Hiermee geef je slechts aan dat volgens jouw manier van bijbel uitleg, het 'cherry picking' zou zijn.JohanT schreef: Hier ga je vermoedelijk uit van wat de Bijbel zegt, maar tegelijkertijd ga je tegen de Bijbel in.
Is geloof in Christus voldoende?
Even kijken: http://skepticsannotatedbible.com/contr" onclick="window.open(this.href);return false; ... alone.html
ja, en nee. Moeilijk, wat wil je volgen? Alle teksten worden namelijk geregeld gebruikt door middel van cherry picking.
Jouw manier, lijkt de methode te zijn: lijstje maken van losse teksten en conclusie trekken. Je kunt vraagtekens zetten bij een dergelijke aanpak. Een willekeurig boek op die manier proberen te begrijpen gaat je al niet lukken.
Op de brieven van Paulus bijvoorbeeld. Paulus heeft regelmatig te maken met dwarsdrijvers, die via het houden van de wet (dingen doen) proberen een eigen rechtvaardigheid te creeren. De Galaten brief is daar een goed voorbeeld van.Waar baseer je dit op? Misschien komt dat verzet tegen een dergelijke god doordat deze god gruwelijke daden zou hebben verricht in het Oude Testament.
Kijk bijvoorbeeld in de linker kolom van je lijst met teksten. Daar heb je aanleiding genoeg om verder te gaan lezen.Waaruit maak je op dat God uit genade redt? Waaruit maak je überhaupt op dat God redt?
Ook het feit dat zo'n beetje alle christelijke denominaties wel tot die conclusie komen (ondanks al die verschillende soorten interpretatie en leer), zou toch aanleiding moeten zijn het ten minste te overwegen.
Ik had het over rituelen die mensen hebben ingesteld, soms vagelijk gebaseerd op de bijbel.Rituelen staan doorheen de gehele Bijbel beschreven, ook als opdracht van God.
Rituelen hoeven niet per definitie slecht te zijn, ze moeten echter geen doel in zichzelf worden.
Ik hang geen leer aan in de zin dat die jij hier vermoedelijk bedoelt. Wat dat betreft is dit woord ook wat onnauwkeurig.Maar jijzelf hangt ook een bepaalde leer aan, niet?
Wat maakt jouw leer nou beter dan de andere leer? Het ontbreken van rituelen?
Die toestanden eromheen, zoals je ze noemt, zijn die fout?
Een leer kan ook een beschrijving van bijbelinterpretatie zijn, dat is niet iets wat je aanhangt (als een soort belijdenis), maar een hulpmiddel.
Hoewel ik zeker voorstander ben van zo letterlijk mogelijk lezen (hetgeen niet altijd kan aangezien de bijbel bijvoorbeeld ook symboliek bevat), is objectief lezen en begrijpen veel moeilijker dan jij doet voorkomen. Er spelen allerlei kaders mee, bijvoorbeeld je persoonlijke overtuiging, ervaring en nog veel meer. Bijvoorbeeld ook allerlei ballast van meningen (van jezelf of anderen) die je meedraagt.Het is vrij makkelijk de Bijbel objectief te lezen en te begrijpen. Gewoon nemen wat er staat. Geen poespas eromheen verzinnen. Het zijn simpele lieden geweest die de Bijbel hebben geschreven, geen metaforische onzin eromheen, maar straight to the point.
Misschien wel, misschien niet. Dat kan ik zo niet beoordelen.Vaak wordt er juist vanuit het geloof een speciale betekenis gegeven aan verzen, welke er gewoon niet staan,
Wat ik wel weet: Ik bestudeer nu aardig wat jaartjes de bijbel en het wordt daarbij alleen maar duidelijker hoe bijzonder mooi de bijbel in elkaar zit. Echt wonderlijk. Steeds meer komen allerlei details naar boven die in elkaar grijpen.
Dat God met Zijn schepping begaan is. Hij redt een ieder die Hem vertrouwt, zonder iets te eisen. Hij geeft genade en een uitnemende toekomst. Geloof Hem en het is voor jou. Dat is een buitengewoon goede boodschap.Wat is volgens jou de kern van het Evangelie?
God bepaalt wat waarheid is. Als je Hem gelooft, weet je het. Als je niet gelooft, weet je het niet. Men lijkt hier niet te willen beseffen dat persoonlijk geloof een doorslaggevende factor is. Men denkt dat je zonder geloof de bijbel kunt oppakken en kan gaan uitleggen wat het betekent wat er staat. Uiteraard denk je dat het zonder geloof "objectief lezen" is, maar het is wel degelijk subjectief. Zo je wilt, minstens net zo subjectief als een gelovige. Maar die laatste heeft als voordeel dat de bijbel voor gelovigen is geschreven.Wie bepaalt of iets onzin is? Jij, ik, iemand hier, moet het een gelovige zijn?
En er zijn genoeg onderbouwingen te vinden voor de leerstellingen die God en genade niet verkondigen. Geloof is niet voldoende. Oh jawel... nee, toch niet...![]()
Wel kun je kritisch kijken naar de manier waarop je de bijbel leest. Het op een onzinnige manier aanpakken, leidt tot onzinnige resultaten. Daarmee hou je in ieder geval jezelf voor de gek.