200 vragen reacties van Eldovani en anderen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
iznogoodh
Banned

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door iznogoodh »

Willempie schreef:
HJW schreef: Waarom geloven joden dat dan niet ?
Zij verwachten dit offer niet van de messias. Waarom niet ?
Er zijn veel joden die dit wel degelijk zo zien.
God heeft het merkwaardige talent om zelfs onder zijn uitverkoren volk, nog niet zo talrijk als als de sterren aan de hemel en de zandkorrels op het strand van de zee (hoewel dat aan ene goedgelovige Abraham was beloofd), een onduidelijke boodschap mee te geven. Zelfs Einstein begreep hem verkeerd.
De kosmische prutser!
MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 »

dikkemick schreef:Alles goed en wel.

STEL nu eens dat onomstotelijk vast komt te staan dat de bijbel werkelijk Gods woord is en dat deze God echt bestaat. Hij laat dit zelf weten op een manier waar we niet meer omheen kunnen.

Moeten wij dan blij zijn met deze God?
Moeten wij deze God gaan aanbidden om Zijn goedheid?
Moeten wij niet eens een aantal heel kritische vragen gaan stellen waarop God eerlijk zou moeten antwoorden?

Want het wordt wel zo onderhand een keer tijd dat Hij iets van Zich laat horen...
Ja, ik denk ook dat wij dan kritische vragen mogen stellen. Hij heeft ons in dat geval toch ook de hersenen en het verstand gegeven? Vanuit de tien geboden moet je God ook dienen met heel je verstand, dus het lijkt mij wel redelijk om vragen te mogen stellen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

MeFlower88 schreef:
Ja, ik denk ook dat wij dan kritische vragen mogen stellen. Hij heeft ons in dat geval toch ook de hersenen en het verstand gegeven? Vanuit de tien geboden moet je God ook dienen met heel je verstand, dus het lijkt mij wel redelijk om vragen te mogen stellen.
Maar je kan zoveel vragen stellen als je wilt aan een god maar de antwoorden blijven uit of zijn goed te verklaren zonder een god wat is dan de reden om vragen te blijven stellen?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

PietV. schreef:
MeFlower88 schreef:
Maar je kan zoveel vragen stellen als je wilt aan een god maar de antwoorden blijven uit of zijn goed te verklaren zonder een god wat is dan de reden om vragen te blijven stellen?
Het was een "stel"-situatie. Stel dat God werkelijk bestaat... Dan zou ik ook antwoorden verwachten op mijn vragen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: Het was een "stel"-situatie. Stel dat God werkelijk bestaat... Dan zou ik ook antwoorden verwachten op mijn vragen.
Dan had je ook constant antwoorden gekregen en dan had iedereen op de wereld en altijd al de gesprekken kunnen voeren die er staan in het OT.
Daarvan ben ik overtuigd.

Nu is het net zo weinig zinvol dit soort vragen te stellen als je serieus te verdiepen in SF.
Slechts tot vermaak van degenen, die ervan houden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Met mijn "stel..." gun ik 1X de gelovige het voordeel van de twijfel. Komt soms de discussie ten goede. En dan zou dit topic dus een andere titel hebben.

95 stellingen / 200 vragen aan God.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef:
95 stellingen / 200 vragen aan God.
Het zou heel stil worden op deze plek want we gaan er maar vanuit dat de christelijke god hier het meest dominant is in de belevingswereld van de leden van freethinker. Ook hier geldt dat er geen serieuze activiteit waarneembaar is van een god. Zijn aanhangers die er wel in geloven geven tevens verschillende antwoorden uit zijn naam. Of ze proberen het vanuit de christelijke denktraditie die ook met alle winden meewaait. Tamelijk plaats en tijdgebonden is en zelfs beïnvloedbaar is door allerhande boeken die op de markt verschijnen om de wereld vertellen dat er weer een aangepast argument is die het geloof moet verdedigen en de intellectuele positie van de niet gelovige ondermijnt. En ook hier geldt het motto als het maar vaak genoeg geroepen wordt dan groeit de bewijskracht.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En dat is het mooie van dit topic!

Nu zijn de vragen aan de Christen. Voor hetzelfde geld hadden gelijksoortige vragen aan Hindoes of Moslims worden gesteld en ook dan krijg je een zeer uiteenlopende antwoorden voor je kiezen. En diegene die antwoord geeft meent te kunnen weten dat zijn God zo denkt/handelt.
Maar God/Allah/Shiva zelf....die zwijgen in alle talen.
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef: Maar God/Allah/Shiva zelf....die zwijgen in alle talen.
Het vreemde is dat men er van nogal prat op gaat dat deze goden een paar duizend jaar geleden nogal "praatziek" waren en dat ze genoeg stof hebben achtergelaten om daarmee miljoenen mensen werk te verschaffen. Nog vreemder is dat een update ontbreekt en dat dit momenteel verzorgd wordt door mensen die goed om zich heen kijken naar maatschappelijke bewegingen om dit zo zorgvuldig mogelijk te laten gebeuren.
wilfred degens
Forum fan

Re: 200 vragen reacties van Eldovani en anderen

Bericht door wilfred degens »

God is een persoonlijk begrip welk haar oorsprong bij de denkende mens vond toen de mens besef van verleden, heden en toekomst kreeg. Mede door al de fysieke bedreigingen waaraan de mens vanaf zijn begin blootstond en dagelijks nog steeds blootstaat. Zoals de mens feitelijk zonder aanwijsbare reden graag ieder zijn/haar held of idool heeft of ooit had. Dat ooit had was net zo aan slijtage onderhevig aan het voortschrijdende inzicht als het geloven in een onzichtbare en onaantastbare almachtige en barmhartige god. Ons gevorderde inzicht in hoe het leven werkelijk in elkaar steekt en wat sprookjes bleken en griekse mythologische verhalen met een filosofische leidraad zijn is ons godsbesef niet meer houdbaar tegenover dat menselijke instinct. God is een kindersprookje zoals Sinterklaas en de hulk zijn.
Wie zijn instincten heeft leren onderscheiden in zijn mens zijn komt erachter dat god slechts een zinvolle illusie was en helaas dan niet meer is. Zonder nog in god te geloven is het leven er niet makkelijker op geworden. Alleen al daarom willen de meeste gelovigen niet doordenken zoals het ook een bijna onverkwikkelijk feit is te bedenken en te beseffen dat wij allemaal mogelijk het slachtoffer van een ouderlijke lustdaad zijn, i.p.v. doelbewust om een zeer gewild kindje op de aarde onder hun zorg en verantwoordelijkheid te nemen tot het zelf kan 'vliegen' en het nest verlaat. Alleen al de weerzin bij de gedachten dat je ouders ook tussen hun lakens hebben liggen stoeien in opperste staat van opwinding wil niemand graag voor zijn/haar geest halen. De mens wil niet graag doordenken veelal uit luiheid en uit domheid. De christelijke god is al even onlogisch voor de denkende mens als de god van de natuurvolkeren die sommige planeten of natuurverschijnselen als hun god zien. God is een illusie die in het leven zeer kan troosten maar eveneens kan binden en energie verslinden voor een idee-fixe vol angsten en beperkingen. God in een intellectuele geest kan niet gedijen.
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar ga bovenstaande maar eens uitleggen aan de gelovige. Die verklaart je voor gek. God zit echt heel diep geïmpregneerd in de geest van deze mensen. Het is een zekerheid, geen geloof.
Einstein/Mick
wilfred degens
Forum fan

dikkemick schreef:Maar ga bovenstaande maar eens uitleggen aan de gelovige. Die verklaart je voor gek. God zit echt heel diep geïmpregneerd in de geest van deze mensen. Het is een zekerheid, geen geloof.
Of iets veel concreter proberen uit te leggen, t.w., ons doodzieke milieu snapt de mensheid nog steeds grotendeels niet eens in de wereld niet eens.
De werkelijkheid vn de stand van zaken van de mensheid en onze planeet is erbarmelijk slecht en hopeloos.
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.
wilfred degens
Forum fan

(correctie:
Of iets veel concreter proberen uit te leggen, t.w., ons doodzieke milieu snapt de mensheid nog steeds grotendeels niet eens in de wereld.
Eenmaal 'niet eens' was al voldoende niet eens.)
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

@Wilfred Degens, ik begrijp je volkomen. Maar zelfs voor de teloorgang van de wereld zijn theologische verklaringen te vinden. Vooral in Openbaringen, wat volgens mij om juist die reden al die tijd in de kanon staat. Om als excuus te dienen voor de ongelijkheid en het lijden in de wereld. Daardoor hoeven de christenen in elk geval niets te doen aan het kapotgaan van het milieu, want straks komt Christus terug en komt er weer een nieuwe aarde toch? En ja, er zijn er helaas genoeg die stiekem zo denken.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
wilfred degens
Forum fan

En ja, er zijn er helaas genoeg die stiekem zo denken.
Hier is weer glashelder zichtbaar hoe een vermeende ware almachtige god, die de mens naar zijn beeld en gelijkenis schiep, een utopische figuur moet zijn. Hij laat hierbij in jouw aanname van wat Willempie wel en niet doet, de godvrezende, goedwillende mens naar zijn beste geweten dwalen in het oerwoud van de hypocrisie en schijnvertoningen, zoals hij ook ons heeft laten afdwalen door ons denkvermogen. Alles wat niet klopt voor onze logica, daar waar we alles moeten onderzoeken en het goede moeten behouden, blijft geen plaats meer over voor kleutersprookjes die mijn/ons leven zouden kunnen bepalen. God is een kiekeboe die nooit te voorschijn komt.
Plaats reactie