Re: De gelovige Atheïst en zijn dogma van de waarheid.
Geplaatst: 17 nov 2011 15:00
Het is geen dogma.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
En het ziet er naar uit dat hij zijn atheïstendogmababbel nog jaren onveranderd zal volhouden.GetBigFast schreef:Wel grappig dat volgens Thor ik ook religieus ben omdat ik niet geloof dat kabouters bestaan of dat Grrrmppff bestaat. Het blijft lachwekkend.
Het grappig is, zelfs als het waar is, wat dan nog? Het 'atheisme' is nog steeds gebasseerd op sluitende logica en bewijs tegenover geen bewijs en niet sluitende logica. O, um wacht eens even, dus toch geen dogma.Cluny schreef:En het ziet er naar uit dat hij zijn atheïstendogmababbel nog jaren onveranderd zal volhouden.GetBigFast schreef:Wel grappig dat volgens Thor ik ook religieus ben omdat ik niet geloof dat kabouters bestaan of dat Grrrmppff bestaat. Het blijft lachwekkend.
Altijd weer die speciale bedrieglijke vraagvorm. Bijna altijd van gelovigen die willen uitkomen bij een uiteindelijke oorzaak, die impliciet in dat "waarom" zit vastgebakken.Thor schreef:Maar het atoomgetal is belangrijk en de neutronen geven de eigenschappen aan een element, waarom is dat zo?
Aha,Voor mij heeft die God wel een betekenis, namelijk een bevestiging dat er meer is dan materie.
Niet alleen dat doe je dus al maar het voorlopig toppunt is je valse kip en ei probleem:Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
We kunnen dus vaststellen dat het woord doctrine, leerstelling, ideologie en religie volgens deze definities van toepassing zijn op het atheïsme.
Doet me herinneren aan mensen die zich afvragen of sudoku al bestond voor het was verzonnen, of wat er achter de hemelkoepel zou zitten:Wat was er eerst de materie of diens eigenschappen, mijn vraag had juist daar mee te maken, gewoon een hoger aggregatieniveau.
Niets, maar ik vind het eerlijk dat je die mogelijkheid openhoudt.Het grappig is, zelfs als het waar is, wat dan nog?
Er is geen bewijs dat er geen God is, hoe logisch je het ook wil brengen, de inhoud is het bewijs, niet het trommelgeroffel.Het 'atheisme' is nog steeds gebasseerd op sluitende logica en bewijs tegenover geen bewijs en niet sluitende logica.
Waar staat dat ik vindt dat atheïsten of jij specifiek, religieus zijn?Wel grappig dat volgens Thor ik ook religieus ben omdat ik niet geloof dat kabouters bestaan of dat Grrrmppff bestaat.
Oke, hoe steekt dat in elkaar?De juiste vraagstelling is daarom:
Hoe steekt het in elkaar dat . . . . .
Waarbij je vergeet dat dit een essentieel onderdeel is van de Big Bang theorie dan wel de ontstaansgeschiedenis van onze aarde en de mens, er is geen verbinding met de evolutietheorie en de man die een antwoord heeft (vooronderstelling) gevonden ontkent de big bang theorie die heeft heel interessante theorieën, die niet te bewijzen dan wel te verwerpen zijn. Er zijn altijd mensen zoals ik die er induiken.En dan kan het een tijdje duren voor het antwoord er is en toch voor velen ontoegankelijk blijft:
En, lees mijn draadjes maar er is meer is een statement die ik veel vaker heb gepost, dus je verbazing verbaasd mij.Aha,Voor mij heeft die God wel een betekenis, namelijk een bevestiging dat er meer is dan materie.
De hoge hoed zonder konijn. De kleren zonder keizer. Het toppunt van ietsisme: "er is meer…"
Wat een rammelende stellingname, waar moet ik voor op mij knieën? Waarom kan ik geen onderscheid maken? Ik geloof in de wetenschap en in het misbruik van de wetenschap. Ik heb in deze draad aangegeven dat ik niet kan bewijzen dat er een God is, net zo min als dat jij kan bewijzen dat er geen God is. Dat is de essentie mijn beste heeck.Al het gelovig voorstelbare daar moet jij dan ook voor op de knieën, want je ontbeert het vermogen om ook maar enig onderscheid te maken tussen alles, alles, maar dan ook letterlijk alles waar zonder verificatie aan kan worden geloofd.
Ik heb niet zoals jij een probleem met het geloven heeck, ik weet dat iedereen geloofd we geloven alleen in andere zaken. Waarbij sommige een dogma als uitgangspunt hebben.Als ik jou was, maar dat ben je al, zou ik jouw goddig probleem zeker in andermans schoot proberen te kieperen.
Zo zie je maar weer hoe een geloof invloed heeft op de associaties.Doet me herinneren aan mensen die zich afvragen of sudoku al bestond voor het was verzonnen, of wat er achter de hemelkoepel zou zitten:Wat was er eerst de materie of diens eigenschappen, mijn vraag had juist daar mee te maken, gewoon een hoger aggregatieniveau.
Nee, want atheisme betekend niet meer dan ontkenning van.Thor schreef:Jammer dat ik af en toe moeten werken.
Beste Fishhook,
Met religieuze of militaire doctrines wordt een verzameling leerstellingen of dogma's bedoeld die niet ter discussie staan.Geen doctrine of leerstelling, geen religie, geen ideologie of organisatie
leerstelling (zn): doctrine, dogma, geloofspunt, grondbeginsel, theorema
Onder ideologie verstaan we het geheel van ideeën over de mens, menselijke relaties en de inrichting van de samenleving.
Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
We kunnen dus vaststellen dat het woord doctrine, leerstelling, ideologie en religie volgens deze definities van toepassing zijn op het atheïsme.
Ook is atheisme geen gedachtegoed, doch slecht een persoonlijke ontkenning, en een goed nederlands woord ervoor is 'ongelovige'.
Nee, (opnieuw) er is geen vereniging(organisatie) en geen gedachtegoed, slechts een gedeelde mening dat er geen goden zijn.Thor schreef:Ik ben blij dat jet het woord gedachtegoed nog eens onder de aandacht brengt, want het probleem van het atheïsme is dat men eigenlijk geen coherent gedachtegoed heeft, men verenigd zich onder het dogma er is niet zoiets als een God.
Een gedachtegoed is een geheel aan denkbeelden, je maakt er weer een woorden spel van.Thor schreef:Jij ontkent een gedachtegoed te hebben, omdat jij als individu slechts wil erkennen 'er is niet zoiets als een God'. En een goede vertaling van atheisme is niet ongelovige maar Greek ἄθεος (atheos), "zonder god".
Die zijn er zeker, maar dan tegenover het opdringerige soort godendom zoals op Credible en CIPP te vinden is.Thor schreef:Veel mensen die zich hier een atheïst noemen hebben meer weg van anti-theïsme. Antitheïsme wordt ook wel militant atheïsme of atheïstisch evangelisme genoemd, zowel door theïsten als atheïsten. Snap je hoe eenvoudig zaken zich soms tot elkaar verhouden?![]()
Alweer nee, de waarneming is dat er iets niet klopt, of Einstein het bij het verkeerde eind had is nog niet zeker.De waarneming is gedaan, daar is niets voorbarig aan.
Maar natuurlijk, zij kunnen niet bewijzen of een God wel of niet bestaat,.[/quote]Weten je vrouw en je vrienden hoe je over ze denkt?
Fishhook schreef:Ondertussen heb je nog steeds geen verantwoording voor je stelling/slotconclusie gegeven, als zou dit bij een 'grote' groep 'atheisten' zo zijn.
Je hebt dus geen grote groep gesproken! 'Lying for Jebus' noemen ze dat geloof ik!Thor schreef:Mensen die zich bewust een atheïst noemen gaan uit van een dogma die zij als waarheid zien. Daarmee zijn ze gelovige atheïsten.
Ha, oud truckje van crea's.Thor schreef:Wat was er eerst de materie of diens eigenschappen, R.
R.http://www.liberales.be/interviews/hermanp schreef: Is wetenschap niet ook een geloof?
Herman Philipse: Moet ik daar echt op antwoorden, op dat soort onzin? Nee!
Ik werk volgens geldige redeneringen, zoals deze binnen de argumentatieleer van toepassing zijn.Thor schreef:Vandaar, dat zolang jij niet kunt bewijzen dat er geen God is, is er geen redelijke onderbouwing voor je dogma.Je kan jezelf zo vaak blijven herhalen als je wil, maar je standpunt wordt er niet legitiemer op.
Aan een dogma ligt geen redelijke onderbouwing ten grondslag.
Nee, niet-iets is nooit een concept.Niet geloven in een God is wel een concept.
Je verwart het simpele statement "ik geloof niet in een god" met een ideologie.Een Godsbeeld is een concept en een concept waar geen God in voorkomt ook, het verteld iets over je beeld op de mens en de wereld.
Prachtig, maar er zit geen stelsel vast aan de simpele constatering dat ik niet in god geloof.Een concept (van het Latijn concipere - conceptum: bijeen nemen, vatten, begrijpen), ook een begrip, is een denkvorm, namelijk de mentale voorstelling van een of meer ideeën die worden samengevat in een hogere klasse van gelijkaardige of verwante verschijnselen of abstracte relaties.
Of een uitgangspunt een dogma is, wordt dus bepaald door de onderliggende redenering, of het gebrek daaraan. Een deugdelijk beredeneerd uitgangspunt, is geen dogma.Ik spreek nergens over een uitkomst ik zeg je nogmaals; als ik met een atheïst spreek is het uitgangspunt (dogma)van de atheïst dat er geen God is. Indien dat niet zijn uitgangspunt is dan is het een agnost of een aanhanger van een religieuze stroming. Dat is geen uitkomst, maar een dogma of uitgangspunt van de gesprekspartner.
Klaarblijkelijk doen sommige mensen niet aan verzoeknummertjes.We hebben het niet over een werkwijze, we hebben het over een dogma, ik heb al aangegeven dat ook ik mijn dogma's heb, klaarblijkelijk is het voor sommige mensen een dermate moeilijk woord om zichzelf zo te zien.
Dan blijft er dus alleen een leeg drieletterwoord over.Dan heb je slechts beweerd dat goden niet zo zijn als hij volgelingen ze zien, dat zegt niets over het bestaan van Goden.
Antwoorden en definitie's zijn altijd menselijk, dus als je dat niet kan aanvaarden is elke verdere toelichting op voorhand zinloos, temeer daar we eigenlijk toch over niet meer dan drie letters praten.Kun je deze stelling nog eens toelichten, aangezien hier weer met menselijke projecties wordt gemeten, die ik niet kan plaatsen?Een god die het universum niet gemaakt kan hebben, omdat deze er niet mee in contact staat, zich in een ander domein bevindt, zoals hierboven gesteld.
Loze woorden.Waarbij het duidelijk blijkt dat je niet kunt rekenen, je werkt nog met het verhaal "Meneer van Dalen wacht op antwoord" in plaats van met de meer moderne: "Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen"![]()
Dat is jouw uitgangspunt, niet dat van een atheïst.Thor schreef:als ik met een atheïst spreek is het uitgangspunt (dogma)van de atheïst dat er geen God is.
Thor weet ook niet wat een dogma is.Erik schreef:Dat is jouw uitgangspunt, niet dat van een atheïst.Thor schreef:als ik met een atheïst spreek is het uitgangspunt (dogma)van de atheïst dat er geen God is.
Je houdt er je eigen verkrachte definitie van atheïst op na en die ga je te lijf, erg grappig.
Ik begrijp ook wel dat het de enige manier is om dit topic zijn bestaansrecht te verlenen, maar het is natuurlijk een miskleun van formaat.
Dit is de reden waarom ik naar het naïeve atheïsme vroeg (dank voor de linkjes Heeck en Fishhook). In dat geval is het echt een inhoudsloos iets, geen concept dus, je kunt dat atheïsme noemen maar dat is dan een externe benaming. Maar in het geval van de moderne atheïst lijkt het me wel een concept, het wordt immers onderbouwd en afgezet tegen het geloven, dus het is wel iets, hoewel het zich ontspint rondom de afwezigheid van iets.Jagang schreef:Nee, niet-iets is nooit een concept.
Een god vormt daarop geen uitzondering.
Als niet-iets ook een concept zou moeten zijn, zou een kip ontelbare concepten aanhangen, en een kip zonder kop nog meer.
Wat is het uitgangspunt van het atheïsme, als het niet is dat er geen god is?Erik schreef: Thor schreef:
als ik met een atheïst spreek is het uitgangspunt (dogma)van de atheïst dat er geen God is.
Dat is jouw uitgangspunt, niet dat van een atheïst.
Is het niet tijd je stelling een beetje bij te stellen richting dit anti-theïsme? Dan vervang je dogmatisch door reductionistisch en zal ik dapper aan je zijde strijdenThor schreef:Veel mensen die zich hier een atheïst noemen hebben meer weg van anti-theïsme. Antitheïsme wordt ook wel militant atheïsme of atheïstisch evangelisme genoemd, zowel door theïsten als atheïsten. Snap je hoe eenvoudig zaken zich soms tot elkaar verhouden?
Maar dit is niet echt een oplossing. Een anti-theïst kan net zo goed bereid zijn om van standpunt te veranderen.qualia schreef:Is het niet tijd je stelling een beetje bij te stellen richting dit anti-theïsme? Dan vervang je dogmatisch door reductionistisch en zal ik dapper aan je zijde strijdenThor schreef:Veel mensen die zich hier een atheïst noemen hebben meer weg van anti-theïsme. Antitheïsme wordt ook wel militant atheïsme of atheïstisch evangelisme genoemd, zowel door theïsten als atheïsten. Snap je hoe eenvoudig zaken zich soms tot elkaar verhouden?.
Ik zie niets dogmatisch aan het ontkennen van het bestaan van god. Atheïsten zijn nog steeds bereid van standpunt te veranderen, ze weigeren alleen een god te erkennen.
Ik denk dat je nu de dunne lijn tussen atheïsme en anti-theïsme oversteekt.qualia schreef:Dit is de reden waarom ik naar het naïeve atheïsme vroeg (dank voor de linkjes Heeck en Fishhook). In dat geval is het echt een inhoudsloos iets, geen concept dus, je kunt dat atheïsme noemen maar dat is dan een externe benaming. Maar in het geval van de moderne atheïst lijkt het me wel een concept, het wordt immers onderbouwd en afgezet tegen het geloven, dus het is wel iets, hoewel het zich ontspint rondom de afwezigheid van iets.