Fons zoals beloofd kom ik nog even terug op jouw samenvatting van 'Het Bernini Mysterie'
Ik ga deze zomer op vakantie naar Florence langs de kust en kom dan waarschijnlijk in Rome uit. Volgens mijn zoon móet ik dan vooraf "Het Bernini mysterie" lezen.
Misschien hebben jullie nog meer tips die ik vooral moet zien.
Om terug te komen op Bernini.
FonsV schreef: ‘camerlengo’ zegt in zijn toespraak o.a. De wetenschap is de nieuwe God....God is verouderd.
Nietzsche ging een eeuw geleden al veel verder. GOD IS DOOD. Daarmee bedoelde hij natuurlijk het idee "God" door de mensen bedacht, is dood. Want god is dood zou anders impliceren dat god ooit geleeft / bestaan zou hebben.
camerlengo schreef:’ De wetenschap....heeft ons achtergelaten met een wereld zonder wonderen.
Achtergelaten klinkt negatief en zo bedoeld hij het ook. De wetenschap heeft hem beroofd van zijn sprookje. Zijn perspectief is echter verkeerd. Hij zou moeten zeggen de wetenschap heeft mij verlost van mijn geloof in het sprookje.
camerlengo schreef:’ .Onze zonsopgangen zijn gereduceerd tot golflengtes en frequenties.
De beste man vergeet dat de wetenschap wel veel verklaard maar daarmee niet de schoonheid ontkent. De beste man kan na de onrafeling van muziek in een reeks toonhoogten en frequentieniveaus in een divers samenspel er ook niet meer van genieten. Kennelijk is voor hem schoonheid afhankelijk van een hogere macht. terwijl schoonheid ook heel erg subjectief is dus persoonlijk bepaald.
camerlengo schreef:’ We zijn nu allemaal elektronisch verbonden met de rest van de wereld, maar toch voelen we ons alleen. We worden bedolven onder geweld, verdeeldheid, tweedracht en verraad. ...... Is het een wonder dat de mens zich nu neerslachtiger en verslagener voelt dat ooit eerder in de geschiedenis?.......Beloften van efficiëntie en eenvoud hebben niets dan chaos en verderf gebracht. We zijn verscheurd en op weg naar de ondergang.
De beste man heeft een enorm doemscenario voor de wereld, Soddom en Gomora, de apocolyse is nabij. Volgens mij zit de man zelf in een depressie. Ik zou eens bij een psychiater langs gaan.
camerlengo schreef:’ Scepticisme is een deugd geworden.
Voor hem is scepticisme kennelijk eng omdat je misschien wel gaat twijfelen als je redelijke argumenten hoort die jouw geloof in twijfel stellen." Denk niet na maar geloof blindelings" is zijn credo. En die van vele christenen.
camerlengo schreef:’ U hebt niet gewonnen door antwoorden te leveren. U hebt gewonnen door onze samenleving zo radicaal te veranderen dat de waarheden die we ooit als leidraad zagen, nu niet meer bruikbaar lijken. De religie kan het niet bijbenen.
Het is jhuist de wetenschap die antwoorden geeft. Die de werkelijkheid bloot legt t.o.v. de religie die de werkelijkheid altijd heeft veranderd.De oude waarheden niet meer bruikbaar? logisch als ze geen waarheden zijn gebleken.
camerlengo schreef:’ .De kloof tussen ons wordt steeds dieper, en naarmate de mens de religie achter zich laat, komt hij in een spirituele leegte terecht
spiritueel IS leegte.
camerlengo schreef:’ We schreeuwen om zingeving. En schreeuwen doen we, geloof me. .
De mens komt tot de juiste conclusie nml dat het leven "an sich" geen zin heeft. Dat je dus zelf zin aan het leven moet geven. Schreeuwen helpt dan niet dat is alleen een teken van wanhoop, van het zelf niet aankunnen. Nee je moet zelf nadenken en dan handelen. Je leven inrichten.
camerlengo schreef:’ .We zien UFO’s, doen aan spiritisme, hebben buitenlichamelijke ervaringen, ondernemen spirituele zoektochten.
Dat komt door diezelfde religie die de behoefte aan metafysische entiteiten in stand heeft gehouden. De wetenschap legt ze bloot maar omdat de behoefte nog niet is verdwenen duiken de zwakkelingen onder ons in nieuwe religies en idioterie vergelijkbaar aan de oude religie.
camerlengo schreef:’ .maar ze zijn schaamteloos irrationeel. Ze vormen de wanhoopskreet van de moderne ziel, eenzaam en gekweld, gefnuik
Precies dus als de voorheen christelijke mens en hen die nog steeds dit wanhopige irrationele geloof aanhangen.
camerlengo schreef:’ Sinds de tijd van Galilei heeft de Kerk geprobeerd de meedogenloze opmars van de wetenschap te vertragen
uit pure angst voor de bloodlegging van de ware aard van hun zoethoudertjes en sprookjes.
camerlengo schreef:’ .Wie is die God? De wetenschap? Wie is de God die zijn mensen macht biedt, maar geen morele structuur om je te vertellen hoe je die macht dient te gebruiken?... De taal der wetenschap kent de begrippen goed en kwaad niet..
Het aloude verwijt dat ongelovigen geen moraal hebben. Kijk eens in je eigen geschiedenis en vooral ook naar vandaag de dag. Ongelovigen geven vaak blijk van een veel hoger moraal dan de religiuezen.
camerlengo schreef:’ .de Kerk is moe. We zijn doodmoe van de pogingen om u van leidraden te voorzien.
Het gevecht van Don quichotte tegen de windmolens van de wetenschap is zin loos. Doordraven is vermoeiend en zal tot een wrede en zekere dood lijden. Erkennen dat windmolens niet bevochten moeten worden en bijdargen aan het welzijn zal de religie levensvatbaar kunnen houden. Mijn advies echter blijf knokken tegen die wieken. De zelfgekozen dood van een waanzinnige.
camerlengo schreef:’ . terwijl u blind voortploegt op uw zoektocht naar .......... grotere winsten..
weer zo'n cliché een ongelovige is alleen uit op winst geld en macht. Waar halen ze dat idee vandaan??
camerlengo schreef:’ U stimuleert mensen om met elkaar te communiceren via telefoons, beeldschermen en computers, maar het is de Kerk die haar deuren opent en ons oproept om persoonlijk contact met elkaar te onderhouden, onze natuurlijke manier van communiceren.
Moderniteit is eng, dood eng !
camerlengo schreef:’ .Of u nu wel of niet in God gelooft, één ding móet u geloven. Als wij als soort ons vertrouwen verliezen in de macht die groter is dan wijzelf, verliezen we ons verantwoordelijkheidsgevoel.
juist niet het besef dat we zelf verantwoordelijk zijn voor deze wereld groeit er alleen maar door.
camerlengo schreef:’ Ben ik uit de tijd? Ben ik een fossiel?
Ja beide.
camerlengo schreef:’ Heeft de wereld nog een stem nodig die opkomt voor de armen, de zwakken, de onderdrukten, het ongeboren kind?
Ja, daar heb je het weer alleen gelovigen hebben oog voor de medemens, ongelovigen zijn egoistische barbaren. Ze geloven in dat beeld dat ze zelf van de ongelovige hebben geschapen. Het zit in hun genen want het zijn dezelfden die ook geloven in een god die ze zelf hebben geschapen
camerlengo schreef:’ ............
Ik wil wel doorgaan maar wordt een beetje moe van deze onzinnige retoriek van camerlengo.
Het is allemaal bedacht natuurlijk door Dan Brown maar geeft de gebruikelijke christelijke repliek weer, dus helemaal niet verzonnen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche