bewijs voor leven na de dood?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Berjan
Bevlogen

Re: bewijs voor leven na de dood?

Bericht door Berjan »

Peter van Velzen schreef:Ik verbeeld met wat dat betreft niks. Ik kan net zo min bewijzen dat er zich géén theepot is die zich in een baan rond jupiter bevindt, als dat ik kan bewijzen dat we niets kunnen zien en horen zonder de werking van de hersenen. Ik ben dan ook bereid om open te staan voor elke objectieve waarneming van zo’n theepot, en elke objectieve waarneming van een mens zonder werkende hersenen, die iets ervaart. Tot nu toe is zo iemand niet gevonden. Als er bijna-dood ervaringen zijn van mensen zonder (wederom) werkende hersenen, dan hoor ik dat graag. Voor zover ik weet, hebben alleen mensen mét werkende hersenen over zo’n ervaring gerapporteerd. Mocht ik me vergissen dan hoor ik dat graag.
Wel schrijnend he? Mensen worden doodverklaard als de machine waaraan ze liggen aangeven dat er geen hersenwerking meer is. Maar zodra mensen later weer bij bewustzijn komen en melding maken van allerlei zaken die niet "kunnen" zegt men "dus de hersenen werkten nog, anders konden ze geen ervaring hebben". Dit is niet alleen verbeelding maar ook nog hypocriet. En het is een cirkelredenering zoals enkel gelovigen zouden kunnen verzinnen.
"het kan niet, DUS het moet iets anders zijn".
Er zijn weliswaar heel van formleden die soms de indruk wekken een bericht te plaatsen zonder dat ze werkende hersenen hebben, maar dat is een illusie. Ook om de grootste onzin te schrijven, heb je naar mijn weten werkende hersenen nodig.
Ja, jij kan het weten uiteraard :?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Berjan schreef: Wel schrijnend he? Mensen worden doodverklaard als de machine waaraan ze liggen aangeven dat er geen hersenwerking meer is. Maar zodra mensen later weer bij bewustzijn komen en melding maken van allerlei zaken die niet "kunnen" zegt men "dus de hersenen werkten nog, anders konden ze geen ervaring hebben". Dit is niet alleen verbeelding maar ook nog hypocriet. En het is een cirkelredenering zoals enkel gelovigen zouden kunnen verzinnen.
"het kan niet, DUS het moet iets anders zijn".
Als mensen dood worden verklaard en later weer bij bewustzijn komen, waren ze dus niet dood. Zo simpel is het. Als het brein dood is, is de mens dood. De mens is het brein. Als delen van het brein dood zijn is de mens niet meer de mens die het voorheen was. Er is veel studie gedaan naar slecht werkende breinen, breinen van mensen met een bijna dood ervaring of out of the body experience en alles wijst erop: Het is biologie, chemie, fysica. Niets meer niets minder. Hoe verrukkelijk simpel kan het leven zijn. Dat we meer willen...staat hier los van.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Berjan schreef: Wel schrijnend he? Mensen worden doodverklaard als de machine waaraan ze liggen aangeven dat er geen hersenwerking meer is. Maar zodra mensen later weer bij bewustzijn komen en melding maken van allerlei zaken die niet "kunnen" zegt men "dus de hersenen werkten nog, anders konden ze geen ervaring hebben".
Hersendood is een toestand waarbij de hersenen onherstelbaar beschadigd zijn. Meestal ontstaat hersendood door zuurstofgebrek nadat vitale functies, zoals de hartslag en de ademhaling, enige tijd zijn uitgevallen. Juridisch wordt deze toestand gelijkgesteld met de dood van de betreffende persoon. Bij hersendood heeft reanimatie geen zin.
Zelfs wanneer men er in zou slagen om bloedsomloop en ademhaling weer in werking te stellen, hetgeen vlak na de hersendood soms nog mogelijk is, dan zou men toch moeten constateren dat de betreffende patiënt als persoon is overleden. De hersenbeschadiging is dermate ernstig dat alleen de meest primitieve hersenfuncties nog maar werkzaam zijn. Alles wat een mens tot mens maakt, is verdwenen. Denken, praten, zien en horen zijn door het afsterven van de hersencellen onherstelbaar verloren gegaan.

http://www.menselijk-lichaam.com/hersenen/hersendood" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Berjan schreef:Ja, jij kan het weten uiteraard :?
Ik kan niets weten dat jij niet ook kan weten. Ik heb geen bijzondere gaven. zover ik weet zijn personen met een BDE nimmer dood verklaard. Maar ik zou me kunnen vergissen. Je moet echter niet verwachten dat ik alle wetenschappelijke kennis het raam uit kieper, vanwege een ervaring die er mee in strijd is. Dat doe ik pas als er objectieve waarnemingen zijn die er mee in strijd zijn. En die ken ik niet. Hersenen doen vreemde dingen. Ze doen buitengewoon knappe en mooie dingen, maar ze kunnen zich ook verschikkelijk vergissen. Ook de mijne. Maar ik ben tot nu toe - hoop ik toch - redelijk gebleven. Ik zal niet de oprechtheid van diegenen in twijfel trekken, die BDE''s zeggen te hebben ervaren, maar ik weet niet beter dan dat ze nooit definitief dood zijn geweest. Althans niet dan nádat ze hun BDE hadden gerapporteerd. Uiteindelijk gaan we allemaal dood. Maar daarover heeft nog nimmer iemand iets bericht.
Ik wens u alle goeds
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Peter van Velzen schreef:
Berjan schreef:Ja, jij kan het weten uiteraard :?
Ik kan niets weten dat jij niet ook kan weten. Ik heb geen bijzondere gaven. zover ik weet zijn personen met een BDE nimmer dood verklaard. Maar ik zou me kunnen vergissen. Je moet echter niet verwachten dat ik alle wetenschappelijke kennis het raam uit kieper, vanwege een ervaring die er mee in strijd is. Dat doe ik pas als er objectieve waarnemingen zijn die er mee in strijd zijn. En die ken ik niet. Hersenen doen vreemde dingen. Ze doen buitengewoon knappe en mooie dingen, maar ze kunnen zich ook verschikkelijk vergissen. Ook de mijne. Maar ik ben tot nu toe - hoop ik toch - redelijk gebleven. Ik zal niet de oprechtheid van diegenen in twijfel trekken, die BDE''s zeggen te hebben ervaren, maar ik weet niet beter dan dat ze nooit definitief dood zijn geweest. Althans niet dan nádat ze hun BDE hadden gerapporteerd. Uiteindelijk gaan we allemaal dood. Maar daarover heeft nog nimmer iemand iets bericht.
Er is inderdaad niemand die dat heeft kunnen na vertellen, nou ja Jezus misschien mettertijd. [-o<
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Die ten hemel steeg op Cape Canaveral en in zuidelijke richting verdween.
Laatst gewijzigd door iznogoodh op 17 jun 2015 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

iznogoodh schreef:Die ten hemel steeg op Cape Canaveral en in zuidelijk richting verdween.
We kunnen hem herkennen als deze iemand ongelofelijk uit zijn bek stinkt, om beroerd van te worden zeg maar.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

MaartenV schreef:De vraag is, zijn zij er dan nog? Wanneer het 'zelfervaren' weg is, dan is men er niet meer, volgens mijn definitie van 'men'.
Ik ben elke dag wel zo'n acht uur weg maar ben er nog wel. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Ik dacht dat ik al geantwoord had, maar niet dus :D
dikkemick schreef:Als mensen dood worden verklaard en later weer bij bewustzijn komen, waren ze dus niet dood. Zo simpel is het.
Zo simpel is het inderdaad, maar de medische wetenschap wil hier nog niet aan. Die gaan prat op hun apparaten als het om orgaandonatie gaat. Mensen die dus bij bewustzijn hadden kunnen komen gaan dood omdat organen belangrijk zijn voor andere mensen. Maar zodra iemand een ervaring schijnt te hebben gehad op het moment dat er geen hersenactiviteit wordt waargenomen erkennen ze dat hun apparaten niet afdoende zijn. dat is precies wat ik bedoel met hypocrisie. Het is het EEN of het ANDER. OF de apparaten zijn niet afdoende, dan moet je andere manieren vinden om mensen dood te verklaren OF het zou kunnen dat iemand dood was, een ervaring had en weer terugkwam.
Als het brein dood is, is de mens dood. De mens is het brein.
Zeg, dit is een topic waarin we dit bediscussiëren, het is een beetje ijdel om dit topic dood te verklaren en jouw idee als HET antwoord te zien. Vooral als je het met onderstaande "argumenten" doet.
Als delen van het brein dood zijn is de mens niet meer de mens die het voorheen was.
En? Niemand in de groepering die gelooft in leven na de dood zal je vertellen dat het brein onbelangrijk is. Sterker nog, in de oudheid wist men enorm goed dat ons brein ons voor de gek houdt en zaken filtert. Enkel de Griekse Stoicijnen zagen de wereld zoals hun zintuigen die het ingaven (niet omdat ze niet wisten van de filtering van de hersenen, maar omdat dit hun opvatting geen pijn deed).
Pim van Lommel noemde de hersenen een ontvanger van signalen, niet de uitdeler van signalen. Ook dit verklaart waarom mensen die hersenenproblemen hebben veranderen. Ze ontvangen de signalen gewoon niet goed.
Er is veel studie gedaan naar slecht werkende breinen, breinen van mensen met een bijna dood ervaring of out of the body experience en alles wijst erop: Het is biologie, chemie, fysica. Niets meer niets minder. Hoe verrukkelijk simpel kan het leven zijn. Dat we meer willen...staat hier los van.
Als je, zoals jij, heel eenzijdig kijkt en enkel experimenten en studies leest en bekijkt die jouw ideeen steunen zul je nooit veranderen van mening. Maar noem je dan ook geen open staande vrijdenker!
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Peter van Velzen schreef:Ik kan niets weten dat jij niet ook kan weten. Ik heb geen bijzondere gaven.
Dat merk ik
zover ik weet zijn personen met een BDE nimmer dood verklaard. Maar ik zou me kunnen vergissen.
Je vergist je, dit komt door onbekendheid met hun fenomeen.
Je moet echter niet verwachten dat ik alle wetenschappelijke kennis het raam uit kieper, vanwege een ervaring die er mee in strijd is.
Als het er een was had je gelijk.
Dat doe ik pas als er objectieve waarnemingen zijn die er mee in strijd zijn. En die ken ik niet.
Wat bedoel je met objectief? Als je in eerdere reacties iets vertelde over Kwantummechanica en waarnemer en waargenomene?
Hersenen doen vreemde dingen. Ze doen buitengewoon knappe en mooie dingen, maar ze kunnen zich ook verschikkelijk vergissen. Ook de mijne. Maar ik ben tot nu toe - hoop ik toch - redelijk gebleven. Ik zal niet de oprechtheid van diegenen in twijfel trekken, die BDE''s zeggen te hebben ervaren, maar ik weet niet beter dan dat ze nooit definitief dood zijn geweest. Althans niet dan nádat ze hun BDE hadden gerapporteerd. Uiteindelijk gaan we allemaal dood. Maar daarover heeft nog nimmer iemand iets bericht.
Je zou eens Herman Phillipse moeten horen of kijken op youtube. Die vind het verschrikkelijk als je zegt "mijn hersenen kunnen zich vergissen". Veel te naieve voorstelling van zaken, mede door ene Swaab geloof ik met zijn "wij zijn ons brein". We zijn meer dan onze hersenen. Onze hersenen maken onderdeel van ons uit, niet andersom :)

En ik vrees dat je je schuldig maakt aan cirkelredenering. Zodra mensen teruggekomen zijn uit hun hersendood zijn zeggen mensen "je bent dan niet dood geweest" en daarom is er nog nooit iemand teruggekeerd uit de dood. Zou iemand dat wel zijn, dan zeg je gewoon "dan ben je ook niet dood geweest, punt". Zo heb je natuurlijk altijd gelijk.
Fish schreef:Ik ben elke dag wel zo'n acht uur weg maar ben er nog wel. :wink:
Hoezo ben je als je slaapt acht uur weg? Als ik slaap en ik droom ben ik altijd mijzelf. Ik lees wel veel van anderen die allemaal anderen zijn, maar daar kan ik mij niks bij voorstellen.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Berjan schreef:
Zo simpel is het inderdaad, maar de medische wetenschap wil hier nog niet aan. Die gaan prat op hun apparaten als het om orgaandonatie gaat. Mensen die dus bij bewustzijn hadden kunnen komen gaan dood omdat organen belangrijk zijn voor andere mensen.
Insinueer jij hier nu dat artsen mensen dood laten gaan om hun organen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Fish schreef:
Berjan schreef:
Zo simpel is het inderdaad, maar de medische wetenschap wil hier nog niet aan. Die gaan prat op hun apparaten als het om orgaandonatie gaat. Mensen die dus bij bewustzijn hadden kunnen komen gaan dood omdat organen belangrijk zijn voor andere mensen.
Insinueer jij hier nu dat artsen mensen dood laten gaan om hun organen?
Insinueer jij nu dat ik insinueer dat artsen mensen dood laten gaan om hun organen?

Ik insinueer wel dat je wat beter begrijpend moet leren lezen.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Beste Berjan,
Als jij weet van BDE ervaringen van mensen die officiëel hersendood verklaard zijn, geef dan s.v.p. bronnen waaruit blijkt dat dat werkelijk zo is. Jou mening dat ik me vergis is geen argument. Noch is mijn redenatie een cirkelredenering. Als je je mening kunt onderbouwen, zal ik haar opnieuw bekijken. Eerder niet.

Objectief is meetbaar, controleerbaar, aantoonbaar, en bevestigd door onafhankelijke bronnen. Niet gebaseerd op alleen de herinneringen van personen die bewusteloos waren.

Uiteraard zijn wij meer dan onze hersenen, maar vergissingen maken doen we niet met onze grote teen. Als we zaken verkeerd interpreteren, dan doen onze hersenen dat, niet onze maag. Zo is het ook mogelijk dat artsen ten onrechte iemand hersendood verklaren. Maar waar jij mee in de war bent is – vermoed ik – dat ze tijdens de operatie tijdenlijk geen hersenactiviteit registreren, dat is net even wat anders. Ik hoor het nog wel als je het tegendeel kunt aantonen.
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

In grijs verleden ook al over BDE en OBE gemijmerd
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... en+de+oren" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn dus plausibele verklaringen die het in buitenstoffelijke verklaringen niet zinvol maken. NB het gegeven dat we niet alles weten of kunnen registreren maakt niet automatisch de weg vrij voor onwaarschijnlijker alternatieven.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

Zomaar wat losse opmerkingen tussendoor.

Ik weet jammer genoeg niet meer waar maar ooit heb ik gelezen dat blindgeborenen bde'ers achteraf precies konden beschrijven wat er in de ziekenzaal gebeurde. Ook kleuren konden ze beschrijven.
Ook verhalen gelezen van bde'ers die achteraf konden beschrijven wat er in de ziekenzaal ernaast gebeurde.

Wat weer tegenspreekt zijn weer de talloze geestverschijningen en geestfoto 's. De geesten hebben steevast hun oorspronkelijke kleding nog aan. Dit is wel raar. Hebben de kledij ook een "leven na de dood"? Je zou zeggen dat de geesten naakt zouden moeten verschijnen.
Plaats reactie