Nee ik loog niet. Tabari was een voorbeeld. Het is een feit dat Asima de dochter was van Abu Bakr. Het is een feit dat ze de zus was van Aisha, 10 jaar ouder en 100 jaar rond het jaar 73.
En waar komen die feiten vandaan? Aisha en haar zus hebben geen facebook, ze zijn al 1400 jaar dood. Nogmaals, ik heb je de citaten gegeven uit Bukhari en anderen. Jij 'citeert' (je hebt het stuk nog niet geplakt trouwens) uit Tabari, maar waarom zou je Tabari wel aannemen dan en alle onafhankelijke andere bronnen verwerpen? Dat riekt naar opportunisme hoor. Het merendeel van alle betrouwbare bronnen houdt een leeftijd van 9 jaar aan, waaronder overigens Mohammeds naasten. Tabari's werk is niet eens een hadith notabene maar een tafsir voor zover ik weet. Als je dat fragment wat je bedoelt nou eens zou PLAKKEN hier dan zouden we die issue tenminste kunnen settelen.
Om een paar op te noemen:
1. Als het niet parallel gaat met de Koran(zoals de Hadith die zegt dat Hij(vzmh) slavinnen verkracht etc.)
2. Als er 2 verschillende Hadiths zijn die elkaar tegen spreken(Volgens Hadiths heeft de Profeet(vzmh) verschillende mensen vermoord, of laten vermoorden, terwijl Hij(vzmh) in een ander Hadith zegt dat; een moordenaar de Hemel niet eens zal ruiken)
De meeste zaken in de hadith staat niks over in de koran. Inclusief wat jij zegt over slavinnen. De koran spreekt maar in een stuk of 8 versen over slaven in de vorm van 'wat uw rechterhand bezit' en geen van die zaken zijn afkeurend. Maar voor de rest begrijp ik die prioriteit heel goed, behalve dat dit toch het halve fundament van je religie wegslaat? Wat je zegt is: we volgen wat in de koran staat en daarna wat in de hadith staat (in die volgorde). Maar nu heb je een groot probleem: veel van de betrouwbare hadith zijn in tegenspraak met de koran en veel zaken in de hadith zijn niet terug te vinden in de koran. Van die 2e groep kun je dus nooit controleren of het uberhaupt ergens op slaat (de kans dat ze nep zijn is natuurlijk net zo groot als bij alle andere)... Hoe kun je daar dan ooit een volledige wetgeving op baseren?
Even kort gezegd: met deze criteria kun je geen onderscheid maken tussen kloppende en niet-kloppende hadith: het enige dat je kan zeggen is: ALS hetzelfde in de koran staat dan klopt hij. Als het tegenovergestelde in de koran staat klopt hij niet. Maar daarmee hou je dus alleen de hadith over die al zeggen wat in de koran staat.. en heb je die hele collectie dus niet nodig.
Je beantwoordt mijn punt 3 niet. De kwestie die ik opperde was: als hadith en ketens makkelijk vervalst kunnen worden terwijl ze notabene praktisch zijn opgezet in de tijd van Mohammed zelf, waarom zou dan niet hetzelfde met de koran zijn gebeurd? Als die lui zo feilloos alles konden onthouden zonder stuk papier zouden ze dat opeens verleerd zijn binnen 1 generatie?