet-alles-mentaliteit op nahouden. Je spreekt nu met eentje die het nota bene in zijn vorige bericht onomwonden toegaf. Het zou je niet misstaan als je minder generaliseerde en meer nuanceerde. Alleen weten de atheïsten op dit fourm over het algemeen véél meer dan de gemiddelde gelovige die hier op dit forum zijn gal komt spuwen. En het bitter kleine aantal gelovigen voor wie ik buiten dit forum nog respect kan opbrengen, houdt er een denkbeeld op na dat in de verste verte niet te rijmen is met de officiële leer van de gangbare stromingen in dit land.
God als schepper van materie is m.i. toch echt logischer dan materie schept materie.
Laten we deze stelling als uitgangspunt nemen. Ik ga nu vragen stellen omdat ik nadere preciesering wil. Dat is dus op dit moment geen kritiek, maar een normale vraag aan jou om je standpunt te onderbouwen met argumenten:
  • Wie of wat is 'God'? Wat zijn z'n eigenschappen? Waar komt hij vandaan? Waar bestaat hij uit? Waar is je toetsbare bewijs dat 'God' een 'schepper van materie' is, en als je dat (nog) niet hebt, welke manieren stel je voor om dat bewijs boven tafel te krijgen? Waarom maakte 'God' materie?
  • Waaruit maak je op dat materie materie schept? Wat is materie precies? Wat zijn haar eigenschappen? Zijn er niet wellicht andere mogelijkheden---ik noem maar wat: Allah die materie schept, dat we alleen maar dénken dat zus of zo omdat we in een simulatie leven? Hoe is het scheppen van materie door materie in z'n werk gegaan?
Maar goed, het is alleen volgens sommigen hier zo dat je alleen kan leven met dingen die bewezen zijn. Toch hebben wij allen een geloof, of dat nu gelovigen of atheisten zijn. Is dat zo erg om dat toe te moeten geven? Tenzij je natuurlijk niet verder wil kijken dan bewijs en de discussie over de ontstaansgeschiedenis links laat liggen.
Ik heb een geloof dat wiskunde intern consistent is. Ik geloof dat logica juist is. Ik geloof dat alle religies op deze planeet het allemaal bij het verkeerde eind hebben omdat ze te bekrompen en te antropomorf denken. Ik geloof dat als er een god bestaat---waarbij ik 'god' en 'bestaan' bewust vaag en onomschreven laat---deze niets met ons te maken kan hebben omdat wij te beperkt zijn in ons denken en doen om voor de god van enig nut of interesse te zijn. Ik geloof dat ik honger begin te krijgen. Ik geloof niet in sprookjes. Ik geloof dat de zon morgen opkomt.

Als je een discussie wilt beginnen op basis van 'ik geloof', is het geen discussie meer. Dan ben je aan het evangeliseren. Daarom zul je je moeten onderwerpen aan bepaalde ongeschreven regels, voornamelijk die wat betreft logica. Ik stel voor dat je je afstudeerbul eer aandoet en een goed, logisch antwoord op mijn bovenstaande vragen neerpent.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
marc aka controle
Ervaren pen

cymric schreef:
Zo zijn er ook een hoop atheïsten die er geen ik-weet-alles-mentaliteit op nahouden. Je spreekt nu met eentje die het nota bene in zijn vorige bericht onomwonden toegaf. Het zou je niet misstaan als je minder generaliseerde en meer nuanceerde. Alleen weten de atheïsten op dit fourm over het algemeen véél meer dan de gemiddelde gelovige die hier op dit forum zijn gal komt spuwen. En het bitter kleine aantal gelovigen voor wie ik buiten dit forum nog respect kan opbrengen, houdt er een denkbeeld op na dat in de verste verte niet te rijmen is met de officiële leer van de gangbare stromingen in dit land.
God als schepper van materie is m.i. toch echt logischer dan materie schept materie.
Laten we deze stelling als uitgangspunt nemen. Ik ga nu vragen stellen omdat ik nadere preciesering wil. Dat is dus op dit moment geen kritiek, maar een normale vraag aan jou om je standpunt te onderbouwen met argumenten:
  • Wie of wat is 'God'? Wat zijn z'n eigenschappen? Waar komt hij vandaan? Waar bestaat hij uit? Waar is je toetsbare bewijs dat 'God' een 'schepper van materie' is, en als je dat (nog) niet hebt, welke manieren stel je voor om dat bewijs boven tafel te krijgen? Waarom maakte 'God' materie?
  • Waaruit maak je op dat materie materie schept? Wat is materie precies? Wat zijn haar eigenschappen? Zijn er niet wellicht andere mogelijkheden---ik noem maar wat: Allah die materie schept, dat we alleen maar dénken dat zus of zo omdat we in een simulatie leven? Hoe is het scheppen van materie door materie in z'n werk gegaan?
Maar goed, het is alleen volgens sommigen hier zo dat je alleen kan leven met dingen die bewezen zijn. Toch hebben wij allen een geloof, of dat nu gelovigen of atheisten zijn. Is dat zo erg om dat toe te moeten geven? Tenzij je natuurlijk niet verder wil kijken dan bewijs en de discussie over de ontstaansgeschiedenis links laat liggen.
Ik heb een geloof dat wiskunde intern consistent is. Ik geloof dat logica juist is. Ik geloof dat alle religies op deze planeet het allemaal bij het verkeerde eind hebben omdat ze te bekrompen en te antropomorf denken. Ik geloof dat als er een god bestaat---waarbij ik 'god' en 'bestaan' bewust vaag en onomschreven laat---deze niets met ons te maken kan hebben omdat wij te beperkt zijn in ons denken en doen om voor de god van enig nut of interesse te zijn. Ik geloof dat ik honger begin te krijgen. Ik geloof niet in sprookjes. Ik geloof dat de zon morgen opkomt.

Als je een discussie wilt beginnen op basis van 'ik geloof', is het geen discussie meer. Dan ben je aan het evangeliseren. Daarom zul je je moeten onderwerpen aan bepaalde ongeschreven regels, voornamelijk die wat betreft logica. Ik stel voor dat je je afstudeerbul eer aandoet en een goed, logisch antwoord op mijn bovenstaande vragen neerpent.
Je vragen omtrent God kunnen eigenlijk alleen met speculatie beantoord worden. Ik zal een poging doen. God's locatie is buiten dit universum, daar waar geen tijd is (in overeenstemming met string theorie). Qua materie van God kan ik alleen de bijbel aanhalen. Daar staat dat God bestaat uit de 7 geesten Gods (is natuurlijk voor tig interpretaties vatbaar). Dus God bestaat niet uit materie. God is eeuwig (onlogisch, I know). Er is geen bewijs dat God materie heeft geschapen net zo min er een bewijs is hoe materie is ontstaan. Waarom God materie(en dus de mens) heeft geschapen? Ik zou het niet weten.

materie: Materie of stof is de bouwsteen waaruit de (waarneembare) wereld is opgebouwd. (wiki)

andere theorien? Wellicht, maar irrelevant. Wetenschap heeft met waarneembare zaken te maken. Ik ben zelf overigens niet zo'n liefhebber van matrix achtige theorieen.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

marc aka controle: Je vragen omtrent God kunnen eigenlijk alleen met speculatie beantoord worden. Ik zal een poging doen. God's locatie is buiten dit universum, daar waar geen tijd is (in overeenstemming met string theorie). Qua materie van God kan ik alleen de bijbel aanhalen. Daar staat dat God bestaat uit de 7 geesten Gods (is natuurlijk voor tig interpretaties vatbaar). Dus God bestaat niet uit materie. God is eeuwig (onlogisch, I know). Er is geen bewijs dat God materie heeft geschapen net zo min er een bewijs is hoe materie is ontstaan. Waarom God materie(en dus de mens) heeft geschapen? Ik zou het niet weten.
Waarover men niets weet, moet men zwijgen. Je claimt een heleboel maar je maakt niets hard dmv argumentatie of experimenten. het is dus leeg geklets. Bovendien je praat jezelf tegen: of iets bestaat uit materie of het bestaat niet. Iets kan fysiek niet bestaan en niet uit materie bestaan. Die 7 geesten bestaan ook uit materie.
materie: Materie of stof is de bouwsteen waaruit de (waarneembare) wereld is opgebouwd. (wiki)
Inderdaad, maar god is niet waarneembaar dus...
andere theorien? Wellicht, maar irrelevant. Wetenschap heeft met waarneembare zaken te maken. Alhoewel ik geen liefhebber van die matrix theorie ben.
Matrix heeft er niets mee te maken. En hoezo zou het irrelevant zijn?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
marc aka controle
Ervaren pen

Sararje schreef:
marc aka controle: Je vragen omtrent God kunnen eigenlijk alleen met speculatie beantoord worden. Ik zal een poging doen. God's locatie is buiten dit universum, daar waar geen tijd is (in overeenstemming met string theorie). Qua materie van God kan ik alleen de bijbel aanhalen. Daar staat dat God bestaat uit de 7 geesten Gods (is natuurlijk voor tig interpretaties vatbaar). Dus God bestaat niet uit materie. God is eeuwig (onlogisch, I know). Er is geen bewijs dat God materie heeft geschapen net zo min er een bewijs is hoe materie is ontstaan. Waarom God materie(en dus de mens) heeft geschapen? Ik zou het niet weten.
Waarover men niets weet, moet men zwijgen. Je claimt een heleboel maar je maakt niets hard dmv argumentatie of experimenten. het is dus leeg geklets. Bovendien je praat jezelf tegen: of iets bestaat uit materie of het bestaat niet. Iets kan fysiek niet bestaan en niet uit materie bestaan. Die 7 geesten bestaan ook uit materie.
Inderdaad, maar god is niet waarneembaar dus...
andere theorien? Wellicht, maar irrelevant. Wetenschap heeft met waarneembare zaken te maken. Alhoewel ik geen liefhebber van die matrix theorie ben.
Matrix heeft er niets mee te maken. En hoezo zou het irrelevant zijn?
Hoezo bestaan geesten uit materie? Dan komen we weer bij bijna-doodervaringen.
God is idd niet waarneembaar, bewijsbaar. Heb ik ook nooit beweerd. Het gaat erom dat er wel meer dingen niet bewijsbaar zijn, zoals het ontstaan van materie.

Irrelevant omdat wij het niet kunnen waarnemen (edit: irrelevant voor de wetenschap). Eerst vertel je dat ik het bestaan van God hard moet maken en daarna vertel je mij dat het niet irrelevant is om over niet-waarneembare zaken na te denken.
Laatst gewijzigd door marc aka controle op 22 aug 2006 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Beste Marc aka controle,

zie hier je liefdevolle heer en heiland:

Genocide:
2 koningen 19 vers 35: ‘Het geschiedde dan in dienzelven nacht, dat de Engel des HEEREN uitvoer, en sloeg in het leger van Assyrie honderd vijf en tachtig duizend. En toen zij zich des morgens vroeg opmaakten, ziet, die allen waren dode lichamen.’

Jozua 6 vers 21: ‘En zij verbanden alles, wat in de stad was, van den man tot de vrouw toe, van het kind tot den oude, en tot den os, en het klein vee, en den ezel, door de scherpte des zwaards.’ (Zie in dit verband ook, Richteren 3 vers 29, 12 vers 6, Esther 9 vers 10-16, 2 Kronieken 28 vers 6, Jozua 8 vers 24, et cetera.)

Ezechiël 24 vers 9: ‘Daarom zegt Jahwe de Heer: ‘Wee de bloedstad. Ik ga een groot vuur aanleggen Breng veel hout bijeen, ontsteek het vuur, breng het vlees aan de kook, laat het vleesnat verdampen en de kluiven verbranden.’

Zo gaf Israel zich af met de Baal van de Peor. Daarom ontstak de HEER in woede tegen Israel. Laat alle familiehoofden van het volk in het openbaar terechtstellen en ophangen, ten overstaan van de HEER, zei hij tegen Mozes. Dan zal de HEER zijn brandende toorn tegen Israel laten varen. Hierop droeg Mozes de rechters van Israel op om allen die onder hun bevoegdheid vielen en zich hadden afgegeven met de Baal van de Peor te doden. Terwijl Mozes en heel Israel bij de ingang van de ontmoetingstent aan het weeklagen waren, bracht een van de Israelitische mannen voor hun ogen toch nog een Midjanitische vrouw naar zijn tent. Toen Pinechas, de zoon van Eleazar, de zoon van de priester Aaron, dat zag, stond hij op, greep een speer, volgde de Israeliet tot in zijn slaapvertrek en doorstak hem en de vrouw, dwars door hun onderbuik. Op hetzelfde moment werden de Israelieten van de plaag verlost. Aan vierentwintigduizend mensen had de plaag het leven gekost. De HEER zei tegen Mozes: Dankzij Pinechas, de zoon van Eleazar, de zoon van de priester Aaron, heb ik mijn woede tegen de Israelieten laten varen. Omdat hij bij de Israelieten voor mij is opgekomen, heb ik hen niet allemaal in mijn afgunst om het leven gebracht. - (Numeri 25:3 -11)

Maar als de HEER iets laat gebeuren dat nog nooit gebeurd is, als de aarde haar mond openspert en hen met al hun bezittingen opslokt en zij levend in het dodenrijk afdalen, dan zult u inzien dat die mannen de HEER hebben afgewezen. Nauwelijks was hij uitgesproken of de grond onder hun voeten spleet open, de aarde opende haar mond en slokte hen op, met hun families, alle mensen van Korach en alles wat ze bezaten. Zo daalden zij met allen die bij hen hoorden levend in het dodenrijk af. De aarde sloot zich boven hen, en zij waren uit de gemeenschap verdwenen. - (Numeri 16:30 - 33)

Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee. De farao, zijn hovelingen en alle andere Egyptenaren schrokken die nacht wakker, en in heel Egypte klonk een luid gejammer, want er was geen huis waarin geen dode was. - (Exodus 12:29 - 30)

De HEER sprak tot Gad, de ziener van David: Ga naar David en zeg hem: Dit zegt de HEER: Hier heb je drie straffen. Kies er een uit; die zal ik je opleggen. Gad ging naar David en zei tegen hem:Dit zegt de HEER: Alsjeblieft, wat heb je liever? Drie jaar hongersnood, drie maanden voortdurend belaagd door het zwaard van je tegenstanders, opgejaagd worden door je vijanden, of drie dagen getroffen worden door het zwaard van de HEER: de pest in het land, een engel van de HEER die in het hele gebied van Israel dood en verderf zaait? Zegt u maar wat voor antwoord ik moet geven aan degene die mij gezonden heeft. David antwoordde: Ik ben in het nauw gedreven! Liever val ik in handen van de HEER, wiens mededogen zeer groot is, dan dat ik in mensenhanden val. De HEER liet in Israel de pest uitbreken. Zeventigduizend Israelieten vonden de dood. (1 Kronieken 21:9-14)

Na verloop van tijd viel de Nubier Zerach het land binnen met een leger van duizend maal duizenden soldaten en driehonderd strijdwagens, en rukte op tot aan Maresa. Asa ging hem tegemoet en bracht zijn leger in stelling in de vallei van Sefata, bij Maresa. Hij riep de HEER, zijn God, aan met de woorden: HEER, er is niemand die hulp biedt zoals u wanneer de machteloze het moet opnemen tegen een overmacht. Help ons, HEER, onze God, want in u hebben we ons vertrouwen gesteld en in uw naam zijn we tegen deze overmacht in het geweer gekomen. HEER, onze God, sta niet toe dat een mens zich met u meet. De HEER liet de Nubiers tegen Asa en Juda het onderspit delven. De Nubiers sloegen op de vlucht en Asa en zijn leger achtervolgden hen tot bij Gerar. Er sneuvelden zo veel Nubiers dat hun leger tot niets meer in staat was. Ze werden door de HEER en zijn leger verpletterend verslagen. De Judeeers wisten een grote buit in de wacht te slepen. Ze veroverden alle steden in de omgeving van Gerar, die door vrees voor de HEER waren bevangen, en plunderden die omdat er een rijke buit te halen viel. Ze overvielen ook de tenten van de veedrijvers en voerden een groot aantal schapen, geiten en kamelen weg. Toen keerden ze terug naar Jeruzalem. - (2 Kronieken 14:9 - 15)

Vervolgens heb ik in de categorie doodstraf door middel van steniging, devolgende voorbeelden:
Numeri 15 vers 32: ‘Als nu de kinderen Israëls in de woestijn waren, zo vonden zij een man, hout lezende op den sabbatdag. En die hem vonden, hout lezende, brachten hem tot Mozes, en tot Aaron, en tot de ganse vergadering. En zij stelden hem in bewaring; want het was niet verklaard, wat hem gedaan zou worden. Zo zeide de HEERE tot Mozes: Die man zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem met stenen stenigen buiten het leger. Toen bracht hem de ganse vergadering uit tot buiten het leger, en zij stenigden hem met stenen, dat hij stierf, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.’

Leviticus 20 vers 10: ‘Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster.’

Ik heb nog veel meer maar ik heb even een adempauze nodig. Ik word hier misselijk van zoveel onrecht. En dat noemt zich een liefdevolle god. Als jouw god bestaat heeft hij een klein snorretje, een vettig kapsel plat geplakt met een scheiding en een zeker rood bandje om zijn arm. Almaar "Heil jhwh" roepend....

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
marc aka controle
Ervaren pen

Deadline schreef:Beste Marc aka controle,

zie hier je liefdevolle heer en heiland:

Genocide:
1) 2 koningen 19 vers 35: ‘Het geschiedde dan in dienzelven nacht, dat de Engel des HEEREN uitvoer, en sloeg in het leger van Assyrie honderd vijf en tachtig duizend. En toen zij zich des morgens vroeg opmaakten, ziet, die allen waren dode lichamen.’

2) Jozua 6 vers 21: ‘En zij verbanden alles, wat in de stad was, van den man tot de vrouw toe, van het kind tot den oude, en tot den os, en het klein vee, en den ezel, door de scherpte des zwaards.’ (Zie in dit verband ook, Richteren 3 vers 29, 12 vers 6, Esther 9 vers 10-16, 2 Kronieken 28 vers 6, Jozua 8 vers 24, et cetera.)

3) Ezechiël 24 vers 9: ‘Daarom zegt Jahwe de Heer: ‘Wee de bloedstad. Ik ga een groot vuur aanleggen Breng veel hout bijeen, ontsteek het vuur, breng het vlees aan de kook, laat het vleesnat verdampen en de kluiven verbranden.’

4) Zo gaf Israel zich af met de Baal van de Peor. Daarom ontstak de HEER in woede tegen Israel. Laat alle familiehoofden van het volk in het openbaar terechtstellen en ophangen, ten overstaan van de HEER, zei hij tegen Mozes. Dan zal de HEER zijn brandende toorn tegen Israel laten varen. Hierop droeg Mozes de rechters van Israel op om allen die onder hun bevoegdheid vielen en zich hadden afgegeven met de Baal van de Peor te doden. Terwijl Mozes en heel Israel bij de ingang van de ontmoetingstent aan het weeklagen waren, bracht een van de Israelitische mannen voor hun ogen toch nog een Midjanitische vrouw naar zijn tent. Toen Pinechas, de zoon van Eleazar, de zoon van de priester Aaron, dat zag, stond hij op, greep een speer, volgde de Israeliet tot in zijn slaapvertrek en doorstak hem en de vrouw, dwars door hun onderbuik. Op hetzelfde moment werden de Israelieten van de plaag verlost. Aan vierentwintigduizend mensen had de plaag het leven gekost. De HEER zei tegen Mozes: Dankzij Pinechas, de zoon van Eleazar, de zoon van de priester Aaron, heb ik mijn woede tegen de Israelieten laten varen. Omdat hij bij de Israelieten voor mij is opgekomen, heb ik hen niet allemaal in mijn afgunst om het leven gebracht. - (Numeri 25:3 -11)

5) Maar als de HEER iets laat gebeuren dat nog nooit gebeurd is, als de aarde haar mond openspert en hen met al hun bezittingen opslokt en zij levend in het dodenrijk afdalen, dan zult u inzien dat die mannen de HEER hebben afgewezen. Nauwelijks was hij uitgesproken of de grond onder hun voeten spleet open, de aarde opende haar mond en slokte hen op, met hun families, alle mensen van Korach en alles wat ze bezaten. Zo daalden zij met allen die bij hen hoorden levend in het dodenrijk af. De aarde sloot zich boven hen, en zij waren uit de gemeenschap verdwenen. - (Numeri 16:30 - 33)

6) Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee. De farao, zijn hovelingen en alle andere Egyptenaren schrokken die nacht wakker, en in heel Egypte klonk een luid gejammer, want er was geen huis waarin geen dode was. - (Exodus 12:29 - 30)

7) De HEER sprak tot Gad, de ziener van David: Ga naar David en zeg hem: Dit zegt de HEER: Hier heb je drie straffen. Kies er een uit; die zal ik je opleggen. Gad ging naar David en zei tegen hem:Dit zegt de HEER: Alsjeblieft, wat heb je liever? Drie jaar hongersnood, drie maanden voortdurend belaagd door het zwaard van je tegenstanders, opgejaagd worden door je vijanden, of drie dagen getroffen worden door het zwaard van de HEER: de pest in het land, een engel van de HEER die in het hele gebied van Israel dood en verderf zaait? Zegt u maar wat voor antwoord ik moet geven aan degene die mij gezonden heeft. David antwoordde: Ik ben in het nauw gedreven! Liever val ik in handen van de HEER, wiens mededogen zeer groot is, dan dat ik in mensenhanden val. De HEER liet in Israel de pest uitbreken. Zeventigduizend Israelieten vonden de dood. (1 Kronieken 21:9-14)

8) Na verloop van tijd viel de Nubier Zerach het land binnen met een leger van duizend maal duizenden soldaten en driehonderd strijdwagens, en rukte op tot aan Maresa. Asa ging hem tegemoet en bracht zijn leger in stelling in de vallei van Sefata, bij Maresa. Hij riep de HEER, zijn God, aan met de woorden: HEER, er is niemand die hulp biedt zoals u wanneer de machteloze het moet opnemen tegen een overmacht. Help ons, HEER, onze God, want in u hebben we ons vertrouwen gesteld en in uw naam zijn we tegen deze overmacht in het geweer gekomen. HEER, onze God, sta niet toe dat een mens zich met u meet. De HEER liet de Nubiers tegen Asa en Juda het onderspit delven. De Nubiers sloegen op de vlucht en Asa en zijn leger achtervolgden hen tot bij Gerar. Er sneuvelden zo veel Nubiers dat hun leger tot niets meer in staat was. Ze werden door de HEER en zijn leger verpletterend verslagen. De Judeeers wisten een grote buit in de wacht te slepen. Ze veroverden alle steden in de omgeving van Gerar, die door vrees voor de HEER waren bevangen, en plunderden die omdat er een rijke buit te halen viel. Ze overvielen ook de tenten van de veedrijvers en voerden een groot aantal schapen, geiten en kamelen weg. Toen keerden ze terug naar Jeruzalem. - (2 Kronieken 14:9 - 15)

9) Vervolgens heb ik in de categorie doodstraf door middel van steniging, devolgende voorbeelden:
Numeri 15 vers 32: ‘Als nu de kinderen Israëls in de woestijn waren, zo vonden zij een man, hout lezende op den sabbatdag. En die hem vonden, hout lezende, brachten hem tot Mozes, en tot Aaron, en tot de ganse vergadering. En zij stelden hem in bewaring; want het was niet verklaard, wat hem gedaan zou worden. Zo zeide de HEERE tot Mozes: Die man zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem met stenen stenigen buiten het leger. Toen bracht hem de ganse vergadering uit tot buiten het leger, en zij stenigden hem met stenen, dat hij stierf, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.’

10) Leviticus 20 vers 10: ‘Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster.’

Ik heb nog veel meer maar ik heb even een adempauze nodig. Ik word hier misselijk van zoveel onrecht. En dat noemt zich een liefdevolle god. Als jouw god bestaat heeft hij een klein snorretje, een vettig kapsel plat geplakt met een scheiding en een zeker rood bandje om zijn arm. Almaar "Heil jhwh" roepend....

Groet,
Deadline
1) Misschien moet je je eens in de geschiedenis van de assyriers verdiepen. Moet je maar geen oorlog voeren tegen Israel.

2) De kanaanieten leefden in het beloofde land met wrede gebruiken. Zo offerden ze bijvoorbeeld hun kinderen aan afgoden. Anyways, ze leefden in het Land dat Yaweh aan de Joden had belooft.

3) is figuurlijk

9 Daarom – dit zegt God, de HEER: Wee de bloedstad! Ikzelf zal een groot vuur aanleggen. 10 Zorg voor veel brandhout, steek het vuur aan, laat het vlees verbranden, het vocht verkoken en de botten verkolen. 11 Laat de pot leeg op het vuur staan, zodat hij heet wordt en het koper gaat gloeien, om alle onreinheid in de pot te laten wegsmelten en het vuil te laten verdwijnen. 12 Maar al die moeite zal vergeefs zijn: het vele vuil wil er niet af, het wordt door het vuur niet weggebrand. 13 Jouw onreinheid is je schande; omdat je niet rein bent geworden toen ik je wilde reinigen, zul je van je onreinheid niet meer worden gezuiverd voordat ik mijn woede op je heb gekoeld. 14 Ik, de HEER, heb gesproken, en zo zal het gebeuren, zo zal ik het doen. Ik zal je niet ontzien, ik zal geen medelijden tonen, ik zal geen berouw krijgen. Naar je daden zul je worden beoordeeld. Zo spreekt God, de HEER.”’

4) afgoden dienen was idd not done. Niet vergeten wat God allemaal voor ze gedaan had.

5) 4 idem

6) Je kent de voorgeschiedenis? Mozes had het al een paar keer eerder vriendelijk gevraagd. Op een gegeven moment is het dan jammer maar helaas. Dit was namelijk al de 10e plaag.

7) Over het getal kan je discussieren omdat die wel vaker symbolisch van aard zijn. Het was idd een zware straf.

8. Zo gaan die dingen in een oorlog.

9) + 10) In het oude verbond gold de wet. Heeft Jezus de overspelige vrouw gestenigd?

jeremia 31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.

en God hield zich alleen met Zijn volk en de tegenstanders daarvan bezig. Je hebt gelijk dat je soms een probleem had wanneer je daar tegen in ging.
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Marc, ik heb mijn commentaar in het rood in de quote gezet:
1) Misschien moet je je eens in de geschiedenis van de assyriers verdiepen. Moet je maar geen oorlog voeren tegen Israel.
Dat is wel heel erg hard. Zo zal Hitler wel over de joden gedacht hebben: moet je maar geen jood zijn. Bovendien rechtvaardigd het hebben van een oorlog met een ander geen volkerenmoord. In de lijn van wat jij zegt betekent het dat men over Srebrenica kan zeggen: jammer voor die onschuldige Bosnische moslims, maarja moeten de Bosnische moslimlegers maar geen oorlog voeren met de Serven.... Harde opmerking geeft me een goed beeld van met wat voor persoon ik discussier. Tevens vind ik de opmerking niet doordacht. Afschuwelijk om zoiets te denken. Dubbele moraal en hypocriet zei je, dat ben jij inderdaad. Liefde zonder eigenbelang prediken maar volkerenmoord goedkeuren. Behoort zeker ook tot liefde zonder eigenbelang?

2) De kanaanieten leefden in het beloofde land met wrede gebruiken. Zo offerden ze bijvoorbeeld hun kinderen aan afgoden. Anyways, ze leefden in het Land dat Yaweh aan de Joden had belooft.
Alweer zo'n harde ondoordachte opmerking. Dus als jij en je familie in mijn beloofde land zou wonen en jij houdt er nare gebruiken op na, mag ik jou en je familie dan uitmoorden. Zoals jij dat zegt is een afwijkende mening zelfs een legitieme reden om iemand te vermoorden.
3) is figuurlijk
Figuurlijk in gods woord ja. Dus de figuurlijke statements van god zijn al even gruwelijk als zijn daden. Een beetje naar als je dat soort stijlmodellen moet gebruiken om je woord kracht bij te zetten vind je niet?

4) afgoden dienen was idd not done. Niet vergeten wat God allemaal voor ze gedaan had.
Ook afwijkende mening is dus not done. Betekent dus dat als je iets zegt wat god niet zint hij je geen tweede kans geeft maar je meteen vermoordt. Bovendien lijkt dit een beetje op Stalin die zijn politieke tegenstanders ook uit de weg ruimde wanneer zij een afwijkende mening hadden en hem niet aanbaden.... Het rechtvaardigd helemaal niks dat god zoveel voor ze gedaan heeft, dat betekent dus ook dat stel: ik doe alles voor jou, maar jij besluit om een andere mening te hebben en ook naar anderen te luisteren, dat ik jou dus mag vermoorden. Beetje kort door de bocht. Erg onetisch ook.

5) 4 idem
Zie mijn punt hierboven.
6) Je kent de voorgeschiedenis? Mozes had het al een paar keer eerder vriendelijk gevraagd. Op een gegeven moment is het dan jammer maar helaas. Dit was namelijk al de 10e plaag.
Aha en dan moet er maar een heel volk uitgemoord worden. Bovendien wat kunnen die baby's hebben misdaan? Zij waren nog niet eens geboren, dus konden ze ook niks tegen god ondernemen. Oneerlijk zul je bedoelen. Dat noem ik het uitmoorden van een weerloze slachtoffers
7) Over het getal kan je discussieren omdat die wel vaker symbolisch van aard zijn. Het was idd een zware straf.
Symbolisch, rare symboliek. Dat zegt dus wat over die fijne god van jou. Als dit zijn symboliek is om zijn woorden kracht bij te zetten, is dat niet zo best.
Zie mijn opmerking over Srebrenica.
9) + 10) In het oude verbond gold de wet. Heeft Jezus de overspelige vrouw gestenigd?
Over jezus komen de citaten nog, even geduld mannetje.

en God hield zich alleen met Zijn volk en de tegenstanders daarvan bezig. Je hebt gelijk dat je een probleem had wanneer je daar tegen in ging.

Ja maar dan oneerlijk en onevenredig straffen? Gelijk de belangrijkste werelddictators uit de geschiedenis, Hitler, Stalin. Dat is niet te rechtvaardigen NOOIT! Je mag geen onschuldigen ter dood brengen vanwege je oorlog met een volk. Zoiets heet oorlogsmisdaden. Daar heb je tegenwoordig een Tribunaal voor. Weet jij hoe vaak god voor dat Tribunaal gedaagd zou zijn in deze tijd en welke enorme straffen er tegen hem ge-eist zouden worden?

Ik vind eigenlijk heel erg eng dat jij dit normaal vind. Het beangstigt mij. Draag je ook een zeker bandje en roep je ook Heil. Heil, Heil? Laat je al een snorretje groeien? De manier waarop jij ermee omgaat is weerszinwekkend Marc. Echt eng! Dit is pas een dubbele moraal, hypocriet en misdadig om zulke misdaden recht te praten!
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Mag ik even een vraag stellen aan de andere forummers:

wat vinden jullie van Marc aka controle's commentaar bij de verschrikkingen uit de bijbel? Ik moet jullie eerlijk bekennen ik schrok me dood. Als zoiets normaal gevonden wordt en afgedaan wordt met antwoorden in de trant van:

zo gaat het in oorlog

en:

moet je maar geen ruzie krijgen met de god van de joden....

Krijg ik rillingen en vind ik de persoon in kwestie degene met een dubbele moraal. Eigenlijk vind ik diegene moraalloos.
groet, Deadline
marc aka controle
Ervaren pen

Deadline schreef:Marc, ik heb mijn commentaar in het rood in de quote gezet:
Dat is wel heel erg hard. Zo zal Hitler wel over de joden gedacht hebben: moet je maar geen jood zijn. Bovendien rechtvaardigd het hebben van een oorlog met een ander geen volkerenmoord. In de lijn van wat jij zegt betekent het dat men over Srebrenica kan zeggen: jammer voor die onschuldige Bosnische moslims, maarja moeten de Bosnische moslimlegers maar geen oorlog voeren met de Serven.... Harde opmerking geeft me een goed beeld van met wat voor persoon ik discussier. Tevens vind ik de opmerking niet doordacht. Afschuwelijk om zoiets te denken. Dubbele moraal en hypocriet zei je, dat ben jij inderdaad. Liefde zonder eigenbelang prediken maar volkerenmoord goedkeuren. Behoort zeker ook tot liefde zonder eigenbelang?

Alweer zo'n harde ondoordachte opmerking. Dus als jij en je familie in mijn beloofde land zou wonen en jij houdt er nare gebruiken op na, mag ik jou en je familie dan uitmoorden. Zoals jij dat zegt is een afwijkende mening zelfs een legitieme reden om iemand te vermoorden.
3) is figuurlijk
Figuurlijk in gods woord ja. Dus de figuurlijke statements van god zijn al even gruwelijk als zijn daden. Een beetje naar als je dat soort stijlmodellen moet gebruiken om je woord kracht bij te zetten vind je niet?

Ook afwijkende mening is dus not done. Betekent dus dat als je iets zegt wat god niet zint hij je geen tweede kans geeft maar je meteen vermoordt. Bovendien lijkt dit een beetje op Stalin die zijn politieke tegenstanders ook uit de weg ruimde wanneer zij een afwijkende mening hadden en hem niet aanbaden.... Het rechtvaardigd helemaal niks dat god zoveel voor ze gedaan heeft, dat betekent dus ook dat stel: ik doe alles voor jou, maar jij besluit om een andere mening te hebben en ook naar anderen te luisteren, dat ik jou dus mag vermoorden. Beetje kort door de bocht. Erg onetisch ook.

5) 4 idem
Zie mijn punt hierboven.
Aha en dan moet er maar een heel volk uitgemoord worden. Bovendien wat kunnen die baby's hebben misdaan? Zij waren nog niet eens geboren, dus konden ze ook niks tegen god ondernemen. Oneerlijk zul je bedoelen. Dat noem ik het uitmoorden van een weerloze slachtoffers
Symbolisch, rare symboliek. Dat zegt dus wat over die fijne god van jou. Als dit zijn symboliek is om zijn woorden kracht bij te zetten, is dat niet zo best.
Zie mijn opmerking over Srebrenica.
Over jezus komen de citaten nog, even geduld mannetje.

en God hield zich alleen met Zijn volk en de tegenstanders daarvan bezig. Je hebt gelijk dat je een probleem had wanneer je daar tegen in ging.

Ja maar dan oneerlijk en onevenredig straffen? Gelijk de belangrijkste werelddictators uit de geschiedenis, Hitler, Stalin. Dat is niet te rechtvaardigen NOOIT! Je mag geen onschuldigen ter dood brengen vanwege je oorlog met een volk. Zoiets heet oorlogsmisdaden. Daar heb je tegenwoordig een Tribunaal voor. Weet jij hoe vaak god voor dat Tribunaal gedaagd zou zijn in deze tijd en welke enorme straffen er tegen hem ge-eist zouden worden?

Ik vind eigenlijk heel erg eng dat jij dit normaal vind. Het beangstigt mij. Draag je ook een zeker bandje en roep je ook Heil. Heil, Heil? Laat je al een snorretje groeien? De manier waarop jij ermee omgaat is weerszinwekkend Marc. Echt eng! Dit is pas een dubbele moraal, hypocriet en misdadig om zulke misdaden recht te praten!
Jij leeft zeker als alice in wonderland. Als God zijn volk niet had behoedt toen het nodig was, was Zijn volk binnen no time uitgeroeid. Dat kan jij blijkbaar niet begrijpen. En het was nodig in die periode, God deed het niet omdat Hij zo graag oorlogen voerde. Jezus laat zien hoe God is.

johannes 12
44 Jezus had luid en duidelijk gezegd: ‘Wie in mij gelooft, gelooft niet in mij, maar in hem die mij gezonden heeft, 45 en wie mij ziet, ziet hem die mij gezonden heeft.
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

marc aka controle schreef: Jij leeft zeker in alice in wonderland. Als God zijn volk niet had behoedt toen het nodig was, was zijn volk binnen no time uitgeroeid. Dat kan jij blijkbaar niet begrijpen. En het was nodig in die periode, God deed het niet omdat Hij zo graag oorlogen voerde. Jezus laat zien hoe God is.

johannes 12
44 Jezus had luid en duidelijk gezegd: ‘Wie in mij gelooft, gelooft niet in mij, maar in hem die mij gezonden heeft, 45 en wie mij ziet, ziet hem die mij gezonden heeft.
:shock: Ik ben sprakeloos, je blijft het goedpraten.

Kinderen vermoorden is zeker nodig om je volk veilig te stellen tuurlijk. Als je god echt almacht zou hebben zou hij deze kinderen allemaal bekeerd hebben tot het ware geloof en hij zou geen hoeven hebben vermoorden.... Maar nee hij kiest voor volkerenmoord en kindermoord....

Ik vind jou eng, een vervelend naar ventje ben je als je dit echt zo goed vind van je god.
groet, Deadline
marc aka controle
Ervaren pen

Deadline schreef:
marc aka controle schreef: Jij leeft zeker in alice in wonderland. Als God zijn volk niet had behoedt toen het nodig was, was zijn volk binnen no time uitgeroeid. Dat kan jij blijkbaar niet begrijpen. En het was nodig in die periode, God deed het niet omdat Hij zo graag oorlogen voerde. Jezus laat zien hoe God is.

johannes 12
:shock: Ik ben sprakeloos, je blijft het goedpraten.

Kinderen vermoorden is zeker nodig om je volk veilig te stellen tuurlijk. Als je god echt almacht zou hebben zou hij deze kinderen allemaal bekeerd hebben tot het ware geloof en hij zou geen hoeven hebben vermoorden.... Maar nee hij kiest voor volkerenmoord en kindermoord....

Ik vind jou eng, een vervelend naar ventje ben je als je dit echt zo goed vind van je god.
Ik zeg niet dat ik het goed vind, het was blijkbaar nodig.
Plaats reactie