(vegan-revolution: zie je eigen onderschrift, betere vermogens?, negeermodus is je deel)
Wikipedia:
De aanval op een echte stropop, zoals een vogelverschrikker, kan de illusie wekken krachtig en effectief te zijn, terwijl een echte tegenstander de aanval misschien zou kunnen pareren. De krachtsverhoudingen tussen de aanvaller en de verdediger waarvoor de stropop model staat worden dan verkeerd voorgesteld.
De metafoor bevat drie componenten:
-de aanvaller (het levende subject)
-de verdediger is een stroman/vogelverschrikker,
het (levenloze) object dat de 'echte' verdediger (het levende subject) vervangt
-de krachtsverhouding tussen aanvaller en verdediger wordt verkeerd voorgesteld
als de subject-object-verhouding tussen het aanvallende subject en het verdedigende object
- en juist weergegeven
als de intersubjectieve verhouding tussen het aanvallende subject en het verdedigende subject.
De metafoor teruggekoppeld naar de situatie van een discussie tussen twee personen:
-Persoon B is het aanvallende subject met positie Z in de discussie
-Persoon A is het verdedigende subject met positie X; B stelt A voor als object met positie Y
-de intersubjectieve relatie tussen de subjecten B-met-Z en A-met-X wordt door B verkeerd voorgesteld
als de subject-object-relatie tussen subject B-met-Z en (stroman)object A-met-Y.
U R:
De stroman is het verkeerd weergegeven standpunt van de tegenstander. De stroman is niet de tegenstander in het debat. positie Y is de stroman, de persoon met positie Y niet.
Heeft Wikipedia het hierboven dan niet over het onjuist weergeven van de
krachtsverhouding tussen de aanvallende persoon B, het subject met standpunt Z, en de verdedigende persoon A waarin B van subject A met standpunt X een object maakt met standpunt Y? Ik stel(de) me de stroman voor met een briefje op de borst gespeld waarop standpunt Y geschreven staat (in een pakkende one-liner). Hoe kan een positie nou de stroman of stropop zijn? Al eens ooit een positie gezien of gehoord zonder iemand die deze innam (incl. als advocaat van de duivel)? Zou de metafoor dan niet eerder die van een 'stropositie' zijn? Een stroman of stropop is toch een van stro (ect) gemaakt mensvormig object dat gemaakt is naar het model van een mens en dat die mens representeert? In Wikipedia's bovengequote uitleg van de metafoor draait het om (a) de verkeerde weergave of misrepresentatie van
de relatie van de aanvaller met de ene positie en de verdediger met de andere positie: wat in werkelijkheid een intersubjectieve relatie is wordt weergegeven als een subject-object-relatie waarin de aanvaller het aangevallen standpunt van de tegenstander verkeerd en krachteloos weergeeft waardoor de 'gelijke' relatie verandert in een 'scheve' relatie waar de echte tegenstander (subject) heeft plaatsgemaakt voor een weerloze stropop naar zijn/haar model (object). Wikipedia heeft het inderdaad goed uitgelegd: doordat de aanvaller een verkeerde of ontkrachte weergave geeft van het standpunt van de verdediger (c) wordt de aanvaller/verdediger-relatie of -krachtsverhouding verkeerd weergegeven zodat deze relatie vergelijkbaar is met de situatie van de relatie tussen de krachtige aanvaller en de krachteloze stroman-verdediger (a).
Het is moeilijk, hè, Uncle Rat om het standpunt van je tegenstander in het islamdebat niet op voorhand te ontkrachten in een verkeerde weegave en je eigen standpunt niet krachtiger te laten lijken dan het is door zodoende bewust/onbewust in relationeel aspect van de ander een stroman te maken?
Dit is crux: de aloude 'toon van het debat'.
Islamofoben wordt niet het recht op een standpunt ontzegd, maar de manier waarop de islamofoben hun standpunten verwoorden wordt bekritiseerd. Want dat is 'onderdeel van het probleem'. Immers: iemand met gezond verstand zou het anders formuleren en zijn taalgebruik nuanceren.
De vraag is of:
- het gebruik van allerlei eufemismen wel op zijn plaats is bij het bekritiseren van een verachtelijke ideologie als de islam.
- een anders - zachter - geformuleerde islamkritiek de discussie wél op gang zou brengen.
Tenslotte is het zich onthouden van harde kritiek natuurlijk precies wat de islam wil bewerkstelligen. Niet voor niets hebben de islamitische landen alles in het werk gesteld om de Verenigde Naties ertoe te bewegen een resolutie aan te nemen tegen het kwaadspreken over religies (alleen de islam werd genoemd als religie). En niet voor niets betitelt de Organization of the Islamic Conference (OIC) islamofobie als 'de ergste vorm van terrorisme'. Begrijpelijk: de nare waarheid kan inderdaad maar beter onuitgesproken blijven.
Een ieder die de islamofoben maant hun taalgebruik aan de wensen van de islamitische landen aan te passen handelt dus bewust of onbewust in het verlengde van de islam.
De crux is niet de toon maar, inderdaad, de taal van het islamdebat. Elk (2)-tolererende islamkriticus die de islamofobe islamkritici er op wijzen eens kritsch naar hun taalgebruik te kijken stellen voor het aan te passen aan de eisen van het wetenschappelijke taalgebruik en bewust te handelen in het verlengde van onze eigen moderne Verlichtingstraditie. Is wetenschappelijk taalgebruik 'eufemistisch' en ongeschikt voor het kritiseren van de islam en een nauwkeurige(re) probleemstelling? Is het streven naar (cultuur)wetenschappelijk taalgebruik in de islamkritiek binnen westerse multiculturele samenlevingen echt zo verwerpelijk en verachtelijk? Trouwens, waar is (2) de tolerante islam ineens gebleven? Bestaat die soms niet? En indien die wel bestaat: waarom wordt dat dan niet vermeldt?
Zal het de islamofoben helpen als ze besluiten een andere, mildere toon aan te slaan in het islamdebat? Onwaarschijnlijk. Ten eerste is het toelaatbare/geprefereerde taalgebruik niet vastomlijnd. De bepaling van waar de grenzen zich bevinden ligt bij de andere partij. Die grenzen kunnen steeds verschoven worden tot het islamdebat geen debat meer is, maar een gezamenlijke vaststelling dat de islamkwestie problematisch is. Ten tweede dwingt een dergelijke slap geformuleerde stellingname de andere partij nauwelijks tot verdediging van hun standpunten: zonder scherpte in het debat heeft de tegenpartij het wel erg gemakkelijk om zich er in vage bewoordingen vanaf te maken
Dus het consequent gebruiken van wetenschappelijke taal in het islamdebat door de islamofobe islamkritici betekent het einde van het debat door consensus over een voor iedereen heldere formulering van de problemen rond de islam(itische cultuur) binnen open multiculturele samenlevingen? En wetenschappelijke islamkritiek is niet scherp?
De islamofobe islamkritici erkennen dan misschien het scherpe onderscheid tussen (1) en (2) wanneer ze er naar worden gevraagd, maar het lijkt niet van harte te gaan omdat ze er blijkbaar het voordeel en belang niet van inzien, wat wellicht verklaart waarom ze het op de beslissende moment van hun islamkritische betoog gewoonlijk vergeten te vermelden zodat (2) buiten beeld blijft. Als typische dialogische islamkriticus vraag ik me af onmiddellijk af waar (2) is en dus waar het onderscheid tussen (2) en (1) wanneer Uncle Rat de volgende ontopic-uitspraken doet:
"Het is nog maar de vraag of het wenselijk is dat de islam deel uit mag maken van een Westerse multiculturele soep. Gezien het streven van de islam naar wereldheerschappij, het afwijzen van democratie en stellen van de islam boven de rechtsstaat lijkt me dat een gevaarlijk idee" en "eerst zullen we het er over eens moeten worden dat de islam unaniem en ondubbelzinnig abject verklaard moet worden (omdat de islam abject is). Vervolgens gaan we het Westen islamvrij maken." Wat betreft (1): inderdaad. Maar geldt dit ook voor (2) de liberale islam van Abu Zayd en Soroush met de open essentie die de eigentijdse mogelijkheid biedt om democratie en mensenrechten te omarmen en deze aangegrepen hervormingsmogelijkheid te verdedigen tegen (1) de gevaarlijke en abjecte islam met de gesloten jihad & sharia-essentie? Dus nogmaals gevraag ivm de blauwe uitspraken: indien dat niet geldt voor (2), waarom wordt dat dan niet vermeldt?
Dit is de derde keer dat ik dit vraag.
1. Dialogische islamkriticus A heeft de positie X met een scherp onderscheid tussen (1) en (2) en met rationele tolerantie voor (2) de tolerante islam en aanhang bij (3) en rationele intolerantie voor (1) de intolerante islam en aanhang bij (3). Dit is een functioneel onderscheid van drie delen van de islamitische cultuur als geheel
2. Islamofobe islamkriticus B heeft positie U. Omdat B het centrale onderscheid van de distinctieve positie X van A niet centraal stelt, geeft persoon B de positie van persoon A weer als een gekunstelde islamkritische positie Y - alsof de islamkritiek als rationele intolerantie tov (1) niet present is bij (2) en (3) en niet de moeite waard om mee in leergesprek te gaan. De door B bedrieglijk weergegeven 'islamofilische' positie Y die van A in relatie tot B een islamkritische stroman maakt wordt zo het resultaat van een misvorming van de functioneel-distinctieve positie X.
3. Persoon B valt de 'islamofilisiche' positie Y aan, concluderend dat functioneel-distinctieve positie X van persoon A niet klopt.
De cultuurfunctionele driedeling van positie X geeft Uncle Rat verkeerd weer als een 'islamofilische' positie Y net twee monolitische blokken, terwijl een ernstige poging tot een juiste weergave van positie X niet lijkt gedaan:
[Ad 1.] Het gaat meteen al mis. Want (3) wordt bij (1) of (2) ingedeeld, zodat (3) feitelijk verdwijnt. Wat over blijft zijn (1) en zijn sympathisanten uit (3) - monolitisch blok één, en (2) en zijn sympathisanten uit (3) - monolitisch blok twee.
[Ad. 2.] De stromannen stapelen zich op: persoon B heeft nooit beweerd dat er zich in (3) geen segment bevindt dat zich niet kritisch opstelt tov (1). Islamofobie is deze kritische houding van het (3)-segment echter niet, want het (3)-segment maakt zelf deel uit van de islam. Deze stroman is alleen maar vol te houden als islamofobie wordt gedefinieerd als een gerechtvaardigde weerzin tov (1). Terwijl islamofobie in werkelijkheid een - eveneens gerechtvaardigde - weerzin is tegen (1) en (3). Het vervelende is echter dat A zelf steeds weer terugvalt naar positie Y zoals door B weergegeven (twee monolitische blokken).
[Ad. 3.] Of positie Y islamofilisch is of niet, daar kan verschillend over gedacht worden (naar mijn mening heeft het niets met fobisch of filisch te maken). Uniek is die positie in ieder geval wel.
Bedankt, jouw positie U als islamofobe islamkriticus is ook met individuele uniciteit verwoordt. Vervelend is wel dat je jouw positie U krachtiger maakt dan deze is door mijn functioneel-distinctieve positie X als dialogische islamkriticus steeds weer verkeerd voor te stellen als de stroman-positie met twee monolitische blokken alsof deel (3) geen zeer verschillende plaats en functie heeft van de delen (a) en (2) binnen de Islamitische cultuur als geheel. En jammerlijk is dat Uncle Rat zijn eigen positie U er niet tegenover stelt zodat duidelijk zou worden waar volgens hem de wezenlijk verschillen liggen en vooral ook dat deze tegenoverstelling niet geschiedt tegenover de juist weergegeven functioneel-distinctieve positie X (maar steeds neigt positie Y van stroman-mij). Merkwaardig is dat de 'islamofobie' volgens hem, dwz de rationeel legitieme intolerantie tegen het beangstigend intolerante, een gerechtvaardige weerzin is tegenover (1) EN (3) omdat ook dit laatste een deel van het geheel is, aangezien ook (2) een deel van dit geheel is maar daar een dergelijke weerzin juist niet gerechtvaardigheid en eerder misplaatst is en deze gematigde/liberale/tolerante islam ook aanhangers heeft in (3).
A) "Islamofoben bestrijden de jihadistische islam (1) en niet (3) en (2)."
B) "Islamofoben ontkennen het bestaan van de liberale islam (2)"
Welke uitspraak is juist? A en B, A, B, of A noch B?
A noch B.
Islamofobe islamkritici bestrijden de intolerante/jihadistische islam (1)
en (3), de grote meerderheid moslims in de internationale wereld, waartoe dialogische islamkritici ook het gematigde moslimgezin in je nabije NLse straat of buurt rekenen.
Islamofobe islamkritici ontkennen het bestaan van (2) de liberale/gematigde islam niet wanneer dialogische islamkritici hen daarnaar vragen, maar zonder deze kritische vragen vergeten ze (2) steevast te noemen in hun kritische spreken over de islam in het debat en liever zwijgen ze (2) dood als alternatief voor (1) waar een moslim in kan geloven.
Welk relationeel onderscheid (1-2-3) van de islam stelt de islamofobe islamkriticus tegenover het functionele onderscheid (1-2-3) binnen de moslimcultuur van de dialogische islamkriticus, Uncle Rat? Met andere woorden: in welke zin kenmerken zich in jouw unieke positie U de relaties tussen de drie delen van de islam als geheel?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens