Stuurt Belgische regeringspartij N-VA aan op totalitarisme?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Stuurt Belgische regeringspartij N-VA aan op totalitaris

Bericht door appelfflap »

LordDragon schreef: antwoord nou es zijn dat belgen of niet volgens jou?
MVG, LD.
als ze lang genoeg hier zijn, zich settelen, inburgeren,... kunnen ze de Belgische nationaliteit verwerven
altaargelang waar ze juist zitten (Vlaanderen-Wallonie) zal dan blijken welke taal ze moeten leren, welke pers ze zullen lezen, op welke partijen ze mogen stemmen, welke muzikanten ze leren kennen,....
op de Catalanen hun paspoort staat ook Spanjaard maar daar houdt het ongeveer op, jouw vraag gaat dus aan de kern voorbij

als je Dewever Hitlersympathieën verwijt/insinueert is hij in jouw ogen natuurlijk een racist. die alinea over Walenhaat had je je kunnen besparen :)
wordt trouwens weerlegd door Dewever zelf die ook graag zou willen dat ook de Walen de regering krijgen die ze wensen. en vertel me nu eens wat er fundamenteel ondemocratisch aan die opmerking is?

in Maarten's oog in oog interview kun je Dewever's reactie op die julius ceaseropmerking uit zijn eigen mond horen. Dan weet je dat jouw verwijt opnieuw op bijzonder weinig slaat.

en dat regeringsleden het regeringsakkoord moeten volgen is de evidentie zelve, anders kun je niet besturen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

pallieter schreef: Kom kom, er is geen enkele reden dat men BDW's uitspraken niet mag interpreteren rekening houdende met zijn nationalistisch gedachtegoed en adoratie naar keizerlijke macht. Of mogen er nu plots ook niet meer vanuit gaan dat pastoors gelovig zijn?
Het probleem is dat als je niet oplet je al snel in een kringetje ronddraait. Wij interpreteren BDWs uitspraken rekening houdend met zijn nationalistisch gedachtengoed. Wij interpreteren BDW's nationalistisch gedachtengoed volgens de uitspraken die hij gedaan heeft.

En voor je het weet heeft het meer te maken met de eigen interpretatie dan met BDWs eigen standpunt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

En voor je het weet heeft het meer te maken met de eigen interpretatie dan met BDWs eigen standpunt.
Of ga je zijn gedachtegoed minimaliseren aan de hand van de semantiek. Beiden zijn niet echt aangewezen.

Edit:

Misschien iets duidelijker: "if it walks like a duck, quacks like a duck and looks like a duck, it probably is a duck"
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Axxyanus schreef
Neem nu de rel bij de Franstaligen rond afgestudeerde dokters die geen riziv-nummer krijgen. Er was overeengekomen dat het aantal artsen (zowel nederlandstaligen als franstaligen) naar beneden moest. De nederlandstaligen hebben daarvoor een numerus clausus ingevoerd. De Franstaligen hebben het probleem voor zich uit geschoven. Het gevolg is dat nu die beperking hard gemaakt moet worden, er langs nederlandstalige kant geen probleem is, want het aantal afgestudeerden is binnen de perken gebleven terwijl de franstaligen zich verplicht zien om een aantal afgestudeerden geen riziv nummer te geven. Natuurlijk wordt er ondertussen van franstalige kant al stevig druk uitgeoefend om al die afgestudeerden toch maar hun riziv nummer te geven en wordt daar van nederlandstalige kant tegen geprotesteerd want dat zou er op neerkomen dat de hele last voor het binnen de perken houden van het doktersbestand op de schouders van de nederlandstaligen zou terechtkomen.
Ja, je heb wel een punt, maar is het niet zo dat deze politieke spelletjes niet meer gespeeld zouden kunnen worden moesten wij één regering hebben (en niet eigenlijk vijf met nog eens een schaduwpremier erbij). Ik neem aan dat jij een Nederlander bent, ik kan verkeerd zijn he, zo ja wat zouden jullie vinden van deze manoeuvres van de keizer? En wat zouden jullie vinden van een schaduwpremier die achter de gordijnen aan de touwtjes trekt en de hele regering naar zijn pijpen kan laten dansen?

Appelflap schreef
als je Dewever Hitlersympathieën verwijt/insinueert is hij in jouw ogen natuurlijk een racist. die alinea over Walenhaat had je je kunnen besparen
wordt trouwens weerlegd door Dewever zelf die ook graag zou willen dat ook de Walen de regering krijgen die ze wensen. en vertel me nu eens wat er fundamenteel ondemocratisch aan die opmerking is?
Zie jij echt niet door de kleren van de keizer, Bart de Wever doet deze uitspraak en de mensen lopen erin. Dit is manipulatie, hieraan toegeven is meegaan in zijn ideologie om het land te splitsen. Er is echter ook een andere oplossing, één enkele regering en je hebt al deze heisa niet. Maar je bent zodanig gebrainwashed door her de wever dat je de logische oplossing niet meer ziet. Dat is dan het resultaat van tien jaar brainwash door deze meester manipulator. Liever splitsen dan éénmaken, bye bye Belgie dus, …

Appelflap schreef
in Maarten's oog in oog interview kun je Dewever's reactie op die julius ceaseropmerking uit zijn eigen mond horen. Dan weet je dat jouw verwijt opnieuw op bijzonder weinig slaat.
Bartje is geen dommerik, eerder een sluw en gevaarlijk individu, hij ruilt Julius Caesar om voor Augustus, en weerom loopt iedereen erin. Die keizer Augustus, (waarom vergelijkt ie zich altijd met keizers?) was anders ook geen braaf doetje hoor.

De redactie schreef
In het interview wisselt De Wever met gemak van petje: hij is de burgemeester die spreekt over de ordehandhaving op de betoging in Antwerpen van 24 november, en hij is de voorzitter van N-VA die tegen de oppositie tekeergaat. In beide gevallen is hij even cassant.
Een schaduwpremier dus, en ik ben daar niet mee gedient, als belgisch burger wens ik het beste voor mijn land en eis ik dat verkozen politiekers hun job kunnen doen zonder een keizer die achter hun rug staat om het mes erin te steken als zij iets zouden beslissen wat niet in zijn kraam past.

De redactie schreef
N-VA was het probleem
In afwachting stapt Wathelet nu eindelijk vooruit om toch aan oppositie te doen in het federale parlement. Want dat is nodig, denkt hij. Vooral de "schaduwpremier uit Antwerpen" moet het ontgelden.
Wathelet hekelt dat De Wever de regeringsleden keer op keer terugfluit. Dat gebeurde toen Charles Michel na de betoging van vorige week meldde dat er nog onderhandelingsmarge was, toen Maggie De Block een mildere aanpak van cannabis voorstelde en ook toen CD&V afgelopen weekend voor een vermogenswinstbelasting pleitte.
De conclusie van Wathelet: met N-VA valt niet te regeren. "De N-VA was het probleem", zo komt hij nogmaals terug op de weigering van zijn partij om met de nationalisten in zee te gaan.
Bron : http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2144513" onclick="window.open(this.href);return false;

Mooi is dat, dit zijn maffia praktijken, De Wever zit niet in de regering maar slaagt er toch in om achter de schermen aan de touwtjes te trekken en de regering wordt zo gereduceerd tot een stel poppen van deze puppet master, democratie? Die is hier ver te zoeken, het neigt eerder naar dictatorschap.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

pallieter schreef:
Of ga je zijn gedachtegoed minimaliseren aan de hand van de semantiek. Beiden zijn niet echt aangewezen.
Maar ik minimaliseer BDW's gedachtengoed niet. Ik beweer nergens dat mijn mogelijke interpretaties de juiste manier is om BDW te begrijpen. Ik beweer ook nergens dat mijn mogelijke interpretaties vastleggen dat BDW een rasechte democraat is.

Maar als iemand beweert dat BDW woorden openlijk tegen de parlementaire democratie is en daarna komt de opmerking dat dat een interpretatie is gebaseerd op zijn gedachtengoed dan begint dat naar een circulaire redenering te ruiken.
Want dat hij tegen de parlementaire democratie is, baseert men dan op zijn (vorm van) nationalistisch gedachtengoed en dat zijn vorm van nationalisme op totalitarisme aanstuurt baseert men dan op het feit dat hij tegen de parlementaire democratie is. Zo is het gemakkelijk.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Maar als iemand beweert dat BDW woorden openlijk tegen de parlementaire democratie is en daarna komt de opmerking dat dat een interpretatie is gebaseerd op zijn gedachtengoed dan begint dat naar een circulaire redenering te ruiken.
Want dat hij tegen de parlementaire democratie is, baseert men dan op zijn (vorm van) nationalistisch gedachtengoed en dat zijn vorm van nationalisme op totalitarisme aanstuurt baseert men dan op het feit dat hij tegen de parlementaire democratie is. Zo is het gemakkelijk.
Akkoord. Maar dat neemt niet weg dat hij de parlementaire democratie misbruikt dmv populisme en negativisme. Kan je stellen dat BDW de parlementaire democratie verdedigt? Aangezien hij Brussel niet wil afgeven maar wel stelt dat de regio Vlaanderen zelfbeschikkingsrecht heeft is hij zeer contradictorisch in zijn mening over wanneer de parlementaire democratie belangrijk is. Hij aanvaardt momenteel de parlementaire democratie (niet altijd met evenveel overtuiging), hij gebruikt de parlementaire democratie maar zal ze nooit verdedigen. Zijn boutades "ik een democraat en republikein zijn contradictio's in terminis met zijn andere uitspraken zoals bijvoorbeeld Brussel, oppositie misdadig noemen, keizer Augustus, zelfs niet willen dat de regering (waar hij verdorie persoonlijk zelfs geen deel vanuit maakt) bepaalde zaken onderzoekt (De Block over medicinale cannabis),...
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

LordDragon schreef: Ja, je heb wel een punt, maar is het niet zo dat deze politieke spelletjes niet meer gespeeld zouden kunnen worden moesten wij één regering hebben (en niet eigenlijk vijf met nog eens een schaduwpremier erbij).
Neen, ook toen we nog maar één regering hadden werd dit soort van politieke spelletjes gespeeld waar de Franstaligen voor hun taalvoorrechten vochten en tegelijk voor het volle pond van de eigen faciliteiten wilden genieten maar tegelijk steeds de faciliteiten voor de Nederlandstaligen tegenwerkten.

Toen we nog maar negen provincies hadden, was er een Franstalige en een Nederlandstalige vice goeverneur in Brabant die de taalklachten moesten behandelen voor als er iemand aangenomen werd die onvoldoende de tweede taal beheerste voor ambt waarin hij werd aangenomen. De Franstalige vice-goeverneur heeft toen nooit een Franstalige geschrapt wegen te weinig kennis van het Nederlands terwijl er regelmatige Nederlandstalige schorsingen waren wegens te weinig kennis van het Frans.

Kijk je kan voor faciliteiten zijn of er tegen. Daar kan over gediscuteerd worden. Maar de manier waarop de Franstaligen die faciliteiten en andere taalwetten steeds probeerden eenzijdig te laten toepassen, begint meer en meer Nederlandstaligen hier de keel uit te hangen.
LordDragon
Bevlogen

pallieter schreef
keizer Augustus, zelfs niet willen dat de regering (waar hij verdorie persoonlijk zelfs geen deel vanuit maakt) bepaalde zaken onderzoekt (De Block over medicinale cannabis),...
yup en wat deed de eerwaarde augustus? De macht van de senaat en het parlement breken en naar zich toetrekken, opgepast dit is een sluw gevaarlijk ventje, een schaduwpremier, een puppet master.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
LordDragon
Bevlogen

axxyanus schreef
Kijk je kan voor faciliteiten zijn of er tegen. Daar kan over gediscuteerd worden. Maar de manier waarop de Franstaligen die faciliteiten en andere taalwetten steeds probeerden eenzijdig te laten toepassen, begint meer en meer Nederlandstaligen hier de keel uit te hangen.
Ok, dus een éénheidsgering is geen oplossing, maar de splitsing van Belgie dan wel? (ik wil zeker niet beweren dat het aan de franstalige kant allemaal brave correcte politiekers zijn, maar ik vraag me af of het land splitsen dan wel een oplossing biedt. één ding is zeker, ik blijf in de Walen wonen, hier is veel meer natuur dan in vlaanderen en de mensen zeggen hier nog goedendag tegen elkaar, ook al ken je elkaar niet)

MVG, LD.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Axxyanus,

Perfect akkoord. Ik heb 10 jaar in Brussel gewoond en dan moet je maar eens proberen Nederlands te spreken in een bank, bij een politie agent of in een ziekenhuis. Over winkels spreek ik zelfs niet.

Maar dat heeft niets te maken of de NVA nu al dan niet salonfähig is. En dat is de NVA in mijn ogen absoluut niet. Groot deel van hun verkozen op gemeentelijk vlak komen rechtstreeks van het Vlaams Belang. De Wever is een conservatieve nationalistische gladkakker. De fans van de NVA reageren walgelijk op kritiek en nee, dat is verkeerd, zelfs al is de kritiek ongegrond, kritiek om de politiek blijft een basisrecht. Iets waar de NVA trouwens zelf gretig gebruik van maakt! Noemt tegenwoordig de oppositie al crimineel omdat ze kritiek hebben op hem. Is het dan zo raar wanneer ik vraag hoe men dat crimineel gedrag gaat stoppen?

Vind jij het normaal dat bepaalde mensen hier het uitmaken van De Wever voor gladkakker gelijk stellen aan radicale ontmenselijking?

Ik heb geen probleem met De Wever omdat hij de Vlaamse belangen verdedigt. Dat kan je nl. ook zonder nationalisme, populisme en negativisme.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

LordDragon schreef:axxyanus schreef
Ok, dus een éénheidsgering is geen oplossing, maar de splitsing van Belgie dan wel?
Daar spreek ik mij hier niet over uit. Ik wilde enkel aangeven dat de problemen die Nederlandstaligen hier hebben met de Franstaligen wel degelijk enige grond hebben en niet louter het gevolg zijn van de N-VA die probeert de Nederlandstaligen tegen de Franstaligen op te zetten.

Om een ander voorbeeld te geven, ik woon in Sint-Pieters-Leeuw waar de Franstaligen een fractie hebben van acht leden. Van die acht leden zijn er maar vier die voldoende Nederlands begrijpen om de zittingen te kunnen volgen. Waarvan één dan nog een Nederlandstalige is maar zich op die lijst heeft gezet omdat haar echtgenoot de lijsttrekker is.

Sinds de tijd dat ik de gemeentelijke politiek volg heeft die lijst nooit een initiatief gesteund van de gemeente wat betreft lessen Nederlands voor anderstaligen. De lessen Nederlands die de gemeente organiseert o.a. voor andertalige ouders van leerlingen in het Nederlandstalige onderwijs gebeuren zonder steun van de Franstalige fractie. Hun officiële slogan is: "Franstalig en vastbesloten het te blijven" (in het frans natuurlijk) alsof de moeite van Nederlands te leren om je beter in te passen in een Nederlandstalige gemeente, hun Franstalige identiteit zou aantasten.

Ik beweer hier niet dat de manier waarop de N-VA de zaken wil aanpakken een goede oplossing is, ik wil enkel illustreren dat de negatieve gevoelens jegens Franstaligen diepere wortels heeft dan de N-VA die de Nederlandstaligen tegen de Franstaligen zou opzetten..
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Laten we er een wetenschapper (socioloog) bijhalen die 'het sociaal narratief' van De Wever en co ontkracht waar N-VA overal het concept van "twee democratieën" wil laten circuleren om zo een natiedenken en Vlaamse identiteit aan het volk aan te praten. Zelfs journalisten en intellectuelen nemen klakkeloos dat woordgebruik over. Maar wat zegt de wetenschap?
http://www.standaard.be/cnt/6a3420n5" onclick="window.open(this.href);return false;
De wetenschapper Luc Huyse heeft het over 'journalistieke luiheid' en 'de mantra van het tweelandenland' en vergelijkt het met het discours van de jaren '70.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Lees hier wat deze socioloog Luc Huyse verder zegt over de mythevorming van N-VA:
http://www.demorgen.be/binnenland/de-my ... -a1307271/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Het lijkt me eigen aan politiek te zijn om een retorisch discours te brengen dat enkel doorprikt kan worden door mensen die genoeg achtergrond in de betreffende materie hebben.
Wie inzicht heeft in op welke politiek Geert Wilders werkelijk aanstuurt en dit vergelijkt met diens discours over 'aanpassen aan Europese waarden zoals mensenrechten', doorprikt die retoriek. Hetzelfde met De Wever: wie weet waar De Wever zijn mosterd haalt en de intertekstuele vergelijking maakt met de betreffende anti-verlichtingsdenkers waaruit dat discours komt, doorprikt de politieke maskerade.

We hebben dus vooral historici en wetenschappers nodig die de mythes doorprikken die politici ons via hun retorisch discours op de mouw spelden, mijns insziens. We hebben vooral nood aan vertalers van dat discours.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Blijkbaar is Dewever toch niet zo heel totalitair

volgens de Brusselse socialistische burgemeester is hij verantwoordelijk voor de rellen in Brussel
Dewever had blijkbaar massaal en zonder reden Antwerpse havenarbeiders preventief moeten oppakken en in voorarrest gooien.
hij had blijkbaar leden vd socialistische vakbond preventief moeten verhinderen om naar een vakbond betoging te vertrekken. :)
Plaats reactie