Wel, dieren kennen geen Nederlands dus kennen het begrip vrijheid als zodanig niet.RobbertVeen schreef:Dit antwoord is dan in mijn ogen buitengewoon naïef. Elk "dier" kent déze vrijheid? Mijn kat is even "vrij" als ik? Het veronderstelt de vrijheid, en dat we precies weten wat het is, alsof er geen probleem is zodra we gaan nadenken over onze vrijheid, alsof er geen economische, psychologisch belemmeringen van die vrijheid zouden zijn etc. Je bent heel snel tevreden met een zeer mager antwoord. Wel vrij, maar geen denker...Dat beloof ik schreef:Een zin als deze is in mijn ogen echt heel vreemd, onduidelijk.Waarin is die vrijheid van de mens, zijn autonomie, dan gefundeerd, of fundeert hij zichzelf?
Hij zou over kunnen komen als een schijnbaar erg intelligente, diepzinnige vraag: wow, waarin is onze vrijheid gefundeerd, heayy !
Maar nader beschouwd denki kdat het een lege vraag is, want hoezo vraagt iemand zich dit af, wat is de relevantie ervan. Waarom zou vrijheid perse een fundament (in de zin van oorsprong, niet in de zin van borging) moeten hebben ?
En: ik vind het opvallend dat deze twee betekenissen van fundament door elkaar worden gebruikt.
Het eerste deel (waarin is de vrijheid van de mens gefundeerd) doelt volgens mij op de oorsprong.
Het tweede deel (of fundamenteert hij zichzelf) doelt volgens mij op de borging.
In ieder geval:
Vrijheid is er; omdat wij er zijn en niemand ons bestuurt, volgt dan automatisch een mechanisme dat wij vrijheid noemen.
Daarnaast: de mens is hierin niet uniek. Elk dier kent deze vrijheid.
Alhoewel, mijn hond... Als die tijdens de training het woordje 'vrij!' kreeg ging hij helemaal uit zijn dak.
Associatief gedrag, ik weet het, maar het is bij mensen niet anders.
U kunt nu wel het de problemen en haken en ogen over het begrip vrijheid gaan behandelen, maar als daar onduidelijkheid over bestaat was het beter geweest om dat eerst te doen.
Nu komt het op mij over alsof U mijn vraag ontwijkt, dat is jammer.
Nu weet ik echter nog niet waarom vrijheid perse een fundament moet hebben ?