Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Rereformed schreef:Ik heb voor het vrijdenkerforum gekozen om deze mening te verkondigen omdat ik het niet netjes vind om op een christelijk forum te gaan preken over hoe absurd het geloof van bijbelgelovigen is.
Toch worden jouw scherpe bijdragen daar soms node gemist: http://forum.gkv.nl/forum/list_message/302906#m302906 ;)
Religion is futile, you will be secularized!!!
lennart

Bericht door lennart »

arthas schreef:Om weer even in te gaan op de primaire discussie.

... Zodra er een gelovige komt aanhobbelen wordt het onderste uit de kan gehaald om te laten zien hoe absurd het is. De gelovige kan door de hoeveelheid vragen al niet eens meer goed reageren. ....
Tsjo nog maar een paar posts op mijn naam en ik snap precies wat je bedoelt.

Ik ben nog net komen aanhobbelen, lees hier en daar mee (wat is de cultuur op dit forum) maar ik vraag me nu al af of ik mijn account wel moet aanhouden.

De vragen an sich schuw ik niet, wel het feit dat er diametraal tegenover het geloof standpunt wordt ingenomen. Ja, dan gaat het meer lijken op een loopgravenoorlog.
Wat hieronder staat is niet waar.
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Bedankt voor de reacties. Misschien ga ik weer eens wat te snel. Voor alle duidelijkheid, ik wil niet zeggen dat godsdienstkritiek niet goed is, maar persoonlijk vind ik het wel een beetje eenzijdig (worden) allemaal, maar misschien is dit internetforum waar religiekritiek zo'n prominente plaats heeft gewoon niet mijn ding.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

arthas schreef:Bedankt voor de reacties. Misschien ga ik weer eens wat te snel. Voor alle duidelijkheid, ik wil niet zeggen dat godsdienstkritiek niet goed is, maar persoonlijk vind ik het wel een beetje eenzijdig (worden) allemaal, maar misschien is dit internetforum waar religiekritiek zo'n prominente plaats heeft gewoon niet mijn ding.
Je kan ook meedoen aan discussies over bijvoorbeeld zuur in de ogen van misdadigers druppelen. Ook leuk en leerzaam! :lol: :D
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

lennart schreef:Ik ben nog net komen aanhobbelen, lees hier en daar mee (wat is de cultuur op dit forum) maar ik vraag me nu al af of ik mijn account wel moet aanhouden.
Dan wil ik je toch vragen om nog even vol te houden. Zo kwaad zijn de meesten hier toch niet. Er wordt (bij mijn weten) nooit gescholden, en men gaat doorgaans helder en duidelijk in op wat de ander zegt.
Wat je ook kunt doen is in gesprek gaan met 1 persoon, iemand die je ligt. Dat wil ook nog wel eens helpen.
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als de zoveelste andersdenkende het bijltje erbij neergooit.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Locutus schreef:Toch worden jouw scherpe bijdragen daar soms node gemist: http://forum.gkv.nl/forum/list_message/302906#m302906 ;)
Haha, Ik heb mijn bijdragen aan de GKV'ers gegeven. Ik kwam daar 6 jaar geleden toevallig eens kijken. Toen kon ik nog een beetje op hun golflengte praten:
http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/1525/5 (scroll een beetje naar onderen. Ik deed mee onder de naam NewMillennium). Ik sta er zelf verbaasd van hoe netjes ik het kon, maar misschien hielp het dat het daar allemaal nette mensen zijn. Maar op deze schoothondmanier braaf zijn is voor mij allang onmogelijk. Ik zou het echt niet meer kunnen al zou ik het willen.
En ik wil het niet omdat ik allang geleerd heb dat braaf zijn bij een christen enkel op een vroom praatje van zijn kant uitloopt. Een christen zit muurdicht vastgemetseld in een cel van twee bij twee meter. Je moet hem bijna met geweld wakker schudden voordat hij ooit in staat is een keer eens niet naar zijn celmuren te staren, maar het raam uit te kijken naar buiten, naar de verte; eens niet naar de bijbel te luisteren, maar voor één keer eens echt naar een ander mens te luisteren. Christenen hebben veel robotachtigs, veel toneelspelachtigs, veel automatiek, veel wat is ingestudeerd, zoveel clichee en herhaling, zoveel doofheid, kortom zoveel onechts, zo weinig van henzelf, dat het geen wonder is dat ze soms doorelkaar gerammeld worden door niet-gelovigen.
Born OK the first time
siger

Bericht door siger »

lennart schreef:De vragen an sich schuw ik niet, wel het feit dat er diametraal tegenover het geloof standpunt wordt ingenomen. Ja, dan gaat het meer lijken op een loopgravenoorlog.
Hoe bedoel je? Je kan toch niemand kwalijk nemen een bepaald standpunt in te nemen? Of bedoel je met "diametraal" misschien "agressief"?

Ik zou je aanraden nog wat te blijven. Freethinker is een goed forum eens je aanvaardt dat mensen eerlijk verschillende (soms diametrale) meningen hebben. Het is de redelijke argumentatie die het allemaal interessant maakt.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

@ Rereformed
Ik herken veel in wat je zegt, maar zo'n Thorgrem en rkdiak zijn geen domme jongens, en dat blijft toch fascineren.
Misschien een tick van mij. :)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lennart schreef:Tsjo nog maar een paar posts op mijn naam en ik snap precies wat je bedoelt.

Ik ben nog net komen aanhobbelen, lees hier en daar mee (wat is de cultuur op dit forum) maar ik vraag me nu al af of ik mijn account wel moet aanhouden.

De vragen an sich schuw ik niet, wel het feit dat er diametraal tegenover het geloof standpunt wordt ingenomen. Ja, dan gaat het meer lijken op een loopgravenoorlog.
Het is overal op aarde al een loopgravenoorlog. Het veranderen van wereldbeeld behoort voor een mens tot de moeilijkste dingen die er voor hem maar zijn. Dat is nu eenmaal een feit, we kunnen er niets aan doen. In zo'n wereld zijn wij geboren; wij zijn er allemaal de slachtoffers van. De wereld van vandaag is onvoorstelbaar tragisch opgedeeld in door de religie gecreëerde massieve tegengestelde elkaar uitsluitende blokken, waaruit de wereld zich nog eeuwenlang niet van zal kunnen vrijmaken.
Religie gaat diep. Als ex-gelovige weet ik dat het het dierbaarste is wat een gelovige in zijn leven heeft.

Als iemand die zich uit vroom geloof ontworsteld heeft kan ik zeggen dat aan de andere kant staan net zo diep gaat. De vrijheid en eigenwaarde en liefde voor het leven die ik via dit proces verkregen heb is voor mij het dierbaarst wat ik in mijn leven heb en indoktrinatie van kinderen met het geloof ben ik gaan ervaren als iets waar ik me steeds meer over opwind en boos om word.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Locutus schreef:@ Rereformed
Ik herken veel in wat je zegt, maar zo'n Thorgrem en rkdiak zijn geen domme jongens, en dat blijft toch fascineren.
Misschien een tick van mij. :)
Welnee joh, niets tick, het zijn voor het merendeel gewoon uitstekende lui. Die GKV'ers zijn tenminste mensen die er een hoop over hebben nagedacht, meer dan ik elders ben tegengekomen. Ze zijn een beetje als vrome joden, zoiets als Lex Legis die hier ooit eens aankwam. Al zien ze alles heel anders, en kan je je enkel verbazen over de gestrengheid en de pietluttige zaken waar ze zich al over drukmaken, iemand als ik heeft bewondering voor eruditie en overtuiging die met een mate van redelijkheid op tafel komt. Wanneer je zo'n christen tegenover je krijgt praat je meteen anders. Zo bewonder ik DeLeek die hier af en toe een christelijke balk voor mijn voeten werpt (geen idee overigens wat voor christen hij is).

De sfeer van een debat wordt gemaakt door twee partijen. Ze hebben steeds invloed op elkaar. Zo hebben we best goede gesprekken kunnen houden met meneer Paas en meneer Fransen. Ik las het topic met Paas in het weekend nog eens helemaal van begin tot eind door en merkte op dat nooit iemand op dit forum zoveel complimenten kreeg als hij! En toch sprong bij hem op een gegeven moment een stop door. Het was m.i. 1) vanwege opgekropte zenuwen, het resultaat van als eenling het lange tijd te moeten opnemen tegen een leger andersdenkenden en 2) vanwege een opmerking van mij, die de druppel was die de emmer doet overlopen; hij vond mij neerbuigend overkomen, en bevredigde zijn gekwetste ego met zoete wraak in de vorm van een mooie analyse van mijn persoon. Ik van mijn kant zie neerbuigendheid niet als een zaak waar ik me druk om zou mogen maken; eerder het niet in staat zijn op te vangen dat iemand op je neerkijkt, oftewel een grote behoefte aan de dag leggen dat aan jou en je opvattingen grote waarde gegeven wordt, als een bijzonder groot gebrek in iemands karakter. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat juist christenen altijd zo bekend staan als respectopeisers. Terwijl het christelijk geloof er juist van uitgaat dat je juist het tegendeel als de normaalste zaak van de wereld moet verwachten.

Iemand die een christen is zoals Christus het was wint juist wanneer men hem kruisigt.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

arthas schreef:Bedankt voor de reacties. Misschien ga ik weer eens wat te snel. Voor alle duidelijkheid, ik wil niet zeggen dat godsdienstkritiek niet goed is, maar persoonlijk vind ik het wel een beetje eenzijdig (worden) allemaal, maar misschien is dit internetforum waar religiekritiek zo'n prominente plaats heeft gewoon niet mijn ding.
Voor alle duidelijkheid, je kritiek ontgaat me niet en al ging ik ertegenin, ik vind tezelfdertijd ook dat je gelijk hebt.

Maar heb je overdacht wat ik je voorstelde: waarom geef jij er geen draai aan? Je kunt bijvoorbeeld topics aanzwengelen die opbouwende waarden promoten. We zijn tenslotte bijna allemaal lammetjes die maar achter de draaiende topics aanlopen die op ons scherm worden vertoond.

Je hebt m.i. geheel gelijk dat het veel te eenzijdig is indien het forum maar enkel uit religiekritiek zou bestaan.

Maar goed, indien ik dat van mening ben zou ik er zelf af en toe ook eens aan moeten meewerken... Valt niet mee.

O, wacht even, er staat een cursus Fins op Freethinker! Fris je lekker van op!
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=5481

Als je me wat uitvraagt kan ik er nog uren over doorvertellen. :la:
Born OK the first time
lennart

Bericht door lennart »

Locutus schreef:
lennart schreef:Ik ben nog net komen aanhobbelen, lees hier en daar mee (wat is de cultuur op dit forum) maar ik vraag me nu al af of ik mijn account wel moet aanhouden.
Dan wil ik je toch vragen om nog even vol te houden. Zo kwaad zijn de meesten hier toch niet. Er wordt (bij mijn weten) nooit gescholden, en men gaat doorgaans helder en duidelijk in op wat de ander zegt.
Wat je ook kunt doen is in gesprek gaan met 1 persoon, iemand die je ligt. Dat wil ook nog wel eens helpen.
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als de zoveelste andersdenkende het bijltje erbij neergooit.
'Kwaden' ben ik hier nog niet tegengekomen. Het is hier geen geenstijl of Fok! :D Het heeft vooral ook met de veelheid van reacties te maken. Want als ik iets neerzet, dan wil ik het goed doen, goed in discussie gaan, goede argumenten leveren, ervan leren, nieuwe inzichten opdoen, etc etc. Dat vraagt soms tijd enzo. Veel reacties op mijn postst heb ik nog helemaal niet kunnen beantwoorden. Dat vind ik niet zo netjes van mijzelf.

Zo loopt er bv een draadje over predestinatie. Mijn handen jeuken om daar te reageren, maar ik doe het bewust niet. Waarom niet? De leer van de uitverkiezing is een heerlijk misbruikt en scheefgegroeid thema in de loop der jaren. Zo'n thema vraagt veel aandacht en ik ben bang dat als ik ga reageren dat het mij ontzettend veel tijd en energie gaat kosten. Aan de ene kant wil ik iedereen te woord staan die meediscussieert en aande andere kant wil ik kwalitatief goede input geven. Let wel, mijn argument is dus niet om niet te kunnen reageren, maar om niet te willen.

Maarreh ik blijf in ieder geval rustig meelezen :-)

- edit: ik bedoel dus: als je een post plaatst, heb je ook een soort van verantwoordelijkheid. Je kunt niet 1 postje plaatsen en dan weglopen.
Wat hieronder staat is niet waar.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lennart schreef:Zo loopt er bv een draadje over predestinatie. Mijn handen jeuken om daar te reageren, maar ik doe het bewust niet. Waarom niet? De leer van de uitverkiezing is een heerlijk misbruikt en scheefgegroeid thema in de loop der jaren. Zo'n thema vraagt veel aandacht en ik ben bang dat als ik ga reageren dat het mij ontzettend veel tijd en energie gaat kosten. Aan de ene kant wil ik iedereen te woord staan die meediscussieert en aan de andere kant wil ik kwalitatief goede input geven. Let wel, mijn argument is dus niet om niet te kunnen reageren, maar om niet te willen.

Maarreh ik blijf in ieder geval rustig meelezen :-)
Ik begrijp het probleem, maar voor zo'n onderwerp als predestinatie zou de inbreng van een afgestudeerde theoloog die op het punt staat predikant te worden (zoiets was het toch geloof ik?) in ieder geval wel heel mooi zijn. Misschien moet je het niet zo heel serieus nemen. Je sprak net over loopgraven, maar een forum moet ook iets hebben van een soort fun park waar je gewoon lekker met een suikerspin in je hand rondloopt, van alles vreemds, fraais en exotisch tegen het lijf aanloopt, en waar je geen stropdas om hoeft te hebben, maar gewoon in een spijkerbroek loopt die je bij thuiskomen in de wasmachine doet. 8)
- edit: ik bedoel dus: als je een post plaatst, heb je ook een soort van verantwoordelijkheid. Je kunt niet 1 postje plaatsen en dan weglopen
Helemaal weglopen midden in een discussie is niet leuk, maar je kunt gerust gebruikers een paar dagen laten wachten of er af en toe helemaal niet op ingaan. En er zijn zat gebruikers die af en toe maar met één post aankomen. Wat dat betreft moet je het jezelf niet te moeilijk maken.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Maar dat is hier nu juist toch wel een probleem Rereformed. Stel dat iemand bijvoorbeeld maar eens per week tijd heeft om te reageren dan constateert diegene vaak dat het topic ineens alweer vier pagina's verder is, de vraag aan hem ten onder is gegaan in de veelheid van vaak niet eens altijd on topic zijnde bijdragen en is het verdraaid lastig om nog adequaat te reageren. We dienen allemaal er op te letten dat de discussie blijft waar hij om draait en dat is nu juist het grootste probleem hier. Mensen slaan zijwegen in, gaan ineens weer een hele andere kant op. Als je echt een goede discussie wil met iemand die je daarvoor interessant vindt, dan moet er ook een soort geduld zijn om diegene de ruimte te geven hierin ook te participeren en niet van een goed begaanbaar pad meteen een oerwoud maken met zijn allen.

Dat vraagt van mensen ook eens zich te onthouden van inbreng, zeker als die inbreng niets bijdraagt aan de oorspronkelijke discussie. Zodat een discussie eens echt een goede discussie blijft over het onderwerp waarop de discussie is gestart.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kitty schreef:
Dat vraagt van mensen ook eens zich te onthouden van inbreng, zeker als die inbreng niets bijdraagt aan de oorspronkelijke discussie. Zodat een discussie eens echt een goede discussie blijft over het onderwerp waarop de discussie is gestart.
Gedeeltelijk mee eens. Zijpaadjes mogen best betreden worden als het hoofdspoor maar weer opgezocht wordt. Dat is ook aan ons. Het kan ook de andere kant opgaan als de bijdragen worden vermindert; bloed het onderwerp heel snel dood. En dan wordt het voor degene die iets wil toevoegen, zoeken in de archieven. Maar dat doet niet iedereen. Een schoolvoorbeeld is F.Vermeiren die blijft bij één topic, met ruime tussenpozen gaat het topic verder. Maar dit topic maakt inmiddels een stoffige indruk.
De meeste leden kiezen voor snelheid en springen van hot naar her. En de onvoorspelbaarheid is vaak boeiender dan de vaste patronen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie