TV-programma getiteld: "God bestaat niet"

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:wie zegt dat ik die dingen niet zie?
Jij, je zegt het niet direct, maar ik kan er maar 1 conclusie uittrekken!
eef schreef:Maar da betelkent dat ik die moorden ed. niet zie. Alleen ik vat ze anders op dan jou.
Hoe vat jij moord op dan?
Goed of fout?
eef schreef:En ongelovige houdt zich vast aan zijn ongeloof.
Een atheist houdt zich vast aan de realiteit, rationaliteit en logica.
eef schreef:wat je doet is één zinnetje uit een hele tekst te nemen, wat ook vaak gebeurd door mensen die de bijbel verkeert interpeteren.
Het zogenaamd creationistisch quoten bedoel je nu?
De quote's zijn in tegenstelling tot de meeste creationistische quote's wel compleet en makkelijk verifieerbaar.
eef schreef:Maar als jij nooit van Jezus heb gehoord kan je ook niet bewust voor of tegen hem kiezen.
Maakt niet uit, Jezus stelt duidelijk dat je alleen via hem in de hemel kunt komen, dus een groot gedeelte van de mensheid wordt die kans ontzegd buiten hun schuld om.
eef schreef:Wat jij bent, je ware ik, is je iddentiteit.
Precies wat ik bedoel, een identiteit had je evengoed gehad dus, alleen een andere als die je nu hebt.
En daar gaat het dus om, door die andere identiteit had jij dus je connectie met Jezus en het christendom gewoonweg misgelopen, en was je dus automatisch veroordeeld geweest. :?
eef schreef:Als je denkt dat Gods cadeau een lege doos is moet je eens wat verder kijken dan je neus lang is.
Tot die conclusie ben ik gekomen omdat ik juist verder heb gekeken dan mijn neus lang is.
eef schreef:Dat jij elke morgen wordt, dat je geen dodelijk ongeluk krijgt is al een cadeau van God.
Hij is te goed!
Fijn om te weten dat hij mij zoveel beter vindt dan de aidsslachtoffers in bijvoorbeeld Afrika.
eef schreef:Als ik jou was zou ik eerst een cadeau openmaken voordat je zegt dat het een lege doos is.
Ik heb ex-gelovigen het cadeau open zien maken dus ik weet wat er in zit! 8)
eef schreef:Dat je het niet hoort rammelen betekent niet dat er nix in zit...
Ik heb ook niet gezegd dat er niets in zit, lees nog maar eens:
erik schreef:Diegenen die hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen maken het toch open en realiseren zich dan dat er toch wat in zit, een cadeau dat mooier is dan wat zij zich ooit voor konden stellen .......... de werkelijkheid, de helderheid van het vrije denken.
Een schitterend cadeau vindt ik!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

eef schreef:Ik kan je zeggen dat ieder die bewust zich afkeert van Jezus, die de keus maakt om niet te geloven, die komt niet in de hemel. Maar als jij nooit van Jezus heb gehoord kan je ook niet bewust voor of tegen hem kiezen.
Ik heb vaak over Jezus gehoord, ben katholiek opgevoed en in dat geloof meegegaan tot dat ik zelf begon na te denken en analyseren wat de geloofs antwoorden betekenden, en waar ze op gegrond waren. Toen heb ik heel bewust gekozen , nee ben ik tot de bewuste overtuiging gekomen dat God niet bestaat en dat Jezus, als hij al of niet heeft bestaan (in ga er vanuit dat hij wél geleefd heeft) dus onzin heeft uitgekraamd. Overigens naast ook wel zinnige dingen hoor maar alles naast elkaar zettend is het wel héél erg overdreven om deze man zo'n belangrijke rol toe te dichten.
eef schreef:Dat jij elke morgen wordt, dat je geen dodelijk ongeluk krijgt is al een cadeau van God.
Dat is jouw visie. Maar wat als er wel een dodelijk ongeluk in het spel is van een familielid is dat ook een cadeau van god?
eef schreef:Hét cadeau van God is Zijn Zoon.
Iemand een kadootje geven en het dan voor zijn ogen kapot maken.
eef schreef:Je vraagt hoe ik weet dat Gods kado mooier is, dat is heel simpel, ik heb kadotjes van sinterklaas gekregen, soms was het een teleurstelling, soms niet. Maar Gods kado zal nooit een teleurstelling zijn, hoe kan eeuwig leven een teleurstelling zijn?
Het is natuurlijk maar een metaforische vergelijking om daar steeds weer op in te gaan heeft natuurlijk geen zin. Jij ziet een beloofd eeuwig leven als een kado. Daar ben ik blij om voor jouw, want als het niet zo blijkt te zijn als je sterft sterf je in ieder geval met het idee dat. Ik accepteer echter die werkelijk nu al zodat ik me niet hoef te richten op dit soort fantasieën. Maar ieder zijn keuze.
eef schreef:Je vind God een ploert omdat Hij het dierbaarste in zijn leven opgaf voor ons. Zoals je waarscheinlijk wel weet, zijn God Jezus en de Heilige geest drie in een. Hij gaf zichzelf dus ook aan het kruis, zichzelf én zijn zoon.
Dus God heeft zijn leven gegeven, dus jij stelt net als Nietzsche meer dan 100 jaar geleden GOD IS DOOD.
eef schreef:Er zijn in deze wereld nog maar bar meinig mensen die hun leven willen geven voor iemand die zijn bestaan ontkent, die zijn heldendaad ontkent. Maar Jezus heeft het wel gedaan. Jezus heeft het zelfs niet voor 1 persoon gedaan, maar voor miljoenen.
Ik begrijp de zin niet helemaal " bar weinig mensen die hun leven geven voor iemand die zijn bestaan ontkent" ?
Kun jij de helden daden vanJezus voor mij even opsommen? Ik vraag dit niet om jou uit te lokken maar ik ben niet zo'n bijbel kenner met uitzondering van de legubere scènes.
eef schreef:Ik heb God wel degelijk nodig,.... Omdat ik zondig ben Ik heb zijn hulp nodig, anders ben ik voor eeuwig verloren.
Wanneer ben je zondig? . Als je voor jezelf die vraag beantwoord hebt kun je ook voor jezelf bepalen dat je dat niet wilt en dus geheel uit jezelf er aan werken om het te voorkomen.
eef schreef:Als je afhankelijk van iemand bent zorgt dat niet meteen dat je een klein kind bent. Ik weet cker dat iedereen wel afhankelijk is van iets/iemand. Al is het alleen maar je hart. dus dan is iedereen nog een kind.
Afhankelijkheid en liefde zijn 2 zaken. Je kunt natuurlijk afhankelijk zijn van liefde. Als je nooit geen liefde ontvangt kun je ook proberen voor jezelf op te komen. Dan pas ben je een krachtig mens. Gelukkig hoef ik me daar niet voor 100% te geven omdat ik wel veel liefde ontvang (van mijn gezin en vrienden.)
eef schreef:Je noemt jezelf een vrijdenker en mij niet omdat ik in de bijbel geloof. Je geeft nu zelf toe dat jij jouw mening basseert op ideeën/ theorieën van een ander.
Nee, je moet wel goed lezen wat er staat, Eef.
je ziet alleen goede bewijzen als JIJ met JOUW theorien vind dat die bewijzen bij jouw levenstijltje past. En dat noem jij een vrijdenker?
Een vrijdenker heeft een mening het vrije zit 'm erin dat hij zijn mening aanpast als er een ander beter argument tegenover wordt gezet. Een christen heeft maar één argument, de bijbel.
eef schreef:Het uitgang van dit onderzoek(van die zondvloed) was dat ze hoogtevereschillen zagen in de bomen en dat daar een lijn in te zien was. Nix op bijbelse gronde. Daar is dat onderzoek niet voor gestart. Ze namen iets waar, enm daar is een onderzoek naar gedaan.
OK, maar kun jij de link noemen om in detail eens na te lezen hoe ze zo tot de conclusie kwamen dat er wel degelijk een zondvloed was ?
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

OK, maar kun jij de link noemen om in detail eens na te lezen hoe ze zo tot de conclusie kwamen dat er wel degelijk een zondvloed was ?
Inderdaad, kom eens met wat meer, met een duidelijke bron.

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

'Godslasterend' tv-duo voor de rechter.
Getuige de RVU site is er al een uitspraak:
De RVU mag het programma God bestaat niet vanaf volgende week uitzenden. Dat heeft de Amsterdamse rechter vrijdag in kort geding besloten. Aan begin en einde van de uitzending moet wel een tekst worden getoond waarmee duidelijk wordt gemaakt dat de Amsterdamse Nicolaaskerk het betreurt dat het programma in haar kerkgebouw is opgenomen.
Ja ik moest het ook twee keer lezen. Dacht eerst dat er stond mag het programma niet uitzenden. Maar gelukkig had ik niet goed gelezen. Aanhalingstekens zouden het duidelijker hebben gemaakt De RVU mag het programma "God bestaat niet" vanaf volgende week uitzenden.

Uitzendingen vanaf 7 juni 2005, 23:40 uur, Nederland 3 en daags erna hier in RealVideo.
Laatst gewijzigd door Gerard op 05 jun 2005 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Er staat een stuk in de visie over het programma, lees dat maar eens door.

Het gene wat voor mij opvalt is dat in het progamma allerlei mensen aan het woord komen die niet geloven. Maar waar is de gelovige? Moet je iets niet van twee kanten bekijken... in het programma wordt dit maar van één kant gedaan, voor mij een teken van zwakte..
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

eef schreef:Er staat een stuk in de visie over het programma, lees dat maar eens door.
Ik ken de visie niet. Misschien kun jij mij een link geven of het stuk in een PB 'the toesturen? Ben altijd in voor een andere benadering.
eef schreef:Het gene wat voor mij opvalt is dat in het progamma allerlei mensen aan het woord komen die niet geloven. Maar waar is de gelovige? Moet je iets niet van twee kanten bekijken... in het programma wordt dit maar van één kant gedaan, voor mij een teken van zwakte..
Ik schat zo in dat jij regelmatig naar de EO kijkt. Daar komt de ongelovige ook bijna nooit aan het woord, met uitzondering van het programma "Zij gelooft zij niet" dat inmiddels is afgelopen. Trouwens daar druipt de ongelovige ook van de twijfel voor zover ik het gezien. Daar wordt de ongelovige dus als twijfelaar neergezet, iemand die het licht nog niet gezien heeft maar ooit..... Ongeloof als teken van zwakte. Dit is juist het omdraaien van de feiten. Zij die de wereld niet aankunnen en en daardoor vluchten in een sprookje dat zijn de zwakkelingen.
Friedrich Nietzsche
bad_religion

Bericht door bad_religion »

eef schreef:Het gene wat voor mij opvalt is dat in het progamma allerlei mensen aan het woord komen die niet geloven. Maar waar is de gelovige? Moet je iets niet van twee kanten bekijken... in het programma wordt dit maar van één kant gedaan, voor mij een teken van zwakte..
Nee dank je eef, we willen nu ook eens een onbevooroordeelt programma hebben over religie zonder allemaal gebrainwashed volgelingen die hun geen mening, maar dwang, ventileren
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Ik zal eens kijken of het stuk op internet staat, ikga het niet over tikken want ik ben niet zo'n sneltyper en dan ben ik er uren mee bezig :? k ga t ff opzoeken.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Ik heb de aankondiging van "God bestaat niet" in de VPROgids gelezen, de eerste aflevering gaat over het brein: Aanbevolen voor Leuke Gast, Gideon en alle overige slaapkwabepileptici.

http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=807
RVU schreef: De mate van spiritualiteit is genetisch bepaalt en dokter Swaab kan met behulp van een elektrode een bijna doodervaring opwekken. Veel profeten waren epileptici die daarvoor prima behandeld hadden kunnen worden.
8)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

eef schreef: Een ateïst houdt zich ook ergens aan vast. Net zo goed als een christen dat doet.

Ik neem de moeite blijkbaar wel om andere mogelijkheden af te wegen want ik ga er wel op in.
Kun je me dan voor deze keer vertellen waaraan een Atheïst zich vast houd? :?
Hoezo weeg jij andere mogelijkheden af, kun je dat eens nader uitleggen?
En op welke andere mening baseert een Atheïst zich dan wel? (onderschrift)
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Bes

Atheïst

Bericht door Bes »

Een ateïst denkt ook niet zelf, hij baseert zijn mening op de theorie van een ander...

Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.

Iets wat niet met rede is aangeleerd, kan ook niet met rede worden afgeleerd.

Godsdienst is opium voor het volk.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Nou, vanavond is het zover.

rond 12.00 's nachts dan wel te verstaan.

De eerste uitzending van het programma.

Het zal me benieuwen.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Mens = brein met daaronder organochemische food/fuck machine is een optie die ik openhoudt.
Een beetje onromantische kille optie als je het mij vraagt, maar goed, het ging dan ook over wetenschap.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik vond het eigenlijk maar saai.

Ik vond het gesprek nogal traag gaan, en ik vond het over het algemeen maar simpel uitgelegd allemaal.

Ik had een interessanter niveau verwacht.

Dit had ik ook zelf wel kunnen bedenken,

Maar ik zou ook eerlijker zijn geweest. We weten meer niet van de hersenen dan wat we wel weten.

Maar wat we weten had beter aan bod kunnen komen.

Als je aankomt met "bijna doodervaringen worden veroorzaakt door zuurstofgebrek", dat vind ik zelfs een achterhaald argument.

De reden waarom deze ervaringen gebeuren blijkt een stof te zijn in de hersenen die vrijkomt tijdens lichamelijk gevaar, die (zover ik me nog correct kan herhinneren) de hersencellen daarbij 'bescherming' geven. De reactie op het bewustzijn zelf lijkt op ketamine. Zoek maar eens op google met "ketamine + NDE".

http://www.google.com/search?q=ketamine+nde
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik vond de epileptische aanval van Müntz het hoogtepunt in het programma :lol:
En ik vind de titel van het programma prachtig. Ik ga de volgende keer zeker weer kijken.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie